חכם באשי כתב:אי"ס,
היכן כתב הגרד"צ הילמן את הדברים שהבאת בשמו?
יאיר כתב:ראוי להזכיר כאן את המעשה שנכנס ר' יעקב פעם למכולת בערב שבת קודש לקראת חצות יום ושאלו החנווני מה השעה? ענה לו ר' יעקב 11.55 א"ל החנווני תדע,אם היה כבר חצות לא הייתי מוכר לך..ראהו ר' יעקב שיהודי בעל צורה הוא ושאלו מה מעשיו בהווה ובעבר..סיפר לו אותו חנווני שבעבר הרחוק לפני שנים רבות ברוסיה, שלח שני צעירים ומימן להם את לימודי הישיבה..איני זוכר את שם שניהם,אמר, אך אחד מהם זוכר אני שקראו לו אראל'ה..
כששמע זאת ר' יעקב קפץ ממקומו וקרא לחנווני:"יודע אתה במה זכית ואת מי שלחת ללמוד?? את גדול הדור באמריקה ר' אהרן קוטלר!!!...
ויודע אתה מי היה הבחור השני..היה זה אני..סיים ר' יעקב קמינצקי זצ"ל..והדברים מדברים בעד עצמם..
יאיר כתב:ראוי להזכיר כאן את המעשה שנכנס ר' יעקב פעם למכולת בערב שבת קודש לקראת חצות יום ושאלו החנווני מה השעה? ענה לו ר' יעקב 11.55 א"ל החנווני תדע,אם היה כבר חצות לא הייתי מוכר לך..ראהו ר' יעקב שיהודי בעל צורה הוא ושאלו מה מעשיו בהווה ובעבר..סיפר לו אותו חנווני שבעבר הרחוק לפני שנים רבות ברוסיה, שלח שני צעירים ומימן להם את לימודי הישיבה..איני זוכר את שם שניהם,אמר, אך אחד מהם זוכר אני שקראו לו אראל'ה..
כששמע זאת ר' יעקב קפץ ממקומו וקרא לחנווני:"יודע אתה במה זכית ואת מי שלחת ללמוד?? את גדול הדור באמריקה ר' אהרן קוטלר!!!...
ויודע אתה מי היה הבחור השני..היה זה אני..סיים ר' יעקב קמינצקי זצ"ל..והדברים מדברים בעד עצמם..
יאיר כתב:ראוי להזכיר כאן את המעשה שנכנס ר' שפירא פעם למכולת בערב שבת קודש לקראת חצות יום ושאלו החנווני מה השעה? ענה לו הר' שפירא 11.55 א"ל החנווני תדע,אם היה כבר חצות לא הייתי מוכר לך..ראהו ר' שפירא שיהודי בעל צורה הוא ושאלו מה מעשיו בהווה ובעבר..סיפר לו אותו חנווני שבעבר הרחוק לפני שנים רבות ברוסיה, שלח שני צעירים ומימן להם את לימודי הישיבה..איני זוכר את שם שניהם, אמר, אך אחד מהם זוכר אני שקראו לו אראל'ה..
כששמע זאת ר' שפירא קפץ ממקומו וקרא לחנווני:"יודע אתה במה זכית ואת מי שלחת ללמוד?? את גדול הדור באמריקה ר' אהרן קוטלר!!!...
כשחזר הר' שפירא לארה"ב וכשירד מהמטוס פגש את ר' יעקב קמניצקי וסיפר לו את המעשה שאירע לו עם אותו חנווני. א"ל לר' שפירא:
ויודע אתה מי היה הבחור השני?..היה זה אני..נענה ר' יעקב קמינצקי זצ"ל..והדברים מדברים בעד עצמם..
*ושמעתי שיש המחליפים חנווני בסוחר שוורים ואת ר' אהרן קוטלר בר' משה פיינשטיין.
קול אומר קרא כתב:ראוי לכתוב מקורות ולא לספר סתם מעיישלך, (אגב חצות זה ב12 על השעון? חידוש!).
יאיר כתב:ראוי להזכיר כאן את המעשה שנכנס ר' שפירא פעם למכולת בערב שבת קודש לקראת חצות יום ושאלו החנווני מה השעה? ענה לו הר' שפירא 11.55 א"ל החנווני תדע,אם היה כבר חצות לא הייתי מוכר לך..ראהו ר' שפירא שיהודי בעל צורה הוא ושאלו מה מעשיו בהווה ובעבר..סיפר לו אותו חנווני שבעבר הרחוק לפני שנים רבות ברוסיה, שלח שני צעירים ומימן להם את לימודי הישיבה..איני זוכר את שם שניהם, אמר, אך אחד מהם זוכר אני שקראו לו אראל'ה..
כששמע זאת ר' שפירא קפץ ממקומו וקרא לחנווני:"יודע אתה במה זכית ואת מי שלחת ללמוד?? את גדול הדור באמריקה ר' אהרן קוטלר!!!...
כשחזר הר' שפירא לארה"ב וכשירד מהמטוס פגש את ר' יעקב קמניצקי וסיפר לו את המעשה שאירע לו עם אותו חנווני. א"ל לר' שפירא:
ויודע אתה מי היה הבחור השני?..היה זה אני..נענה ר' יעקב קמינצקי זצ"ל..והדברים מדברים בעד עצמם..
*ושמעתי שיש המחליפים חנווני בסוחר שוורים ואת ר' אהרן קוטלר בר' משה פיינשטיין.
תולדות כתב:לטובת קוראי הפורום, רממ פוטרפס, היה בן דודו של רבי יעקב קמינצקי [ושל ר' יעקב רודרמן].
ישבב הסופר כתב:יאיר כתב:ראוי להזכיר כאן את המעשה שנכנס ר' שפירא פעם למכולת בערב שבת קודש לקראת חצות יום ושאלו החנווני מה השעה? ענה לו הר' שפירא 11.55 א"ל החנווני תדע,אם היה כבר חצות לא הייתי מוכר לך..ראהו ר' שפירא שיהודי בעל צורה הוא ושאלו מה מעשיו בהווה ובעבר..סיפר לו אותו חנווני שבעבר הרחוק לפני שנים רבות ברוסיה, שלח שני צעירים ומימן להם את לימודי הישיבה..איני זוכר את שם שניהם, אמר, אך אחד מהם זוכר אני שקראו לו אראל'ה..
כששמע זאת ר' שפירא קפץ ממקומו וקרא לחנווני:"יודע אתה במה זכית ואת מי שלחת ללמוד?? את גדול הדור באמריקה ר' אהרן קוטלר!!!...
כשחזר הר' שפירא לארה"ב וכשירד מהמטוס פגש את ר' יעקב קמניצקי וסיפר לו את המעשה שאירע לו עם אותו חנווני. א"ל לר' שפירא:
ויודע אתה מי היה הבחור השני?..היה זה אני..נענה ר' יעקב קמינצקי זצ"ל..והדברים מדברים בעד עצמם..
*ושמעתי שיש המחליפים חנווני בסוחר שוורים ואת ר' אהרן קוטלר בר' משה פיינשטיין.
רבי משה פיינשטיין היה בנו של רב, ולא נסע ללמוד בישיבות, כך שקשה לייחס הסיפור אליו.
בור הגולה כתב:תמונת מצבת קברו, מאתר קברים:
[attachment=0]kaminetsky.jpg[/attachment
נראה לי שר' יעקב היה מתרעם טובא על השגיאה הדקדוקית [קברניטה של עולם התורה ?] שהרי הוא היה מומחה גדול ללשון ודקדוק
חותנו של הגר"י היה הגה"צ ר' בערע הירש הלר, המשגיח בסלבודקה, שהיה גם חותנו של הגה"צ ר' אברהם גרודזנסקי הי"ד.
ר' בערע הירש ורעייתו עלו לירושלים בסוף ימיו.
חכם הרזים כתב:בספר ר' יעקב כותב בנו ר' נתן שר' יעקב הגיע לטבריה ראה על מצבתו של הרמב"ם את הכיתוב מבחר המין האנושי
והעיר שלפי דעתו לא היה זה הנוסח המקורי שיער שמתנגדיו של הרמב"ם כתבו על מצבתו מין ולתקן הדברים הוסיפו וכתבו מבתחר המין האנושי, וטעמו שלא מצינו ביטוי זה בשום מקום.
אמנם באמת יעו' לשון הרמב"ם בפירוש המשניות פרק חלק בי"ג עיקרים שכתב על משה רבינו והוא בחיר ה' מכל המין האנושי [תרגום קפאח]
יאיר כתב:חכם הרזים כתב:בספר ר' יעקב כותב בנו ר' נתן שר' יעקב הגיע לטבריה ראה על מצבתו של הרמב"ם את הכיתוב מבחר המין האנושי
והעיר שלפי דעתו לא היה זה הנוסח המקורי שיער שמתנגדיו של הרמב"ם כתבו על מצבתו מין ולתקן הדברים הוסיפו וכתבו מבתחר המין האנושי, וטעמו שלא מצינו ביטוי זה בשום מקום.
אמנם באמת יעו' לשון הרמב"ם בפירוש המשניות פרק חלק בי"ג עיקרים שכתב על משה רבינו והוא בחיר ה' מכל המין האנושי [תרגום קפאח]
viewtopic.php?f=7&t=6591
viewtopic.php?f=7&t=4589&p=#p35944
מתפעל כתב:שמעתי שר' יעקב קיבל בו זמנית הצעה להיות ר"מ בישיבה יוניברסיטי ובתורה ודעת. הוא החליט לקחת את ההצעה של YU אבל בנו ר' שמואל שליט"א (יבדל לחיים ארוכים) שכנע אותו ללכת לתורה ודעת.
אחר פטירתו של הגר"ש היימן ז"ל, כשטלפן אלי הרב ר"ש פייוול מענדלאוויץ בהצעתו ע"ד תפקידי שהי' לי במתיבתא תו"ד, באותו הפרק בא אלי ד"ר בעלקין והציע לפני משרה פנוי' בשיבתו (היינו זה שהי' אח"כ בידי הגר"מ זקס). הוא אמר לי בזה"ל: "חשיבות תפקיד זה הנהו כפי רצונו וחשיבותו של המתעסק בו, ולכשירצה יוכל להשפיע על ידו על כל בחור ובחור, ולפיכך אני משתוקק בכבודו מפני שיודע אני שבאם יצוה את אברהם עטקין או את משה גאלדברג שיקפצו מהגג, לא יהססו לקפוץ, ולפיכך דומני שאישיותו תהי' ברכה בעד הישיבה".
אני השבתי לו, "היות שבשבוע העבר טלפן אלי הרב מענדלאוויץ ואני ביקשתיו שיתן לי זמן של י"ח יום שעלי להיות בנוא יארק [...] ובכן נתראה פנים [אל פנים] ונדון בכל, ובכן בקשתי שיתן לי זמן זה להמלך והוא הסכים לזה, ולפיכך דומה אנכי שאין מן היֹשֶר לדון עם אחרים בדבר תפקיד אחר". ועל משכבי דנתי ביני לבין עצמי באיזה מקום כדאי יותר, והי' נראה לי לכאו', מכיון שרבני הקהלות בודאי יהיו יותר מבני ישיבת רי"א, א"כ יותר טוב לקבל הצעת ד"ר בעלקין. אבל מאידך גיסא, הלא אני בעצמי אשלח בני לליקוואוד ולתורה ודעת, ומה יאמרו בני בלבם אודות אביהם? וזה שהכריעה את הכף. ופניתי אל הררש"פ מענדלאוויץ בהסכמה. ובקרתי את ד"ר בעלקין בישיבתו להודיע שגמרתי בלבי להחליט עם תו"ד. ואף שלכאורה החשש של הבנים הוא מילתא זוטרתא שאין כדאי בשבילה לדחות דבר הראוי לפי השכל, אבל ע"פ ההלכה הבן שלו קודם לבן חבירו, ובאם הבנים יש להם בקורת על הנהגת [אביהם] אין דעתו מקובלת עליהם. כן הוא לפי דעתי.
מעט צרי כתב:על עריכת ספרי אמת ליעקב התראיין העורך בגליון "המשפחה" האחרונה (פ' פקודי), לדבריו עבר ר' יעקב על הכל לפני הדפסתו. עיי' שם באריכות. אולי יתנדב מישהו להעלות סריקה לכאן.
איש_ספר כתב:אעתיק כאן מה שרשמתי במקו"א:
בספר אמת ליעקב על התורה, 'נאספו ונערכו לדפוס מתוך כתבי מרן הגאון הרב יעקב קמינצקי זצוק"ל', ויקרא כ כג, עה"פ לא תלכו בחקת הגוי, העיר שהרמב"ם בכמה מקומות, הביא הפסוק בשינוי. במקום 'הגוי' - כפי שהוא לפנינו - 'הגויים'. ובסוף הדברים כתב, שמצא (אצל גינצבורג) כי כן הוא בחומש השומרונים, 'ואולי שכן היה כתוב בספרי הרמב"ם'.
ובלא ספק כי הגר"י שציין דברים אלו לעצמו, לא היה מביא דברים בסגנון זה בדפוס.
ארי שבחבורה כתב:איש_ספר כתב:אעתיק כאן מה שרשמתי במקו"א:
בספר אמת ליעקב על התורה, 'נאספו ונערכו לדפוס מתוך כתבי מרן הגאון הרב יעקב קמינצקי זצוק"ל', ויקרא כ כג, עה"פ לא תלכו בחקת הגוי, העיר שהרמב"ם בכמה מקומות, הביא הפסוק בשינוי. במקום 'הגוי' - כפי שהוא לפנינו - 'הגויים'. ובסוף הדברים כתב, שמצא (אצל גינצבורג) כי כן הוא בחומש השומרונים, 'ואולי שכן היה כתוב בספרי הרמב"ם'.
ובלא ספק כי הגר"י שציין דברים אלו לעצמו, לא היה מביא דברים בסגנון זה בדפוס.
הנחה זו נסתרת לכאורה מדברי העורך והגר"י עצמו בהקדמתם לספר שהבאתי בדברי לעיל.
איש_ספר כתב:ומצאתי שהגרי"ק עצמו העלה על נס וציין לשבח מי שהסתייג מדברים אלו, כאשר נכתב בספר 'רבי יעקב קמינצקי', (ירושלים תשנ"ז עמ' 446) שם מסופר כי אנשי הח"ק קברו בקבר המוכן לו מחיים חכם אחר והועידו לו קבר חדש במחיצת הגאון ר' חיים העליר, ר' יעקב התבטא אז בגדלותו של הגר"ח ובין הדברים אמר כדברים האלה: 'לדעתו היה ר' חיים העליר מגדולי הת"ח של הדור וכו', ברם דוקא עומק אמונתו של ר' חיים היא שהניחה את דעתו בהקשר לחלקת הקבר החדשה שלו, הוא סיפר את המעשה בו העיר בפני ר' חיים כי בשלושה מקומות מצטט הרמב"ם את הפסוק המתייחס לאיסור הלאו ללכת בחוקות הגויים בלשון רבים דהיינו בחוקות הגויים ולא חוקות הגוי כפי שמופיע בספרי התורה אשר מצויים בידינו. היתכן ובידיו של הרמב"ם היה מצוי ספר תורה שונה באות? תהה ר' יעקב, רבינו נקט שבן שיחו, המומחה העולמי לענייני תנ"ך יהנה מההמצאה, אולם לשמע הסברא חוורו פניו של ר' חיים כסיד. ר' יעקב כה נפעם למראה השלימות באמונה באותו מקרה, עד שהשלים בקלות עם שינוי מקום קבורתו, בהיותו עתיד להיטמן סמוך לר' חיים העליר...'.
[/size]
איש_ספר כתב:ארי שבחבורה כתב:איש_ספר כתב:אעתיק כאן מה שרשמתי במקו"א:
בספר אמת ליעקב על התורה, 'נאספו ונערכו לדפוס מתוך כתבי מרן הגאון הרב יעקב קמינצקי זצוק"ל', ויקרא כ כג, עה"פ לא תלכו בחקת הגוי, העיר שהרמב"ם בכמה מקומות, הביא הפסוק בשינוי. במקום 'הגוי' - כפי שהוא לפנינו - 'הגויים'. ובסוף הדברים כתב, שמצא (אצל גינצבורג) כי כן הוא בחומש השומרונים, 'ואולי שכן היה כתוב בספרי הרמב"ם'.
ובלא ספק כי הגר"י שציין דברים אלו לעצמו, לא היה מביא דברים בסגנון זה בדפוס.
הנחה זו נסתרת לכאורה מדברי העורך והגר"י עצמו בהקדמתם לספר שהבאתי בדברי לעיל.
כבר העיר כאן מעט צרי. האם הקטע הנזכר מופיע גם במהדורה הראשונה? [/size]
ארי שבחבורה כתב:ובשולי הדברים, ברצוני להפנות את תשומת לב החברים הנכבדים לספר נפלא זה שהינו בלי ספק אחד מן הספרים המיוחדים ביותר שנכתבו על התורה בדורות האחרונים הכולל בתוכו לצד מהלכים מקוריים ומיוחדים במינם - שדוגמא נפלאה לאחד מהם ניתן לראות בקובץ המצו"ב שהתפרסם באשכול אחר באדיבות ידידנו ר' 'יאיר' שיחי' - אף הערות נפלאות בפשטי המקראות, במדרשי חז"ל, בתרגומים, ואפילו בדקדוק הלשון ובטעמים, אך לצערי טרם רכש את מקומו הראוי לו בעולם התורה.
ארי שבחבורה כתב:יישר כח על הסיפור הנפלא, אולם לא ניתן להתעלם מן העובדה שהגר"י עצמו בהמשך דבריו שם מביא את דעת הגר"ח העליר בענין זה ודוחה אותה. וז"ל: ..איש_ספר כתב:ומצאתי שהגרי"ק עצמו העלה על נס וציין לשבח מי שהסתייג מדברים אלו, כאשר נכתב בספר 'רבי יעקב קמינצקי', (ירושלים תשנ"ז עמ' 446) שם מסופר כי אנשי הח"ק קברו בקבר המוכן לו מחיים חכם אחר והועידו לו קבר חדש במחיצת הגאון ר' חיים העליר, ר' יעקב התבטא אז בגדלותו של הגר"ח ובין הדברים אמר כדברים האלה: 'לדעתו היה ר' חיים העליר מגדולי הת"ח של הדור וכו', ברם דוקא עומק אמונתו של ר' חיים היא שהניחה את דעתו בהקשר לחלקת הקבר החדשה שלו, הוא סיפר את המעשה בו העיר בפני ר' חיים כי בשלושה מקומות מצטט הרמב"ם את הפסוק המתייחס לאיסור הלאו ללכת בחוקות הגויים בלשון רבים דהיינו בחוקות הגויים ולא חוקות הגוי כפי שמופיע בספרי התורה אשר מצויים בידינו. היתכן ובידיו של הרמב"ם היה מצוי ספר תורה שונה באות? תהה ר' יעקב, רבינו נקט שבן שיחו, המומחה העולמי לענייני תנ"ך יהנה מההמצאה, אולם לשמע הסברא חוורו פניו של ר' חיים כסיד. ר' יעקב כה נפעם למראה השלימות באמונה באותו מקרה, עד שהשלים בקלות עם שינוי מקום קבורתו, בהיותו עתיד להיטמן סמוך לר' חיים העליר...'.
[/size]
ארי שבחבורה כתב:יישר כח גדול.
האם מדובר במכתב למישהו או שמא זו רשימה שרשם לעצמו? והיכן מצאת את זה?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 402 אורחים