שש ושמח כתב:נוטר הכרמים כתב:זו דעתך, היא חשובה מאוד, וכרגיל אתה אוהב להכניס גם פוליטיקה "לבל יחסר המזג".
זו אינה דעתו של לפ"ב אלא דעת רוב חכמי הדור. ולגבי עירוב פוליטיקה בדיון כדאי שתעיין בהודעותיך שלך.
כדי לדעת האם דברי הגראי"ס כדאים לסמוך עליהם, די להביט במה שאמר
באמת עליהם לדעת שאילולא מלחמותיהם של אנשי ישוב הישן, לא היה להם ולזרעיהם קיום! כל מה שהם יכולים ללמוד תורה ולקיים מצוות בבני ברק, זה רק משום מסירות נפש של אנשי הישוב הישן והירושליימע יידן!!
ויבוא זה וילמד על זה.
בוקר טוב.
אני לא יודע אם ההגדרה שלולי המלחמות של אנשי הישוב הישן 'לא היה להם ולזרעם קיום' היא מדויקת,
אבל מסתבר מאוד שיש הרבה צדק לחשוב שבזכות מאבקיהם בזמנו הושג ביזע רב אפשרות הקיום כאן.
עד כמה שאדם מאמין במה שמקובלנו מרבותינו החזו"א והגרי"ז שזה חידוש שבמדינה הזאת עדיין ניתן לקיים מצוות,
ומגמת מנהיגי המדינה (לפחות רובם) היתה לעקור את הדת,
אזי ברור שלא מרצון טוב אנחנו יכולים להתקיים כאן כגוי בקרב גוי,
אלא בדמים קננהו, במלחמות של אותם אנשים, שרבים היו מקרב הישוב הישן,
על שבת, על ניתוחי מתים, ועוד ועוד.
לא חייבים להיות קנאי או בריסקער להבין שהיה כאן מקל וגזר,
היה את העבודה השחורה והפחות נעימה לחטוף מכות ומאסרים וכו',
והיתה עבודה יותר מועילה של עשה טוב מצד אגו"י,
בנוסף לפעילות עצומה בכל רחבי הארץ. חינוך עצמאי, מתיבתות ועוד.
הא בלא הא לא קיימא.
אולי ניתן להגדיר זאת כך,
את ה'יש' הגדול פעלו בס"ד אנשי אגו"י. אבל את העמדת החומות,
את האפשרות לחיות כ'חרדי' (להבדיל מדתי או שומר מצוות) א"א לנתק מהמלחמות של
אנשי הישוב הישן.
זאת התרשמותי מהרבה מאוד ספרים שקראתי, והרבה תיאורים ששמעתי.