מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור וביאור הביטוי סברת הכרס

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

מקור וביאור הביטוי סברת הכרס

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' פברואר 26, 2018 4:17 pm

אגב הלשון סברת הכרס, ראיתי בפירוש תלמיד רש"י ליוצרות לשבת שקלים בפיוט אומן בשמעו הלשון 'ומדעת הכרס דומה לי'
האם מצאנו עוד מקור לשון זה בראשונים

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: למקור הביטוי סברת כרס

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' מרץ 05, 2018 6:54 am

שברי לוחות כתב:אגב הלשון סברת הכרס, ראיתי בפירוש תלמיד רש"י ליוצרות לשבת שקלים בפיוט אומן בשמעו הלשון 'ומדעת הכרס דומה לי'
האם מצאנו עוד מקור לשון זה בראשונים

הביטויים 'דעת הכרס' ו'סברת הכרס' מצויים אצל הראשונים, ובעיקר באשכנז וצרפת.

זאב ערבות
הודעות: 9298
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: למקור הביטוי סברת כרס

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 15, 2020 6:47 pm

שברי לוחות כתב:אגב הלשון סברת הכרס, ראיתי בפירוש תלמיד רש"י ליוצרות לשבת שקלים בפיוט אומן בשמעו הלשון 'ומדעת הכרס דומה לי'
האם מצאנו עוד מקור לשון זה בראשונים

מצאתי זאת בספר ביטויים ביידיש בעולם התורה מישראל לייב נולמן. וכן בדף השער של המ"ב כותב הח"ח: שער הציון בו יצויין על כל דבור ודבור לדעת מבטן מי יצאו הפנינים האלו.
קבצים מצורפים
סברת כרס.jpg
סברת כרס.jpg (24.68 KiB) נצפה 4823 פעמים

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: למקור הביטוי סברת כרס

הודעהעל ידי לייטנר » ב' יוני 15, 2020 7:19 pm

זאב ערבות כתב:
שברי לוחות כתב:אגב הלשון סברת הכרס, ראיתי בפירוש תלמיד רש"י ליוצרות לשבת שקלים בפיוט אומן בשמעו הלשון 'ומדעת הכרס דומה לי'
האם מצאנו עוד מקור לשון זה בראשונים

מצאתי זאת בספר ביטויים ביידיש בעולם התורה מישראל לייב נולמן. וכן בדף השער של המ"ב כותב הח"ח: שער הציון בו יצויין על כל דבור ודבור לדעת מבטן מי יצאו הפנינים האלו.


ראה איוב לח כט.

סגי נהור
הודעות: 5714
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: למקור הביטוי סברת כרס

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 15, 2020 8:13 pm

זאב ערבות כתב:מצאתי זאת בספר ביטויים ביידיש בעולם התורה מישראל לייב נולמן.

דומה שהוא טועה הן בהגדרה הן בפרשנות.

זאב ערבות
הודעות: 9298
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: למקור הביטוי סברת כרס

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 15, 2020 8:18 pm

יתכן שאתה צודק, אין זה ספר למדני אך כשמדובר בביטויים מסוג זה כל אחד יכול לדרוש כרצונו. ניתן להביא לכך אלפי דוגמאות

זאב ערבות
הודעות: 9298
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: למקור הביטוי סברת כרס

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' יוני 15, 2020 11:17 pm

לייטנר כתב:
זאב ערבות כתב:
שברי לוחות כתב:אגב הלשון סברת הכרס, ראיתי בפירוש תלמיד רש"י ליוצרות לשבת שקלים בפיוט אומן בשמעו הלשון 'ומדעת הכרס דומה לי'
האם מצאנו עוד מקור לשון זה בראשונים

מצאתי זאת בספר ביטויים ביידיש בעולם התורה מישראל לייב נולמן. וכן בדף השער של המ"ב כותב הח"ח: שער הציון בו יצויין על כל דבור ודבור לדעת מבטן מי יצאו הפנינים האלו.


ראה איוב לח כט.

הרשב"ם מפרש שהכוונה לענין הולדה ולא סברות למדניות.

תוכן
הודעות: 6450
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: למקור הביטוי סברת כרס

הודעהעל ידי תוכן » ב' יוני 15, 2020 11:18 pm

סגי נהור כתב:
זאב ערבות כתב:מצאתי זאת בספר ביטויים ביידיש בעולם התורה מישראל לייב נולמן.

דומה שהוא טועה הן בהגדרה הן בפרשנות.


עד כמה שידוע לי, הוא צדק במה שאמר.

סגי נהור
הודעות: 5714
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בחורים הלומדים את סברת כרסם

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 15, 2020 11:42 pm

הפירוש הנכון, לדעתי, הוא סברא ללא יסוד או מקור, שכל יסודה הוא כרסו של אדם פלוני.
אין הכוונה לבטן כתחליף לראש, אלא למה שמכונה סינקדוכה, נקיטת איבר אחד כמייצג את האדם כולו. והבחירה בבטנו של האדם היא כדי לבטא ייצוג לא מחמיא, כמו השימוש בטבור בביטוי מוכר אחר ("רק כשדבר מסוים נוגע בטבורו של פלוני, הוא נזעק" - בתרגום חפשי כמובן), וכמו בעוד ביטויים רבים בלשון הדיבור הנמוכה שאין להעתיקם כאן מפני הכבוד.

זאב ערבות
הודעות: 9298
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: בחורים הלומדים את סברת כרסם

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יוני 16, 2020 12:52 am

סגי נהור כתב:הפירוש הנכון, לדעתי, הוא סברא ללא יסוד או מקור, שכל יסודה הוא כרסו של אדם פלוני.
אין הכוונה לבטן כתחליף לראש, אלא למה שמכונה סינקדוכה, נקיטת איבר אחד כמייצג את האדם כולו. והבחירה בבטנו של האדם היא כדי לבטא ייצוג לא מחמיא, כמו השימוש בטבור בביטוי מוכר אחר ("רק כשדבר מסוים נוגע בטבורו של פלוני, הוא נזעק" - בתרגום חפשי כמובן), וכמו בעוד ביטויים רבים בלשון הדיבור הנמוכה שאין להעתיקם כאן מפני הכבוד.

זה מה שכתבתי בספרי בערך בטן בהערה:
בספר כתר תורה (אות תשפ"ג ערך ישיבת חכמים) מציין לגיטין (מז ע"א תוד"ה כריסי) שדרך החכמים היה לשכב על בטנם, כדאמרינן בזבחים (ה ע"א): רמי ריש לקיש על מעוהי בי מדרשא ומקשי, ורש"י מפרש (בזבחים): שוכב על בטנו פניו (למטה - הגהת צ"ק) כלפי קרקע. ומקשה שם מה ראיה מר"ל, אולי הוא לבדו שכב על בטנו? ומביא מספר תקנת השבים (ר' צדוק הכהן, דף נא טור א ד"ה ותוס' בדפוס הישן, וח"ב סימן י' אות מד בהוצאת בית אל, תשמ"ח) שבתוס' גיטין יש ט"ס וצ"ל דרכו - בטנו, שכן רק ריש לקיש היה דרכו בכך (כפי שמגיהים בדפוס עוז והדר בגיטין עפ"י דפוס ישן), וכן מובא בתוס' הרא"ש: דרכו היה בכך. ומוסיף הר"צ בשם ספר אוצר החיים (שער א חקירה ו, וכן מהרמב"ם הלכות דעות) שזה עוזר ומסייע העיכול, וריש לקיש נצרך לכך כיון שהיה אוכל הרבה. יתכן שזה המקור לביטוי באידיש "בויך תורה" (סברות כרס בעברית).

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: דיבור מהטבור

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יוני 16, 2020 10:43 pm

דומה לדומה בפ"ק דגיטין:
אוֹתָן בְּנֵי אָדָם מְדַבְּרִין מֵחֶצְיְהֶן. ופירש רש"י: כְּלוֹמַר, קוֹלָן עָבֶה, וְנִרְאֶה הַדִּבּוּר יוֹצֵא מִטִּבּוּרָן.
ומכאן הביטוי בלעז: Sprechen von Pupik.

י. אברהם
הודעות: 3005
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מקור וביאור הביטוי סברת הכרס

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' מרץ 16, 2024 10:01 pm

שברי לוחות כתב:אגב הלשון סברת הכרס, ראיתי בפירוש תלמיד רש"י ליוצרות לשבת שקלים בפיוט אומן בשמעו הלשון 'ומדעת הכרס דומה לי'
האם מצאנו עוד מקור לשון זה בראשונים

בהוצאת ר"א אייזנבך תשע"ד (תשפ"ד) כתב בהערה:

סברת הכרס.PNG
סברת הכרס.PNG (29.66 KiB) נצפה 2140 פעמים

דרומי
הודעות: 9423
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור וביאור הביטוי סברת הכרס

הודעהעל ידי דרומי » ג' מרץ 19, 2024 11:31 am

אתמול ראיתי באחד המפרשים את הלשון "סברת הלב" כביטוי חיובי,

ונתעוררתי לחשוב ש"סברת הכרס" מקביל - לגריעותא - ל"סברת הלב", והיינו שהלב שייך לחלק העליון של האדם ואילו הכרס לחלק התחתון.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים