הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אפריל 06, 2020 10:59 am
מבואר בפוס' שאין הכוונה דוקא לציבור שהוא משתייך אליו, או הציבור הנמצא בעירו, אלא כל ציבור שהוא.
וז"ל מג"א תקצא,ט;
לא יתפלל ביחיד תפלת מוסף בראש השנה עד אחר ג' שעות היום - אבל שחרית מותר לו להתפלל כיון דאיכא צבורא דמצלי שחרית בכל מקומות לא נדחית תפלתו [עמ"ש סי' צ' ס"ט] אבל מוסף הואיל וזמנה כל היום יש שמתפללין אותה בבוקר ויש מאחרין [רש"י] וא"כ נראה דהאידנא שנהגו בכל תפוצות ישראל להתפלל שחרית בהשכמה א"כ אין ליחיד להתפלל שחרית אחר שעה ראשונה שבודאי כבר התפללו הצבור ואף על פי שהש"ץ או' עדיין פיוטים מ"מ אין זה מקרי בשעה שהצבור מתפללים דהא אפי' הם מתפללים שחרית והוא מוסף לא מקרי בשע' שהצבור ומכ"ש פיוטים ואם נא' שימתין עד אחר ג' שעות כבר יעבור זמן ק"ש ואם יקרא ק"ש בסוף שעה ג' ויתפלל מיד א"א לצמצם לכן נ"ל דיזהר מאוד להתפלל בשעה ראשונה...
אבל יש להעיר איך דנים ענין זה. בפשטות נראה שהכל תלוי מי מתפלל 'עכשיו' ממש, ואפי' שבמקומי כאן עבר שעה מהבוקר ובמקום שהציבור מתפלל כבר עבר שעתיים, סו"ס כעת אנחנו מתפללים כביכול יחד.
אבל א"כ יש להעיר שאם מצרפים את כל תפוצות ישראל, למה כ' המג"א דאין להתפלל שחרית אחרי שעה ראשונה, הרי עדיין במרחק גדול יותר יש ציבור אחר שעכשיו אצלו נץ החמה.
ומבואר לכאו' שהכל נמדד ביחס לזמן ביום, וצ"ע.