אולם באמת המעיין בדברי הראשונים במקורם יראה שישנם מן הקדמונים שמבואר בדבריהם להדיא שאחר אמירת הקינות נהגו מיד לישב, ועוד בעודם בבית הכנסת.
במרדכי מו"ק הל' ת"ב רמז תתצה:
גם נהגו לאחר שגמרו הקינות יושבים על הספסלין וקורין איוב וירמיה. אבל בצרפת אינם נוהגין עד תפלת המנחה: ואבל משמע בהדיא בסוף פירקין דאין לו (לישן) [לישב] כל ז' אלא על גבי קרקע וגם המנחמין אינם רשאים לישב אלא על גב קרקע כדרב יהודה אמר רב דכתיב וישבו אתו לארץ ז' ימים וז' לילות.
וכבר נמצא כל האי לישנא ממש בהלכות שמחות למהר"ם מרוטנבורג סי' נד.
ונראה בדבריהם שהיו חילופי מנהגים אם לישב על הספסל לקרוא איוב וירמיה או שאין לישב על הספסל עד תפילת המנחה.
[עצם המנהג לקרוא באיוב ובירמיה נזכר גם בראבי"ה הל' תענית סי' תתצ, ובהגהות אשר"י תענית פ"ד סי' לח, ובמהרי"ל ועוד רבים מן הקדמונים,
ועי' בב"ח ס"ק ד: ובמלכותינו לא נהגו לומר איוב בציבור].
וניתן לבאר שורש מנהג זה, בתרי אנפי, האופן האחד, ע"פ מה שהיה נראה לומר שחילופי המנהגים הללו הינם בסיס המחלוקת המבוארת בשו"ע להלן סעיף ז: אם יש תינוק למול, מלין אותו אחר שגומרים הקינות; ויש ממתינין למולו עד אחר חצות.
ובטעם המנהג למול אחר שגומרים הקינות, מבואר בהרבה מן הראשונים "נוהגין בווירמשא מחצות היום מוהלין דקודם שש שעות עדיין שעת אבילות ומצות מילה קיבלו ישראל בשמחה כמו תורה שנאמר שש אנכי על אמרתיך וגו'" (מרדכי תענית רמז תרלה; ליקוטי הפרד"ס מרש"י; ראבי"ה; שבלי הלקט; אור זרוע ועוד).
אולם בספר נוהג כצאן יוסף מופיע הטעם: 'שכבר אמרו פסוקי דנחמה'. וכן הוא בבגדי ישע על השו"ע: 'אבל אחר שגמרו הקינות כבר אמרו פסוקי דנחמה ושמחה'. ומעין זה נמצא בספר המנהגים (לר"א חילדיק) אלא דאיהו סבירא ליה שזמן אמירת הנחמות הוא רק לאחר חצות: ואם חלה ברית מילה בט' באב אז מלין את הילד אחר חצי היום כשאומרים נחמות, משום דכתיב שש אנכי על אמרתך, ואומרים נחמות תרחם ציון עד תודה וקול זמרה ואחר כך יאמר ובא לציון.
ואמנם ככל דברינו ממש נמצא מפורש להדיא בספר הברית לרבי יעקב הגוזר בשם תשובת הגאונים שהטעם שמלין לאחר הקינות אף שהוא קודם חצות הואיל וכבר נגמר עיקר האבילות שלאחר מכן כבר יושבים על הספסל.
ואולי זהו הביאור במה שמצינו במסכת סופרים פי"ח ה"ט:
ויש שמשנין את מקומן, ויש שיורדין מספסליהן למטה, וכולם מתפלשין באפר. ואין אומרין שלום זה לזה כל הלילה וכל היום, עד שישלימו העם קינותיהן.
הרי שישנה דרגת אבילות אחרת כל עוד העם לא השלימו את הקינות.
והאופן השני, לפי מה שהיה נראה שאמירת הקינות בישיבה על הארץ אינה רק מחמת איסור הישיבה על הספסל, אלא שכך הוא דרך אמירת קינה, ועל כן אחר שמסיימים הקינות, אזדא המנהג שלא לישב על הספסל.
וכן מצאתי שמובא בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל (תשובות ופסקים בהלכות תשעה באב; קובץ מבקשי תורה מז, תשס"ח, עמ' יא):
נשאל רבינו: מי שלא יכול לישב על כסא נמוך (מחמת פריצת דיסק ל"ע) האם עדיף לשכב בבית ולומר קינות, או לשבת בכסא גבוה בבית הכנסת. והשיב רבינו: עיקר צורת אמירת קינות היא בישיבה על הארץ, ולא מרויח כלום כשאומר בשכיבה, ולפיכך שיאמר בבית הכנסת.