מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאמר הגרד"ל

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מה שנכון נכון
הודעות: 11949
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 02, 2020 9:56 am

באשר למהריל"ד, הנה הסיפור שיש לו בית אב. כותב תלמידו ר' יעקב אורנשטיין באלון בכות:

אלון בכות דף יד.PNG
אלון בכות דף יד.PNG (33.94 KiB) נצפה 9793 פעמים


אולי מזה התפתחה אגדת העץ והעלים.

[סיפורים נוספים מובאים בעמוד אש פי"א, על ידיעה כהרף עין של מנין האבנים והערבים והעזים, אך מקורם אינו מספק.
כמו"כ הובא שם בשם ר"י אורנשטיין הנ"ל עדות על ידיעת מנין חוטי שתי וערב של עד שהובא לפניו ביום קודם. אולי מקורה מהכתבים שהיו ביד נכדו ונשרפו, ראה בהקדמה.
המרחק שבין שאר הסיפורים לזה שבאלון בכות אומר דרשני.
בכל מקרה, ילדי פלא וגאוני פלא בעניני זכרון, תפיסה מהירה, יכולת חישוב וכיוצא היו בכל הזמנים ובכל העמים. בד"כ נתפרסמו במתמטיקה ובשחמט].
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ג' יוני 02, 2020 10:53 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 02, 2020 10:25 am

אבל אין לנו שום חבר מתועד (למיטב ידיעתי, אשמח אם יראו לי) לחיבור עצום ומדהים כהשב שמעתתא בגיל 12.

גם האגדות על הגר"א והשאגת אריה לא מתקרבות אליו. שינון בעל פה של כמויות חומר גדולות, או "דרשה שהפליאה את לב שומעיה", נמצאים שלוש ליגות מתחת לחיבור שמצריך בשלות של יוצר גאוני.

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' יוני 02, 2020 12:31 pm

ביום הולדתי הי"ט ביקשתי את ברכתו של מרנא הגרש"ז זצללה"ה, אכן זכיתי לברכתו. ואז במתק לשונו שאל אותי האם ידוע לי מי חיבר חיבור בגיל י"ט, ומיניה וביה השיב ואמר שבהקדמה לבעל המאור על הש"ס כתוב שחיבר את חיבורו בגיל זה [לשונו בהקדמתו: ולא תימא זעירין שנוהי ובצירין, בגין די מן עשרין בצירא לה שתא], אך הוסיף מיד ואמר בסערת רוח לא רגילה, אבל האמת היא שלא יתכן דבר כזה, לא יעלה על הדעת שהבעל המאור בגיל צעיר כזה ישיג על דברי הרי"ף, היה ברור לי שאין זו הקדמתו של הבעל המאור, ואכן לאחרונה התברר שזו היא הקדמה של מחבר אחר לספר אחר.
עד כאן מה ששמעתי.

לא התברר לי עד היום מה היתה כוונתו של רבנו שהוברר שאין זו הקדמתו של הבעל המאור, אולי יבואו החכמים ויבארו פשר דבר.

מאידך ראוי לציין שמרנא הגרש"ז עצמו כתב את השגותיו על השב שמעתתא בהיותו בגיל י"ח. והדברים ידועים.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יוני 02, 2020 12:43 pm

קרית מלך כתב:לא התברר לי עד היום מה היתה כוונתו של רבנו שהוברר שאין זו הקדמתו של הבעל המאור

בקובץ קול התורה הובא מכתב ממנו
קול התורה מ.png
קול התורה מ.png (25 KiB) נצפה 9724 פעמים

viewtopic.php?f=7&t=26320&p=437615#p437615
ועי"ע מה שכתב הרב אברהם יוסף חבצלת בצפונות
צפונות יח.PDF
(370.71 KiB) הורד 256 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' יוני 02, 2020 1:25 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' יוני 02, 2020 12:56 pm

הרב בקרו יישר כוחך.
ברוך משיב אבידה.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' יוני 02, 2020 12:58 pm

מקדש מלך כתב:אבל אין לנו שום חבר מתועד (למיטב ידיעתי, אשמח אם יראו לי) לחיבור עצום ומדהים כהשב שמעתתא בגיל 12.

גם האגדות על הגר"א והשאגת אריה לא מתקרבות אליו. שינון בעל פה של כמויות חומר גדולות, או "דרשה שהפליאה את לב שומעיה", נמצאים שלוש ליגות מתחת לחיבור שמצריך בשלות של יוצר גאוני.

אם קוראים את לשונו היטב רואים שלא את כל החיבור הוא כתב בגיל צעיר אלא את תחילת החיבור יתכן גיל 12 ויתכן גיל 14.
אני לא רואה כאן איזה משהו על טבעי, אם היה ילד גאון שהתעניין בנושא ספיקות בתורה והחל לברר את הענין.
סיפור עדין בהרבה מסיפורי המופת החסידיים על הגר"א בגילו הצעיר, כמו סיפורים אחרים על גדולי ישראל.

מה גם שהמחבר כותב את לשונו באופן די ברור, חוזר על כך כמה פעמים, וקשה מאד לומר שהכל משל. מה גם שבאותם ימים אדם בן 16 בחזקת נשוי.
אולי רבי דב התכוין רק לשלול את ההנחה שהחיבור נעשה לפני בר מצווה, מחמת הלשון 'טרם היותי לאיש', כי לשון זו יכולה להתפרש בכמה אופנים.

בקיצור, לעת עתה הרב הנוטר צודק בטענתו.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' יוני 02, 2020 1:12 pm

אם כי יש לחלק טובא, אבל האם מובן איך האדר"ת ואחיו כתבו ספר שבת אחים בגיל שלש עשרה ארבע עשרה?

מענה איש
הודעות: 1036
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי מענה איש » ג' יוני 02, 2020 1:28 pm

בהמשך ההקדמה הוא כותב

ומאשר חסתי על מיטב ימי נעורי


אולם מאשר יגורתי מפני השגיאה אשר עלי נתיב בני הנעורים

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי עיק » ג' יוני 02, 2020 2:37 pm

קרית מלך כתב:ביום הולדתי הי"ט ביקשתי את ברכתו של מרנא הגרש"ז זצללה"ה, אכן זכיתי לברכתו. ואז במתק לשונו שאל אותי האם ידוע לי מי חיבר חיבור בגיל י"ט, ומיניה וביה השיב ואמר שבהקדמה לבעל המאור על הש"ס כתוב שחיבר את חיבורו בגיל זה [לשונו בהקדמתו: ולא תימא זעירין שנוהי ובצירין, בגין די מן עשרין בצירא לה שתא], אך הוסיף מיד ואמר בסערת רוח לא רגילה, אבל האמת היא שלא יתכן דבר כזה, לא יעלה על הדעת שהבעל המאור בגיל צעיר כזה ישיג על דברי הרי"ף, היה ברור לי שאין זו הקדמתו של הבעל המאור, ואכן לאחרונה התברר שזו היא הקדמה של מחבר אחר לספר אחר.
עד כאן מה ששמעתי.

לא התברר לי עד היום מה היתה כוונתו של רבנו שהוברר שאין זו הקדמתו של הבעל המאור, אולי יבואו החכמים ויבארו פשר דבר.

מאידך ראוי לציין שמרנא הגרש"ז עצמו כתב את השגותיו על השב שמעתתא בהיותו בגיל י"ח. והדברים ידועים.

בזכרוני שפרופ' תא שמע ז"ל בספרו על בעל המאור טען שהקדמה זו שנדפסה בתחילת ספר המאור אינה שייכת לחיבור זה, ור' זרחיה כתב את ספרו כאשר היה לכה"פ בן חמישים.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יוני 02, 2020 2:52 pm

נוטר הכרמים כתב:הוא לא האמין גם לסיפור על הדיבוק שהיה אצל החפץ חיים.

ראיתי פעם על איזה אדם גדול שהיה נוכח שם ואחז שזה היה בשביל להרגיע אותה, מוכר?

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' יוני 02, 2020 3:23 pm

עיק כתב:בזכרוני שפרופ' תא שמע ז"ל בספרו על בעל המאור טען שהקדמה זו שנדפסה בתחילת ספר המאור אינה שייכת לחיבור זה, ור' זרחיה כתב את ספרו כאשר היה לכה"פ בן חמישים.

כבר זיכה אותנו ידדינו הרב בקרו במקורות ברורים לכל הנ"ל, ראה לעיל בהודעתו רבת התוכן והידע.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' יוני 02, 2020 5:26 pm

מענה איש כתב:בהמשך ההקדמה הוא כותב
ומאשר חסתי על מיטב ימי נעורי

אולם מאשר יגורתי מפני השגיאה אשר עלי נתיב בני הנעורים

מי קבע עד איזה גיל מכונה "ימי נעורי" "בני הנעורים"?
אולי גיל שלושים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 02, 2020 5:30 pm

שומע ומשמיע כתב:
נוטר הכרמים כתב:הוא לא האמין גם לסיפור על הדיבוק שהיה אצל החפץ חיים.

ראיתי פעם על איזה אדם גדול שהיה נוכח שם ואחז שזה היה בשביל להרגיע אותה, מוכר?


כמדומני שזה נדון בספר The Making of a Gadol

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי עיק » ג' יוני 02, 2020 5:51 pm

קרית מלך כתב:
עיק כתב:בזכרוני שפרופ' תא שמע ז"ל בספרו על בעל המאור טען שהקדמה זו שנדפסה בתחילת ספר המאור אינה שייכת לחיבור זה, ור' זרחיה כתב את ספרו כאשר היה לכה"פ בן חמישים.

כבר זיכה אותנו ידדינו הרב בקרו במקורות ברורים לכל הנ"ל, ראה לעיל בהודעתו רבת התוכן והידע.

יש"כ. כעת ראיתי.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' יוני 02, 2020 6:03 pm

נוטר הכרמים כתב:
אפרים זלמן כתב:
נוטר הכרמים כתב:אם זוהי המחשה אצלך, אז הצדק עם בריסק. אין כאן שום 'סיקול אבנים', אלא סברות כרס, במחילה.
הש"ש כותב ברור 'ימי הילדות והשחרות' 'טרם היותי לאיש', מה מכריח לעקם ולומר שלאו דווקא?

סברת כרס = סברא של מישהו שאני לא אוהב
מי שטוען כך על המונח 'סברות כרס' כנראה אינו רגיל בשותא של רבותינו הראשונים והאחרונים, בפרט בספרות התשובות.

מה שנכון נכון כתב:ה'פניני' אזיל לשיטתו שהבית הלוי היה מספר סיפורים ממה שראה אצל ר"ח מואלאז'ין בגיל שנה ותשעה חדשים או שנה וחצי. ואפי' ידע אז לצחוק (תוך כדי משחק) על סברא לא נכונה של רב אחד. (עמ' קנז).
בצעירותי הכרתי ת"ח גדול שהיה 'מבטל' מאין כמותו של כל הסיפורי נפלאות והמופתים. הוא לא האמין גם לסיפור על הדיבוק שהיה אצל החפץ חיים. שמו היה רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן. ופעם באיזו שיחה או מבחן בישיבה הוא הזכיר את הסיפור על ר' יהושע לייב דיסקין שהיה רואה עץ ויודע את מספר העלים שבו כמו הנחה פשוטה שזה היה, והסביר או הקשה מזה על איזה מאמר חז"ל. אצל כל אדם קיימת אמונה מעל השכל כלפי מי שמעריצים ומשגיבים, כל השאלה כלפי מי, ובאיזה מינון.

תסלח לי על הטעות, אבל נראה מתוך כל דבריך כאן, עם השליליים הכפולים וההסתייגיות, שאתה רוצה לטעון שהראי"ל זלזל בהח"ח ולא בהגריל"ד.

אם כן, בבקשה למסור את השם של האמא, בדחיפות.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יוני 02, 2020 7:29 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
נוטר הכרמים כתב:
אפרים זלמן כתב:
נוטר הכרמים כתב:אם זוהי המחשה אצלך, אז הצדק עם בריסק. אין כאן שום 'סיקול אבנים', אלא סברות כרס, במחילה.
הש"ש כותב ברור 'ימי הילדות והשחרות' 'טרם היותי לאיש', מה מכריח לעקם ולומר שלאו דווקא?

סברת כרס = סברא של מישהו שאני לא אוהב
מי שטוען כך על המונח 'סברות כרס' כנראה אינו רגיל בשותא של רבותינו הראשונים והאחרונים, בפרט בספרות התשובות.

מה שנכון נכון כתב:ה'פניני' אזיל לשיטתו שהבית הלוי היה מספר סיפורים ממה שראה אצל ר"ח מואלאז'ין בגיל שנה ותשעה חדשים או שנה וחצי. ואפי' ידע אז לצחוק (תוך כדי משחק) על סברא לא נכונה של רב אחד. (עמ' קנז).
בצעירותי הכרתי ת"ח גדול שהיה 'מבטל' מאין כמותו של כל הסיפורי נפלאות והמופתים. הוא לא האמין גם לסיפור על הדיבוק שהיה אצל החפץ חיים. שמו היה רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן. ופעם באיזו שיחה או מבחן בישיבה הוא הזכיר את הסיפור על ר' יהושע לייב דיסקין שהיה רואה עץ ויודע את מספר העלים שבו כמו הנחה פשוטה שזה היה, והסביר או הקשה מזה על איזה מאמר חז"ל. אצל כל אדם קיימת אמונה מעל השכל כלפי מי שמעריצים ומשגיבים, כל השאלה כלפי מי, ובאיזה מינון.

תסלח לי על הטעות, אבל נראה מתוך כל דבריך כאן, עם השליליים הכפולים וההסתייגיות, שאתה רוצה לטעון שהראי"ל זלזל בהח"ח ולא בהגריל"ד.

אם כן, בבקשה למסור את השם של האמא, בדחיפות.

אשרי מי שחושדים בו ואין בו.
וכמובן, אינני מוחל על החשד עד שתתנצל. (עי' יומא כא, א).
נקטתי דוגמא בעלמא למה שזכרתי שלא האמין בלי שום כוונות זדון נסתרות.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ג' יוני 02, 2020 7:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' יוני 02, 2020 7:48 pm

הסיפור על ר' יהושע לייב דיסקין שהיה רואה עץ ויודע את מספר העלים שבו כמו הנחה פשוטה שזה היה,

סיפור זה ודאי אינו נכון, אם היה רואה את כל העלים שבעץ והיה משער מספרם אולי היה אפשר להאמין, אבל הרי א"א לראות את כל העלים אלא רק החיצוניים ביותר.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי סעדיה » ג' יוני 02, 2020 8:02 pm

שש ושמח כתב:
הסיפור על ר' יהושע לייב דיסקין שהיה רואה עץ ויודע את מספר העלים שבו כמו הנחה פשוטה שזה היה,

סיפור זה ודאי אינו נכון, אם היה רואה את כל העלים שבעץ והיה משער מספרם אולי היה אפשר להאמין, אבל הרי א"א לראות את כל העלים אלא רק החיצוניים ביותר.
קבצים מצורפים
כאיל תערוג.PDF
(105.62 KiB) הורד 210 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' יוני 03, 2020 12:18 am

ישא ברכה כתב:
מקדש מלך כתב:אבל אין לנו שום חבר מתועד (למיטב ידיעתי, אשמח אם יראו לי) לחיבור עצום ומדהים כהשב שמעתתא בגיל 12.

גם האגדות על הגר"א והשאגת אריה לא מתקרבות אליו. שינון בעל פה של כמויות חומר גדולות, או "דרשה שהפליאה את לב שומעיה", נמצאים שלוש ליגות מתחת לחיבור שמצריך בשלות של יוצר גאוני.

אם קוראים את לשונו היטב רואים שלא את כל החיבור הוא כתב בגיל צעיר אלא את תחילת החיבור יתכן גיל 12 ויתכן גיל 14.
אני לא רואה כאן איזה משהו על טבעי, אם היה ילד גאון שהתעניין בנושא ספיקות בתורה והחל לברר את הענין.
סיפור עדין בהרבה מסיפורי המופת החסידיים על הגר"א בגילו הצעיר, כמו סיפורים אחרים על גדולי ישראל.

מה גם שהמחבר כותב את לשונו באופן די ברור, חוזר על כך כמה פעמים, וקשה מאד לומר שהכל משל. מה גם שבאותם ימים אדם בן 16 בחזקת נשוי.
אולי רבי דב התכוין רק לשלול את ההנחה שהחיבור נעשה לפני בר מצווה, מחמת הלשון 'טרם היותי לאיש', כי לשון זו יכולה להתפרש בכמה אופנים.

בקיצור, לעת עתה הרב הנוטר צודק בטענתו.


אדם בן 16 באותם ימים היה בחזקת נשוי, אך עדיין הוא היה נקרא ''ילד''. ילד נשוי. יש כאן אנכרוניזם, במושגים שלנו היום אדם נשוי הינו מבוגר עצמאי העומד בפנ''ע, אך באותם ימים ילדים היו מתחתנים וממשיכים לחסות עוד כמה שנים בצל הוריהם, וההורים שלהם עדיין היו אומרים להם מה לעשות ומה לא לעשות...

אני חושב שמצוי שחכמים התבטאו על ימי צעירותם בנוסח של "בילדותי" וכיו''ב, הגם שכבר היו בסביבות גיל העשרים.


בכל אופן, חושבני שסיפא של דבריך נכון מאד, הגרד''ל שליט''א לא אוהב את הדיוק הזה מהלשון "טרם היותי לאיש" והוא בא לומר שאין מקום לדייק כזה דיוק משיגרא דלישנא בהקדמה של ספר, בפרט במילתא דמחזי פלא.


נ''ב:
חידוש עבורי היתה עובדת היותו של הגרד''ל שליט''א חברותא של להבחל''ח הג''ר מנחם פישל זצ''ל (שהיה ר''מ ב''ישיבה קטנה'' שלי...) כמו גם דברי השבח שהוא חולק לו.
בכלל, כל רשימת החברותות שהגרד''ל שליט''א מונה שם היא מעניינת טובא וגם מלמדת על אפיקים רחבים.

אליסף
הודעות: 1355
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי אליסף » ד' יוני 03, 2020 6:22 am

את השמועה על ה"הוראת שעה" אני שמעתי בשם הסטייפלר ממורי הרב וולבה
גיסו ר' חיים קרייזוירט התרעם על ענין הכוללים בימינו באמרו שבכל ליטא היו 12 אברכים (?), המשגיח "פייס" אותו עם דברי הסטייפלר

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' יוני 03, 2020 7:57 am

אליסף כתב:את השמועה על ה"הוראת שעה" אני שמעתי בשם הסטייפלר ממורי הרב וולבה
גיסו ר' חיים קרייזוירט התרעם על ענין הכוללים בימינו באמרו שבכל ליטא היו 12 אברכים (?), המשגיח "פייס" אותו עם דברי הסטייפלר

הסטייפלר מסביר את ענין הכוללים במכתבים, כשהוא מונה את ענין השמירה מהסכנות שמחוץ לבית המדרש.
ואם כבר הוזכר ליטא, אז ברור שגם בליטא היו אברכים רבים, כלומר אנשים שעסקו בתורה בבית המדרש ונשותיהם נשאו בעול הפרנסה, כוללים מסודרים אולי כמעט לא היו, אבל לומדים רבים היו גם היו.
ההבדל הוא שאז זה היה מבחירה והיום זו תופעה מכוונת, וגם עדרית, אבל דומני ברור לכל שעיקר הנושא הוא על היציאה מהאוירה הדתית והתורנית, ולא על עצם הלימוד. מעניין לראות שגם בהקהילות החסידיות יש תופעה שיותר ממשיכים בכוללים, ומסתבר שגם אצלם התופעה קשורה יותר לאתגרים הגדולים שיש היום בעולם התעסוקה.
ובאמת, בעידן הנוכחי צריך להודות שהמציאות מורכבת מאד, ומעטים מצליחים לשמור על היראת שמים בתוך החיים הסואנים, ואין ספק שעולם התורה היוה הצלה גדולה ליהדות דורינו.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' יוני 03, 2020 8:06 am

פרנקל תאומים כתב:אני חושב שמצוי שחכמים התבטאו על ימי צעירותם בנוסח של "בילדותי" וכיו''ב, הגם שכבר היו בסביבות גיל העשרים.

אולי כן ואולי לא. אבל מהיכן היתה הבהירות של מרן הגרד"ל שיש כאן טעות? לא ברור.
ואגב אני מעתיק את לשון השמעתתא, וירא הקהל וישפוט.
הקונטרס הזה חברתיהו בעודי בימי הילדות והשחרות. ואבני פינותיו טרם היותי לאיש ירה יריתי. ומאשר חסתי על מיטב ימי נעורי. וחמלתי על רב טרחי ויגיעי בו בימים אלה. גם כי פעמים הרבה אזכיר אזכירהו בקרב ספרי קצה"ח. ויעדתי להוציאו לאור עולם. ומאשר יקר בעיני חבורי זה נעים לי מאד כי יבכר לחידושי וכי הוא ראשית בכורי פרי מזימות לבבי. למען אלה הבאתיו אל הדפוס לשלמי נדרי היום. דברי הקימותי הפעם. אולם מאשר יגורתי מפני השגיאה אשר עלי נתיב מחקר בני הנעורים.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ד' יוני 03, 2020 10:30 am

דרשות משמר הלוי בשם החזו"א שהכוללים הם הוראת שעה אבל אולי לדחויי בעלמא.
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... agenum=213

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' יוני 03, 2020 11:03 am

מה שנכון נכון כתב:באשר למהריל"ד, הנה הסיפור שיש לו בית אב. כותב תלמידו ר' יעקב אורנשטיין באלון בכות:

אלון בכות דף יד.PNG


אולי מזה התפתחה אגדת העץ והעלים.

[סיפורים נוספים מובאים בעמוד אש פי"א, על ידיעה כהרף עין של מנין האבנים והערבים והעזים, אך מקורם אינו מספק.
כמו"כ הובא שם בשם ר"י אורנשטיין הנ"ל עדות על ידיעת מנין חוטי שתי וערב של עד שהובא לפניו ביום קודם. אולי מקורה מהכתבים שהיו ביד נכדו ונשרפו, ראה בהקדמה.
המרחק שבין שאר הסיפורים לזה שבאלון בכות אומר דרשני.
בכל מקרה, ילדי פלא וגאוני פלא בעניני זכרון, תפיסה מהירה, יכולת חישוב וכיוצא היו בכל הזמנים ובכל העמים. בד"כ נתפרסמו במתמטיקה ובשחמט].


יש גם אנשים שיכולים להגיד מספר עלים בעץ (אם אין יותר מדי עלים) מבלי לספור. יכולת זו נקראת subitizing.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יוני 03, 2020 12:28 pm

ישא ברכה כתב:
פרנקל תאומים כתב:אני חושב שמצוי שחכמים התבטאו על ימי צעירותם בנוסח של "בילדותי" וכיו''ב, הגם שכבר היו בסביבות גיל העשרים.

אולי כן ואולי לא. אבל מהיכן היתה הבהירות של מרן הגרד"ל שיש כאן טעות? לא ברור.
ואגב אני מעתיק את לשון השמעתתא, וירא הקהל וישפוט.
הקונטרס הזה חברתיהו בעודי בימי הילדות והשחרות. ואבני פינותיו טרם היותי לאיש ירה יריתי. ומאשר חסתי על מיטב ימי נעורי. וחמלתי על רב טרחי ויגיעי בו בימים אלה. גם כי פעמים הרבה אזכיר אזכירהו בקרב ספרי קצה"ח. ויעדתי להוציאו לאור עולם. ומאשר יקר בעיני חבורי זה נעים לי מאד כי יבכר לחידושי וכי הוא ראשית בכורי פרי מזימות לבבי. למען אלה הבאתיו אל הדפוס לשלמי נדרי היום. דברי הקימותי הפעם. אולם מאשר יגורתי מפני השגיאה אשר עלי נתיב מחקר בני הנעורים.

אני מכיר את הנוסח הזה מלפני הרבה שנים, ואף פעם לא חשבתי שהמליצה הזאת מחייבת שהוא היה ילד. בפרט שההקשר ברור (לא הבאת את כל ההמשך), שעל אף שמדובר בחיבור מקטנותו, ובעצם היה צריך שלא לפרסם אותו, עם כל זה הוא חס על פרי עמלו, ולכן הגיה אותו וגם הכפיל את כמותו, כדי שיהיה ראוי לראות את מכבש הדפוס.
עד שבאו בריסק עם "דין גדלות", ועוד על הקדמה מטבעה נכתבת בלשון מליצית (וכבר הבאתי את הגדרתו של רח"ע לגיל 17 - ילדות).
להמציא דבר כל כך לא סביר על סמך לשון "טרם היותי לאיש", זה לא הגיוני. מי שההגיון שלו שונה, שיהיה לו לבריאות.
אם היה סיפור כזה הייתי מפקפק בו, ואם היתה עדות מוסמכת הייתי מרים ידיים.
ועדיין בקשתי שטוחה למציאת עדות לדבר מעין זה. נראה לי שאין.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' יוני 03, 2020 1:08 pm

אם אתה מקבל את הסיפורים על הגר"א בילדותו, אין סיבה שלא תקבל את הפשטות שהוא כתב זאת בילדותו.
הזכירו כאן את האדר"ת, ויש עוד הרבה גדולים שמצאו כתיבות שלהם מגיל צעיר מאד,
בקובץ עץ חיים הובאו כתבים של החיד"א בגיל 5 כמדומני.
מסתבר שזה בודאי לא אותו דבר בדיוק שכתב בילדותו, אבל את היסודות הוא הניח אז ואחר כך הוא רק הרחיב ועיין והעמיק בהם יותר ויותר עד שהוציאם לאורה.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' יוני 03, 2020 1:13 pm

ייש"כ גדול לאלה שהעלו את המאמר הנפלא, דברים מחזקים מאד על ענין השקיעות בלימוד. ממש מתחשק להתרפק על איזה בעל המאור ורמב"ן במוקצה...

נקודה אחת שתפסה אותי זה שהרי הגרד"ל ידוע בתור אחד שחובק את כל התורה כולה ממש, מברכות ועד עוקצין, ועד לפרטי פרטים. אני הייתי חושב שהוא ידרוש מכולם שליטה בכל התורה כולה. ואילו כאן הוא מתמקד אך ורק על השקיעות המקומית, משמע שההיקף הכללי לא כ"כ בוער לו. נכון, כששואלים אותו הוא עונה שצריך לדאוג גם לזה, אך גם זה בלי שום לחץ מיוחד...
מו"ר ר"י מעלות התורה זצ"ל היה תובע (כמובן ביחד עם השקיעות בלימוד העיון) "נו, סיימת כבר את הש"ס?" וזכורים לי מילותיו בהזדמנות אחת על הנחיצות "לסיים את הש"ס כמה שיותר צעיר". אינני יודע אם הראיון שלפנינו משקף את התמונה השלימה, אבל לפי הנאמר כאן הרי שיש להגרד"ל גישה קצת אחרת.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יוני 03, 2020 1:18 pm

עיין באשכול (הנעול) על אודותיו.
טוענים שם שיש בו "צווי דינים". יש את בחינתו העצמית, שהיא בכיון של גאונות פולנית. ויש את דעותיו ואמונותיו, שהם על פי רבו החזון איש, שעורר בעיקר על העמקה בסוגיות.

חשב האפד
הודעות: 64
הצטרף: ה' יוני 01, 2017 6:45 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי חשב האפד » ד' יוני 03, 2020 2:28 pm

נוטר הכרמים כתב:...אך גולת הכותרת, מבחינה היסטורית, היא שהוא מבטל כעפרא דארעא את השמועה בשם החזו"א
כביכול הכוללים היו 'הוראת שעה'.
מוסיף ומחדד ומבהיר בחריפות ובהבנה.
הפלא ופלא.
לתשומת לב רבים רבים....


לא ברור מה אתה רוצה מהגר''י אייכנשטיין (אליו כיוונת כמתבאר בהודעה בהמשך), ואיזה "גולת כותרת" "הסטורית" אתה רואה כאן בדברי הגרד''ל.

הכוללים הם כמובן אינם 'הוראת שעה', כ''א לדורות עד ביאת גוא''צ ועד בכלל.
מה שהחזו''א זי''ע התבטא "הוראת שעה'' היא ההכוונה שכולם כולם כולם ילמדו בכוללים.
וזה כמובן בדיוק מה שאמר בשעתו יבל''ח הגר''י אייכנשטיין במענה מסויים לשואל מסויים ובסיטואציה מסויימת.

נוטר הכרמים כתב:כל עוד גדולי הדור מחזיקים בכל עוז לשמר ואף לתגבר את התופעה - היא רצויה והכרחית.


גם זה בדיוק מה שאמר הגר''י אייכנשטיין ב"הקלטה המפורסמת" אליה אתה מכווין, שהיחידים שיכולים להחליט שההוראת שעה הזו התבטלה הם גדולי הדור, וכל עוד הם לא החליטו כך הרי שהיא תימשך. הוא אמר זאת שם במפורש, אלא שאנשים מסויימים רצו לעשות מדבריו ''מטעמים''. יבושם להם.

כל ההקלטה ההיא הינה הוצאת דברים מהקשרם. שאלו אותו שם על כך שבכל הדורות מרבית האנשים עבדו וכו' ושלכאו' זה בלתי אפשרי שכולם ילמדו בכוללים וכו' וכו', השאלות המפורסמות (והנכונות). ועל כך הוא השיב שאין הכ''נ, אלא שהחזו''א התבטא שיש כאן הוראת שעה שכולם ישארו אך ורק בלימוד, כדי לקומם שוב את התורה אחרי השואה וגם כדי ליצור חומת הגנה מהחילוניים. ואז שאלו אותו שוב, עד מתי תוקפה של הוראת השעה הזו, והוא השיב שהוא לא יודע ושזה מסור בידיהם של גדולי הדור, וכל עוד הם אומרים שהיא לא הסתיימה, הרי שהיא לא הסתיימה.
יש כאן מספיק אנשים שדווקא יראו את דבריו (המגבים את ההנהגה הגורפת של הכוללים עד מועד בלתי ידוע) כקיצוניים לסיטרא דימינא, אבל אלו שחיפשו לעשות "עסק" לצרכי המחלוקת, מצאו כאן כר פורה לעשיית מטעמים כאשר אהבו..

(גם קצת מצחיקה ההיתממות הזו של "כל עוד גדולי הדור מחזיקים..", כי הרי כולנו יודעים מצויין שאם גדולי הדור יאמרו אחרת, אז אצל אנשים מסויימים זאת תהיה הוכחה מכאן ולהבא ולמפרע שהם לא גדולי הדור ואולי בכלל שהם מחטיאי הרבים. ואדרבה, אצל אנשים מסויימים ההגדרה "גדולי הדור" שייכת מלכתחילה רק אצל רבנים שברור להם במאה אחוז שלעולם הם לא יגידו אחרת).




א''צ לומר בכלל, שדעתו הברורה והנחרצת של הגר''י אייכנשטיין לה הוא מחנך ומורה ומעודד ודוחף את תלמידיו ואת כל שומעי לקחו היא שעליהם להקדיש את כל חייהם אך ורק לעמל התורה בלתי לה' לבדו, זה האיש וזה שיחו ושיגו, והניסיון להציג אותו אחרת הוא שפל מדרגה.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' יוני 03, 2020 2:56 pm

מקדש מלך כתב:עיין באשכול (הנעול) על אודותיו.
טוענים שם שיש בו "צווי דינים". יש את בחינתו העצמית, שהיא בכיון של גאונות פולנית. ויש את דעותיו ואמונותיו, שהם על פי רבו החזון איש, שעורר בעיקר על העמקה בסוגיות.

אבל גם החזו"א דרש לידיעת התורה. ויש לזה עדיויות רבות.
שהעיקר לימוד מעמיק, בודאי, ולאפוקי מלעשות את הבקיאות לעיקר, אבל החזו"א בהחלט רצה שישלטו בתורה לאורך ולרוחב.
כמו"כ הגרח"ג זצ"ל וסיעתו, שמים דגש גדול על הידיעות אם כי כמובן העיקר בירור הסוגיות.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » ד' יוני 03, 2020 3:01 pm

נראה לי מוזר מאוד להתייחס לחזו"א כאילו סתירה להיקף כשבית מדרשו הוא המקום ממנו יצאו הכי הרבה ספרים (ואולי היחידים) שהקיפו את כל התורה.

דורשי יחודך
הודעות: 1565
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' יוני 03, 2020 3:07 pm

יש כאן למעשה שלש אשכולות בו זמניות:
א. אשכול על מאמרו של הגרד"ל
ב. אשכול על גילו של מרנא ורבנא בעל הקצות בזמן שחיבר את הספר הנורא ש"ש
ג. ענין הכוללים.
רק להחזיק ראש.
אולי אפשר לפצל את שניים האחרונים ולהשימם במקום אחר ואילו את מאמרו של מרן הגרד"ל להשאיר כאן...

לומד אחד
הודעות: 47
הצטרף: ב' מרץ 23, 2020 5:16 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי לומד אחד » ד' יוני 03, 2020 11:48 pm

נוטר הכרמים כתב:(אין מילה על הרב שך...),

אם היו כוונות נסתרות כמדומה שאף הקטע על רמ''מ שולזינגר היה מושמט וד''ל.

אגב, "מרן שה''ת הגר''ח" זה מציטוט או הוספה של סופר יתד?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יוני 04, 2020 1:16 am

דורשי יחודך כתב:יש כאן למעשה שלש אשכולות בו זמניות . .
כבריבוי מקומות באתרא קדישא הדין. וכאן המצב עודו טוב (יחסית), שהרי כהנ"ל יסודם ואבן־פינתם ממאמר הגרד"ל.

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' יוני 04, 2020 9:31 am

נוטר הכרמים כתב:יש הרבה מה ללמוד מהראיון המקיף מהמאלף,
ממה שנאמר (ובאמת נאמר הרבה באיכות ובכמות) וממה שלא נאמר (אין מילה על הרב שך...),
אך גולת הכותרת, מבחינה היסטורית, היא שהוא מבטל כעפרא דארעא את השמועה בשם החזו"א
כביכול הכוללים היו 'הוראת שעה'.
מוסיף ומחדד ומבהיר בחריפות ובהבנה.

הפלא ופלא.

לתשומת לב רבים רבים....

לא שמעתי ולא ראיתי אינה ראיה, בפרט של בחור צעיר.
מאידך, כפי הנראה יש לפחות 3 שכן שמעו

חיים שאול
הודעות: 1150
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' יוני 08, 2020 12:36 pm

הנה ההקלטה מהשיעור בשבוע של סיומי הש"ס (זה מופיע בחצי השני של ההקלטה)
גרדל סיום השס.mp3
(2.36 MiB) הורד 172 פעמים

ולי אין ספק שהוא הוא כתבת ההמשך שהובטחה בסוף הראיון על הרב מפוניבז' בסוף כסליו השנה, זה מוכח מתוכו, מהסיפורים על פוניבז' שהועתקו משם כמעט מילה במילה ובפרט מההתקפה על סיום הש"ס שבאותו זמן הוא 'דחף' את זה בכל הזדמנות, והדוגמא של הרמב"ן כוונתו על השיעור המובא כאן, וגם מהתיאורים של החצר רואים שהם לא דרכו אצלו עכשיו חוץ ממה שאין כניסה לביתו בתקופת הקורונה כך שסיפור ההכנות לשיחה הם מצוצים מהאצבע

שמשון
הודעות: 299
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי שמשון » ב' יוני 08, 2020 9:09 pm

חבל, הדיון הארוך פספס את הנקודות העיקריות של השיחה.
לדעתי העניה השיחה כולה היא יסודות החיים ממש, ויש ללמדה בעיון ולהשית אותה מול העיניים תמיד.
אצלי עכ"פ, השיחה לא ירדה מעל השולחן ואני ממשמש בה פעם אחר פעם, ומוצא בה את כל טעמי העולם.
החידוש העיקרי שכדאי להנהיג למעשה, הוא, לעשות "סיום" ככל משפטו וחוקתו כשאברך מסיים סוגיא ב"עיון העמוק".
אם בלימוד מסכת בבקיאות שאין בידי הלומד כי אם כמה וכמה "נצנוצי אורה" כלשונו עושים סיום ושמחה גדולה, כשמסיימים להקיף סוגיא אחת על כל פרטיה ודקדוקיה בעיון אמיתי ועמוק, שיטות הראשונים ואיך כל שיטה מתיישבת, ומבררים כל סברא עד תומה בתכלית העמקות, אכן יש לעשות שמחה גדולה הלכה למעשה, והמציאות מוכיחה שבבירור סוגיא אחת עד תומה הן מבחינת זמן הלימוד ובעיקר מבחינת ההשקעה והעמל הוא עולה על סיום מסכת בבקיאות.
הלואי ויקום אברך וירים את הכפפה ויחלק "לחיים" בתום בירור סוגיא אחת בכל פרטיה ודקדוקיה וינהיג שמחה כבעת סיום, והדבר יונהג למעשה במקומות תורה.

ענין נוסף שלמדתי מדבריו המופלאים והיסודיים. הוא הדרך איך לכנות לימוד המצוי מאוד, והוא לימוד הסוגיא, לא בבקיאות, וגם לא בעיון העמוק. בשיחה המאלפת סוג הלימוד הזה מוגדר כ"חצי עיון".
כמה נפלאה היא ההגדרה הזאת. בל יתפתה מי שלומר סוגיא באופן כזה שהוא אכן הגיע לתכלית הסוגיא, ידע שיש לו שייכות רק עם חצי עיון. ועיקר העיקרים הוא ללמוד כל סוגיא בעיון העמוק והאמיתי ותלמיד חכם נקרא מי שלומד כל דבר בעיון עמוק.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי יהושפט » ג' יוני 09, 2020 8:56 am

חיים שאול כתב:הנה ההקלטה מהשיעור בשבוע של סיומי הש"ס (זה מופיע בחצי השני של ההקלטה)
גרדל סיום השס.mp3

ולי אין ספק שהוא הוא כתבת ההמשך שהובטחה בסוף הראיון על הרב מפוניבז' בסוף כסליו השנה, זה מוכח מתוכו, מהסיפורים על פוניבז' שהועתקו משם כמעט מילה במילה ובפרט מההתקפה על סיום הש"ס שבאותו זמן הוא 'דחף' את זה בכל הזדמנות, והדוגמא של הרמב"ן כוונתו על השיעור המובא כאן, וגם מהתיאורים של החצר רואים שהם לא דרכו אצלו עכשיו חוץ ממה שאין כניסה לביתו בתקופת הקורונה כך שסיפור ההכנות לשיחה הם מצוצים מהאצבע

באמת ראיות שאין עליהם תשובה, ואין אדם יכול ליישבם, אלא שצריך עיון שהרי במציאות אנשי העיתון היו שם לאחרונה מאחורי מחיצה וכו' בדיוק כפי המסופר, והוא חזר בפניהם על כל הדברים שנאמרו על ידו בעבר בענין בפורומים אחרים, וכפי שניתן לברר בקל אצל בני ביתו, ומצוה ליישב.

קרית מלך
הודעות: 1104
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' יוני 09, 2020 5:51 pm

.

לפי פשוטו
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוגוסט 22, 2018 1:51 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי לפי פשוטו » ג' יוני 09, 2020 10:13 pm

הדיון על מה לשים את הדגש, האם רק על לימוד הסוגיות בעיון או גם על ידיעת הש"ס.
אינו קשור למסיימי הדף היומי שרובם המוחלט למדו ברפרוף ובמהירות, ולא נותר להם בידם כלום ,ובקושי זוכרים מה למדו אתמול.
ואין הכוונה לזלזל בהם ובוודאי שיש ערך ללימודם. אבל תימה על אברכים שיש להם שייכות ללימוד שמכלים על כך את זמנם.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים

cron