גילוי כתב:שו"ת בהלכות תשעת הימים
א' מגבות גוף – האם הוי כמטפחות הידים שאסור להשתמש במכובס.?
ב' האריכו הפוסקים באין לו אלא חלוק אחד- ולא הבנתי מה בינו לשאר אינשי הרי כולם לובשים חלוק אחד כל תשעת הימים, ובשלמא בימינו שמכינים מראש בגדים משומשים ניחא, אבל האם גם בזמנם נהגו בהכי?
גל של אגוזים כתב:לא הבנתי הדמיון ללבישת בגד מכובס רגע לפני ר"ח שם פשוט שמותר כיון שלבשו בהיתר ואינו מחוייב להסיר בגד מכובס.
משא"כ בכלי המטה השאלה היא אם מה שהציע אותן נקרא שימוש בהן, ולענ"ד נראה שלא נקרא שימוש (כי לא השתמש בהן). אבל לכאורה לא מחייבין אותו בדיעבד להסירם ולהחזיר המשומשים, ואלו שמקילין בדריכה אע"פ שאינו על קרקע עולם (מניין להם קולא זו?) יכולין לעשות כן על מיטתם.
גל של אגוזים כתב:ומניין לכבודו חידוש נפלא זה?
עושה חדשות כתב:להזמין בגדים ב'נקסט' ויגיע (מסתמא) רק אחרי תשעה באב, מותר?
די לחכימא כתב:עוד הסתפקתי לגבי מצעים, מה נחשב שהשתמש בהם,
האם צריך להציעם קודם ר"ח ולישב או לישן על מיטתו,
או שמספיק שהציע את מיטתו קודם ר"ח, כיון שהשימוש של מצעים או להציע את מיטתו,
והוא כבר הציע, אף שעדיין לא נתלכלכו כלום,
וכמו שודאי מותר ללבוש בגדים מכובסים רגע קודם ר"ח אף שבתחילת ר"ח עדיין נחשבים למכובסים.
פרנקל תאומים כתב:די לחכימא כתב:
וכמו שודאי מותר ללבוש בגדים מכובסים רגע קודם ר"ח אף שבתחילת ר"ח עדיין נחשבים למכובסים.
מי אמר שמותר?
אמנם התחיל בהיתר, אבל למעשה- אם לבש חולצה מכובסת חמש דקות קודם כניסת ר''ח אב, הרי שלאחר כניסת ר''ח, הוא למעשה לובש בגד מכובס בחודש אב (שהרי חמשת הדקות הנ''ל לא אהני ביה מידי להוציא את כיבוסו). ומהכ''ת שזה שהתחיל בהיתר יתיר לו להמשיך באיסור?
פרנקל תאומים כתב:ולדידי פשיטא לי גם לגבי מצעים שאסור, שהרי למעשה הם עודם מכובסים (היות שעוד לא שכב עליהם) ומה אהני ביה זה שציפה בהם את המיטה טרם התקדש ר''ח?
גל של אגוזים כתב:פרנקל תאומים כתב:די לחכימא כתב:
וכמו שודאי מותר ללבוש בגדים מכובסים רגע קודם ר"ח אף שבתחילת ר"ח עדיין נחשבים למכובסים.
מי אמר שמותר?
אמנם התחיל בהיתר, אבל למעשה- אם לבש חולצה מכובסת חמש דקות קודם כניסת ר''ח אב, הרי שלאחר כניסת ר''ח, הוא למעשה לובש בגד מכובס בחודש אב (שהרי חמשת הדקות הנ''ל לא אהני ביה מידי להוציא את כיבוסו). ומהכ''ת שזה שהתחיל בהיתר יתיר לו להמשיך באיסור?
בזה גם אני מסכים להרב די לחכימא כיון שלא מצינו שאסרו להיות לבוש בבגד מכובס. האיסור הוא רק ללבוש בגדים מכובסים. ולא כיונתי ל'התחיל בהיתר' דשאר מקומות אלא דכאן מה שעשה מותר, ועכשיו אינו 'עושה' שום דבר, ודו"ק.פרנקל תאומים כתב:ולדידי פשיטא לי גם לגבי מצעים שאסור, שהרי למעשה הם עודם מכובסים (היות שעוד לא שכב עליהם) ומה אהני ביה זה שציפה בהם את המיטה טרם התקדש ר''ח?
ג"א סובר כמותך בעניין זה וכמו שכתבתי למעלה זולת אם נימא דלא חייבוהו לטרוח בזה.
פרנקל תאומים כתב:כאמור, לפי דבריכם, הפירוש הוא שכלל לא נאסר להיות לבוש בתשעת הימים בבגדים מכובסים, וכל מה שנאסר הוא פעולת הלבישה: אסור ללבוש בגדים מכובסים. והאמת היא שלכאו' ראיה לכך היא גם העובדה שא''צ במוצ''ש חזון מיד בצה''כ לפשוט את בגדי השבת (ורק לאחר שכבר הסירם אין לשוב וללובשם), היות שאין האיסור הוא להיות לבוש בבגדי שבת, כ''א פעולת הלבישה היא שאסורה, אסור ללבוש בגדי שבת.
סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:כאמור, לפי דבריכם, הפירוש הוא שכלל לא נאסר להיות לבוש בתשעת הימים בבגדים מכובסים, וכל מה שנאסר הוא פעולת הלבישה: אסור ללבוש בגדים מכובסים. והאמת היא שלכאו' ראיה לכך היא גם העובדה שא''צ במוצ''ש חזון מיד בצה''כ לפשוט את בגדי השבת (ורק לאחר שכבר הסירם אין לשוב וללובשם), היות שאין האיסור הוא להיות לבוש בבגדי שבת, כ''א פעולת הלבישה היא שאסורה, אסור ללבוש בגדי שבת.
לענ"ד קשה לפרש שיש איסור בפעולת הלבישה (מה היסוד לאיסור כזה בענייננו?!), אלא צריך להגדיר באופן שונה מעט: יש איסור להתחיל להיות לבוש בבגדים מכובסים, אבל אין איסור להמשיך להיות לבוש בבגדים מכובסים (וה"ה בבגדי שבת).
פרנקל תאומים כתב:סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:כאמור, לפי דבריכם, הפירוש הוא שכלל לא נאסר להיות לבוש בתשעת הימים בבגדים מכובסים, וכל מה שנאסר הוא פעולת הלבישה: אסור ללבוש בגדים מכובסים. והאמת היא שלכאו' ראיה לכך היא גם העובדה שא''צ במוצ''ש חזון מיד בצה''כ לפשוט את בגדי השבת (ורק לאחר שכבר הסירם אין לשוב וללובשם), היות שאין האיסור הוא להיות לבוש בבגדי שבת, כ''א פעולת הלבישה היא שאסורה, אסור ללבוש בגדי שבת.
לענ"ד קשה לפרש שיש איסור בפעולת הלבישה (מה היסוד לאיסור כזה בענייננו?!), אלא צריך להגדיר באופן שונה מעט: יש איסור להתחיל להיות לבוש בבגדים מכובסים, אבל אין איסור להמשיך להיות לבוש בבגדים מכובסים (וה"ה בבגדי שבת).
חושבני שההיגיון הוא שמדרכי האבילות היא שלא יבוא אדם וילבש לכתחילה בגד מכובס, כביכול אנו אומרים: לא יתכן שאדם אבל ירהיב עוז ברוחו לבוא ולהתקשט בבגד מכובס. אבל אם הבגד כבר היה עליו עוד מקודם שהחלה האבילות, אין טענה עליו.
כלומר הטענה היא: איך הראש שלך נתון עכשיו לחפש בגד מכובס? הדאגה לבגד מכובס לא ראוי לה שתעסיק אותך עכשיו.
כך שלמעשה האיסור הוא פעולת הלבישה.
סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:כאמור, לפי דבריכם, הפירוש הוא שכלל לא נאסר להיות לבוש בתשעת הימים בבגדים מכובסים, וכל מה שנאסר הוא פעולת הלבישה: אסור ללבוש בגדים מכובסים. והאמת היא שלכאו' ראיה לכך היא גם העובדה שא''צ במוצ''ש חזון מיד בצה''כ לפשוט את בגדי השבת (ורק לאחר שכבר הסירם אין לשוב וללובשם), היות שאין האיסור הוא להיות לבוש בבגדי שבת, כ''א פעולת הלבישה היא שאסורה, אסור ללבוש בגדי שבת.
לענ"ד קשה לפרש שיש איסור בפעולת הלבישה (מה היסוד לאיסור כזה בענייננו?!), אלא צריך להגדיר באופן שונה מעט: יש איסור להתחיל להיות לבוש בבגדים מכובסים, אבל אין איסור להמשיך להיות לבוש בבגדים מכובסים (וה"ה בבגדי שבת).
חושבני שההיגיון הוא שמדרכי האבילות היא שלא יבוא אדם וילבש לכתחילה בגד מכובס, כביכול אנו אומרים: לא יתכן שאדם אבל ירהיב עוז ברוחו לבוא ולהתקשט בבגד מכובס. אבל אם הבגד כבר היה עליו עוד מקודם שהחלה האבילות, אין טענה עליו.
כלומר הטענה היא: איך הראש שלך נתון עכשיו לחפש בגד מכובס? הדאגה לבגד מכובס לא ראוי לה שתעסיק אותך עכשיו.
כך שלמעשה האיסור הוא פעולת הלבישה.
ונפק"מ בספק הנ"ל במצעים מכובסים...
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים