עמקן כתב:איפה הובא התי' הזה בשם הסבא מקלם. אם קבלה היא נקבל, אבל תמוה מאד לייחס מידות רעות ליעקב אבינו בלי שום מקור. אמנם דברי רש"י קשים להבין אבל לא נראה שזה מצדיק לחדש מסברא מדות רעות ליעקב אבינו בלי שום רמז לזה בשום מקום.
עמקן כתב:איפה הובא התי' הזה בשם הסבא מקלם. אם קבלה היא נקבל, אבל תמוה מאד לייחס מידות רעות ליעקב אבינו בלי שום מקור. אמנם דברי רש"י קשים להבין אבל לא נראה שזה מצדיק לחדש מסברא מדות רעות ליעקב אבינו בלי שום רמז לזה בשום מקום.
אוצרניק כתב:דברי הרש"י ידועים. ומקורם במדרש רבה ודינה היכן היתה נתנה בתיבה ונעל בפניה אמר עינו של אותו רשע רמה היא שמא יתלה עיניו ויראה אותה ויקח אותה ממני א"ל הקדוש ברוך הוא למס מרעהו חסד מנעת חסדך מן אחוך ונסבתה לאיוב ולא גיירתיה לא בקשת להשיאה למהול הרי היא נשאת דרך איסור.
והדברים תמוהים מאד לענ"ד.
וכי באמת נדרש מיעקב שיתן את בתו דינה (בת השש, בערך) לאחיו עשו (בן המאה וארבע בערך), כי היא תחזיר אותו (שיש לו עוד שלש נשים עוע"ז) בתשובה ?
מהו המסר שצריכים ללמוד מזה ?
חבר כתב:י"ל שיעקב לרעה נתכוון כו'
עמקן כתב:חבר כתב:י"ל שיעקב לרעה נתכוון כו'
למה עלינו לדון יעקב לכף רע. וכי הוא גרע מסתם בני אדם וכ"ש ת"ח שאסור ללמד עליהם רע?
אוצרניק כתב:דברי הרש"י ידועים. ומקורם במדרש רבה ודינה היכן היתה נתנה בתיבה ונעל בפניה אמר עינו של אותו רשע רמה היא שמא יתלה עיניו ויראה אותה ויקח אותה ממני א"ל הקדוש ברוך הוא למס מרעהו חסד מנעת חסדך מן אחוך ונסבתה לאיוב ולא גיירתיה לא בקשת להשיאה למהול הרי היא נשאת דרך איסור.
והדברים תמוהים מאד לענ"ד.
וכי באמת נדרש מיעקב שיתן את בתו דינה (בת השש, בערך) לאחיו עשו (בן המאה וארבע בערך), כי היא תחזיר אותו (שיש לו עוד שלש נשים עוע"ז) בתשובה ?
מהו המסר שצריכים ללמוד מזה ?
אפשר כתב:עי' שפ"ח שהקשה מה בין יעקב ללאה, שאת לאה מזכירים לשבח שלא רצתה להינשא לעשו, ואילו ביעקב הוא לגנאי. ועי' ברטנורא שכתב שכאן התביעה על יעקב שרצה שעשו ישאר דווקא ברשעו, כדי שלא יקבל את הברכות, וא"כ הכל מובן, ואפשר להעמיסו במוסר הנ"ל, לא רק שלא נאנח, אלא היה כאן באיזה דק מן הדק תביעה על שרצה שישאר ברשעו. [ואמנם לפמש"כ הגרי"ז דבפסוק ויתן לך את ברכת אברהם כבר זכה יעקב בכל, לא שייך לומר כהברטנורא].
לא ברור מה אתה רוצה. אתה עצמך כתבת שפלא למה היה צריך יעקב לבקש להשיאה לעשו הנחלת יעקב רק מביא ראיה נגד הטענה שבכל זאת היה ראוי להשיאה לו שמא תחזירנו למוטב.עקביה כתב:וא שואל מדוע לאה נזכרת לשבח על שהיו מעשי עשו שנואים בעיניה ולא רצתה להינשא לו, לעומת יעקב שנתבע על שמנע את דינה מעשו.
ותמה תמה אקרא. מילא יעקב, היה עליו לעשות חסד עם אחיו היקר, אבל כיצד יעלה על הדעת שאשה צריכה לרצות להתחתן עם רשע מפורסם שמא תחזירו למוטב, עד שנשאל מדוע זה בסדר שהיא מתפללת שלא ליפול לבוץ הזה?!
אויש באמת. הוא לא יכל להוציא אותה מהתיבה אחרי שעשו נשקו?עקביה כתב:תשובה ראשונה, שבזמן שעמדו על הפרק נישואי לאה לעשו היה עשו רשע גמור, אבל עכשיו, שנכמרו רחמיו על יעקב ונשקו בכל לבו יש לומר שמא תחזירנו למוטב.
ולא זכיתי להבין, מאין ליעקב לדעת על השינוי מכמיר הלב שחל בעשו? לפי הדיווח שהוא קיבל עשו בא לקראתו עם 400 איש, ולא כדי לערוך לו קבלת פנים מלכותית. הוא ירא מאד מפני עשו, ובכל זאת עליו לדעת שהוכשרה השעה ועשו בשל כרגע לחזור למוטב ע"י דינה.
לא ידוע לי מה המקור שדינה החזירה את איוב למוטב אבל זו בסה"כ ראיה שהיה בכוחה להחזיר למוטב ולכן י"ל שהיה בכוחה להחזיר גם את עשיו ויש תביעה על יעקב.עקביה כתב:תשובה שניה, שמא לאה לא הייתה מסוגלת להחזיר את עשו בתשובה, אבל דינה, שנישאה לאיוב והחזירתו למוטב, גם את עשו הייתה יכולה להחזיר למוטב.
ולא ברור מה הדמיון בין התכשיט עשו, שמעשיו מפורסמים לתהילה, לבין איוב.
סטפנסקי כתב:ראיתי בשם ר' הלל זקס .שבוודאי לא היה צריך לתת לעשו את דינה, אלא שהחשש שעשו ירצה לקחתה הוא חשש רחוק מאוד, וא''כ נחשב כהשתדלות מיותרת ואם היה מתגלגל שעשיו יקחנה כנראה שהוא מפני שהוא שליחות מאת הבורא יתברך ויתעלה להחזירו למוטב
סטפנסקי כתב:אכן הערה .וליישב דבריו צ''ל שעשו היה הרבה יותר מבוגר וגם לא יחשוב לבקש כי יעקב לא יסכים אלא תאמר החשש שיקחנה בכח כנראה אין חשש שרק בשביל זה יצא למלחמה באם החליט לא להילחם והחשש היה שמא יתכנן אח''כ במיוחד לנסות לצודנה בכל מיני דרכים ולא דומה לשכם שסתם פגש אותה בטיילה ברחובות שכם
אפשר כתב:לרב עקביה לא היה בידי לעיין בכל הדברים כעת, אבל כמדומני שבנושא זה ראוי לשקלל גם את דברי הגמ' בכורות ל ב, מעשה באשה אחת שנשאת לחבר והיתה קומעת לו תפילין על ידו נשאת לעם הארץ והיתה קושרת לו קשרי מוכס על ידו.
היינו שצריך לדון על לאה ועל דינה שהיה חשש שמא הם עצמם יתקלקלו.
יתכן ונדון למעלה, אבל מפאת האריכות לא שמתי לב אליה
הילדים. שאתה רואה הן אשר חנן וגו', ולא אמר סתם אשר חנן וגו', שלא יחשוב כי גם הנשים המה בנותיו שהרי לא היו זקנות כמו יעקב, וישא עין להסתכל בהן אולי ישא לעצמו, אבל כאשר פירש הילדים, הבין כי הנשים הנה אִמהות
עקביה כתב:זו הערה, וכמדומני שלא נזכרה לעיל, אבל כנראה שחשש כזה אינו סביר כאשר מדובר בלאה ודינה.
מסילת ישרים (פרק ד) כתב:ולפי שנתן את דינה בתיבה כדי שלא יקחנה עשו, אע"פ שכונתו היתה ודאי לטובה, אך לפי שמנע חסד מאחיו, אמרו במדרש, אמר לו הקב"ה וכו'
אוצרניק כתב:לא בקשת להשיאה למהול הרי היא נשאת דרך איסור.[/b]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים