ברוך00 כתב:בבית ספר לבנות נהגו כל בוקר, כשהמורה נכנסת לכיתה, לקום לפניה ולומר "שלום למורה".
ויל"ע האם יש איזהו היתר לומר זאת לפני התפילה?
כמדומני שתלוי במחלוקת הפוסקים בגדרי הקדמת שלום לפני התפילה.
ברוך00 כתב:בבית ספר לבנות נהגו כל בוקר, כשהמורה נכנסת לכיתה, לקום לפניה ולומר "שלום למורה".
ויל"ע האם יש איזהו היתר לומר זאת לפני התפילה?
עובדיה חן כתב:לאחרונה שמעתי שיש בעיה בשבת לסגור בקבוק ריק ולהשליכו לאשפה,עדיין לא הבנתי מה הבעיה בזה .אשמח למקור מוסמך לאסור.
נהר שלום כתב:סנהדרין מו.תניא ר"א בן יעקב אומר שמעתי שבית דין מכין ועונשין שלא מן התורה ולא לעבור על דברי תורה אלא כדי לעשות סייג לתורה ומעשה באחד שרכב על סוס בשבת בימי יונים והביאוהו לבית דין וסקלוהו לא מפני שראוי לכך אלא שהשעה צריכה לכך שוב מעשה באדם אחד שהטיח את אשתו תחת התאנה והביאוהו לבית דין והלקוהו לא מפני שראוי לכך אלא שהשעה צריכה לכך:
נשאלתי אם יש לזה מקור בתורה שבכתב או ששמעתי היינו הלכה למשה מסיני?
עזריאל ברגר כתב:להמתין 9 דקות אחר יציאה מבית הכסא - כך כתוב לגבי תשה"מ, שיש להמתין כדי הילוך חצי מיל.
עזריאל ברגר כתב:שאלה שכמדומני נידונה במקום אחר בפורום, אך לא מצאתיה לע"ע:
כידוע נחלקו רבותינו המחבר והרמ"א בדיני קרה"ת בחנוכה ובחול המועד סוכות, שהמחבר אומר לקרוא שוב ושוב את פרשת היום, והרמ"א אומר לקרוא את פרשת מחר כדי לא לכפול עליות.
ועד"ז ישנה מחלוקת בקרה"ת דר"ח האם לכפול את הפסוק הג' או את ג הפסוקים האחרונים בפרשת התמיד.
וכאן הבן שואל: כיצד ראוי לקרוא בתורה במנייני "שטיבלאך"? האם יש ללכת לפי רוב הציבור, או לפי מנהג רוב העולם, או שכל בעל-קריאה יכול לעשות כמנהגו?
היום התפללתי בבית כנסת ששמו נקרא "בית הכנסת החסידי", ורוב הקהל היה כמדומני מעדות המזרח, ועכ"פ בצירוף החסידים - בוודאי אנחנו היינו הרוב, אבל ניגש בעל-קריאה ליטאי וקרא כדעת הגר"א, וזה מפריע לי...
בחנוכה ובחוה"מ סוכות כמדומה בא"י כולם נוהגים כהשו"ע. (אולי יש חסידויות שנוהגות אחרת?)
אבל בר"ח אכן יש חילוקי מנהגים. בדר"כ בשטיבלאך כ"א נוהג כמנהגו, אבל כיון שמנהג הגר"א אינו נפוץ כ"כ, (גם הרבה מבני ליטא נוהגים כהשו"ע, וכך נהג החזו"א), אזי לענ"ד גם מי שמנהגו כהגר"א אינו מן הראוי שינהג באופן שיתמיה רבים מהמתפללים. כן נלע"ד. (אמנם אם המנהג היה מוכר וידוע, איני רואה פגם בכך).
ביום ראשון של חנוכה הספרדים וחלק מהחסידים מתחילים מברכת כהנים, פשוט שראוי להתחשב בהם ולהתחיל משם גם מי שלעצמו נוהג כהרמ"א. (באיצקוביץ הגבאי מורה לכל הבעלי קוראים לנהוג כך).
יש כאלו שנוהגים שלא להפסיק במסעות גם בשני וחמישי. כך שבפרשת מסעי וקראים את כל המסעות. בהחלט ניתן לומר שמי שרוצה לנהוג כך שיתפלל בביהכנ"ס הקבוע שלו, ולא ילך להיות בעל קורא במקום שכל שאר הציבור לא נוהג כך ולעכב אותם לצורך קיום מנהג רבותיו.
ככלל ראוי לעורר על הצורך להתחשבות בציבור במניני השטיבלאך. נניח יש מישהו שלא נוהג לומר תחנון ביום מסויים, עקב יא"צ של מורו ורבו. אך מדוע הוא צריך לכפות את מנהגו על הציבור שלא אמרו לנהוג כך, ואף בשני וחמישי? אם אינו רוצה לומר, שלא יאמר, אך לא יתחיל קדיש רק יתן לציבור לומר לבד, והוא יכול לפתוח ספר בינתיים...
כמו כן המנינים שלפני השקיעה בהרבה מקומות מורכבים בעיקר מחסידים וספרדים הנוהגים בוידוי וי"ג מידות. אם מישהו שלא נוהג בכך נזדמן להיות ש"ץ בכזה מנין, לענ"ד מן הראוי שינהג כמנהג רוב המתפללים, ולא יפסיד מכך מאומה.
וכן ע"ז הדרך, ותן לחכם ויחכם עוד.
יענקלה הכונס כתב:אדם המוריד שערות מע"ג אפו, האם עובר ב"לא ילבש"?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אולי גדר באופן המותר
עזריאל ברגר כתב:שמעתי רב א' אומר ברדיו, שאם יש בריכת-מים, ויש ילד שעלול ליפול אליה ח"ו - מותר בשבת לעשות גדר סביב הבריכה!
(אלא שלכתחילה כמובן היה צריך לעשות זאת מערב שבת)
עד כאן דבריו.
ואני תמה מאוד: מהו ההיתר לחלל שבת?!
שיעמדו ההורים במשך כל השבת סביב הבריכה וישמרו שהילד לא יבוא!!!
עזריאל ברגר כתב:שמעתי רב א' אומר ברדיו, שאם יש בריכת-מים, ויש ילד שעלול ליפול אליה ח"ו - מותר בשבת לעשות גדר סביב הבריכה!
(אלא שלכתחילה כמובן היה צריך לעשות זאת מערב שבת)
עד כאן דבריו.
ואני תמה מאוד: מהו ההיתר לחלל שבת?!
שיעמדו ההורים במשך כל השבת סביב הבריכה וישמרו שהילד לא יבוא!!!
נ.ב. אותו רב גם אמר שמי שהולך בלי מסכה בתקופת הקורונה - הוא "קל דעת" שאי אפשר לצרף אותו למנין...
יוסף חיים אוהב ציון כתב:זית ואורז מה קודם?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אז בהלכה ברורה כתב לברך על האורז קודם עיי"ש היטב.
אף לענין תחנון?עזריאל ברגר כתב: . . לגוף הענין - דעתי מסכימה לדעתו . .
לבי במערב כתב:אף לענין תחנון?עזריאל ברגר כתב: . . לגוף הענין - דעתי מסכימה לדעתו . .
עזריאל ברגר כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:זית ואורז מה קודם?
אינני מוצא סיבה שלא להקדים את הזית, וכפי שכתבתי באשכול אביעה חידות - https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 96#p584751
פרנקל תאומים כתב:האם יש עניין לנער קרוב לבר מצווה שימתין עם ברכת שהחיינו על החליפה החדשה וכיו''ב עד שיהיה בן מצוות?
האם יש עניין שיברך שהחיינו כשיהיה כבר ''מצווה ועושה''?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים