דרומי כתב:יש מהבעש"ט, שיש מצבים שבהם כעונש לאדם לוקחים ממנו את מדת הבטחון.
ומזה מובן (מה שידוע גם ממקורות אחרים), שבעצם גם החוטא יכול להשתמש במדת הבטחון והיא תועיל לו.
אגף החסידי:
"שמעתי ממורי כשרוצים להפרע ממי שראוי לעונש, אזי נוטלים ממנו מדרגת הבטחון" (תולדות יעקב יוסף, משפטים ד"ה 'ובזה יובן').
אגף הקבלי/ליטאי:
"אין להרהר על כמה קדושים מראשוני ראשונים שסבלו כמה צרות ורעות ולמה לא השתמשו הם במידת הבטחון ואז היו ניצולים בוודאי? אך דע... כי לפעמים כאשר שהוא ברצונו ית"ש להביא הגזירה בדווקא ע"פ כבשי דרחמנא אשר במחשבתו הנעלמה ית"ש, אז מסלק את הבחירה ומטיל מורך בלבבם עד שאי אפשר לאדם אז להתחזק במידת הבטחון, וכדי לקיים את הגזירה על כל פנים" (דרושי עולם התוהו חלק ב דרוש ה ענף ד סימן ד).