אשרי יושבי ביתך כתב:יש שמועה בשם מרנא הח"ח זיע"א, כלפי ביאת משיח צדקנו, שאמנם יש מצוות "אחכה לו בכל יום שיבוא", וכל אחד חייב להאמין שמשיח צדקנו יבוא בכל רגע,
אך מכל מקום בנוגע להקמת ישיבות, מוסדות להגדיל תורה וכו', על האדם לחשוב כאילו המשיח יבוא עוד 100-200 שנה... ואם הוא לא יקים ויפתח הישיבה - אין לו לחשוב כי משיח יבוא היום ויקים ויפתח.
אשמח לדעת אם ידוע למאן דהו מקור שמועה זו.
ייש"כ!
ישראליק כתב:אשרי יושבי ביתך כתב:יש שמועה בשם מרנא הח"ח זיע"א, כלפי ביאת משיח צדקנו, שאמנם יש מצוות "אחכה לו בכל יום שיבוא", וכל אחד חייב להאמין שמשיח צדקנו יבוא בכל רגע,
אך מכל מקום בנוגע להקמת ישיבות, מוסדות להגדיל תורה וכו', על האדם לחשוב כאילו המשיח יבוא עוד 100-200 שנה... ואם הוא לא יקים ויפתח הישיבה - אין לו לחשוב כי משיח יבוא היום ויקים ויפתח.
אשמח לדעת אם ידוע למאן דהו מקור שמועה זו.
ייש"כ!
אני שמעתי זאת בשם הרה"ק מסאטמאר זצ"ל
בברכה המשולשת כתב:לכאורה יש לחלק, שהרבה דברים לא ישתנו גם אחרי ביאת משיח צדקנו בב"א (ובוודאי לפי הרמב"ם), כך שחלק גדול ממה שאנשים לא רוצים לעשות מתוך אמונה בביאת המשיח במהרה אינם עניין לזה כלל.
ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר דעו את ה' כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם נאם ה' וגו'
שומע ומשמיע כתב:ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר דעו את ה' כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם נאם ה' וגו'
אשרי יושבי ביתך כתב:יש שמועה בשם מרנא הח"ח זיע"א, כלפי ביאת משיח צדקנו, שאמנם יש מצוות "אחכה לו בכל יום שיבוא", וכל אחד חייב להאמין שמשיח צדקנו יבוא בכל רגע,
אך מכל מקום בנוגע להקמת ישיבות, מוסדות להגדיל תורה וכו', על האדם לחשוב כאילו המשיח יבוא עוד 100-200 שנה... ואם הוא לא יקים ויפתח הישיבה - אין לו לחשוב כי משיח יבוא היום ויקים ויפתח.
אשמח לדעת אם ידוע למאן דהו מקור שמועה זו.
ייש"כ!
"אבל אלה שמפתין עצמן, ואומרין שיעמדו במקומן עד שיבוא המלך המשיח לארץ המערב, ואז יהיו יוצאין והולכין לירושלים, איני יודע איך יבטל מהם זה השמד. אלא עוברין הן ומחטיאין זולתן. ובכמותן אמר הנביא ע"ה (ירמי' ו' י"ד) "וירפאו את שבר בת עמי על נקלה לאמר שלום שלום ואין שלום". כי אין זמן לביאת המשיח, עד שתולין בו ואומרים עליו הוא קרוב או רחוק. וחיוב המצות אינו תלוי בביאת המשיח, אלא אנחנו מחויבים להתעסק בתורה ובמצות, ונשתדל להשלים עשייתן, ואחר שנעשה מה שאנחנו מחויבים, אם יזכה ה' לנו או לבני בנינו לראות המשיח הרי זה טוב יותר, ואם לא לא הפסדנו כלום, אלא הרווחנו בעשייתנו מה שאנחנו מחויבים.
אבל אם יעמוד אדם במקומות שיראה כי התורה תפסוק, והמין יאבד בעבור השנים, והוא אינו יכול להעמיד דתו, ויאמר אשאר אני עד שיבוא משיח ואצא מזה שאני בו, אין זה כי אם רוע לב ואיבוד גדול, וביטול הדת והדעת. זו היא דעתי והשם יודע האמת."
בברכה המשולשת כתב:הרמב"ם דבר על עבירות חמורות שנגרמות כתוצאה מתפיסה מוטעית זו, שזה יותר חמור בהרבה מנדון האשכול.
אסף128 כתב:בברכה המשולשת כתב:הרמב"ם דבר על עבירות חמורות שנגרמות כתוצאה מתפיסה מוטעית זו, שזה יותר חמור בהרבה מנדון האשכול.
אה"נ, אבל בכל אופן הוא כותב בפירוש שזו תפיסה לא נכונה, ומזה אפשר ללמוד גם לענייננו. לא כך?
אשרי יושבי ביתך כתב:יש שמועה בשם מרנא הח"ח זיע"א, כלפי ביאת משיח צדקנו, שאמנם יש מצוות "אחכה לו בכל יום שיבוא", וכל אחד חייב להאמין שמשיח צדקנו יבוא בכל רגע,
אך מכל מקום בנוגע להקמת ישיבות, מוסדות להגדיל תורה וכו', על האדם לחשוב כאילו המשיח יבוא עוד 100-200 שנה... ואם הוא לא יקים ויפתח הישיבה - אין לו לחשוב כי משיח יבוא היום ויקים ויפתח.
אשמח לדעת אם ידוע למאן דהו מקור שמועה זו.
ייש"כ!
יוסף חיים אוהב ציון כתב:היכן נכתבה הצוואה?
אשרי יושבי ביתך כתב:שומע ומשמיע כתב:ולא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר דעו את ה' כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם נאם ה' וגו'
הנה אם כוונת הרב "שומע ומשמיע", כי בביאת המשיח לא יהיו ישיבות, בצורה של רב ותלמיד, המוסרים תורה לתלמידיהם, אלא ישבו כולם וילמדו "כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גודלם, נאם ה'"- יש לעיין, דבמפרשים בירמיה (לא, לג) לא מצאנו שביארו כן, אכן יעויין במלבי"ם שם שכתב: "ולא יצטרכו למלמד דעת...".
אך מחלק מהפרשים נראה שאין הפשט שלא ילמדו ממש אחד מן השני, אלא שלא יצטרכו לזרז את השני, וכלשון המצודת דוד שם: "ולא ילמדו - לא יצטרכו עוד ללמד איש את רעהו ולזרז לאמר דעו את ה' כי כולם מעצמם ידעו אותי מן הקטנים עד הגדולים". כך שיתכן שלדבריו, גם ה"ללמד איש את רעהו" לא הולך על עצם הלימוד, שלא ילמדו האחד את רעהו דברי תורה, אלא שלא ילמדו לזרז - לאמר - דעו את ה'.
ובאמת ברד"ק שם כתב: "אינו אומר שיהיו כולם שוים בחכמה, כי זה אי אפשר, כל שכן שיהיו הקטנים חכמים כגדולים כמו שאמר למקטנם ועד גדולם, אלא פירוש לדעת את ה' כלומר ליראה אותו וללכת בדרכיו כמו שפירשנו הלא היא הדעת אותי נאם ה'", ולדבריו באמת לא מדובר על חכמת התורה אלא על יראת ה'. וכן נראה מדקדוק לשון התרגום יונתן בן עוזיאל שם: "וְלָא יֵילְפוּן עוֹד גְבַר יַת חַבְרֵיהּ וּגְבַר יַת אֲחוֹהִי לְמֵימַר דְעוּ לְמִדְחַל מִן קָדָם ה', אֲרֵי כוּלְהוֹן יֵילְפוּן לְמִדַע דַחַלְתִּי לְמִזְעֵירְהוֹן וְעַד רַבְּהוֹן וגו'".
ויתכן שדברי המצו"ד כהרד"ק, שהזירוז לאמר "דעו את השם" הוא הלימוד של יראת השם מאחד לשני, וזה לא יהיה באותם "הנה ימים באים". וכטענת הרד"ק, שלא יתכן שכולם יהיו שווים בחכמה שלא יצטרכו ללמוד האחד מפי חברו - "כי זה אי אפשר".
ועוד ראה לשון האלשיך הק' שם: "ולא ילמדו כו' כי כולם ידעו אותי כו', כי יאמר כי כולם ידעו אותי ומאליו יודע, כי לא יצטרכו ללמד זה את זה דעו את ה'".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים