אכן הערה גדולה.
והרי הריטב"א עצמו על אותה גמרא של בקעת )באותו עמוד שנמצא הריטב"א הנ"ל) כותב " פירוש כל טלטולין שאסרו חכמים היינו כדי לעשות גדר להוצאת שבת".
לא עיינתי מספיק בדברי הריטב"א בכל המקומות אבל לכאורה כוונתו כך:
מבואר בגמרא שכל איסור טלטול שהוא, גם מוקצה ממש, הוא גזירה אטו הוצאה. אולם זה איננו מדבר בהכרח על גזירת נחמיה, אלא על איסור טלטול כללי של מוקצה, וידוע מה שמעירים שגמרא ל. מבואר שכבר בידי שלמה המלך נהג איסור זה.
בנוסף לאיסור טלטול שעשו על כל דבר שהוא מוקצה, גזרו גזירות מיוחדות, בימי נחמיה ואילך (עם הקלות כו') גם על דברים שהם לא מוקצה.
כדי להכלל באיסור הראשון, צריך קודם להכלל בדין מוקצה, וממילא תלוי במח' ר"י ור"ש.
אבל בנוגע לגזירה השניה דהיינו גזירת נחמיה, הרי לכו"ע אינו ענין למוקצה כלל אלא גזירה פרטית גם על דברים שהם לא מוקצה, ובזה כ' הריטב"א שכו"ע אית להו דין זה ואינו תלוי במוקצה.
בקיצור, לא חייב להיות שדברי הגמרא קכד: (וביצה יב. ) הם קשורים לגזירות נחמיה.