ביליצר כתב:ואם הקדושין חלין רק לאחר קיום התנאי הרי בודאי שאינם יכולים לחול כי שוטה אינו יכול לקדש ולהחיל קדושין.
מיללער כתב:ביליצר כתב:ואם הקדושין חלין רק לאחר קיום התנאי הרי בודאי שאינם יכולים לחול כי שוטה אינו יכול לקדש ולהחיל קדושין.
ולפי דבריכם גם מי שקידש אשה שיחולו הקידושין לאחר שלשים יום, והיה שוטה ביום ל' לא נתקיימו הקידושין?
מנא לכם דקידושי שוטה אינם קידושין אם מעשה הקידושין נעשו בשעה שהיה חלים?
ביליצר כתב:
אכן מהיכי תיתי יכול להעיר את האדם לנכון דהרי מצינו קטנה מתקדשת מדאורייתא על ידי קדושי אביה וקטן קונה מן התורה על ידי דעת אחרת ולכן יש לומר גם בשוטה דאם עשה מעשה קנין כשהיה פקח הרי הוא קונה מן התורה גם בשעה שנשתטה ,
מיללער כתב:ביליצר כתב:
אכן מהיכי תיתי יכול להעיר את האדם לנכון דהרי מצינו קטנה מתקדשת מדאורייתא על ידי קדושי אביה וקטן קונה מן התורה על ידי דעת אחרת ולכן יש לומר גם בשוטה דאם עשה מעשה קנין כשהיה פקח הרי הוא קונה מן התורה גם בשעה שנשתטה ,
ועכ"ז עדיין נשאר לדון באופן שצריך לעשות מעשה לקיום התנאי, אם עשה את המעשה בעת שהיה שוטה אולי לא תועיל הקידושין משום שכל מעשה שעושה אדם בעת שטות לא נחשב לו, וממילא מיקרי שעדיין לא קיים התנאי.
לפי פשוטו כתב:אולי שייך לסוגיא דאונס בקיום התנאי בריש כתובות
ולצד דקיום או ביטול באונס נחשב לכאו' ה"ה בשוטה.
ועיי"ש בברכת שמואל דהאריך דאין דין דעת במעשה קיום התנאי.
ביליצר כתב:מיללער כתב:ועכ"ז עדיין נשאר לדון באופן שצריך לעשות מעשה לקיום התנאי, אם עשה את המעשה בעת שהיה שוטה אולי לא תועיל הקידושין משום שכל מעשה שעושה אדם בעת שטות לא נחשב לו, וממילא מיקרי שעדיין לא קיים התנאי.
אכן כך בש"כ לעיל בסוגריים מקופיא ,
זה ייתכן להיות דיון כשהתנאי מצריך הקנאה כגון בעל מנת שיתן מאתיים זוז אך במקום דבס"ה צריך מעשה ללא חלות או לשמה וכדומה אין זה לכאורה בגדר אין מעשה שוטה [קטן] כלום .
גל של אגוזים כתב:אולי יש לדמות קצת למח' הרמב"ם והטור בעשה שליח ונשטתה המשלח קודם שהגיע השליח, וידוע הביאור בפלוגתתם (מקצוה"ח ועוד) אם השליחות היא 'מסירת כח' או 'מעשה מתייחס' ודו"'ק.
מיללער כתב:ביליצר כתב:מיללער כתב:
מה הדין בנשבע שלא יאכל ככר זה אם יאכל הככר השני, ואכל את הראשונה (השבועה) מדעתו ואח"כ אכל את השני (התנאי) באונס או בשטות, יתחייב מלקות על הראשונה? (כמובן למ"ד התראת ספק שמה התראה)
מיללער כתב:ביליצר כתב:מיללער כתב:ועכ"ז עדיין נשאר לדון באופן שצריך לעשות מעשה לקיום התנאי, אם עשה את המעשה בעת שהיה שוטה אולי לא תועיל הקידושין משום שכל מעשה שעושה אדם בעת שטות לא נחשב לו, וממילא מיקרי שעדיין לא קיים התנאי.
מה הדין בנשבע שלא יאכל ככר זה אם יאכל הככר השני, ואכל את הראשונה (השבועה) מדעתו ואח"כ אכל את השני (התנאי) באונס או בשטות, יתחייב מלקות על הראשונה? (כמובן למ"ד התראת ספק שמה התראה)מיללער כתב:ביליצר כתב:מיללער כתב:
מיללער כתב:לפי פשוטו כתב:אולי שייך לסוגיא דאונס בקיום התנאי בריש כתובות
ולצד דקיום או ביטול באונס נחשב לכאו' ה"ה בשוטה.
ועיי"ש בברכת שמואל דהאריך דאין דין דעת במעשה קיום התנאי.
התם האונס הוא 'באי קיום התנאי' לא שנאנס לקיים את התנאי, לא?
מיללער כתב:מה הדין המקדש את האשה על תנאי שעליו לקיים, ובשעת קיום התנאי היה שוטה, האשה מקודשת או לא?
השאלה כמובן הוא אם עצם קיום התנאי הוא הפעלת הקידושין ואין שוטה מקדש, או כיון שעיקר מעשה הקידושין נעשו בשעת שהיה שפוי בדעתו והתנאי אינה רק דבר חיצוני מהני אפי' אם נעשה כשהיה שוטה (עיקר השאלה הוא באופן שהוא צריך לעשות דבר לקיום התנאי - ויש לדון אם קידש מעכשיו ולאחר ל' יום ונשתטה אם דין אחד לשניהם או לא).
חשבתי שזה תלוי בשאלתו של הגרעק"א לענין קיום תנאי מכר בשבת אם יש בזה משום איסור מקח וממכר אולם לא ברור לי צדדי הספק שם אם האיסור של מו"מ בשבת הוא גם על 'הפעלת' המקח או על מעשה המקח, וממילא אין הנידון דומה לראי'.
ויש לי להביא ראיה מדברי תוס' במס' תמורה יז. אולם אחכה לשמוע מן החברים דעתם או מראה מקומות בזה מקודם.
ביליצר כתב:
הרי בשעה שאכל את הראשון אכן אכל את החלק המכונה חלק האיסור דהיינו החלק שאסר על עצמו אך לא עבר על שום איסור , ועל הפעולה ההופכת את המעשה לאיסור אנוס הוא ועל מה ילקה ? יתר מכן להמחשה עד היכן הדברים מגיעים עיין במרכבת המשנה דצריך התראה בין על איסורו ובין על תנאו ,
נידון כאן,
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 2&start=40
לפי פשוטו כתב:מיללער כתב:לפי פשוטו כתב:אולי שייך לסוגיא דאונס בקיום התנאי בריש כתובות
ולצד דקיום או ביטול באונס נחשב לכאו' ה"ה בשוטה.
ועיי"ש בברכת שמואל דהאריך דאין דין דעת במעשה קיום התנאי.
התם האונס הוא 'באי קיום התנאי' לא שנאנס לקיים את התנאי, לא?
הסוגיא שם מתפרשת בב' דרכים
האחד ע"פ הרן בנדרים כז. במשנה דשם משמע דדעתו בההתנאה שתלה התנאי במעשיו דיהא התנאי תלוי בדעתו אם ירצה לקיים .ולכאו' בשוטה לא ביטל התנאי מדעתו,
ויל"ע באמת מה הדין בקיים תנאו באונס?
והדרך הב' ע"פ הרא"ה ותלמידו דון קרשקש המובא בשטמ"ק כתובות ב ע"ב עיי"ש בארוכה וכתבו להדיא דאין חילוק בין נאנס ובא לנאנס ולא בא.
ועיי"ש שכתב "אבל בתולה בדעת עצמו סבור הוא לקיים תנאו וכשנאנס ולא קיימו הרי כאילו נאנס על עיקר המעשה למפרע"
וחזי' דאף דתנאי מילתא אחריתא ,אונס בתנאי,הוא אונס בעיקר המעשה. ואפשר לומר דהוא הדין בשוטה
תמורה יז. בתוד"ה אכנס לבית זה.
צריך לבאר כוונתם, דאי כשיכנס לבית תהי' בהמה זו תמורה מיד, והיינו דמקדיש אותו מיד אלא תלה בתנאי דכשיכנס לבית ויקדיש, והקדיש אח"כ שלא מדעת, א"כ הוי שוגג בתנאי. וכדומה לזה יש ספק בשבועה אי הי' שוגג בתנאי אם חל השבועה מדין האדם בשבועה דצ"ל בדעתו גם בשעת התנאי.
מיללער כתב:הקטע המצורף מחי' הגרי"ז עמ"ס תמורה נוגע לענינינו:
הקטע מלא שגיאות והנני להעתיקה כפי מיטב הבנתי, ואם שגיתי ה' הטוב יכפר בעדי.תמורה יז. בתוד"ה אכנס לבית זה.
צריך לבאר כוונתם, דאי כשיכנס לבית תהי' בהמה זו תמורה מיד, והיינו דמקדיש אותו מיד אלא תלה בתנאי דכשיכנס לבית ויקדיש, והקדיש אח"כ שלא מדעת, א"כ הוי שוגג בתנאי. וכדומה לזה יש ספק בשבועה אי הי' שוגג בתנאי אם חל השבועה מדין האדם בשבועה דצ"ל בדעתו גם בשעת התנאי.
ואם הבנתי דבריו על נכון, נראה שלמד מדברי התוס' בתמורה שגם בעת קיום התנאי צריך להיות בדעתו, אע"פ שתנאי היא מילתא אחריתי.
ביליצר כתב:וכן במקרה דקדושין ע"מ שיתן מאתיים זוז כתב שם רש"י דיש כאן גילוי דעת דרצה לקדשה רק במאתיים זוז ולא בפרוטה ,[מן הסתם אם יאמר בפירוש אחרת חזר הדין כסתם תנאי]
מיללער כתב:ביליצר כתב:וכן במקרה דקדושין ע"מ שיתן מאתיים זוז כתב שם רש"י דיש כאן גילוי דעת דרצה לקדשה רק במאתיים זוז ולא בפרוטה ,[מן הסתם אם יאמר בפירוש אחרת חזר הדין כסתם תנאי]
בוודאי שאין לדמות תנאי של 'מעשה קידושין' כמו ע"מ שיתן מאתיים זוז, דשם אפשר לבאר כוונתו כמו שיור בעצם הקידושין, משא"כ בתנאי כמו ע"מ שאכנס לבית פלוני שאין בזה פעולה של גמר הקידושין אלא תנאי צדדי.
אליהו חיים כתב:בענין מרתק זה מצאתי פרוש כשמלה במשנת רבי אהרן כתובות מדברי גדולי האחרונים ומדבריו
והעתקתי לקובץ
אליהו חיים כתב:בענין מרתק זה מצאתי פרוש כשמלה במשנת רבי אהרן כתובות מדברי גדולי האחרונים ומדבריו
והעתקתי לקובץ
מיללער כתב:אליהו חיים כתב:בענין מרתק זה מצאתי פרוש כשמלה במשנת רבי אהרן כתובות מדברי גדולי האחרונים ומדבריו
והעתקתי לקובץ
הפלא ופלא! סיכום דברי רבי אהרן הם, שהדין של לאחר ל' יום הוא כמו הדין של מי שאמר כתבו גט לאשתי ונשתטה, שהובא לעיל מחלוקת הרמב"ם והטור אי נפסל הגט מה"ת או לא (ולא חילק כמו שחילקנו ששם החסרון הוא ב'שליחות' וכמ"ש האור שמח) ומשמע מדברי הירושלמי דתליא פלוגתת ר"י ור"ל במי שאחזו, ואף שהלכה בזה כרבי יוחנן לגבי ר"ל, ס"ל להרמב"ם דהבבלי לא ס"ל בזה כהירושלמי עפ"י סוגיות הגמ' בב"ב ועוד.
ובכל זאת לא ביאר לנו רבינו אהרן אם ישתנה הדין באופן שהיה תנאי של פעולה אם גם בזה יסבור הרמב"ם דליכא בזה חסרון של שוטה. ומקום הניח לנו להתגדר בה
אליהו חיים כתב:ואולי יל"ע בתנאי של פעולה אם יש לדמות הקדש וקנין אהדדי, ואף אם בקנין צריך דעת בזמן קיום התנאי היינו דהוי כמו כלתה קנינו אם הוא שוטה בשעת קיום התנאי [וכדטוען מרן הגרי"ז שהבאתם לעיל], אבל בהקדש דלשי' הרמב"ם פט"ו מהל' מעה"ק ועוד כמה ראשונים דלא מועיל חזרה תוכ"ד ואלימי מקנין להדיוט דבהקדש הוי כנמסר בפועל ממש (ועי' בקצוה"ח סי' רנ"ה) לכן אף דתולה בתנאי אין קיומו אלא כמעשה יבש [וכמתנה אם ירד גשם] ואין צריך דעת כלל לקיום התנאי דמעשה הקנאתו אף בלא אמר מעכשיו נגמר תיכף עם אמירתו. וי"ל דתוס' בתמורה לשיטתו דמועיל חזרה תוכ"ד דומה לכל קנין [אך לענין תמורה נחלקו הקצוה"ח והנתה"מ שם אם דומה להקדש מחמת דהוי עבירה, ודוקא בתמורה רואים דנתרבה דחל אף דיכול לחזור לפי הנתה"מ]. כן אולי להעיר לפו"ר ממש ותן לחכם ויחכם בס"ד.
מיללער כתב:אליהו חיים כתב:ואולי יל"ע בתנאי של פעולה אם יש לדמות הקדש וקנין אהדדי, ואף אם בקנין צריך דעת בזמן קיום התנאי היינו דהוי כמו כלתה קנינו אם הוא שוטה בשעת קיום התנאי [וכדטוען מרן הגרי"ז שהבאתם לעיל], אבל בהקדש דלשי' הרמב"ם פט"ו מהל' מעה"ק ועוד כמה ראשונים דלא מועיל חזרה תוכ"ד ואלימי מקנין להדיוט דבהקדש הוי כנמסר בפועל ממש (ועי' בקצוה"ח סי' רנ"ה) לכן אף דתולה בתנאי אין קיומו אלא כמעשה יבש [וכמתנה אם ירד גשם] ואין צריך דעת כלל לקיום התנאי דמעשה הקנאתו אף בלא אמר מעכשיו נגמר תיכף עם אמירתו. וי"ל דתוס' בתמורה לשיטתו דמועיל חזרה תוכ"ד דומה לכל קנין [אך לענין תמורה נחלקו הקצוה"ח והנתה"מ שם אם דומה להקדש מחמת דהוי עבירה, ודוקא בתמורה רואים דנתרבה דחל אף דיכול לחזור לפי הנתה"מ]. כן אולי להעיר לפו"ר ממש ותן לחכם ויחכם בס"ד.
הרי הגרי"ז מיירי בהקדש ואעפ"כ פי' בדברי התוס' שצריך דעת המקדיש אף בעת קיום התנאי ולא חילק כמו שחילק מע"כ תורתו.
גל של אגוזים כתב:כל המחלוקת בגדר השליחות הוא רק לגבי התייחסות המעשה דשליח למשלח אבל ודאי דעצם מינוי השליחות הוא חלות שנעשה בשעת המינוי וכמבוא' בסוגיא דר"פ השולח [לגבי ביטול שליחות]. ולפי"ז אין מקום להסתפק בהנ"ל.
גל של אגוזים כתב:צריכין לעי' היטב בדברי רש"י שם, אך בינתיים יעויי' בדרו"ח לרעק"א כתובות דף י"א [על דברי התוס' דמטבילין גר קטן מטעם זכייה], ונדפס בהשמטות רעק"א סוף הל' שלוחין ושותפין ברמב"ם מהד' פרנקל, ובצירוף דברי הגר"ח בגדר מעכשיו ולאחר ל', יש ליישב.
ביליצר כתב:ראיתי מביאים עוד דיון בין רע"א לאחיו רבי בונם הדומה מעט לנושא האשכול,
האם מותר לחתום ביום חול על שטר מכירה שיחול בשב"ק
ראיה לדבר מביאים מתרומות ומעשרות דיכול לומר הר"ז תרומת מעשר לכשתחשך דבריו קיימין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 314 אורחים