ובכן מצאתי התייחסות מעניינת לדברים הנזכרים המופיעים בפירוש הטור, במאמרו של פרו' חגי דולינסקי, 'כיצד הכו את הנשים בתפוצות ישראל'' ואלו דבריו הנוגעים לעניינו:
איני יודע מי הכותב ומה טיבו, אבל לענ"ד יש דברים בגו. הטענה פשוטה והגיונית: הטור לא היה דורש דבר כן מליבו. ולומר שזו קבלה שהיתה בבית מדרשם, קשה ורחוק אחר שאין לזה אח ורע. אמנם כן, צריך זהירות יתירה לפני שוקבעים על דבר שאין לו חבר, וכבר נכוו בכך גדולים, אבל במקרה זה אין ספק שככל הידוע לע"ע, לא נמצא שום דבר דומה לזה.'... ראויה לתשומת לב פסקה חריגה, המופיעה בכתב יד פירוש רבי יעקב בנו של הרא"ש על התורה, (נקרא גם 'פירוש הטור הארוך' להבדילו מהחיבור הקצר שעיקרו דרשות ע"פ מסורה וגימטריה) ונשמטה בכל הדפוסים מטעם מובן. וכך נאמר בה: 'כי ראה ה' בעניי בראובן אמר כי ראה ובשמעון אמר כי שמע, לפי שמתחילה קודם שנולד ראובן היה מכה בה, ומשנולד נמנע מלהכותה. אמנם נראה כי יש לנהוג בפסקה זו בחשדנות ובזהירות. שכן ברור, כי אשמה מוזרה שכזו, שאין לה כל הכרח מן המקרא, לעולם לא היתה נדרשת מדעתו של רבי יעקב. ואם כך עלינו לקבל כי היתה ידועה לו מסורת מדרשית בענין זה. אכן מלבד שלו היתה כזו, היה רבי יעקב מזכירה על שמם של חז"ל, הרי שעובדת המצאותה היחידית ואי הופעתה בחיבורים אחרים מבני חוגו של רבי יעקב בעל הטורים, אשכנז וספרד, מעוררת חשד ופקפוק איתן, על מידת נאמנות הדברים. נצרף לכך את הידוע לנו על החירות היתירה שנהגו הסופרים האשכנזיים בהעתקת חיבורי קודמיהם, ובכן לא נרחיק לכת באם נראה בפסקה זו, תוספת חיצונית ומלאכותית שנספחה לחיבור בידי מעתיק עלום. אף אם נמצא את הפסקה ביותר מכתב יד אחד, אין בכך ללמד דבר, כל עוד לא נבטל תלותם של כתבי היד זה בזה
[דוגמא לדבר, במחזור קדמון מאד כת"י מנוסח צרפת, נמצאו כמה שינו"ס יחודיים ויחידאים. הבעלים של המחזור חשב כי עובדה זו משביחה את מקחו, אך לנכון העמידו על טעותו ר' יונה פרנקל, שהרי נוסח צרפת יש לו כמה וכמה עדים חשובים, הן מספרי תפילה והן מספרי הלכה, ולא יתכן למצוא מטבע מחודש רק במחזור אחד כשהוא מוכחש משאר המקורות. ואין זאת אלא שגגת הסופר. ועוד דוגמא שהזכרתי אותה כאן בעבר, מדברי רש"י בע"ז יש ראיה חזקה פסוקי מז"ש נאמרו בר"ה גם בשחרית, אך כמובן שכל האומר כן אינו אלא מן המתמיהין, אחר שידוע לנו נוסח צרפת ויש בידנו כמה וכמה מספרי דבי רש"י ותלמידיו ובכולם לא נזכר דבר זה].
----
אשמח לשמוע דעת החברים דכאן.