מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יולי 27, 2020 7:11 pm

איש גבעות כתב:למקרא אשכול זה ודומיו אי אפשר שלא לחשוב שוב ושוב על המצב הקשה שאנו נמצאים בו.
אפילו שאלת הפרנסה הפכה לאבן נגף בפני בני ובנות ישראל.
אוי לנו שכך עלתה בימינו.
אני כשלעצמי בהתאבלי על החורבן בימים אלו אני חושב גם על כל הקשיים העצומים שנערמים בפני כל יהודי שרוצה לעבוד את ה' בימינו.

לא הבנתי על מה אתה מיצר.
ואיזה קשיים התחדשו בימינו.
בכל הדורות היו נסיונות.
גם כעת.
(וסליחה על האופטימיות).

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יולי 27, 2020 7:20 pm

נכון, אך בדורות קודמים רוב האנשים חיו חיי עוני עם מעט מאוד וכך שכאשר גם זה נלקח מהם היה עצוב וטרגי אך התרגלו למצב החדש ובמעט התאמצות בנו מחדש איזה צריף או מתבן לישון בו. אך היום אנשים יקבלו התמוטטות עצבים אם תקח להם את נוחות החיים, נניח לא יוכלו לשלם חשמל ואין הקפה במכלת... בימים ההם היו הולכים ליער וקוטפים אוכמניות ולנהר ודגים דגים ובחצר היו כמה תרנגולות.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי איש גבעות » ב' יולי 27, 2020 8:05 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
איש גבעות כתב:למקרא אשכול זה ודומיו אי אפשר שלא לחשוב שוב ושוב על המצב הקשה שאנו נמצאים בו.
אפילו שאלת הפרנסה הפכה לאבן נגף בפני בני ובנות ישראל.
אוי לנו שכך עלתה בימינו.
אני כשלעצמי בהתאבלי על החורבן בימים אלו אני חושב גם על כל הקשיים העצומים שנערמים בפני כל יהודי שרוצה לעבוד את ה' בימינו.

לא הבנתי על מה אתה מיצר.
ואיזה קשיים התחדשו בימינו.
בכל הדורות היו נסיונות.
גם כעת.
(וסליחה על האופטימיות).

אני מדבר בעיקר על הקושי הרוחני.
מצד אחד ישנו שפע גשמי שמעולם לא היה ומצד שני הסכנות הרוחניות אורבות בכל פינה.
אנשים רוצים בסך הכל להביא פרנסה לפי הטף ונתקלים בקשיים רוחניים קשים מנשוא.
בעיני, זה הביטוי הכי מעשי של הגלות בחיינו אנו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יולי 27, 2020 8:55 pm

תוכן כתב:מה יקרה עם אכן יקראו אחד לשני עם הקידומת מר או גברת, האם העולם יפסיק לסובב על צירו? אני יודע על אברך שעבד עם נשים, ולעולם לא קרא להם בשמם. אמנם זה לא היה במסגרת של משרד, אז אולי אין זה דומה. וכאן המקום לספר על ר' אליש אנגלנדר הי"ו, שפעם לרגל שמחה משפחתית בביתו, הביאה לו אשה זר פרחים לשבת. שאל אותה, מי את? ענתה לו, אני המזכירה שלך כבר ארבעים שנה.

באופן היפותטי לא יקרה כלום. באופן מעשי, בעולם ההיי-טק הכללי אשה חרדית שתדרוש שיקראו לה "גברת אוברלנדר" ולא פשוט "שרה'' או ''רבקה'', תגרום לכולם לסובב אצבע על הרקה, והיא לא תחזיק שם מעמד. במציאות של היום זה פשוט יתפס כהתנהגות לא נורמלית או כשיגעון גדלות.


ואשרי ר' אליש הי''ו. יש עוד הרבה סיפורי צדיקים. באופן כללי, אדם חרדי שהוא הבעה''ב על משרדו, אכן יכול להנהיג כן.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יולי 27, 2020 9:00 pm

שש ושמח כתב:
פרנקל תאומים כתב:אשרי להן נשות ההייטק של דורינו שנתפסו על דברי תורה.
אוי להם למוציאי דיבתן של נשותינו הצנועות והכשרות מיום הדין.


פרנקל תאומים כתב:
ישא ברכה כתב:הרב פ"ת, ראה סעיף 2, זה מסמך שפורסם בעיתונות החרדית ונחתם על ידי הרבנים.

במחילה מכבודם, ההוראה הספציפית הזו איננה מציאותית. אין חיה כזאת במקומות העבודה הכלליים כיום לקרוא אחד לשני בתוספת ''מר'' או ''גברת'' (וודאי לא ''הרבנית''.. נו באמת..), זה פשוט חוסר הכרת המציאות.


כמדומני שמותר לחשוב שגדולי ישראל צודקים ולא הרה"ג ר' פ"ת שליט"א, אין סיבה להזדעק זעקות שבר בסגנון "הוצאת דיבה".

גדולי ישראל צודקים והכל בסדר.
למעשה, אין חיה כזאת. אני פשוט מספר לך על המציאות. ובכל מקומות העבודה של ההיי-טק משתמשים בשמות הפרטיים כולל נשים חסידיות וכולל נשים מכל תתי המגזר החרדי ופלגיו, ומי שנמצא בפנים יודע שזה לא מציאותי לדרוש מהנשים לנהוג אחרת. ואני בטוח שאם הרבנים היו יודעים מזה, הם לא היו כותבים כן. לא מדובר כאן באיזה עיקר מעיקרי הדת, כ''א רק בעוד סייג, שאם הוא לא מציאותי, הוא לא מציאותי. ואפשר וגם צריך לחזק סייגים אחרים שהם בהחלט מציאותיים, בכל מקומות העבודה, לגברים ולנשים, וההיי-טק בכלל.

לגבי מה שכתבת שאין בכך להורות על קרבה אישית, הזכרתני מעשה מצדיק אחד, ומאחר שקבלה בידי שאם נזכרים במעשה יש לספרו, אעתיקנו כאן
אברך אחד קיבל מכתב מהתלמוד תורה, שבגלל שהבן שלו הולך עם כיפה בלי סרט מסביב, על כן הם מבקשים שיחליף תלמוד תורה. האברך נסער מאד, קנה שתי כיפות אחד בלי סרט ואחד עם, ונסע לר' שטיינמאן. נכנס אליו, הניח את שתי הכיפות על השלחן, ושאל את ר' שטיינמאן אם הוא רואה הבדל בין הכיפות. עונה לו ר' שטיינמאן שלא. אומר לו האברך, דע לך, שיש שרוצים להעיף את הבן שלי על שהוא לא לובש את הכיפה הנכונה. שואל אותו ר' שטיינמאן, ואתה רואה הבדל? עונה לו האברך, לא! אז אמר לו ר' שטיינמאן, אם אתה לא רואה הבדל, אז שילבש את הכיפה שהבית ספר מעדיף, הרי גם ככה אין הבדל ביניהם!

וה"ה בנידו"ד, אם אין בזה שום קרבה, שיקראו בשם משפחה ודיים.

לא רלוונטי. ולא מובן הקשר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יולי 27, 2020 9:18 pm

חושבני שיש לדרוש לכל הפחות 'גברת רבקה' ולא רבקה סתם.
אין ספק שגם אם אין בזה משום כינוי של קירבה, (ואף בזה יש לדון,
כי גם בנוסחאות רשמיות אימצו את הפניות הישירות בתור נימוס, הפשרת קרח והפגנת חביבות),
אבל יש מושג של גדר ערוה. ובפרט בדור פרוץ.
בעריות חז"ל חששו וחששו אפילו הגדול שבגדולים.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' יולי 27, 2020 9:25 pm

פרנקל תאומים כתב:גדולי ישראל צודקים והכל בסדר.
למעשה, אין חיה כזאת. אני פשוט מספר לך על המציאות. ובכל מקומות העבודה של ההיי-טק משתמשים בשמות הפרטיים כולל נשים חסידיות וכולל נשים מכל תתי המגזר החרדי ופלגיו, ומי שנמצא בפנים יודע שזה לא מציאותי לדרוש מהנשים לנהוג אחרת. ואני בטוח שאם הרבנים היו יודעים מזה, הם לא היו כותבים כן.


אתה יודע שיש שלקחו את המשפט הבא שלך: "שאם הרבנים היו יודעים מזה, הם לא היו כותבים כן"
והתקדמו אתו עוד כמה צעדים.
בקיצור, כל אחד במה שנח לו משתמש במשפט הזה, מענין.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יולי 27, 2020 9:28 pm

נוטר הכרמים כתב:חושבני שיש לדרוש לכל הפחות 'גברת רבקה' ולא רבקה סתם.
אין ספק שגם אם אין בזה משום כינוי של קירבה, (ואף בזה יש לדון,
כי גם בנוסחאות רשמיות אימצו את הפניות הישירות בתור נימוס, הפשרת קרח והפגנת חביבות),
אבל יש מושג של גדר ערוה. ובפרט בדור פרוץ.
בעריות חז"ל חששו וחששו אפילו הגדול שבגדולים.

זו כל הנקודה, אם חוששים שלא ישלחו נשים להייטק או לעבודה בכלל, שהגברים יעמדו בנסיונות. מה שהרב פ"ת כותב הוא שזו המציאות ואם כלהכוונות הטובות לא ניתן להמלט ממנה ומי שחושב שניתן אחרת לא לא נתנסה אף פעם בכאלה מקומות ואולי אם ישב ככה בתור צופה כמה שבועות בלי שיראו אותו אולי במצלמה נסתרת ויראה מה הולך שם במציאות יאסור על אשתו ללכת לשם.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי לענין » ב' יולי 27, 2020 11:13 pm

תמורה.PDF
(1.44 MiB) הורד 275 פעמים


חשוב לדעת מה היה בשטח בתקופה שקודם לכן. בשימת לב לקטע האחרון.


יבורכו העוסקים בדבר מצוה.
https://shmura.org/
נערך לאחרונה על ידי לענין ב ב' יולי 27, 2020 11:23 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יולי 27, 2020 11:16 pm

תם מה הוא אומר כתב:ר' שש ושמח, שפת"י.
ולא אוכל להתפלא על הרב פ"ת שהלוך ושוב מוחה בפורום נמרצות על החובה לשמוע בקול הוראות חכמי ישראל גם כשזה לא בדיוק מובן (ראו למשל באשכול על ההוראות של רבני ב"ב לתשעת הימים בעידן הקורונה, יעוי"ש), והוא הוא שיכתוב דברים מוזרים כדלעיל (ואין זה אלא כשזה מגיע אליו עצמו כבר שאני...

זה קל מאוד לכתוב "שפת''י" כשאינך מכיר לא את הנושא ולא את המציאות.

אבל נראה שמצאת לך כאן מקום לגבות איזה חוב, וזה הנושא מבחינתך...
בכל אופן, טעית בכתובת, אינני עוסק בהטפה לשמוע בקול החכמים (כלומר- יתכן שמי שיחטט באלפיים הודעותיי ימצא כמה הודעות עם משמעות כזאת, אבל כוונתי לומר שמעולם לא עסקתי בכך בשיטתיות. אי''ז דרכי. ואיני רואה עצמי ראוי לכך). אולי זה לא מתאים לסטריאוטיפ שבנו לך על "הנורווגים''.. מה לעשות (אני גם לא זורק ילדים לכבישים וכו' וכו' וכו').

באשכולות הקורונה מחיתי וחזרתי ומחיתי נגד קלות דעת-הפקרות של אנשים שלא חוששים מלגרום להפצת המגיפה=לתחלואה קשה ולתמותה של אנשים, ואפי' את המינימום של עטיית מסכה אינם מוכנים לעשות. בעוונותיי, לא עסקתי בהטפה לשמיעה בקול רבנים (נושא חשוב כשלעצמו).
גם בעניין מכתב הרבנים שהזכרת, מה שכתבתי הוא שלא נכון להתחיל להתלמדע'ס ולהתווכח על פרטים שונים במכתב שמטרתו מניעת הפצת המגיפה. הנושא מבחינתי לא היה שזה ''מכתב של רבנים'' (עם כל הכבוד), כ''א שזה מכתב שמטרתו מניעת הפצת המגיפה. מובן?

ובעיקר הנושא המדובר על קריאה בשם פרטי או שם משפחה, שטען הפ"ת שאין בדבר קירוב וכו'. פשוט הוא שאי הקריאה בשם הפרטי אלא בשם המשפחה, יותר משאין בו "קירוב" יש בו לגרום ל"ריחוק" בעצם. וכל בר דעת יודה לזה. וזו הסיבה של הוראות גדולי ישראל, (שצריך לקיימם גם אם לא מבינים וכו' וכו').

כאמור, אינך מכיר את המציאות שבה עוסקים באשכול זה.
אמנם, בוודאי שקריאה בשם משפחה יש בה אלמנט חשוב של ריחוק (אם כי כשעובדים לאורך זמן במשך חודשים ושנים זה כבר מאבד את המשמעות, כך שלא הייתי מציע לסמוך על זה). וברור שזה הטעם של הסעיף הזה במכתב הרבנים. לא נראה לי שמישהו יכחיש זאת. לא התווכחתי עם זה. (מה כן כתבתי? עיי''ש וראה במטותא להבין את הנקרא, חושבני שאני מסביר את עצמי טוב).

לגבי החובה לשמוע בקול הרבנים גם אם לא מבינים וכו' וכו', אני מניח שביררת את הסוגיא וכך עלה בידיך. א''כ נהג כן למעשה. כשלעצמי, אני סבור שלהלכה זו יותר עיצה הכרחית (בעיקר בענייני ציבור) מאשר חובה הלכתית (היות שאין לנו היום סנהדרין ולשכת הגזית). אבל ב''ה זה כמעט לא נפק''מ, כי בדרך כלל דברי חכמינו מובנים היטב גם בשכלנו הפעוט (ע''ע קורות השנים האחרונות).

כמו בדברים שכתב הרב פ"ת בתחילת הקיץ על מכתב הגרח"ק, אף שאחר כך חזר בו ומחק דבריו, ונקוה שכך יעשה אף כאן).

קשה עליי מאד לכתוב זאת בתשעת הימים. אבל היות שאתה חוזר ושונה בעבירה הזאת ברבים ולא נסוג ממנה חרף הכחשותיי, אתה מאלצני לחזור ולהודיע את צערי, שאתה משקר כאן במצח נחושה, ומעליל עלילה שאפי' משל לא היתה.
מעולם לא כתבתי את הדברים שאתה מייחס לי על מכתב כל שהוא של מרן שר התורה הגרח''ק שליט''א, וממילא גם מעולם לא מחקתי שום דבר שכזה. (אלא שהתם ומיתמם או מאן דהוא מגונדא דיליה פירש כן איזה דבר מדבריי כדי להוציא דיבה רעה, ואני הגבתי שוב ושוב והודעתי ברבים שלא זו היתה כוונת דבריי, ולא עלתה על דעתי. וכנ''ל לא מחקתי שם דבר). ידידי מכזב ברבים כדי לבדות על חבירו עלילת דמים. לא על דרך זו תהיה תפארתך. חזור בך בן אדם. ואם תמחק את עלילתך הכעורה ותתנצל עליה, אמחק בל''נ גם אני הק' את דברי מחאתי ותוכחתי החריפים. חושבני שאפשר להתווכח גם מבלי לבדות כזבים מכוונים. דרך הכזבים איננה משכנעת אף אחד ואין מקומה באתרא קדישא הדין כלל וכלל.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' יולי 27, 2020 11:27 pm

על סיום דבריך - סליחה, אם לא כיוונת לכך, אף אני לא התכוונתי.
ואת הנושא אני מכיר מקרוב מקרוב, אבל אני לא מוצא טעם לפרט כאן (לבד ממה שכתבתי בתחילת אשכול זה).
כל שאר הדברים שכתבת, הבוחר יבחר.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יולי 28, 2020 12:01 am

נוטר הכרמים כתב:חושבני שיש לדרוש לכל הפחות 'גברת רבקה' ולא רבקה סתם.
אין ספק שגם אם אין בזה משום כינוי של קירבה, (ואף בזה יש לדון, כי גם בנוסחאות רשמיות אימצו את הפניות הישירות בתור נימוס, הפשרת קרח והפגנת חביבות), אבל יש מושג של גדר ערוה. ובפרט בדור פרוץ. בעריות חז"ל חששו וחששו אפילו הגדול שבגדולים.


אני אומר לך בכנות, זה לא מציאותי. קשה לי קצת להסביר, אבל תנסה לשאול נשות היי-טק צדקניות ותשמע מהן שבשום מקום זה לא כך (לפחות בהיי-טק), מכתבים מרבנים לא יוכלו לעזור. זה יראה מגוחך עד הזוי אם אשה תבקש שיקראו לה "גברת רבקה''.
מה שכן ניתן לעשות, ואכן יש כאלה שמקפידות על כך, זה להציג את עצמן לכתחילה בשמן המלא ולא בשמן המורגל אצל כולם (כלומר- רבקה ולא רבקי רחל ולא רחלי שרה ולא שרי וכיו''ב).

אבל שוב, הפרט האחד הזה לא מונע מלעמוד על שאר הגדרים שהם אכן חשובים מאד וישימים בהחלט (ושוב, לא רק בהיי-טק כ''א בכל מקומות העבודה).
נקודה נוספת שמועילה היא שהבעל יהיה מעורב ויתעניין וישמע וייעץ על המתרחש בעבודה (כך ייעץ לי פעם מורה הוראה חשוב ומבוגר שנועצתי עימו), זה כמובן גם בריא לשלום בית...

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יולי 28, 2020 12:15 am

משוש דורים כתב:כמה מבנות ביתי עובדות בהייטק, והמציאות שאני שומע היא שהדבר תלוי הן בחינוך אבל יותר במקום העבודה.
דהיינו, יש מקומות ממשלתיים שיש בהם קבוצות מסודרות של בנות טובות, ביטוח לאומי, ממשל זמין, השב"ס, ועוד, שם הם עובדות בקבוצות גדולות, ויש שימת לב חזקה לאורחות חייהם, ואף שיש להם מגע עם אנשי מקצוע חילוניים, הרי שאינם עובדות כ"כ בצמוד אליהם, וגם הם שומרות זו על זו, ולכן לענ"ד אין בכך כל חשש.
כמובן שיש כאלו שאינן רציניות בחייהם וכאן יש להם חשיפה לעולם הגדול ואינטרנט וכו' והן מתדרדרות, אבל המקום והעבודה לכשעצמן אין בהם דבר רע ומקולקל מצד עצמם.
יש שעובדות במקומות פרטיים (ולצערי הרבה פעמים אין בכך הפרש בין מקומות חילוניים למקומות דתיים ואפי' חרדיים) ובאופן שאינו קבוצתי, ואז אם המעביד והעובדת אינם אנשים ששומרים על עצמם יש בכך חסרון גדול.
בכל מצב ודאי שצריך הכנה רבה לפני היציאה לשוק העבודה, (הן לגברים הן לנשים), ובדרך כלל בסמינרים החרדיים עושים זאת ובגדול.

ג''א מצטרף לכל דבריך.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי הרואה » ג' יולי 28, 2020 12:20 am

אני משער שרוב החולקים על הרב פ"ת מימיהם לא ראו משרדי הייטק מבפנים.
כמי שנמצא שם יום יום (אני עובד עצמאי בתוך מתחם גדול של יזמות הייטק שיש בו חרדים וחרדיות רבים) אין ספק שהרב פ"ת צודק לגמרי.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יולי 28, 2020 12:49 am

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' יולי 28, 2020 12:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 28, 2020 10:27 am

פרנקל תאומים כתב:
תוכן כתב:מה יקרה עם אכן יקראו אחד לשני עם הקידומת מר או גברת, האם העולם יפסיק לסובב על צירו? אני יודע על אברך שעבד עם נשים, ולעולם לא קרא להם בשמם. אמנם זה לא היה במסגרת של משרד, אז אולי אין זה דומה. וכאן המקום לספר על ר' אליש אנגלנדר הי"ו, שפעם לרגל שמחה משפחתית בביתו, הביאה לו אשה זר פרחים לשבת. שאל אותה, מי את? ענתה לו, אני המזכירה שלך כבר ארבעים שנה.

באופן היפותטי לא יקרה כלום. באופן מעשי, בעולם ההיי-טק הכללי אשה חרדית שתדרוש שיקראו לה "גברת אוברלנדר" ולא פשוט "שרה'' או ''רבקה'', תגרום לכולם לסובב אצבע על הרקה, והיא לא תחזיק שם מעמד. במציאות של היום זה פשוט יתפס כהתנהגות לא נורמלית או כשיגעון גדלות.


אשה שמבקשת לשמור מרחק מכובד, אולי בהתחלה יחשבו שהיא משונה, אבל במשך הזמן ילמדו להכיר אותה ולהעריך אותה על עקרונותיה, ואם היא תעשה עבודתה נאמנה, בודאי לא יפטרו אותה. נכון שבהתחלה זה קשה, אבל מותר להקריב קצת בחיים.

התמים
הודעות: 69
הצטרף: ב' יולי 27, 2015 8:36 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי התמים » ג' יולי 28, 2020 2:55 pm

תוכן כתב:אשה שמבקשת לשמור מרחק מכובד, אולי בהתחלה יחשבו שהיא משונה, אבל במשך הזמן ילמדו להכיר אותה ולהעריך אותה על עקרונותיה, ואם היא תעשה עבודתה נאמנה, בודאי לא יפטרו אותה. נכון שבהתחלה זה קשה, אבל מותר להקריב קצת בחיים.

הייטק דורש שיתוף פעולה, הפגנת מוזרות וריחוק בהדגשה יגרמו לחוסר יעילות ולפיטורים

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' יולי 28, 2020 4:19 pm

יש לי תחושה שהדיון בין המצדדים לשוללים הוא בעצם דיון בין אלו שמכירים בפרקטיקה לבין אלו שדנים דיון תיאורטי.
אני צודק?
כלומר יש מי שמתמצא בפרקטיקה ובכל זאת מצדד בהנהגות שהובאו לעיל?

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 28, 2020 5:18 pm

אני מודה שאין לי ניסיון פרקטי.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יולי 28, 2020 6:13 pm

הרב פ"ת, באופן שאין אפשרות כלל, זה אכן שאלת חכם,
אבל חושבני ששללת מדי בתקיפות את עצם הרעיון שאמור להיות מיושם לפחות במשרדים חרדיים או דתיים,
ולדאבון לב הוא לא תמיד מיושם, הרבה פעמים בגלל זלזול והזנחה.

הרבה מעסיקים שקוראים לעצמם חרדים לא מקפידים על דברים אלמנטריים שהיו מקובלים פעם אצל כל יהודי פשוט.
זה לא פניות אישיות. זה שאלות חטטניות, מעורבות ופטפטנות.
פעם נזקקתי לשאלה למעשה בא' כזה, קל דעת ממש, העסיק מזכירה להגשת קפה וכד' ועוד כאלו דברים.
הגרש"א זצוק"ל ישב על כל פרט ובסוף נטה להקל.

בהזדמנות זו יש להעיר שאכן גם הנושא של קשר וסגנון תקשורת בין גיסים וגיסות (למעט אחיות כמובן) וההקפדות בנושא,
שהיו פעם בציבור השורשי (האשכנזי) נחלת כולם התדרדרו בקרב ציבורים מודרניים יותר.
רואים בזה הבדלים עצומים בין משפחות באותם חוגים.
אינני נכנס לגבולות האיסור וההיתר, רק מציין את העובדות היבשות. לטעמי, גם הגזמה איננה מומלצת.
אבל מוטב לה לחומת הבושה הטבעית שתישמר בכל עוז, והערום יעשה בדעת.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יולי 28, 2020 6:41 pm

נוטר הכרמים כתב:
בהזדמנות זו יש להעיר שאכן גם הנושא של קשר וסגנון תקשורת בין גיסים וגיסות (למעט אחיות כמובן) וההקפדות בנושא,
שהיו פעם בציבור השורשי (האשכנזי) נחלת כולם התדרדרו בקרב ציבורים מודרניים יותר.
רואים בזה הבדלים עצומים בין משפחות באותם חוגים.
אינני נכנס לגבולות האיסור וההיתר, רק מציין את העובדות היבשות. לטעמי, גם הגזמה איננה מומלצת.
אבל מוטב לה לחומת הבושה הטבעית שתישמר בכל עוז, והערום יעשה בדעת.

באמת שמתי לב שזה ממש משתנה ממשפחה למשפחה ואפילן בין אדם לאדם, אבל אני כלל לא בטוח שפעם זה היה שונה. אני מדבר ממה שאני רואה אצל מבוגרים.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' יולי 28, 2020 7:52 pm

אציין בזעזוע שפעם שמעתי את גיסתי משוחחת טלפונית שיחה ארוכה ולבבית. הייתי בטוח שמדובר באחיה. להפתעתי בסוף השיחה הסתבר לי שמדובר בגיסה.
לא אוכל לשכוח את הזעזוע שתקף אותי.
אציין שמדובר במשפחה של בני תורה, מעט מודרניים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 28, 2020 8:01 pm

שאלה:
האם לגננת של הבת שלכם אתם קוראים בשם פרטי או בשם משפחה?
כמדומני שמקובל בהרבה מקומות לקרוא את הגן על שמה של הגננת ("גן שרה", "גן רבקה", ואפילו "גן שרי" ו"גן רבקי").

נראה שבדורנו זה מאוד מקובל להזכיר שמות פרטיים של נשים, ואין בזה משום קירוב הדעת כלל.
לדוגמא: כמה אנשים כאן מימיהם לא הזכירו את "גולדה מאיר"?

ראוי לציין שהמקצוע שלי הוא מתכנת, ואני עובד (בסמיכות לרחוב גולדה מאיר...) עם גברים ונשים מכל המגזרים (חרדים, דתיים לאומיים, וגם כאלו שטרם שומרי תומ"צ, ומכולם יש אצלנו בחברה גם גברים וגם נשים), ולכולם ולכולן אצלנו קוראים בשמות הפרטיים או בכינויים, ואף אחד לא מעלה על דעתו לקרוא בשמות משפחה, כי זה פשוט מוזר ומגוחך. אפילו בצוות שלנו ששלשה אנשים מתוכו נקראים בשם משה - אנחנו קוראים לכולם "משה", ורק כאשר צריך הבהרה - אז מוסיפים שם משפחה.

נ.ב. בקריאה בשם משפחה - יש חשש של "ולא קריתי לחבירי בחכינתו ואמרי לה בחניכתו".

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' יולי 28, 2020 8:38 pm

איש גבעות כתב:יש לי תחושה שהדיון בין המצדדים לשוללים הוא בעצם דיון בין אלו שמכירים בפרקטיקה לבין אלו שדנים דיון תיאורטי.
אני צודק?
כלומר יש מי שמתמצא בפרקטיקה ובכל זאת מצדד בהנהגות שהובאו לעיל?

תמיד אלו שמקילים יהיו "אלו שמכירים בפרקטיקה" ואלו שמחמירים ונמנעים יהיו "אלו שדנים דיון תאורטי", אבל כמובן ההכרות עם הפרקטיקה היא [בעיקר] תוצאה ולא סיבה.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' יולי 28, 2020 8:44 pm

עזריאל ברגר כתב:שאלה:
האם לגננת של הבת שלכם אתם קוראים בשם פרטי או בשם משפחה?
כמדומני שמקובל בהרבה מקומות לקרוא את הגן על שמה של הגננת ("גן שרה", "גן רבקה", ואפילו "גן שרי" ו"גן רבקי").

נראה שבדורנו זה מאוד מקובל להזכיר שמות פרטיים של נשים, ואין בזה משום קירוב הדעת כלל.

תשובה:
רוב גדול של החרדים לא פונים לאשה בשמה הפרטי, גם לגננת וכיו"ב.
ואינו דומה כלל ל"שם הגן".

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יולי 28, 2020 11:32 pm

נוטר הכרמים כתב:הרב פ"ת, באופן שאין אפשרות כלל, זה אכן שאלת חכם,
אבל חושבני ששללת מדי בתקיפות את עצם הרעיון שאמור להיות מיושם לפחות במשרדים חרדיים או דתיים,
ולדאבון לב הוא לא תמיד מיושם, הרבה פעמים בגלל זלזול והזנחה.


כתבתי לעיל כדבריך:
פרנקל תאומים כתב:באופן כללי, אדם חרדי שהוא הבעה''ב על משרדו, אכן יכול להנהיג כן.


בהזדמנות זו יש להעיר שאכן גם הנושא של קשר וסגנון תקשורת בין גיסים וגיסות (למעט אחיות כמובן) וההקפדות בנושא,
שהיו פעם בציבור השורשי (האשכנזי) נחלת כולם התדרדרו בקרב ציבורים מודרניים יותר.
רואים בזה הבדלים עצומים בין משפחות באותם חוגים.
אינני נכנס לגבולות האיסור וההיתר, רק מציין את העובדות היבשות. לטעמי, גם הגזמה איננה מומלצת.
אבל מוטב לה לחומת הבושה הטבעית שתישמר בכל עוז, והערום יעשה בדעת.


אני לא יודע לאיזה רמה של תקשורת אתה מתכווין. ואני מתאר לעצמי שאכן ישנן משפחות בהן לא נשמרים ולא מתנהגים כהלכה בעניין זה.
אבל לגבי איך שהתנהגו בעבר בציבור האשכנזי השורשי, אני יכול להעיד ממה שנוכחתי בעצמי במרן הגרש''ז נ''ע כשהוא מדבר בחביבות משפחתית גדולה עם בנות משפחתו (לא אחיותיו וצאצאיותיו), וכמובן- גם פונה אל הקרובה בשמה הפרטי (ואני מתכווין לבנות גילו, בערך). וגם את בכורו- מורך הגרש''א נ''ע ראיתי בסיטואציות שבפירוש בימינו יהיו שיראו אותן כלא מקובלות ביחס לתקשורת עם נשות משפחה שאינן אחיותיך או בנותיך.
בגדול, להתרשמותי, ממה וממי שהכרתי, אצל הירושלמער'ס השורשיים ההתנהגות המקובלת היתה די חופשית (כמובן במגבלות ההלכה).

וגם במשפחות החרדיות של הדור הקודם (כלומר- דור ההורים שלנו), להתרשמותי, ההתנהגות היתה די חופשית.
או כמו ששמעתי פעם בהקשר זה ממורה הוראה מבוגר וחשוב (חובש שטריימל, אגב)- "משפחה שאני". (שוב- כמובן פשיטא שרק במגבלות ההלכה).

אבל כדבריך, הערום יעשה בדעת, וצריך לשים לב ולהיזהר.

מענה איש
הודעות: 1037
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי מענה איש » ג' יולי 28, 2020 11:51 pm

והתפרסם סרטון בימים האחרונים שממנו עולה שגם בקרב הציבור השורשי לא הייתה הכבדה כנהוג בימינו...

משוש דורים
הודעות: 972
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' יולי 29, 2020 12:49 am

אכן בקרב הציבור הירושלמי היתה הנהגה מאד טבעית בין בני משפחה, בעיני ראיתי 2 אדמורי"ם ירושלמיים (שניהם כבר בעולם האמת) שניגשו אל המחיצה בשמחות של בני משפחה (בנות דודות שחיתנו), קראו למחותנת (אחד מהם ראיתי שקרא לה בשמה הפרטי ובכינוי החיבה שלה) ואיחלו מזל טוב, ואף שוחחו שיחת חולין מספר דקות.
ואכן גם הגר"ש היה מתנהג מאד בטבעיות עם בנות משפחה קרובות (דוגמה לדבר אחיינית אשתו הרבנית נ.ו.), לא שהיה מיקל ראש עמן ח"ו, אבל היה משוחח באופן זורם וטבעי ללא מחיצות ובגובה העיניים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 29, 2020 6:36 am

בוקר טוב.

כמדומני שאיני מחויב להזדקק למנהגים של אדמורי"ם או אנשים שלא הכרתי. בדבריי אתייחס למה שהובא כאן על מה שזכיתי להכיר, בס"ד,
מו"ר זצוק"ל.
מחמת שאין לי כח לסגנן כעת, אכתוב בשפת 'כדבר איש אל רעהו'.

אז ככה, זה נכון, שר' שמואל היה מרבה לשוחח עם נשים כשהיה צורך בכך, לאו דווקא משפחה. היו אלמנות, ונשי תלמידים עם בעיות בשלו"ב, וגיטין וחליצות וכל מיני מקרים חדשים לבקרים, אולם תחילה יש להקדים שאדרבה, ככל שמרחוק היה נראה כאילו הוא מרשה לעצמו, הרי שמי שנכח מקרוב ושמע ידע שסגנון הדיבור היה מחושב בצורה שאין דומה לה.

אני שאלתי את ר' שמואל בין האירוסין לחתונה, כמה פעמים להתקשר לכלה בשבוע, וכמה זמן לדבר, משהו כזה. רציתי לשמוע כיוון. הוא אמר לי אז, לא חשוב כמה מדברים, חשוב באיזה צורה מדברים, (ואז הוסיף עוד כמה דברים אישיים שאיני יכול לפרט כאן).

ובהקשר לזה תחילה אצטט מתוך ספרי 'בלבת אש'.

טהרת ונקיות הלשון של רבינו זצוק"ל היתה מפליאה. בעדינות ובאצילות נפשו היה בורר את מילותיו. בקדושתו הקפיד תמיד במימרא דרבי יוסי בשבת (קיח, ב), מימי לא קריתי לאשתי אשתי... אלא לאשתי ביתי.

שמעתי מעד ראיה, לפני עשרות בשנים רבינו זצוק"ל נכנס לחנות לממכר שעונים ברחוב אשתורי הפרחי בירושלים וביקש מהמוכר 'שעון לבית', כאשר כוונתו היתה לשעון יד לרבנית ע"ה. בעל החנות שהיה איש פשוט לא הבין והחווה על שעוני הקיר המיועדים לתליה על קירות הבית. רבינו התעקש והראה לו על פס ידו. הלה איבד את סבלנותו ואמר, מה אתה מבלבל אותי, תגיד מה אתה רוצה, שעון לבית או שעון יד. אותו תלמיד נחלץ לעזרתו של רבינו לחלצו מן המבוכה.

מצטרפת לכך עדותו של הגרי"ח פוס שליט"א: "מעשה שהיה בדידי, שפעם אחת בהיותי בחור חליתי ונעדרתי כמה ימים מהישיבה, וכשבס"ד החלמתי וחזרתי לישיבה, הגעתי בהזדמנות הראשונה לבית מורינו זצ"ל, והוא אמר לי שהוא כבר יודע שחזרתי כי "מהבית ראו אותך". התחלתי חוכך במוחי היאך ראו אותי מהבית שלו, ואף שאמנם האוטובוס אל הישיבה היה עובר ברח' יפו, וממרפסת בית רבינו (ברח' גשר החיים) אפשר היה לראות במרחק של כמאתיים מטר את רח' יפו, אך בודאי שלא היה שייך שיראו משם את מי שיושב בתוך האוטובוס. ועל כן שאלתי "מה", בתמיה. אך רבינו חזר על דבריו באותו לשון ובאותה נעימה (מבלי לחייך על שאיני מבין את כוונתו), "כן, מהבית ראו אותך". וכך חזר הדבר פעמיים שלש, עד שהבנתי את כוונתו, שהרבנית ראתה אותי.

כעת אוסיף עוד קצת, לא הכל אפשר לכתוב.

בדידי הוה עובדא כ"פ, שרבינו דיבר עם נוו"ב שתחי', גם בביתו, וגם בביקורו בביתי. הסגנון היה בערך כזה, אני תופס סתם משפט שהיה: "שמחים כאן שר' מנחם מגיע, כדאי מאוד שירשו לו לבוא הרבה".

נדיר היה לשמוע מר' שמואל איזה אזכור על הרבנית ע"ה. פעמים בודדות יצא לי. אחת מהן. נתגלגלה השיחה, והוא שאל אותי על דוד שלי, ר' שלמה אריאלי, ושיבחו מאוד מאוד, וסיפר שתחילת היכרותו עמו היה כשנסע בקו ארבע מאות מבני ברק לירושלים וישב ליד הרבנית. ולפתע עלה דודי שהיה אז 'שנה ראשונה' עם דודתי, וזרק לו שאלה חזקה מאוד במס' נזיר. הרבנית ראתה שיש כאן עסק רציני והציעה שיחליפו מקומות, ר' שמואל ישב עם דודי והרבנית תשב עם דודתי. כל הדרך דברנו על נזיר היה לי עונג מיוחד. ככה אברך צעיר ושולט בנזיר. את הסיפור הזה לקח לר' שמואל להסביר לי המון המון זמן עם הרבה תנועות ידים...

הרב משוש, רמזת לרבנית נ"ו שתחי', ובכן אני הייתי שם לא מעט פעמים עם רבינו, ומי שיודע שלא רק שלא שמעו מרבינו את השם הפרטי, אלא אפילו את שם המשפחה לא, היה אומר הולכים עכשיו לקדושת אהרן (הרחוב בקרית בעלזא בו הוא מתגורר). יצא לי לשמוע גם מהרבנית וולס וגם ממי שמע ממנה יותר עוד בחייו על גינוני הקדושה והזהירות היתירה בדיבור.

הייתי נוכח פעמים רבות בסעודות שבת ויו"ט שהסתובבו שם נשים, מהמשפחה, או מאלו שבאו לעזור בשנים האחרונות, ועוד אלמנות וכו',
וראיתי מקרוב איך אין זה סתירה, לא היה שום אוירה של פתיחות וקלות ראש. גם לא היה מדבר כל כך. היה בעיקר מקשיב למצוקות.

משוש דורים
הודעות: 972
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' יולי 29, 2020 2:14 pm

ציינתי מראש שח"ו שהיקל ראש, אבל גם אצלו עצמו היה בזה הבדל בין השנים (וכפי שהיה בעוד הרבה נושאים, כידוע לך, ההליכה למקוה אחד מהם).
בשנים הצעירות היה זהיר מאד, והיה אומר הבית וכדו', וזה היה באופן קיצוני מאד, כמו שסיפר לי הגר"מ קסלר שבשיחה עמו כשאמר לו לעשות תעודת זהות כבחור הילך סחור סחור שלא להזכיר שם הרחוב בו שוכן משרד הפנים (הלני המלכה...). אבל בשנים היותר מאוחרות הוא דיבר הרבה יותר בחופשיות. וגם היה הרבה פחות מתוח בקרבת נשים מהמשפחה ומהקרובים אליו, ודיבר עמם בחביבות ובאופן חופשי (כמובן יחסית). אפשר שכיון שכבר היה זקן לא הרגיש כ"כ שייך לזה, ואפשר שינה את הפרקטיקה שלו מתוך נסיונו.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי איש גבעות » ד' יולי 29, 2020 2:35 pm

משוש דורים כתב:ציינתי מראש שח"ו שהיקל ראש, אבל גם אצלו עצמו היה בזה הבדל בין השנים (וכפי שהיה בעוד הרבה נושאים, כידוע לך, ההליכה למקוה אחד מהם).
בשנים הצעירות היה זהיר מאד, והיה אומר הבית וכדו', וזה היה באופן קיצוני מאד, כמו שסיפר לי הגר"מ קסלר שבשיחה עמו כשאמר לו לעשות תעודת זהות כבחור הילך סחור סחור שלא להזכיר שם הרחוב בו שוכן משרד הפנים (הלני המלכה...). אבל בשנים היותר מאוחרות הוא דיבר הרבה יותר בחופשיות. וגם היה הרבה פחות מתוח בקרבת נשים מהמשפחה ומהקרובים אליו, ודיבר עמם בחביבות ובאופן חופשי (כמובן יחסית). אפשר שכיון שכבר היה זקן לא הרגיש כ"כ שייך לזה, ואפשר שינה את הפרקטיקה שלו מתוך נסיונו.

זאת בדיוק השאלה.
האם שינה את גישתו או שרק מכיון שהגיעו ימי הזיקנה הרגיש שיכול להקל קצת.
נפק"מ לדידן.
נשמח אם מי מתלמידיו יוכל להחכמינו בזה.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי יאיר » ו' דצמבר 25, 2020 4:55 am

למי יש הסבר ברור ומקיף המניח את הדעת לגבי השאלה המובאת פה באשכול זהה בפורום המקביל?

(הרי ברור שתלמיד הגר"א נאמן הוא, ואלו דברי הגר"א)

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=186014#p186014

["נבראו בדו פרצופין ר"ל יחידה אחת מ"מ נפרדו למטרה זו שהיא תשמש ותפרנס בעלה כדי שיוכל להיות מופנה ללימוד התוה"ק ועבודת השי"ת" https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=186000#p186000
https://tora-forum.co.il/download/file.php?id=14100
השאלה שם: "איני מאמין שהדברים כפי שנכתבו יצאו מפי הגר"א, משום שזה כנגד דין התורה [בכתובה] שחובת הבעל לזון את אשתו."]

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי פולסברג » ו' דצמבר 25, 2020 8:05 am

כמדו' שמביאים מקור מהר''ן שהאשה היא המפרנסת.

ואאל''ט פעם אחת ראיתי הובא בשם הגרשז''א אודות זמנינו משהו בסגנון דע''ד נשאו שיהא הוא לומד והיא מביאה הכסף. אשמח אם יחזירו לי אבדתי.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי פולסברג » ו' דצמבר 25, 2020 8:45 am

פרנקל תאומים כתב:אבל לגבי איך שהתנהגו בעבר בציבור האשכנזי השורשי, אני יכול להעיד ממה שנוכחתי בעצמי במרן הגרש''ז נ''ע כשהוא מדבר בחביבות משפחתית גדולה עם בנות משפחתו (לא אחיותיו וצאצאיותיו), וכמובן- גם פונה אל הקרובה בשמה הפרטי (ואני מתכווין לבנות גילו, בערך). וגם את בכורו- מורך הגרש''א נ''ע ראיתי בסיטואציות שבפירוש בימינו יהיו שיראו אותן כלא מקובלות ביחס לתקשורת עם נשות משפחה שאינן אחיותיך או בנותיך.
בגדול, להתרשמותי, ממה וממי שהכרתי, אצל הירושלמער'ס השורשיים ההתנהגות המקובלת היתה די חופשית (כמובן במגבלות ההלכה).

וגם במשפחות החרדיות של הדור הקודם (כלומר- דור ההורים שלנו), להתרשמותי, ההתנהגות היתה די חופשית.
או כמו ששמעתי פעם בהקשר זה ממורה הוראה מבוגר וחשוב (חובש שטריימל, אגב)- "משפחה שאני". (שוב- כמובן פשיטא שרק במגבלות ההלכה).



גם אצל החסידים, בימים ההם לא היה כזמן הזה.

שכנתי תחי' גדלה בדירה הסמוכה להפוסק הגדול רבי משה ביק מבארא פארק, וכל ימיה היה קורא אותה בשמה הפרטי.

רבי משה ניישלס זצ''ל אב''ד סקווירא [וחותן המלך - ראש ממלכת התורה...] כשבא פעם לליקוואוד לשמחה משפחתית, דיבר בנחת עם קרובתו לעין כל [כך סיפר לי אאמו''ר].

אגב, ידועה התנהגותה של הרבנית אשת מהר''י ט''ב מסאטמאר. ומפליא לראות התמונות בה יושבת מאחוריו, קבל עם אלפי החסידים. [איני יודע אם מותר להעלותו בפורום].

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' דצמבר 25, 2020 5:21 pm

פולסברג כתב:אגב, ידועה התנהגותה של הרבנית אשת מהר''י ט''ב מסאטמאר. ומפליא לראות התמונות בה יושבת מאחוריו, קבל עם אלפי החסידים. [איני יודע אם מותר להעלותו בפורום].

יש סיפור מפורסם על רב מאיר שפירא שעמד בפוזה לצלם, שאל אותו מישהו מדוע אתה מצטלם? וענה כדי שהדורות הבאים ידעו כיצד יהודי צריך להראות. באותו אופן אולי ראוי שיראו איך נראו פעם הנשים. ומפורסם שהראו לגרח"ק את הספר על הרבנית ושאל איפה תמונה של הרבנית? וכידוע במהדורה האנגלית כן פרסמו תמונות ולכאורה נראה שאין איסור בדבר.

בריה נמוכה
הודעות: 528
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ש' דצמבר 26, 2020 6:49 pm

משגיחה על בעלה
באירוע בתקופתו האחרונה
קבצים מצורפים
הרבנית מסאטמאר.jpg
הרבנית מסאטמאר
הרבנית מסאטמאר.jpg (168.54 KiB) נצפה 4965 פעמים

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי עובדיה חן » ש' דצמבר 26, 2020 7:43 pm

סיפר לי שדכן, שהוא מציע שידוכים לבחורים מבוגרים,הצעות שנותנים קרוב למליון ש"ח רק המדוברת גננת או מורה, או חצי מליון והבחורה עוסקת בהייטק, לצערינו הם מעדיפים את הבחורה של הייטק,
לא מובן לי ,האם אדם שרוצה בית יהודי ולשקוד על התורה בשלווה,האיך ניתן לשאוף לאשה שרוב היום מחוץ לבית ללא חופשות [אולי בחו"ל יחד עם כל החברות מהחברה וד"ל] ופעמים רבות היא נעשית אמא של שבת כי כל השבוע לא רואים אותה . היכן טעינו?

לעולם יהיה אדם
הודעות: 817
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ש' דצמבר 26, 2020 8:59 pm

עובדיה חן כתב:היכן טעינו?

טעית בכך שמה שאתה כותב פשוט לא נכון.
אין הבדל גדול מבחינת שעות ועומס עבודה בין גננת למתכנתת.

ומעוד חצי מיליון שקל לא מתפרנסים. אני מכיר כל כך הרבה אברכים שנשותיהן למדו הוראה ופשוט לא מצאו עבודה.
לא מדובר על משכורת נמוכה, אלא פשוט אין עבודה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' דצמבר 29, 2020 12:47 am

עובדיה חן כתב:סיפר לי שדכן, שהוא מציע שידוכים לבחורים מבוגרים,הצעות שנותנים קרוב למליון ש"ח רק המדוברת גננת או מורה, או חצי מליון והבחורה עוסקת בהייטק, לצערינו הם מעדיפים את הבחורה של הייטק,
לא מובן לי ,האם אדם שרוצה בית יהודי ולשקוד על התורה בשלווה,האיך ניתן לשאוף לאשה שרוב היום מחוץ לבית ללא חופשות [אולי בחו"ל יחד עם כל החברות מהחברה וד"ל] ופעמים רבות היא נעשית אמא של שבת כי כל השבוע לא רואים אותה . היכן טעינו?

במחילת ידידי, השאלה היא היכן אתה טועה. ואתה טועה בעובדות. סיפרו לך סיפורים מסמרי שיער ואתה קנית אותם. אבל המציאות רחוקה מאד מההפחדות שמוכרים לך. וכבר נכתב לעיל, ואין צורך לשנות ולשלש.

ותיתי גם להרב 'לעולם יהא אדם' שכתב בקצרה דברים נכוחים.

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מציאות עובדות ההייטק - כצעקתה?

הודעהעל ידי רציני » ג' דצמבר 29, 2020 3:24 am

בריה נמוכה כתב:משגיחה על בעלה
באירוע בתקופתו האחרונה

האם מותר לשבת אשה בין שני אנשים?
ואולי הם קרובים שיש מתירים


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 349 אורחים