מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מצות תשביתו במקום מחיקת השם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

מצות תשביתו במקום מחיקת השם

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » ה' יוני 18, 2020 1:10 am

מעשה שהיה אחד מצא עוגה על פסח והיה כתוב על העוגה "תורת ה' (שם הוי"ה במילואו) תמימה משיבת נפש" - איך יכול לשרוף העוגה על פסח במקום מחיקת השם?

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מצות תשביתו במקום מחיקת השם

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יוני 18, 2020 1:47 am

לכאורה, כיון שמן הסתם ביטל כדינו, אין כאן עשה שדוחה ל"ת ואין חיוב ההשבתה מדרבנן דוחה לאו דמחיקת השם (למאי דקיי"ל באו"ח סי' שמ דמחיקת אותיות מעוגה הוי דאורייתא אי לאו דהוי מוחק שלא ע"מ לכתוב).

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מצות תשביתו במקום מחיקת השם

הודעהעל ידי ביליצר » ה' יוני 18, 2020 9:01 am

דיוניםבהלכה כתב:מעשה שהיה אחד מצא עוגה על פסח והיה כתוב על העוגה "תורת ה' (שם הוי"ה במילואו) תמימה משיבת נפש" - איך יכול לשרוף העוגה על פסח במקום מחיקת השם?


בהנחה שלא ביטלו הינני מסופק בדעת הרמב"ם כדעת הנודע ביהודה אם כלל יש מצות תשביתו אחר זמן ביטולו וממילא א"י אם כלל יש לדון על עדל"ת .ומה שזקוק לשרפו כשמוצא בימי המועד לפי"ז הוא כדי שלא יעבור עוד על בל יראה. ובנידון דידן לענין בל יראה אם לא שייך לשרפו ייתכן להשתמש עם החידוש של הכסף משנה דנתקשה בדעת התוספות אהא דאסור לשרפו ביום טוב מדרבנן משום מוקצה דכי משום איסורא דרבנן שרינן ליה להשהותו ולעבור עליו בבל יראה ובל ימצא. ותירץ דאילו לעבור על איסור מוקצה צריך קום עשה ולעבור על בל יראה בשב ואל תעשה הוא ורצונו היה לבערו אלא שחכמים אסרוהו אינו עובר עליו דלא אמרה תורה בל יראה ובל ימצא אלא כשברשותו היה לבערו ואינו מבערו אבל אם הוא אנוס לא וזה אנוס הוא.

גם לכפות את הכלי ביום טוב ייתכן דלא יצטרכו כאן דבדילים מיניה כמו בהקדש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 418 אורחים