מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם - למה נקרא קבר?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם - למה נקרא קבר?

הודעהעל ידי יודל'ה » ה' פברואר 23, 2012 7:04 pm

ידוע בהל' נדה סי' קצד, ובגמ' נדה הרבה פעמים.
רש"י ועוד מפרשים שקבר היינו רחם וידוע זה.
שאלת תם: מדוע נקרא 'רחמה' של אשה 'קבר', לא מצאתי שמישהו יתייחס להדיא בזה.

הוגה
הודעות: 1437
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם

הודעהעל ידי הוגה » ה' פברואר 23, 2012 7:12 pm

רש"י סנהדרין צ"ב ע"א:
שאול ועוצר רחם ארץ לא שבעה מים - קבר לא שבע ממתים, ועוצר רחם בית הרחם שהוא קצור עצור לא ישבע מבעילות, וכן ארץ לא שבעה מים:

שיח שרפי קודש - קדושה וטהרה:
בשם הרה"ק ר' העניך מאלכסנדר זצללה"ה, פ"א אמר לאחד, למה נקרא רחם האשה, קבר, כמו"ש רז"ל פתיחת הקבר, ואמר בזה"ל ווייל מען קען דורטען באגראבן ווערען, והבן:

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם

הודעהעל ידי יודל'ה » ה' פברואר 23, 2012 7:14 pm

הוגה כתב:
רש"י סנהדרין צ"ב ע"א:
שאול ועוצר רחם ארץ לא שבעה מים - קבר לא שבע ממתים, ועוצר רחם בית הרחם שהוא קצור עצור לא ישבע מבעילות, וכן ארץ לא שבעה מים:

קוד: בחר הכל

שיח שרפי קודש - קדושה וטהרה:
בשם הרה"ק ר' העניך מאלכסנדר זצללה"ה, פ"א אמר לאחד, למה נקרא רחם האשה, קבר, כמו"ש רז"ל פתיחת הקבר, ואמר בזה"ל ווייל מען קען דורטען באגראבן ווערען, והבן:

כנראה כוונתך שבענין אי-שביעה דומה רחם לקבר, א"כ מדוע לא לקראו ארץ, שלא שבעה ממים?

יודל'ה
הודעות: 274
הצטרף: ה' פברואר 23, 2012 4:53 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם

הודעהעל ידי יודל'ה » ה' פברואר 23, 2012 7:16 pm

באמצע תגובתי פרחה לה השיח שרפי קודש, זה טוב ע"ד המוסר והחסידות כמובן..אבער וואס איז פשט???

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם

הודעהעל ידי מעיין » ה' פברואר 23, 2012 7:28 pm

שאול ועוצר רחם וכו' שאיתקש שאול לרחם לענין תחיית המתים
כן הוא בגליוני הש"ס לר' יוסף ענגיל שבת קכ"ט ע"א
----
ומה שמובא משש"ק יומתקו הדברים בדברים הנפלאים בצמח ד' לצבי פ' יתרו עה"פ לא תנאף

----
י"א שהיא מלשון ותהי לי אמי קברי ירמי' כ' י"ז עי' שלחן ערוך המקוצר אה"ע ע' קי"ג

----
ולענין א"א לפתיחת הקבר בלא דם עי' תשו' מהרש"ג ח'א יו"ד סי' י"ג דיוק כשיטת הפוסקים דוקא מבפנים

----
וידוע המליצה שאנשי חברא קדישא בקשו דמים רבים וידיהם דמים מלאו
וטענתם בפיהם הלא א"א לפתיחת הקבר בלא דם
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ה' פברואר 23, 2012 7:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם

הודעהעל ידי תוכן » ה' פברואר 23, 2012 7:36 pm

כשם שקבר מקום שמניחין בו גוף, כך הרחם מקום שמונח שם גוף.

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ה' פברואר 23, 2012 8:15 pm

בחיפוש באוצר החכמה "רחם נקרא קבר" יש כמה וכמה פירושים יפים על זה.

אבי ישועה
הודעות: 423
הצטרף: ה' פברואר 09, 2012 4:37 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם

הודעהעל ידי אבי ישועה » ש' פברואר 25, 2012 9:50 pm

אחשדרפנטובסקי כתב:בחיפוש באוצר החכמה "רחם נקרא קבר" יש כמה וכמה פירושים יפים על זה.


אולי תעלם כאן לטבת אלו שאינם מנויים?

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם - למה נקרא קבר?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 14, 2020 5:55 am

שבת קכח:
קבר - רחם
נראה לפרש שמיד כשנולד כבר עליו לחשוב על יום המיתה כמאמרם ז״ל שוב יום אחד קודם מיתתך. גם בית הקברות נקרא בית החיים.

ושא_נס
הודעות: 1473
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם - למה נקרא קבר?

הודעהעל ידי ושא_נס » ג' יולי 14, 2020 7:20 am

רחם הוא מקום שהות של בסיס חיי האדם עם שחר יצירת הגוף, וקבר הוא מקום שהות של סוף גוף האדם בחיים חיותו. הם שני ניגודים מובהקים.
שמא יש פה על דרך סגי נהור, וכחילוף "מסכת שמחות" תמורת "מסכת אבל רבתי".

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם - למה נקרא קבר?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' יולי 14, 2020 7:08 pm

לאחר כל הרמזים היפים.
לפי פשוטו -
חור אפל בו מונח גוף אדם.


ארופאי
הודעות: 160
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם - למה נקרא קבר?

הודעהעל ידי ארופאי » ג' יולי 14, 2020 10:20 pm

התשובה היא בהבנה הנכונה של קבורה, וממילא קושיא מעיקרא ליתא-

חז"ל השוו את הקבורה ותחה"מ לזריעה וצמיחה, יעויין סנהדרין צ: [וכתובות קיא:] ד'שאלה קליאופטרא מלכתא את רבי מאיר אמרה ידענא דחיי שכבי (שהמתים חיים, רש"י) דכתיב ויציצו מעיר (שעתידין ישראל לציץ ולפרוח מעיר ירושלים, וכדאמרי' (כתובות קיא.) הקדוש ברוך הוא עושה להם מחילות לצדיקים והולכין ועולין לירושלים, רש"י) כעשב הארץ אלא כשהן עומדין עומדין ערומין או בלבושיהן עומדין אמר לה קל וחומר מחיטה ומה חיטה שנקברה ערומה יוצאה בכמה לבושין צדיקים שנקברים בלבושיהן על אחת כמה וכמה'.
ואמנם הוא אותו תהליך כמו הטמנת הזרע בעפר, ואחר שנרקב מצמיח. וכ"ה בגוף האדם שנטמן בעפר, מרקיב, ושוב עתיד לצמוח.
[וראה דעת תבונות (קל) על תהליך זה אצל כנס"י.]

הרי שהקבר הוא רחם – מקום של יצירת חיים.

מר' משה שפירא זצ"ל שמעתי על זה בכמה הזדמנויות, והנה מדבריו בהספדו על ר' הלל זקס זצ"ל (ישורון חל"ג עמ' שנב): 'הנה בבריאת האדם כתוב בתורה וייצר ה' אלוקים את האדם, במילה וייצר נכתבו שני יודי"ן ודרשו בזה חז"ל שמדובר כאן על שתי יצירות, יצירה בעולם הזה ויצירה לעולם הבא, [עי' מד"ר בראשית פ' י"ד,ה]. היצירה לעולם הבא מתחילה בעת שהוא מסתלק מן העולם. מובא בהרבה ספרים שהקבורה זה העיבור של צורת אדם שעתידה להיות אחר תחיית המתים. הקבר הוא המקום שממנו תצא צורת אדם חדשה בתחיית המתים. ולכן גם רחם שהוא מקום העיבור של אדם ליצירה הראשונה נקרא בדברי חז"ל קבר. במהר"ל [בדרוש להספידו של חכם] מבואר כי הטומאה שהמת מטמא אינו חלילה מחמת הפחיתות כשאר הטומאות, אלא טומאת אדם זה כטומאת מתעסקים, כעין שמצינו בשורף פרה אדומה או פרים הנשרפים, ודומה לטומאה של כתבי הקודש. שורש טומאה הוא מלשון אטום כטומטום, טהור היינו מלשון טהירו [כמו שרגא בטיהרא - היינו צהריים שאז הכל מואר וברור] שזו ראייה ברורה, אבל כשהדברים סתומים ואטומים זו טומאה. וישנו סוג של טומאה שבאה דווקא מחמת שהדבר גבוה מעבר להשגתנו ורחוק מאיתנו ואין לנו חיבור אליו, וכשם שאור גדול מאד מסמא את העינים כך כשהדבר גבוה ונשגב מאיתנו אין לנו חיבור אליו, ולכן ישנה טומאה כי הדבר אטום וסתום בשבילנו. זו הסיבה שאנו חייבים בכבודו של כל אחד מישראל שנסתלק מן העולם, לפי שהוא עובר כעת מן היצירה בעולם הזה ליצירה של העולם הבא. אין לנו כלים בכלל לכבוד שצריכים לנהוג ביצירה הזו'.
[ויש להוסיף עוד לספרי זוטא הידוע (פ' חקת) ד'נוגע במת טמא, מת עצמו אינו טמא', ובאבני נזר (יו"ד סי' תסו אות כג) פירש את הדברים על פי המהר"ל הנ"ל.]

ארופאי
הודעות: 160
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם - למה נקרא קבר?

הודעהעל ידי ארופאי » ג' יולי 14, 2020 10:28 pm

ולפי ההבנה הפשוטה שקבר מסמל את סילוק החיים ולא זריעת צורת חיים חדשה וגבוהה וכמבואר לעיל, י"ל שהרי דם נדות הוא דם שנושא בכוחו חיים, והוא לצורך יצירת הולד, אלא שאם האשה אינה מתעברת יצא האדם מרחמה פעם בל' יום. וא"כ כל רחם הוא אליבא דאמת גם קבר, והן אמת שהוא נושא בתוכו גם יצירת חיים של הנולדים, אבל לענין מה שמובא תמיד בחז"ל בהקשר של דם נדות, הרי שכלפי זה הוא אכן קבר. דו"ק.

מה שנכון נכון
הודעות: 11951
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם - למה נקרא קבר?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 14, 2020 10:37 pm

וכבר אמרו הדרשנים קבר - רקב - בקר.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4801
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם - למה נקרא קבר?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 15, 2020 1:57 am

זכורני שבס' עורה שחר כתב בזה ואינו לפני.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם - למה נקרא קבר?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 15, 2020 1:12 pm

חשבתי לומר שזה דווקא בסוגיין, שיוצא משם דבר מת.
אבל נזכרתי בלשון חז"ל לגבי רות "נטלה אמה והניחה על פי הקבר".

בתוך הגולה
הודעות: 823
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: אי אפשר לפתיחת הקבר בלא דם

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ד' יולי 15, 2020 2:55 pm

מעיין כתב:
וידוע המליצה שאנשי חברא קדישא בקשו דמים רבים וידיהם דמים מלאו
וטענתם בפיהם הלא א"א לפתיחת הקבר בלא דם


מליצה זו הזכירה מרנא החת"ס בשו"ת יוד סי' שלא


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 367 אורחים