יצא מפי כתב:הובאה בספר 'מקוה ישראל' לרבי ישראל מקושטא רבה של ליוורנו (קושטא תרי"א)
יצא מפי כתב:מצאתי על כך מאמר שלם בקובץ 'ירושלים' ח"ד (ירושלים תשי"ג) מאת הרב אלכסנדר שייבר, שם הוא טוען שמקורה של אגדה זו היא אצל הערבים ולאחריה אצל הנוצרים....
לייטנר כתב:מאז ילדותי הפריע לי בסיפור תארוכו, כלומר מתי הוא היה יכול להתרחש.
חכם באשי כתב:כמעט כל דבר שוילנאי הביא בספרו הנ"ל הוא נטל ממקור כלשהו (אלא שחלקם אינם חשובים להקרא 'מקור'...), כפי שהוא סימן בסוף ספרו.
יאיר1 כתב:מי יודע מה המקור למעשה שהיו שני אחים אחד עני ואחד שאין לו ילדים שהיו שותפים בשדה וחלקו התבואה, ובלילה זה אומר אחי עני אקח מחלקי לחלקו וזה אומר אחי ללא ילדים אקח מחלקי לחלקו, ונפגשו בלילה כאשר כל אחד מעביר תבואה מחלקו לחלק אחיו. ובאותו המקום נבנה בית המקדש.
מתעמק כתב:מה שלא נמצא מקור קדום דרך חיפוש באוצה"ח, עדיין לא מפריך האפשרות שיש מקור קדום לזה.
אך אי קשיא הא קשיא. הרי מקום הזה מקודם ועומד מעת בריאת העולם. הרי זה שער השמים, וזה מזבח לעולה, וזה מקום אבן שתיה שמשם הושתת העולם, ושם שיתין שמששת ימי בראשית.
זהו מקום העפר שממנו נוצר אדם הראשון, ועל מקומו בנה אדם הראשון מזבח, וכן קין והבל הקריבו שם קרבנם (והם וודאי לא היו האחים הנזכרים בסיפור), ושם בנה נח מזבח לה', ויצחק נעקד בהר המוריה, ויעקב קראו בית לבית מלונו של הקב"ה.
כך שאף אם אירע סיפור כזה (כגון לפני המבול, או אחר שלן שם יעקב עד תקופת ארונה), וודאי שזו לא סיבה לבנין בית המקדש במקום.
בוצינא כתב: . . משום שהסיפור הוא אגדה ערבית זה אומר שאין בו תוכן טוב ומוסר השכל שיכול לעורר את הלב לנדיבות וחסד? אתמהה
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ועדיין איני רואה שם מקור, בפרטי כתב לי חכ"א שיש באוצר המדרשים אשמח אם ימצא שם.
שייף נפיק כתב:מהקוראן כידוע. ור' מאיר שוורץ (הבדחן) סיפר מעשה על שני אחים שהיו גונבים כל אחד מהשטח, ועל שטח זה נבנתה הכנסת ודפח''ח.
שייף נפיק כתב:מהקוראן כידוע.
סגי נהור כתב:זכית לפתוח את האשכול בפעם השישית.
מתעמק כתב:אך אי קשיא הא קשיא. הרי מקום הזה מקודם ועומד מעת בריאת העולם. הרי זה שער השמים, וזה מזבח לעולה, וזה מקום אבן שתיה שמשם הושתת העולם, ושם שיתין שמששת ימי בראשית.
זהו מקום העפר שממנו נוצר אדם הראשון, ועל מקומו בנה אדם הראשון מזבח, וכן קין והבל הקריבו שם קרבנם (והם וודאי לא היו האחים הנזכרים בסיפור), ושם בנה נח מזבח לה', ויצחק נעקד בהר המוריה, ויעקב קראו בית לבית מלונו של הקב"ה.
כך שאף אם אירע סיפור כזה (כגון לפני המבול, או אחר שלן שם יעקב עד תקופת ארונה), וודאי שזו לא סיבה לבנין בית המקדש במקום.
נויירא כתב:למיטב זכרוני יש על זה מאמר של ר' שמואל אשכנזי, אינו תח"י כעת
ח"ב ס"ע 772.חד ברנש כתב:כדומני הזכיר באגרות שמואל
לבי במערב כתב:ח"ב ס"ע 772.חד ברנש כתב:כדומני הזכיר באגרות שמואל
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים