תוכן כתב:ע"ז זה לא מינות וכפירה?
גם זו לטובה כתב:מצינו בנ"ך שבימי בית ראשון בנ"י עבדו ע"ז
האם מלבד חטא ע"ז, חטאו גם במינות בכפירה בי"ג עיקרי אמונה?
אשמח לקבל ראיות ומקורות.
תוכן כתב:ע"ז זה לא מינות וכפירה?
ואתה יודע כי כל מי שעובד עבודה זרה לא יעבדה על דעת שאין אלוה בלעדיה, ולא דמה מעולם כלל מן העובדים, ולא ידמה מן הבאים שהצורה אשר יעשה מן המתכת או מן האבנים והעצים, שהצורה ההיא הוא אשר בראה השמים והארץ והיא הנהיגם, אבל אמנם יעבדוה על צד שהיא דמיון לדבר שהוא אמצעי בינם ובין האלוה יתברך, כמו שבאר ואמר מי לא ייראך מלך הגויים וכו', ואמר ובכל מקום מוקטר מוגש לשמי וכו', רומז אל הסבה הראשונה אצלם, וכבר ביארנו זה בחבורנו הגדול, וזה ממה שלא יחלוק בו אחד מבעלי תורתנו
וזו היתה כל ענין העכומ"ז של דורות הראשונים מימי דור אנוש שאז התחילו בעולם ענין העכומ"ז כמ"ש אז הוחל לקר' בשם ה'. שהיו עובדים לכחות הכוכבים והמזלות כל א' לכוכב ומזל מיוחד שבירר לעצמו. לא שחשב כל א' שאותו הכוכב הוא אלוה שברא את כל. שהרי מעולם היה שומה בפיהם של העכומ"ז לקרותו ית"ש אלהא דאלהין כמו שאמרו ז"ל. וכן אמר מלאכי הנביא בתוכחתו לישראל כי ממזרח שמש ועד מבואו גדול שמי בגוים כו' כי גדול שמי בגוים אמר ה' צבאות אלא שתחלת טעות דור אנוש היה. שחשבו בשבוש דעתם. כי רם ה' ועל השמים כבודו ואין כבודו להשגיח על ברואי זה העולם השפל. ולכן חשבו שהסיר הוא יתברך השגחתו מהם ומסרם לכחות הגלגלים והמזלות שהמה ינהיגו זה העולם כרצונם והיה נחשב אצלם חולין ואיסור גמור וחוצפה גדולה נגדו יתברך להתפלל לשמו הנכבד והנורא לבקש מאתו צרכיהם השפלים. לזאת השתעבדו עצמם וכיונו כל עניני עבודתם ובקשתם לכחות הכוכבים והמזלות
עושה חדשות כתב:גם זו לטובה כתב:מצינו בנ"ך שבימי בית ראשון בנ"י עבדו ע"ז
האם מלבד חטא ע"ז, חטאו גם במינות בכפירה בי"ג עיקרי אמונה?
אשמח לקבל ראיות ומקורות.תוכן כתב:ע"ז זה לא מינות וכפירה?
אנסה להסביר את הדיון, מבלי לנקוט עמדה.
צד א;
מי שעובד ע"ז (אחרי דור אנוש) אין לו שום שייכות עם עיקרי האמונה, לא תורה לא נביאים לא השגחה ולא תחיית המתים ולא שום דבר. אינני יודע איך הוא מנסח את זה בדיוק, (יסלח לי ה' על הביטויים), האם המאורע של מעמד הר סיני מבחינתו לא היה, או שזה היה ולא רלוונטי, אלוקים לא משגיח, לא מגלה סודו לנביאים, אין שום תוכנית שיהיה ה' למלך על כל הארץ וכו', ואינו רואה את עצמו מחוייב לשום דבר המופיע בתורה שבכתב או נמסר ע"י החכמים. [ואם תאמר, מסורת התורה כיצד עברה אלינו? י"ל אמנם חלקים גדולים מן העם חטאו עד כדי כך, אבל הגרעין הקשה דבק בתורה כראוי, או כמעט כראוי, והעביר לנו את מסורת התורה ועיקרי האמונה. משל למה"ד, לזמנינו, כמה מליוני יהודים... רח"ל, ומליון אחד מאמין בה' לגמרי ודבק במצוותיו כראוי או כמעט כראוי].
צד ב;
עובדי ע"ז של אותו הזמן, ידעו את השם, את היותו בורא העולם, ומוציא ממצרים, נותן תורה לעמו ישראל, וכל מה שכתוב בה אמת, ה' משכיר ומעניש, ויום אחד יהיה ה' אחד ושמו אחד. אלא מאי? יצרא דע"ז, דבר שאיננו יכולים להבינו, אבל מנשה כבר אמר לרב אשי וכו', היה יצר עצום להידבק בכוחות כל שהם, יצר גשמי או רוחני, להאמין שיש בזה, לא יודע, מעשה שהיה כך היה. משל למה"ד? לעת"ל כאשר יהיה ה' למלך על כל הארץ, ינסו להבין מה הלך פה בשנת 2020, איך יתכן שיהודים מאמינים בה' ובתורה, ומחנכים על זה את ילדיהם, ובקריה"ת מחזירים את הבעל קורא אם לא הגה כראוי את "לא תלך רכיל" מלעיל ומלרע, ובכל זאת היו שטופים בלשה"ר ורכילות, ברדיפת המאכלות והממון, מחלוקות ונקמות, ובאמונה בסיבות עד כדי שכחת השגחת ה'. האם יוכלו להבין שהיה מציאות של יהודי שהתקשה בציפיה לגאולה? או יהודי שחשב שאינטרנט פרוץ יעזור לו בפרנסה? לא בטוח.
כתבתי בחופזה ובקיצוניות, רק מתוך רצון להסביר את שאלתו של ידידנו הרב גזל"ט. בבקשה לא לתפוס אותי על המילה.
אנטיגנוס איש סוכו היו לו שני תלמידים שהיו שונין בדבריו והיו שונין לתלמידים ותלמידים לתלמידים. עמדו ודקדקו אחריהן ואמרו מה ראו אבותינו לומר דבר זה אפשר שיעשה פועל מלאכה כל היום ולא יטול שכרו ערבית. אלא אלו היו יודעין אבותינו שיש עולם אחר ויש תחיית המתים לא היו אומרים כך.
עושה חדשות כתב:דא"ג -
אבותינו חטאו ואנחנו סובלים עוונתיהם, הרי זה רק במה שאוחזים מעשיהם
וכן מה שאמרו שכל דור ודור נוטל מחטאו של עגל
ובמה חשיב שיש בנו חטא של ע"ז אחרי שכבר בטלה ונעקרה מן העולם
האם הכוונה לכפירה ומינות
או לביטחון בנדיבים ובבן אדם שאין לו תשועה וכיו"ב
או לכועס ומתגאה שאמרו עליו דהוי כאילו עע"ז.
שישכחו את התורה, וכבר אירע לנו כן בעונותינו (כי) בימי מלכי ישראל הרשעים כגון ירבעם ששכחו רוב העם התורה והמצות לגמרי, וכאשר בא בספר עזרא באנשי בית שני.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים