מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 19, 2020 11:16 pm

בשו"ע סי' תקנט סעיף ג:
ליל תשעה באב ויומו, יושבים בבית הכנסת לארץ עד תפלת מנחה (ועכשיו נהגו לישב על ספסליהם מיד אחר שיצאו מבה"כ שחרית, ומאריכין עם הקינות עד מעט קודם חצות).

ובמג"א ס"ק ג:
אחר שיצאו מבה"כ - דהולכים על הקברות והוי עד חצות דאז רשאי לישב על הספסל, וכ"ה במנהגים.

וביאר בפמ"ג: עם הליכה לבית הקברות הוה קרוב לחצות.
וכן הוא במשנ"ב ס"ק יב:
ר"ל דהולכין אח"כ לבית הקברות כמו שכתבו בסוף הסימן ועם שיעור זה ימשך עד חצות דאז רשאי לישב על הספסל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 19, 2020 11:18 pm

אולם באמת המעיין בדברי הראשונים במקורם יראה שישנם מן הקדמונים שמבואר בדבריהם להדיא שאחר אמירת הקינות נהגו מיד לישב, ועוד בעודם בבית הכנסת.

במרדכי מו"ק הל' ת"ב רמז תתצה:
גם נהגו לאחר שגמרו הקינות יושבים על הספסלין וקורין איוב וירמיה. אבל בצרפת אינם נוהגין עד תפלת המנחה: ואבל משמע בהדיא בסוף פירקין דאין לו (לישן) [לישב] כל ז' אלא על גבי קרקע וגם המנחמין אינם רשאים לישב אלא על גב קרקע כדרב יהודה אמר רב דכתיב וישבו אתו לארץ ז' ימים וז' לילות.

וכבר נמצא כל האי לישנא ממש בהלכות שמחות למהר"ם מרוטנבורג סי' נד.

ונראה בדבריהם שהיו חילופי מנהגים אם לישב על הספסל לקרוא איוב וירמיה או שאין לישב על הספסל עד תפילת המנחה.

[עצם המנהג לקרוא באיוב ובירמיה נזכר גם בראבי"ה הל' תענית סי' תתצ, ובהגהות אשר"י תענית פ"ד סי' לח, ובמהרי"ל ועוד רבים מן הקדמונים,
ועי' בב"ח ס"ק ד: ובמלכותינו לא נהגו לומר איוב בציבור].

וניתן לבאר שורש מנהג זה, בתרי אנפי, האופן האחד, ע"פ מה שהיה נראה לומר שחילופי המנהגים הללו הינם בסיס המחלוקת המבוארת בשו"ע להלן סעיף ז: אם יש תינוק למול, מלין אותו אחר שגומרים הקינות; ויש ממתינין למולו עד אחר חצות.

ובטעם המנהג למול אחר שגומרים הקינות, מבואר בהרבה מן הראשונים "נוהגין בווירמשא מחצות היום מוהלין דקודם שש שעות עדיין שעת אבילות ומצות מילה קיבלו ישראל בשמחה כמו תורה שנאמר שש אנכי על אמרתיך וגו'" (מרדכי תענית רמז תרלה; ליקוטי הפרד"ס מרש"י; ראבי"ה; שבלי הלקט; אור זרוע ועוד).

אולם בספר נוהג כצאן יוסף מופיע הטעם: 'שכבר אמרו פסוקי דנחמה'. וכן הוא בבגדי ישע על השו"ע: 'אבל אחר שגמרו הקינות כבר אמרו פסוקי דנחמה ושמחה'. ומעין זה נמצא בספר המנהגים (לר"א חילדיק) אלא דאיהו סבירא ליה שזמן אמירת הנחמות הוא רק לאחר חצות: ואם חלה ברית מילה בט' באב אז מלין את הילד אחר חצי היום כשאומרים נחמות, משום דכתיב שש אנכי על אמרתך, ואומרים נחמות תרחם ציון עד תודה וקול זמרה ואחר כך יאמר ובא לציון.

ואמנם ככל דברינו ממש נמצא מפורש להדיא בספר הברית לרבי יעקב הגוזר בשם תשובת הגאונים שהטעם שמלין לאחר הקינות אף שהוא קודם חצות הואיל וכבר נגמר עיקר האבילות שלאחר מכן כבר יושבים על הספסל.

ואולי זהו הביאור במה שמצינו במסכת סופרים פי"ח ה"ט:
ויש שמשנין את מקומן, ויש שיורדין מספסליהן למטה, וכולם מתפלשין באפר. ואין אומרין שלום זה לזה כל הלילה וכל היום, עד שישלימו העם קינותיהן.

הרי שישנה דרגת אבילות אחרת כל עוד העם לא השלימו את הקינות.

והאופן השני, לפי מה שהיה נראה שאמירת הקינות בישיבה על הארץ אינה רק מחמת איסור הישיבה על הספסל, אלא שכך הוא דרך אמירת קינה, ועל כן אחר שמסיימים הקינות, אזדא המנהג שלא לישב על הספסל.

וכן מצאתי שמובא בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל (תשובות ופסקים בהלכות תשעה באב; קובץ מבקשי תורה מז, תשס"ח, עמ' יא):
נשאל רבינו: מי שלא יכול לישב על כסא נמוך (מחמת פריצת דיסק ל"ע) האם עדיף לשכב בבית ולומר קינות, או לשבת בכסא גבוה בבית הכנסת. והשיב רבינו: עיקר צורת אמירת קינות היא בישיבה על הארץ, ולא מרויח כלום כשאומר בשכיבה, ולפיכך שיאמר בבית הכנסת.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 19, 2020 11:20 pm

איברא, בבית יוסף כתב:
לכן נראה למהר"מ (הל' שמחות סי' סד) מנהג צרפתים שאין יושבין על גבי ספסלים עד תפילת המנחה דומיא דאבל שיושב על גבי קרקע כל שבעת ימי אבלו, עכ"ל.
והיינו שהב"י הבין מסיום לשון מהר"ם מדין אבל שנתכוין להכריע בזה כמנהג צרפת שלא לישב על הספסל עד לתפילת המנחה.

וע"ז כתב הרמ"א בדרכי משה:
אבל המנהג לישב על גבי ספסלים מיד אחר יציאת בית הכנסת של שחרית, דהיינו עד חצות היום מאריכים עם הקינות בבית הכנסת.

הרי שבדברי הדרכ"מ מבואר להדיא שהבין בדברי הב"י 'עד תפילת מנחה' שאין הכוונה עד זמן מנחה גדולה דהיינו חצות היום, אלא עד שמתפללים מנחה בפועל, וע"ז הביא את המנהג שבחצות היום (שיוצאים מבית הכנסת לאחר אריכות הקינות) כבר יושבים על ספסלים.

אלא שיש להעיר שבעוד בדברי הרמ"א בדרכי משה מפורש ש"עד חצות היום מאריכים עם הקינות בבית הכנסת", הנה בהגהתו על השו"ע מצינו "ומאריכין עם הקינות עד מעט קודם חצות",
ושיהוי זמן מועט זה הזקיק את המג"א להכניס את ההליכה לבית הקברות בתוך הזמן עד חצות.

ועכ"פ לפי כל האמור נמצא שאמנם הרמ"א לא פסק כמו המנהג שהובא בדברי הקדמונים שמותר לשבת כבר עם סיום הקינות בבית הכנסת, וגם לא כמנהג צרפת המובא בשו"ע לשבת על הקרקע עד תפילת מנחה, אלא הביא מנהג שלישי – מדיליה - שלאחר חצות מותר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 19, 2020 11:21 pm

והנה מה שכתב המג"א ש'כן הוא במנהגים', הנה 'מנהגים' סתם היינו ספר המנהגים למהר"א קלויזנר, ובדבריו שם לא מצאתי מאומה שאין לשבת על הספסל עד חצות. בהגהות אות ד שם איתא:
ויושב לקינות לעגמת נפש הצבור וזכרון אבל, שוב הכל עוסקין באיוב ובדברים רעים שבירמיהו
. ובאות ח:
ומנהג כשר הוא לילך על קברי מתים בט' באב, כדאיתא באיכה רבתי הצדיקים מתאבלים בקבר על ירושלים.

ואולי כוונת המג"א שבמנהגים מבואר המנהג לילך לבית הקברות מלתא דתשעה באב, וכאמור, שהרי בב"י בסוף הסימן מובא מקור מנהג זה:
כתבו התוספות בפרק ב' דתעניות (טז. ד"ה יוצאין) אהא דאמרינן ויוצאין לבית הקברות ביום תענית צבור מכאן נוהגים בכל מקום לילך לבית הקברות בתשעה באב שהרי תשעה באב הוי תענית צבור.

ואם אמנם זהו מקור המנהג לילך לבית הקברות, אינו מובן מה השייכות של מנהג זה לתפילת שחרית, ומהו סדר הדברים שהולכים לבית הקברות, וכך נמשך הזמן עד חצות, ואח"כ יושבים על הספסלים, הרי התפילה על בית הקברות היא מצד לתא דתענית ציבור.

אכן לפי המבואר במנהגים שזה מנהג מיוחד לתשעה באב במסוים מצד האבילות, ש'הצדיקים מתאבלים בקבר על ירושלים', מבואר שזה חלק מן האבילות של ת"ב עד חצות, שיושבים לארץ ואומרים קינות ואח"כ הולכים אצל הקברות, ואח"כ חוזרים ומסתיימת דרגה חמורה זו של אבילות.

[ונפק"מ בין הטעמים באם ישנם רק קברי עכו"ם, עי' מג"א ס"ק טו שנקט להדיא הטעם של המנהגים, והוסיף נפ"מ זו: דאף המתים מצטערים ולכן לא מהני אם הולך על קברי עכו"ם (של"ה) מיהו אם אין קברי ישראל הולכין על קברי עכו"ם כמ"ש ססי' תקע"ט. והכוונה היא משום שיש גם את הטעם של התוס', ומבואר בגמ' שם שזה שייך גם בקברי עכו"ם "לומר הרי אנו חשובים כמתים"].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 19, 2020 11:21 pm

בהגהות בעל ברוך טעם מדייק בלשון הלבוש שכתב בסעיף ו: ומיד שיוצאין מבית הכנסת נוהגין ללכת לבית הקברות כדי לעורר האבילות... וכשחוזרין לביתם נוהגין לישב על הספסלים ולא על גבי הקרקע, ובסעיף י: אין יושבין על הכסאות עד אחר חצות, שיש כאן ב' דרגות, הספסל נמוך מן הכסא, ועל הספסל נהגו לישב תיכף כשחזרו מבית הכנסת, אבל על הכסא רק לאחר חצות, יעו"ש בדבריו המחודשים.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4814
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יולי 20, 2020 12:16 am

בשבת ראיתי בשו"ת שיח יצחק שמביא שדעת הגר"א שכל היום יושבים על הרצפה יש מי שנוהג כן?

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי די לחכימא » ו' יולי 24, 2020 11:54 am

נוטר הכרמים כתב:אולם באמת המעיין בדברי הראשונים במקורם יראה שישנם מן הקדמונים שמבואר בדבריהם להדיא שאחר אמירת הקינות נהגו מיד לישב, ועוד בעודם בבית הכנסת.

במרדכי מו"ק הל' ת"ב רמז תתצה:
גם נהגו לאחר שגמרו הקינות יושבים על הספסלין וקורין איוב וירמיה. אבל בצרפת אינם נוהגין עד תפלת המנחה: ואבל משמע בהדיא בסוף פירקין דאין לו (לישן) [לישב] כל ז' אלא על גבי קרקע וגם המנחמין אינם רשאים לישב אלא על גב קרקע כדרב יהודה אמר רב דכתיב וישבו אתו לארץ ז' ימים וז' לילות.

וכבר נמצא כל האי לישנא ממש בהלכות שמחות למהר"ם מרוטנבורג סי' נד.

[/quote]
לא זכיתי עדיין לעיין בכל לשונות הראשונים,
אמנם מהלשון שהבאת אין כל ראיה, ובקל אפשר לפרש אחר אמירת הקינות, וההליכה לביה"ק, שכך היה נהוג, וכמובא במ"א,
ואמנם הפשטות היא לא כך, אבל אחר דברי המ"א קשה לי לומר מה היא הפשטות,
ובעיקר דבריך לא התברר לי אם שמת לב שיש איזה זמן בין חצות לבין זמן מנח"ג.

הברכות
הודעות: 170
הצטרף: א' אוגוסט 05, 2012 10:54 pm

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי הברכות » ו' יולי 24, 2020 3:23 pm

אפרופו לחובת הישיבה על הארץ; שמעתי דבר מענין שמובא בשדי חמד, שהרוצה להחמיר על עצמו ולהמשיך לשבת על הארץ לאחר חצות, איסור הוא בידו משום דט''ב איקרי מועד, ואין לאדם לענות עצמו יותר ממה שחייבוהו.

הברכות
הודעות: 170
הצטרף: א' אוגוסט 05, 2012 10:54 pm

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי הברכות » ו' יולי 24, 2020 3:23 pm

.
נערך לאחרונה על ידי הברכות ב ו' יולי 24, 2020 5:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4814
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יולי 24, 2020 3:24 pm

הברכות כתב:אפרופו לחובת הישיבה על הארץ; שמעתי דבר מענין שמובא בשדי חמד, שהרוצה להחמיר על עצמו ולהמשיך לשבת על הארץ לאחר חצות, איסור הוא בידו משום דט''ב איקרי מועד, ואין לאדם לענות עצמו יותר ממה שחייבוהו.

כך היא דעת הגר"א.

מקדש שביעי כל שביעי
הודעות: 54
הצטרף: ש' נובמבר 02, 2019 8:45 pm

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי מקדש שביעי כל שביעי » ה' יולי 30, 2020 1:10 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
הברכות כתב:אפרופו לחובת הישיבה על הארץ; שמעתי דבר מענין שמובא בשדי חמד, שהרוצה להחמיר על עצמו ולהמשיך לשבת על הארץ לאחר חצות, איסור הוא בידו משום דט''ב איקרי מועד, ואין לאדם לענות עצמו יותר ממה שחייבוהו.

כך היא דעת הגר"א.

איפה מובא דעת הגר"א בעניין זה?

יעקובי
הודעות: 1116
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: זמן הישיבה על הספסל בת"ב

הודעהעל ידי יעקובי » ה' יולי 30, 2020 9:42 am

נוטר הכרמים כתב:והנה מה שכתב המג"א ש'כן הוא במנהגים', הנה 'מנהגים' סתם היינו ספר המנהגים למהר"א קלויזנר, ובדבריו שם לא מצאתי מאומה שאין לשבת על הספסל עד חצות.

'מנהגים' סתם היינו ספר המנהגים לר' אייזיק טירנא, ואכן שם (פרק מנהגי חודש אב קרוב לסופו):
ואין נושאין ונותנין עם הנכרי ואין יושבין על הכסאות עד אחר חצות.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים