מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה זו אמונה פשוטה?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי הגיונות » א' יולי 12, 2020 4:38 pm

אליעזר ג כתב:חשבתי שאתה בקי כל כך בכתבים שדי לך ברמיזא ואנסה לבאר יותר.

א. נקדים שגישה נאיבית לתפישת החושים פירושה שמה שנמצא בתודעה זה הדבר עצמו בדיוק שנמצא בחוץ ללא שום עיבוד ,ותפישה זו נשללה על ידי כל הפילוסופים כולל יום.

והיכן בדיוק יום כתב כדברים הללו? תוכל לציין לי מקור לכך? לא זכור לי שהוא נמנה על התפיסה הזו, אבל ייתכן והשכחה הכתה בי, או שאיני בקי מספיק ;-)

אליעזר ג
הודעות: 790
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי אליעזר ג » א' יולי 12, 2020 5:47 pm

הגיונות כתב:
אליעזר ג כתב:חשבתי שאתה בקי כל כך בכתבים שדי לך ברמיזא ואנסה לבאר יותר.

א. נקדים שגישה נאיבית לתפישת החושים פירושה שמה שנמצא בתודעה זה הדבר עצמו בדיוק שנמצא בחוץ ללא שום עיבוד ,ותפישה זו נשללה על ידי כל הפילוסופים כולל יום.

והיכן בדיוק יום כתב כדברים הללו? תוכל לציין לי מקור לכך? לא זכור לי שהוא נמנה על התפיסה הזו, אבל ייתכן והשכחה הכתה בי, או שאיני בקי מספיק ;-)



כוונתך אני מניח שאינו נמנה על תפישה זאת כלומר התפישה של הראליזם הנאיבי?

בהנחה שזו כוונתך ראה מסכת עמוד 120 הדיבור "אשר לרשמים"

דומני שאף פילוסוף לא מקבל ואינו יכול לקבל וזאת מחמת ראיות ברורות את הראליזם הנאיבי כפשוטו.

יום אומנם פותר את הבעיה ,על ידי קבלת הרשמים הראשוניים כבסיס מבלי להוכיח שהם מבטאים את המושאים כפי שהם .

מה שכתבתי הייתה מסקנתי לפני הרבה שנים, שאין שום הצדקה לקידוש הרשמים מעל דברים אחרים, אלא אם כן הטענה שהם נובעים מהמושאים, וטענה זו אם הייתה נטענת היא בהכרח סיבתית כי גם הוא לא קיבל את הראליזם הנאיבי כפשוטו והפתרון שלו, אינו מחזיק בבחינה ביקורתית כאמור. כאשר התוצאה או שמניחים סיבתיות או שאין פשר משמעותי לכל דיונו. מה הם הרשמים שנכפוף עצמינו מולם ולא מול התבונה הטהורה או רשמים הנובעים ממושאים לפי תורת הייצוג? אני מודה שמכיוון שעיסוקי בעניין היה לפני שנים רבות נשארה בזיכרוני המסקנה ללא חלק מדקויותיה אבל זה אינו משנה את העיקרון.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי הגיונות » א' יולי 12, 2020 6:49 pm

אתה לא צריך לשכנע אותי בנכונות הדברים.

אני לחלוטין מסכים שהבסיס הוא עמדה רציונליסטית המכירה בנכונות התודעה והחשיבה, זהו הקטר שעל גביו ניתן להוסיף קומה אמפיריציסטית. אלא, שאיני חושב, שיום נקט כך. כיום, זה נשמע די טריוויאלי, אך בשעתו הדברים עוד לא היו מחודדים. ולחלוטין תפסו את הדברים בצורה נאיבית, מי במקצתו מי בכולו.

אליעזר ג
הודעות: 790
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי אליעזר ג » א' יולי 12, 2020 7:23 pm

הגיונות כתב:אתה לא צריך לשכנע אותי בנכונות הדברים.

אני לחלוטין מסכים שהבסיס הוא עמדה רציונליסטית המכירה בנכונות התודעה והחשיבה, זהו הקטר שעל גביו ניתן להוסיף קומה אמפיריציסטית. אלא, שאיני חושב, שיום נקט כך. כיום, זה נשמע די טריוויאלי, אך בשעתו הדברים עוד לא היו מחודדים. ולחלוטין תפסו את הדברים בצורה נאיבית, מי במקצתו מי בכולו.



לפני יום היה לוק בן ארצו שעסק רבות בתורת הייצוג לאפוקי מהתפישה הנאיבית ,יום אומנם לא הסכים אתו אבל לא היה יכול להתעלם מראיותיו ולכן בחר בדרכו כפי שפרטתי לעיל והבאתי מראה מקום . ובכלל בתקופתו כבר היה לנושא זה זקן לבן מאז דקארט וכן ברקלי עסק בזאת וליבניץ ועוד. מה גם שנאיביות ויום אינם הולכים יחדיו.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי הגיונות » ב' יולי 13, 2020 10:41 am

אליעזר ג כתב:לפני יום היה לוק בן ארצו שעסק רבות בתורת הייצוג לאפוקי מהתפישה הנאיבית ,יום אומנם לא הסכים אתו אבל לא היה יכול להתעלם מראיותיו ולכן בחר בדרכו כפי שפרטתי לעיל והבאתי מראה מקום . ובכלל בתקופתו כבר היה לנושא זה זקן לבן מאז דקארט וכן ברקלי עסק בזאת וליבניץ ועוד. מה גם שנאיביות ויום אינם הולכים יחדיו.

חיפשתי בציון שלך, ולא מצאתי זכר למה שכתבת (ייתכן שיש לנו מהדורות שונות).

אתה צודק שהנושא כבר נלעס באותה התקופה, אך טענתי הייתה שבתוך דברי יום איני רואה סתירה. אגב, ניתן לראות סתירה מסיימת בין דבריו כנגד עקרון הסיבתיות והאינדוקציה לביקורת שלו ב'טיעון העד' המניח את האינדוקציה. ובהחלט, נדמה לי שדבריו כנגד הסיבתיות והאינדוקציה היו רק למטרות ופלופלים פילוסופיים, אבל די ברור שהוא - ככל אדם שפוי - האמין בהם, הגם שאין הוכחות אנליטיות או אמפיריות בצדקת הדברים.

כך או כך, נדמה לי שהדברים כבר חורגים מתחומו של אשכול זה, אז אעצור כאן.

הר-חורב
הודעות: 56
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 6:00 pm

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי הר-חורב » ו' יולי 17, 2020 2:43 am

לייטנר כתב:זו לא האמונה הפשוטה של סבתא של הרידב"ז?

אתה יכול להסביר?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי לייטנר » ו' יולי 17, 2020 11:08 am

הר-חורב כתב:
לייטנר כתב:זו לא האמונה הפשוטה של סבתא של הרידב"ז?

אתה יכול להסביר?

viewtopic.php?p=572401#p572401

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי הגיונות » א' יולי 19, 2020 2:35 am

הגיונות כתב:איני מומחה לתורת ר' נחמן, אבל סביר שלשיטתו כיון שהאמונה כבר נמצאת אצל כל יהודי (באמצעות נשמתו האלוקית), הדרך לגלות זאת היא להסיר את הכיסויים שמעלימים על הנשמה.

כלומר, באמצעות הימנעות מביצוע עבירות והתמדה בביצוע מצוות, מתגלית הנשמה האלוקית, וכאמור שם ההכרה במציאותו של הבורא היא ללא צל של פקפוק (וראה בשיחות הר"ן ל"ב ובספר המידות ערך אמונה כ"ב). על האדם לבצע את ציווי התורה מתוך שמחה ותמימות, ולזנוח את העיסוק האינטלקטואלי שמקורו בשכל האנושי (ולא בנשמה). באמצעות מתודה זו האדם מגיע להכרה אלוקית, וכאמור. אוסיף עוד שעד כמה שידוע לי לשיטתו של ר' נחמן באמצעות ההתקשרות לצדיק והתבוננות בדרכיו הנשמה של היהודי באה לידי ביטוי (ראה בשיחות הר"ן, שם). זו דרך נוספת דרכה ניתן להגיע לידי הכרה בלתי אמצעית זו.

כמו כן, לשיטת ר' נחמן ההתקדשות מגלה את האמונה הנשמתית, פגם הברית הוא אולי החטא החמור ביותר שמעיב על הנשמה ולא נותן לה לבוא לידי ביטוי. ומכאן העיסוק של ר' נחמן בפגם הברית. ואכמ"ל.


לאחרונה עסקתי מעט במשנתו של ר' נחמן מברסלב, ואני יכול לציין שדבריי כאן ובהמשך מדוייקים (אך לא מלאים ולא מציגים תמונה שלמה ומקיפה). וראו על תפיסת האמונה במשנתו של ר' נחמן מברסלב אצל רוני בר לב, אמונה רדיקלית, אוונגרד האמונה של רבי נחמן מברסלב, הוצאת אוניברסיטת בר אילן 2017

מנחת שי
הודעות: 14
הצטרף: א' מאי 10, 2020 12:04 am

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי מנחת שי » ב' יולי 20, 2020 12:05 pm

הגיונות כתב:
הגיונות כתב:איני מומחה לתורת ר' נחמן, אבל סביר שלשיטתו כיון שהאמונה כבר נמצאת אצל כל יהודי (באמצעות נשמתו האלוקית), הדרך לגלות זאת היא להסיר את הכיסויים שמעלימים על הנשמה.

כלומר, באמצעות הימנעות מביצוע עבירות והתמדה בביצוע מצוות, מתגלית הנשמה האלוקית, וכאמור שם ההכרה במציאותו של הבורא היא ללא צל של פקפוק (וראה בשיחות הר"ן ל"ב ובספר המידות ערך אמונה כ"ב). על האדם לבצע את ציווי התורה מתוך שמחה ותמימות, ולזנוח את העיסוק האינטלקטואלי שמקורו בשכל האנושי (ולא בנשמה). באמצעות מתודה זו האדם מגיע להכרה אלוקית, וכאמור. אוסיף עוד שעד כמה שידוע לי לשיטתו של ר' נחמן באמצעות ההתקשרות לצדיק והתבוננות בדרכיו הנשמה של היהודי באה לידי ביטוי (ראה בשיחות הר"ן, שם). זו דרך נוספת דרכה ניתן להגיע לידי הכרה בלתי אמצעית זו.

כמו כן, לשיטת ר' נחמן ההתקדשות מגלה את האמונה הנשמתית, פגם הברית הוא אולי החטא החמור ביותר שמעיב על הנשמה ולא נותן לה לבוא לידי ביטוי. ומכאן העיסוק של ר' נחמן בפגם הברית. ואכמ"ל.


לאחרונה עסקתי מעט במשנתו של ר' נחמן מברסלב, ואני יכול לציין שדבריי כאן ובהמשך מדוייקים (אך לא מלאים ולא מציגים תמונה שלמה ומקיפה). וראו על תפיסת האמונה במשנתו של ר' נחמן מברסלב אצל רוני בר לב, אמונה רדיקלית, אוונגרד האמונה של רבי נחמן מברסלב, הוצאת אוניברסיטת בר אילן 2017


עד כמה לדעתך בשנותיו האחרונות של ר' נחמן, הוא שינה את גישתו בנושא?

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי הגיונות » ב' יולי 20, 2020 10:34 pm

מנחת שי כתב:עד כמה לדעתך בשנותיו האחרונות של ר' נחמן, הוא שינה את גישתו בנושא?

אין שינוי, לדעתי. פה ושם יש הדגשות שונות, אבל בסופו של דבר יש כאן תמונה ברורה לפי ערך.

מנחת שי
הודעות: 14
הצטרף: א' מאי 10, 2020 12:04 am

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי מנחת שי » ב' יולי 20, 2020 10:53 pm

הגיונות כתב:
מנחת שי כתב:עד כמה לדעתך בשנותיו האחרונות של ר' נחמן, הוא שינה את גישתו בנושא?

אין שינוי, לדעתי. פה ושם יש הדגשות שונות, אבל בסופו של דבר יש כאן תמונה ברורה לפי ערך.


כנראה לא ירדת לניואנסים הדקים,
בשנותיו האחרונות, מאז שחזר ר' נחמן מלמעברג, שהיייתה עיר של השכלה,
העיד ר' נחמן על עצמו על שינוי גדול, שהתחולל בהשקפתו על הנושא, הכל כמובן ברמזי רמזים.

הגיונות
הודעות: 980
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: מה זו אמונה פשוטה?

הודעהעל ידי הגיונות » ב' יולי 20, 2020 11:46 pm

אם אתה יודע כל כך טוב, מה דעתך ותחכים אותנו בנושא?

מבדיקה ולימוד שלי אין באמת הבדלים משמעותיים, והכל דרשנות בעלמא ומכלל ועורטאלך לא יצא.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 173 אורחים