קלונימוס הזקן כתב:וילך חרנה. וברש"י יצא ללכת לחרן ע"כ. ולכאורה יש להקשות להמבואר בכ"מ דקודם שהלך לחרן נטמן בבית עבר י"ד שנה וא"כ כשיצא לא יצא ללכת לחרן
אלא דלבסוף הלך לחרן וכדאיתא להדיא בקרא. אמנם כבר נודע להקשות איך נתעכב ונטמן י"ד שנה בבית עבר והלא קיי"ל בקדושין כ"ט ב' אמר רב יהודה
אמר שמואל הלכה נושא אשה ואחר כך ילמוד תורה. ומתרצים דהנה בגמ' שם ר' יוחנן אמר ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה ולא פליגי הא לן והא להו ובתוס'
פי' דהיינו לבני אר"י שיכולים ללמוד במקומם וגם הם עשירים אמר שמואל דישא אשה ואח"כ ילמוד תורה מיהו בבני בבל שהם עניים מודה מיהא לר' יוחנן
דמתחילה ילמד תורה דריחיים בצווארו ויעסוק בתורה ולפ"ז אפש"ל דמאי דאיתא דפגע בו אליפז בדרך להרגו ולסוף נתרצה ליטול כספו ולחיותו היה קודם
שבא להטמין עצמו בבית עבר ומתחילה נתכוין לילך לישא אשה כדינא דגמ' ואחר כך ללמוד תורה אמנם בדרכו פגע בו אליפז ונטל כל רכושו ונהיה עני ונשתנה
דינו להיות כבני בבל כיון דמעתה ריחיים בצווארו ואיך יעסוק בתורה ולכך הלך והטמין עצמו בבית עבר. ומעתה א"ש דאלו הן דברי רש"י שכתב דיצא ללכת לחרן
כיוון דמתחילה יצא לחרן רק לאחמ"כ נשתנה דינו והלך ונטמן בבית עבר ללמוד תורה. וב"ה עתה ראיתי מביאים מס' אסיפת כהן לחתן התוי"ט שביאר בהנ"ל מהיכי
תיתי ליה לרש"י דמתחילה יצא לילך לחרן שמא מתחילה היה בדעתו להטמין עצמו בבית עבר ורק לאחר מכן לילך לחרן ולישא אשה והן הן הדברים.
קלונימוס הזקן כתב:וילך חרנה. וברש"י יצא ללכת לחרן ע"כ. ולכאורה יש להקשות להמבואר בכ"מ דקודם שהלך לחרן נטמן בבית עבר י"ד שנה וא"כ כשיצא לא יצא ללכת לחרן אלא דלבסוף הלך לחרן וכדאיתא להדיא בקרא.
יאיר כתב:[וכידוע שהיום הדין שונה ואין חיוב עד/מ-גיל 20, דגיל 20 שלנו הוא כמו 10 של פעם וכן הורה הר' ש"ך זצ"ל.
ובדבר הערת ר' עשוי לנחת, יש להקשות גם מיצחק שנשא את רבקה בגיל 40. ידוע מתי נשא אברהם את שרה?].
עשוי לנחת כתב:יאיר כתב:[וכידוע שהיום הדין שונה ואין חיוב עד/מ-גיל 20, דגיל 20 שלנו הוא כמו 10 של פעם וכן הורה הר' ש"ך זצ"ל.
ובדבר הערת ר' עשוי לנחת, יש להקשות גם מיצחק שנשא את רבקה בגיל 40. ידוע מתי נשא אברהם את שרה?].
תוכל להביא את התשו' של הרב שך במלואה,
החזו"א לא חי לפני כ"כ הרבה שנים, ובכל אופן השועה"ר אומר שלא יתכן שאין לזה קיצבה ולעולם לא ישא אשה בתואנת לימוד תורה, אז אמנם אתה יכול לדחות את הגיל, אבל לא עד גילו המופלג של יעקב אבינו.
ומה שציינת שיש גם להקשות על יצחק, זה לא קו', כי יתכן שהיה טעם אחר לכך, כל הקו' היתה על אלו שתלו את סיבת עיכוב יעקב לישא אשה בגמ' זו של ילמוד תורה ואח"כ וכו'.
יאיר כתב:[וכידוע שהיום הדין שונה ואין חיוב עד/מ-גיל 20, דגיל 20 שלנו הוא כמו 10 של פעם וכן הורה הר' ש"ך זצ"ל.
ובדבר הערת ר' עשוי לנחת, יש להקשות גם מיצחק שנשא את רבקה בגיל 40. ידוע מתי נשא אברהם את שרה?].
מבקש להבין כתב:יאיר כתב:[וכידוע שהיום הדין שונה ואין חיוב עד/מ-גיל 20, דגיל 20 שלנו הוא כמו 10 של פעם וכן הורה הר' ש"ך זצ"ל.
ובדבר הערת ר' עשוי לנחת, יש להקשות גם מיצחק שנשא את רבקה בגיל 40. ידוע מתי נשא אברהם את שרה?].
בס"ד
ר' יאיר היקר יש הרבה מה לומר בקשר לנושא, הן מבחינת ההוראה שכתבת בשם מרן זצ"ל והן לפן ההלכתי אבל קשה לענות למי שזה כל התואר שנותן לרבנו הגדול זצ"ל.
יאיר כתב:מה חושבים החברים?
עשוי לנחת כתב:אך יש להעיר על זה מהחזו"א קידושין סי' מח, וכ"מ בשו"ע הרב ת"ת סי' ג ובקו"א שם, דכל ההיתר ללמוד תורה ואח"כ לישא אשה אינו אלא עד גיל עשרים. ויעקב אבינו כבר היה הרבה מעבר לגיל עשרים.
יאיר כתב:מה חושבים החברים?
ישיבישקייט כתב:יאיר כתב:מה חושבים החברים?
שמותר לך ללמוד משהו. לא מזיק.
על הרב שך גם אתה שמעת. בטוח.
לא גדלת במדבר.
יאיר כתב:ישיבישקייט כתב:יאיר כתב:מה חושבים החברים?
שמותר לך ללמוד משהו. לא מזיק.
על הרב שך גם אתה שמעת. בטוח.
לא גדלת במדבר.
מצא "בעל-חוב" לגבות את חובו...
(ובדבריי לא התכוונתי אליך).
קלונימוס הזקן כתב:וילך חרנה. וברש"י יצא ללכת לחרן ע"כ. ולכאורה יש להקשות להמבואר בכ"מ דקודם שהלך לחרן נטמן בבית עבר י"ד שנה וא"כ כשיצא לא יצא ללכת לחרן אלא דלבסוף הלך לחרן וכדאיתא להדיא בקרא.
עשוי לנחת כתב:יאיר כתב:מה חושבים החברים?
איתך לאורך כל הדרך
יאיר כתב:[וכידוע שהיום הדין שונה ואין חיוב עד/מ-גיל 20, דגיל 20 שלנו הוא כמו 10 של פעם וכן הורה הר' ש"ך זצ"ל.
ובדבר הערת ר' עשוי לנחת, יש להקשות גם מיצחק שנשא את רבקה בגיל 40. ידוע מתי נשא אברהם את שרה?].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 157 אורחים