מלבב כתב:למה הבית יוסף אימץ לכאורה את כתב האשכנזים על פני כתב הספרדים אע"פ שהוא היה ספרדי, ולא רמז כלל שכתב הספרדי הוא לא לכתחילה, והראש הרי כותב שיש שינוי בכתבים ושניהם טובים?
קו ירוק כתב:גם ההפרש בין הכתבים כנראה לא היה כה גדול כפי שהיום.
לענין כתב:
נידון הרבה, נקודת הענין כפה"נ שהבית יוסף בעיקר הסתמך על הספרים שהיו לפניו ומהם ציטט, כמעט לא מצוי קטעים שלמים בבית יוסף שהם רק רק מדיליה, כמובן כל זה לגודל ענוותו של מרן.
למעשה, בנושא צורת האותיות כתבו רק אשכנזים (ברוך שאמר והמסתעף), אם מפני שרק הם ייחסו לזה חשיבות אם מפני שרק אצלם היו בזה הרבה שיבושים, בכל מקרה אין על זה ספר ספרדי כתוב, לכן מרן לא הביא ממנו, כי זה לא היה קיים.
מי שחושב שמרן כתב בכתב בית יוסף, שיהיה בריא אולם. לא תמצאו אף ספר תורה (!) צפתי מאותם הימים שכתוב בכתב אשכנזי הנקרא אצלנו בית יוסף.
כל זה טעימה על קצה המזלג.
מלבב כתב:קו ירוק כתב:גם ההפרש בין הכתבים כנראה לא היה כה גדול כפי שהיום.
הראש כותב שכתב ספרדי הרבה משונה.
קו ירוק כתב:ומה שלא כתבו כוותיה, כי לא שינו ולא קבלו את זה, כמו שזמן ר"ת המאוחר משל הגאונים לא קבלו במקומו.
מלבב כתב:יש מי שטוען שהבית יוסף בעצם שינה קצת לשון האלפא ביתא להתאימו לכתב הספרדי, ובעצם בדברים שאין מקור בגמרא או בראשונים כהאלפא ביתא כתב באופן שיתאים לכתב הספרדי
.
במסתרים כתב:מתי ואיך נתפלגו הכתבים באשכנז וספרד עד שהיו לשנים לא ראי זה כראי זה
מלבב כתב:למה הבית יוסף אימץ לכאורה את כתב האשכנזים על פני כתב הספרדים אע"פ שהוא היה ספרדי, ולא רמז כלל שכתב הספרדי הוא לא לכתחילה
מלבב כתב:עיקר השאלה למה לא הזכיר שזה שונה מהכתב הספרדי.
זה שלא נמצא כתב צפתי ככתב בית יוסף לא אומר שהבית יוסף לא כתב ככה, זה רק אומר שכתב שלו לא התקבל.
דורש טוב לעמו כתב:שאלה טובה ומפורסמת. אינני זוכר כרגע תשובות, אך רק מסברא אומר, השאלה מה המקור של הכתב הספרדי, שכן יש בכתב ספרדי מה שנקרא 'מור וקציעה' של היעב"ץ, ויש מה שנקרא 'וועליש'. צריך לברר מה המקור של 'וועליש', כי המור וקציעה וודאי מאוחר יותר מהב"י, ויכול להיות בעצם שבתקופתו כלל לא היה כתב ספרדי/אשכנזי אלא החילוק הגיע יותר מאוחר.
שומר כתב:הגרח שליט"א הורה לתלמידו תימני . להניח כתב בי
לענין כתב:מלבב כתב:למה הבית יוסף אימץ לכאורה את כתב האשכנזים על פני כתב הספרדים אע"פ שהוא היה ספרדי, ולא רמז כלל שכתב הספרדי הוא לא לכתחילה, והראש הרי כותב שיש שינוי בכתבים ושניהם טובים?
נידון הרבה, נקודת הענין כפה"נ שהבית יוסף בעיקר הסתמך על הספרים שהיו לפניו ומהם ציטט, כמעט לא מצוי קטעים שלמים בבית יוסף שהם רק רק מדיליה, כמובן כל זה לגודל ענוותו של מרן.
למעשה, בנושא צורת האותיות כתבו רק אשכנזים (ברוך שאמר והמסתעף), אם מפני שרק הם ייחסו לזה חשיבות אם מפני שרק אצלם היו בזה הרבה שיבושים, בכל מקרה אין על זה ספר ספרדי כתוב, לכן מרן לא הביא ממנו, כי זה לא היה קיים.
מי שחושב שמרן כתב בכתב בית יוסף, שיהיה בריא אולם. לא תמצאו אף ספר תורה (!) צפתי מאותם הימים שכתוב בכתב אשכנזי הנקרא אצלנו בית יוסף.
כל זה טעימה על קצה המזלג.
פולסברג כתב:לענין כתב:מלבב כתב:למה הבית יוסף אימץ לכאורה את כתב האשכנזים על פני כתב הספרדים אע"פ שהוא היה ספרדי, ולא רמז כלל שכתב הספרדי הוא לא לכתחילה, והראש הרי כותב שיש שינוי בכתבים ושניהם טובים?
נידון הרבה, נקודת הענין כפה"נ שהבית יוסף בעיקר הסתמך על הספרים שהיו לפניו ומהם ציטט, כמעט לא מצוי קטעים שלמים בבית יוסף שהם רק רק מדיליה, כמובן כל זה לגודל ענוותו של מרן.
למעשה, בנושא צורת האותיות כתבו רק אשכנזים (ברוך שאמר והמסתעף), אם מפני שרק הם ייחסו לזה חשיבות אם מפני שרק אצלם היו בזה הרבה שיבושים, בכל מקרה אין על זה ספר ספרדי כתוב, לכן מרן לא הביא ממנו, כי זה לא היה קיים.
מי שחושב שמרן כתב בכתב בית יוסף, שיהיה בריא אולם. לא תמצאו אף ספר תורה (!) צפתי מאותם הימים שכתוב בכתב אשכנזי הנקרא אצלנו בית יוסף.
כל זה טעימה על קצה המזלג.
האם יש עוד תירוצים להוקשיא אלימתא זו?
---------------
אגב: ראיתי בספר חשוב על הל' סת''ם שטען, שאם יש בבנין ליטאי חסיד וספרדי וכ''א רוצה בכתב שלו, ודאי שיעשו כתב ב''י, שזה הכתב היחיד שכשר לכל הדעות.
יוצא פוניבז' כתב:ואגב, רצו"ב תמונת האותיות בכתב "בית יוסף" המקורי
(ע"פ הסופר הרב אברהם שטראוס, מובא בסו"ס כתב הסופר)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 274 אורחים