מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על קריה"ת של שני וחמישי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12976
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 15, 2020 11:44 pm

קריאת התורה של שבת, הן במנהגינו והן במנהג מערבא, הרי היא מקיפה במשך הזמן את לימוד כל התושב"כ. לעומת זאת, קריאת התורה של מנחה בשבת וכן בימים שני וחמישי, קוראים בה את תחילת הקריאה של אותו השבוע. כך יוצא שבדרך כלל את תחילת הפרשה קוראים בציבור ג"פ יותר ממה שקוראים את שאר הפרשה. והנה טעם התקנה היה כדי שלא יעמדו ג' ימים בלא תורה, וקריאת התורה היא לימוד תורה בציבור. וא"כ זה צריך ביאור מה הענין לחזור על ההתחלה כמה וכמה פעמים, כאילו יש יותר חשיבות בקטע הזה משאר הפרשה, ותחת זאת היה ראוי לקרוא לכאו' חלקים שונים מן הפרשה, או לעשות סדר של קריאה של כמה שנים וכד', ולעולם לא מצינו בתלמוד תורה איזה ענין כזה של לימוד חלק אחד הרבה יותר פעמים מחלקים אחרים בלי שיהיה בזה ענין מיוחד בפנ"ע. [מתאר לעצמי אם השיעור-כללי של רה"י נקבע לשבת, ובמשך השבוע הוא מוסר כמה פעמים את השביעית הראשונה של השיעור...]. מה דעתכם.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2172
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' יולי 16, 2020 12:00 am

יש דעה כזו בגמ'.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי צביב » ה' יולי 16, 2020 12:03 am

(הגר''א מבאר הרבה שכל דבר שרשו בתחילתו,)
קריאת התורה בשני וחמישי אינה לשם השלמת הפרשה,
אלא בשביל הקשר של בני ישראל עם התורה, - שלא ילכו ג' ימים ללא תורה.
בזה צריך כח קדושה של ראשית הפרשה,.

עושה חדשות
הודעות: 12976
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 16, 2020 9:19 am

יוצא פוניבז' כתב:יש דעה כזו בגמ'.

יש"כ, נשמט מזכרוני.

מגילה לא ע"ב
תנו רבנן: מקום שמפסיקין בשבת שחרית שם קורין במנחה, במנחה - שם קורין בשני, בשני - שם קורין בחמישי, בחמישי - שם קורין לשבת הבאה, דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר: מקום שמפסיקין בשבת שחרית - שם קורין במנחה, ובשני ובחמישי ולשבת הבאה.

וכעת אשאל בקצרה, מאי טעמא דרבי יהודה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 16, 2020 12:07 pm

אם נעשה כר"מ - מי שמפסיד קרה"ת במנחה או בשני וחמישי, יפסיד את השלמת התורה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי צביב » ה' יולי 16, 2020 1:43 pm

צביב כתב:(הגר''א מבאר הרבה שכל דבר שרשו בתחילתו,)
קריאת התורה בשני וחמישי אינה לשם השלמת הפרשה,
אלא בשביל הקשר של בני ישראל עם התורה, - שלא ילכו ג' ימים ללא תורה.
בזה צריך כח קדושה של ראשית הפרשה,.

וכן מנהג חב''ד שעליה לתורה ראשונה - בבר מצוה ,
בקריאות אלו של ג' קרואים

הצעיר באלפי
הודעות: 982
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

מענין לענין

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ה' יולי 16, 2020 2:13 pm

ידועים דברי המג''א בסי' קמ''ג דציבור שאין להם ס''ת יש לקרוא מתוך החומש, בכדי שלא תשתכח תורת קריאה....
האם דבריו אמורים גם לענין שני וחמישי, או רק שבת וחג ?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 16, 2020 3:02 pm

צביב כתב:וכן מנהג חב''ד שעליה לתורה ראשונה - בבר מצוה ,בקריאות אלו של ג' קרואים
אך טעם זה לא הובא בנוגע לכך.

מבולבל
הודעות: 138
הצטרף: ד' יוני 10, 2020 3:09 pm

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי מבולבל » ה' יולי 16, 2020 3:24 pm

עזריאל ברגר כתב:אם נעשה כר"מ - מי שמפסיד קרה"ת במנחה או בשני וחמישי, יפסיד את השלמת התורה.


אז אפשר לעשות שני סדרים. כל שבת לקרוא את כל הפרשה. ובמנחה ושני וחמישי סדר בפני עצמו.
ואולי כך אין צד שעושים כי זה טורח לגלול הספר כל שבוע מחדש.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יולי 16, 2020 3:31 pm

צביב כתב:
צביב כתב:(הגר''א מבאר הרבה שכל דבר שרשו בתחילתו,)
קריאת התורה בשני וחמישי אינה לשם השלמת הפרשה,
אלא בשביל הקשר של בני ישראל עם התורה, - שלא ילכו ג' ימים ללא תורה.
בזה צריך כח קדושה של ראשית הפרשה,.

וכן מנהג חב''ד שעליה לתורה ראשונה - בבר מצוה ,
בקריאות אלו של ג' קרואים


מנהג חב"ד או הוראת הרבי זצ"ל?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 16, 2020 9:11 pm

'ספר המנהגים - חב"ד' ס"ע 74 (ובשוה"ג):
צריכים להשתדל, שפעם הראשונה אשר הבר־מצוה עולה לתורה - תהי' זה בהקריאה דב' וה' ומנחת ש"ק.
הוראת כ"ק אדמו"ר הזקן (לקו"ד כרך ב' ע' רסז. עיי"ש בארוכה).

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יולי 16, 2020 10:54 pm

יישר.

עושה חדשות
הודעות: 12976
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 17, 2020 10:47 am

עזריאל ברגר כתב:אם נעשה כר"מ - מי שמפסיד קרה"ת במנחה או בשני וחמישי, יפסיד את השלמת התורה.
בעצם יש כאן ב' מחלוקות בין ר"מ לר"י, לר"מ השלמת התורה היא רק בצירוף הקריאות הקצרות שממשיכות זא"ז, ולר"י זה ענין נפרד, וגם חוזרים על אותו דבר. ועדיין השאלה היא מ"ט דר"י בנידון השני, ומה הענין הזה לחזור שוב ושוב על תחילת הפרשות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 17, 2020 11:13 am

עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:אם נעשה כר"מ - מי שמפסיד קרה"ת במנחה או בשני וחמישי, יפסיד את השלמת התורה.
בעצם יש כאן ב' מחלוקות בין ר"מ לר"י, לר"מ השלמת התורה היא רק בצירוף הקריאות הקצרות שממשיכות זא"ז, ולר"י זה ענין נפרד, וגם חוזרים על אותו דבר. ועדיין השאלה היא מ"ט דר"י בנידון השני, ומה הענין הזה לחזור שוב ושוב על תחילת הפרשות.

אולי זה קצת קשור למחלוקת ר"מ (רבינו משה איסרליש) ור"י (רבינו יוסף קארו) לגבי קרה"ת בחנוכה ובסוכות.
ר"מ כר"מ ור"י כר"י!

אהרן מאיר
הודעות: 51
הצטרף: ג' דצמבר 22, 2020 1:16 pm

Re: על קריה"ת של שני וחמישי

הודעהעל ידי אהרן מאיר » א' פברואר 28, 2021 12:18 am

עושה חדשות כתב:קריאת התורה של שבת, הן במנהגינו והן במנהג מערבא, הרי היא מקיפה במשך הזמן את לימוד כל התושב"כ. לעומת זאת, קריאת התורה של מנחה בשבת וכן בימים שני וחמישי, קוראים בה את תחילת הקריאה של אותו השבוע. כך יוצא שבדרך כלל את תחילת הפרשה קוראים בציבור ג"פ יותר ממה שקוראים את שאר הפרשה. והנה טעם התקנה היה כדי שלא יעמדו ג' ימים בלא תורה, וקריאת התורה היא לימוד תורה בציבור. וא"כ זה צריך ביאור מה הענין לחזור על ההתחלה כמה וכמה פעמים, כאילו יש יותר חשיבות בקטע הזה משאר הפרשה, ותחת זאת היה ראוי לקרוא לכאו' חלקים שונים מן הפרשה, או לעשות סדר של קריאה של כמה שנים וכד', ולעולם לא מצינו בתלמוד תורה איזה ענין כזה של לימוד חלק אחד הרבה יותר פעמים מחלקים אחרים בלי שיהיה בזה ענין מיוחד בפנ"ע. [מתאר לעצמי אם השיעור-כללי של רה"י נקבע לשבת, ובמשך השבוע הוא מוסר כמה פעמים את השביעית הראשונה של השיעור...]. מה דעתכם.

ייתכן שלפי"ד הגרי"ד סולובייצ'יק בשיעורים לזכר אבא מרי ז"ל בשיעורו על קריה"ת בשני, חמישי ובשבת במנחה נוכל לומר שבאמת אין שום חשיבות לתוכן הקריאה, ואינו דומה כלל לשיעור כללי (תורף דבריו שם: תקנת משה עניינה השמעת ד"ת ללא קשר להבנתם, תקנת עזרא היא תקנה הכוללת את הבנת הנקרא).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים