סערצע כתב:בכפ"ח גל' 1861 (י"ב בסיוון תש"פ) ע' 30 הע' 1, כתב ר' מנחם שי' ברונפמן (בתיקונים הכרחיים):ולדידי לא ברירא הכי, שהרי כך הוא לשון הצ"צ: "ולהכריחו כשיצא ישא סביב לחוטמו ופיו חתיכה קטנה קאמפער ומעט עשב מייענטע", היינו שחלקם לשניים - 'קאמפער' לחוד, ו'עשב מייענטע' לחוד. וילע"ע.[חתיכה קאמפער:] רבים טעו לחשוב שמדובר על חובת עטיית מסכה, בפרשם את "חתיכת קאמפע[ר]" כחתיכת בד. ואולם כמעט ודאי שזו טעות. כוונת אדמו"ר הצ"צ איננה לעטיית מסכה כדי להגן מפני הנגיף. במשפט "חתיכת קאמפער ועשבי מיי[ע]נטע" הוא הוא מתכוון לקמפור מנטה, שגם היום משתמשים בו ברפואה טבעית ומייחסים לו סגולות שונות לטיפול בכאבי ראש, במיגרנות ועוד. תודה להרה"ג הרב נחום גרינוולד [שליט"א] שחידדני בהבנה המדויקת של דברי הצ"צ.
מלבד זאת, במחכ"ת, מה הקשר בין הרגעת כאבי־ראש למניעת הדבקה בחולירע־כולירה (רח"ל)?!
גימפעל כתב:
אמנם את הביאור הלכה ידעו רוב הלומדים, אך את מקורו לא ידעו.
נטיעות כתב:מהיכן הקטע הזה שמצולם כאן?
גימפעל כתב:נטיעות כתב:מהיכן הקטע הזה שמצולם כאן?
כנראה הכוונה בקירוב, שהרי בעל ה'דברי נחמי'' - אליו ממוענת ה'תשובה', נלב"ע בט"ו שבט תרי"ב. ופורתא לא דק.דבי אליהו כתב: . . ספר שנתפרסם באנגליה בשנת 1866 (הוא זמן המגפה המדוברת) . .
הֵאָנֵק דֹּם מֵתִים אֵבֶל לֹא תַעֲשֶׂה פְּאֵרְךָ חֲבוֹשׁ עָלֶיךָ וּנְעָלֶיךָ תָּשִׂים בְּרַגְלֶיךָ וְלֹא תַעְטֶה עַל שָׂפָם וְלֶחֶם אֲנָשִׁים לֹא תֹאכֵל.
וּבֹשׁוּ הַחֹזִים וְחָפְרוּ הַקֹּסְמִים וְעָטוּ עַל שָׂפָם כֻּלָּם כִּי אֵין מַעֲנֵה אֱלֹהִים.
"וְעַל שָׂפָם יַעְטֶה" – חוֹפֶה רֹאשׁוֹ כְאָבֵל.
וְעַל שָׂפָם כַּאֲבִילָא יִתְעַטַּף
ועל שפם יעטה – כאבל.
דבי אליהו כתב:אכן, הקאמפער הוא הקמפור ואיננו כלל וכלל מסכה.
לבי במערב כתב:ייש"כ!
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים