איתן נוי כתב:האם עדיף שיקדש דווקא בעל הבית או שמא יכול לתת לאחד מילדיו או לאחד האורחים לקדש?
הגאון הנצי"ב בספר העמק שאלה פרשת יתרו (שאילתא נד, אות ד', דף שנ"ג ע"א-עמודה ימנית. במהדורה מוסד הרב קוק תשכ"א אין עמוד א ועמוד ב. יש רק עמוד א. ובמהדורה ווילנא תרכ"א דף פח עמוד א'-עמודה שמאלית).
"שזהו כבוד שבת שראש הבית שותה יין, וכל בני ביתו יוצאים ידי חובה, וכך היתה תקנת חכמים".
עזריאל ברגר כתב:האם "ראש הבית" דווקא?
אשרי יושבי ביתך כתב:איתן נוי כתב:האם עדיף שיקדש דווקא בעל הבית או שמא יכול לתת לאחד מילדיו או לאחד האורחים לקדש?
הגאון הנצי"ב בספר העמק שאלה פרשת יתרו (שאילתא נד, אות ד', דף שנ"ג ע"א-עמודה ימנית. במהדורה מוסד הרב קוק תשכ"א אין עמוד א ועמוד ב. יש רק עמוד א. ובמהדורה ווילנא תרכ"א דף פח עמוד א'-עמודה שמאלית).
"שזהו כבוד שבת שראש הבית שותה יין, וכל בני ביתו יוצאים ידי חובה, וכך היתה תקנת חכמים".
כפי הנראה, דברי הנציב הוצאו מהקשרם.
כל השקלא וטריא של הנצי''ב הוא על החידוש - שאין יוצאין קידוש בלי שתיית המקדש עצמו, ולא סגי שאחר ישתה, ואם שכח לשתות צריך להביא כוס נוסף לשתות. וע''ז שאל מאי טעמא, ותירץ דזה עיקר תק''ח דקידוש, לכבד את השבת בשתיית הכוס דייקא, ולא בברכת קידוש לחוד. [וכ''ז חידוש גדול דלא כשאר כוס של מצוה דהעיקר הוא הברכה, והשתיה רק משום כבוד הכוס. וע''ז כל האריכות שלו שם].
ושוב הקשה איך יוצאין שאר השומעים, הלא לא שתו, וכאמור עיקר קידוש הוא לכבד השבת בשתיית הכוס של קידוש. וע''ז כתב דכך היה תקנ''ח דהמקדש שותה וכולם יוצאים ע''י שתייתו. זהו תוכן דבריו.
ומה שנקט 'שזהו כבוד שבת שראש הבית שותה יין' – אורחא דמילתא נקט, ובכל בתי ישראל כך הנהוג. ולעולם אין כוונתו שיש כאילו תקנ''ח שדווקא ראש הבית מקדש. ובוודאי אם לאיזה סיבה וצורך א' מהאורחים או בנים יקדש [כגון שאסור לו יין או שרצונו לכבד אורח גדול] בלי ספק שזה קידוש מעליא. דכל התקנ''ח היה ש'המקדש' ישתה והוא זה 'כבוד השבת' לקדש ולשתות לכבודה. ופשוט.
פשוט, מתוך אריכות הדברים זו השורה היחידה שהבנתי. אקסקיוז מי.איתן נוי כתב:הדברים לא הוצאו מהקשרם.
שומע ומשמיע כתב:אצל חסידים נהוג שכל ראש משפחה עושה לעמו קידוש.
יש להביא ראיה מהגמ' לא כך ממעשה דרב אשי פסחים קו. שאמרו ליה ליקדיש לן מר. ויש לדחות ששם איירי בקידוש היום, אבל רב אשי ס"ד שגם ביום הם עושים קידוש ארוך. ויש לפלפל.
איתן נוי כתב:כבר לא שבת
שומע ומשמיע כתב:אצל חסידים נהוג שכל ראש משפחה עושה לעמו קידוש.
יש להביא ראיה מהגמ' לא כך ממעשה דרב אשי פסחים קו. שאמרו ליה ליקדיש לן מר. ויש לדחות ששם איירי בקידוש היום, אבל רב אשי ס"ד שגם ביום הם עושים קידוש ארוך. ויש לפלפל.
פופולארי כתב:האם גם ביום השבת יש נוהגים שכל ראש משפחה יקדש?
לבי במערב כתב:ולמה לא נפרש שבענין הקידוש (לבדו) 'כבוד לילה' עדיף?
איתן נוי כתב: . . היוצא מכאן: שהדבר היחיד שכבוד הלילה קודם לכבוד היום הוא דווקא היין עצמו אך כל העניינים והכיבודים, שייכים ליום שבת. ולכן ודאי שאף ביום יקדש ראש המשפחה דווקא.
שומע ומשמיע כתב:לבי במערב כתב:ולמה לא נפרש שבענין הקידוש (לבדו) 'כבוד לילה' עדיף?
בודאי שכן הוא, והלא על קידוש היום יש אפילו דעות שהוי כברכות הנהנין ואם יצא אינו מוציא.
שומע ומשמיע כתב:לבי במערב כתב:ולמה לא נפרש שבענין הקידוש (לבדו) 'כבוד לילה' עדיף?
בודאי שכן הוא, והלא על קידוש היום יש אפילו דעות שהוי כברכות הנהנין ואם יצא אינו מוציא.
איתן נוי כתב:עזריאל ברגר כתב:האם "ראש הבית" דווקא?
כך לשונו של הנצי"ב במקור הנ"ל.
והכוונה לברכה השני' שבלילם.לילי שבתות ולילי ימים טובים - יש להם קדושת היום על הכוס, ויש להם הזכרת היום בברכת המזון.
שבת, ור"ח, וחולו של מועד, ויו"ט - יש בהם הזכרת היום בברכת המזון, ואין להם קדושת היום על הכוס.
לבי במערב כתב:וליתר דיוק:והכוונה לברכה השני' שבלילם.לילי שבתות ולילי ימים טובים - יש להם קדושת היום על הכוס, ויש להם הזכרת היום בברכת המזון.
שבת, ור"ח, וחולו של מועד, ויו"ט - יש בהם הזכרת היום בברכת המזון, ואין להם קדושת היום על הכוס.
שומע ומשמיע כתב:זיל בתר טעמא, שלענין קידוש הקידוש של הלילה חשוב הרבה יותר מקדיוש היום שהוא רק ברכות הנהנין. ופשוט.
דבריי כוונו כלפי הודעת הרב 'שומע ומשמיע'.איתן נוי כתב:לא סותר. לא אמרנו שדווקא בבוקר אלא בבוקר אה"נ.
גופא דעובדא להצריך ש'ראש הבית' דוקא יקדש בליל ש"ק, עדיין טעונה מקור.איתן נוי כתב:וכי אמרנו שראש הבית יקדש דווקא ביום?
איתן נוי כתב:שומע ומשמיע כתב:זיל בתר טעמא, שלענין קידוש הקידוש של הלילה חשוב הרבה יותר מקדיוש היום שהוא רק ברכות הנהנין. ופשוט.
נו מה זה סותר, לא מבין לאיזה ענין כאן אתה מנסה להביא.
וכי אמרנו שראש הבית יקדש דווקא ביום?
וע"ז שאלתי, הא מנלן?! מצינו שלענין סעודה כבוד יום עדיף, אך הוציאו הקידוש מכלל זה.איתן נוי כתב:בודאי שלקידוש היום יש יותר חשיבות וכבוד מקידוש הלי[ל]ה ולכן מן הראוי הוא שראש המשפחה יקדש אף ביום . . שהדבר היחיד שכבוד הלילה קודם לכבוד היום הוא דווקא היין עצמו אך כל העניינים והכיבודים, שייכים ליום שבת. ולכן ודאי שאף ביום יקדש ראש המשפחה דווקא.
[היינו, כל דיני הקידוש].לבי במערב כתב:ולמה לא נפרש שבענין הקידוש (לבדו) 'כבוד לילה' עדיף?
בפעם האחרונה, בל"נ:איתן נוי כתב: . . מה השאלה?
לא לדעת האר"י והמחצה"ש (שכבודם במקומם מונח), אלא בשיטת השו"ע.לבי במערב כתב:כבר שאלתי לעיל:[היינו, כל דיני הקידוש].לבי במערב כתב:ולמה לא נפרש שבענין הקידוש (לבדו) 'כבוד לילה' עדיף?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 360 אורחים