מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאמר הגרד"ל

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יונת אלם
הודעות: 390
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי יונת אלם » א' מאי 31, 2020 10:15 am

בגליון 'מוסף שבת קדש' של ערב חג השבועות פורסמה שיחה נדירה שנערכה עם מרן הגאון רבי דב לנדו שליט"א בו הוא מבהיר את דעתו על יקרת מעלת האברכים בדורנו אנו. ובין השורות הוא מביע מורת רוחו ממעמדי סיום הש"ס הראוותניים שהחלישו כוחם של אברכים עמלי תורה שלא זכו לסיים ש"ס אבל מונחים בעומקא של סוגיא.
כפי הנדמה זוהי עמדתה הרשמית של סלבודקה בבני ברק כפי שהנחיל ראש הישיבה מרן הגר"מ שולמן זצ"ל ואחריו בנו הגאון רבי נתן זצ"ל ולהבחל"ח רבי דב שליט"א.
כמדומה שהדברים ראויים לדיון באתרא קדישא הדין.

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מאי 31, 2020 10:39 am

זו הבנה פשוטה.
למה אתה חושב שזה מייחד את סלובודקה ולא את כל עולם הישיבות.
(לא שאין מי ששואף לגמור ש"ס, אבל אפשר להשוות ללמוד דף היומי?)

סיומי הש"ס, מעבר לשמחה של מי שגמר ש"ס באופן עיקבי (לא משנה באיזו איכות), זה גם מרבה חילים לתורה (אינני מדבר על הצרמוניה המודרנית שהיא דוחה, ללא קשר לחגיגה)
ולמה נחשוב שזה מוריד מערכם של עמלי תורה שלא מסיימים ש"ס בדוקא?

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי אבני גזית » א' מאי 31, 2020 10:58 am

כמדומה שבעולם הישיבות בכלל לא היה משקל מיוחד למעמדי סיום הש"ס, אלא רק בקרב קהלים אחרים.

פעם ביקשו צדקה מחכם עזרא עטייה עבור אברך שלמד את הש"ס שלוש או ארבע פעמים.
לאחר שנתן מה שנתן, השתומם מאוד בפני החברותא שלו - "איך הוא יכול?! אני לומד כבר שישים שנה, יום ולילה עסוק רק בעיון הש"ס, הספקתי רק ש"ס וחצי. איך אותו אברך כבר למד ארבע פעמים?!"

ודי בזה.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' מאי 31, 2020 11:21 am

יונת אלם כתב:בגליון 'מוסף שבת קדש' של ערב חג השבועות פורסמה שיחה נדירה שנערכה עם מרן הגאון רבי דב לנדו שליט"א בו הוא מבהיר את דעתו על יקרת מעלת האברכים בדורנו אנו. ובין השורות הוא מביע מורת רוחו ממעמדי סיום הש"ס הראוותניים שהחלישו כוחם של אברכים עמלי תורה שלא זכו לסיים ש"ס אבל מונחים בעומקא של סוגיא.
כפי הנדמה זוהי עמדתה הרשמית של סלבודקה בבני ברק כפי שהנחיל ראש הישיבה מרן הגר"מ שולמן זצ"ל ואחריו בנו הגאון רבי נתן זצ"ל ולהבחל"ח רבי דב שליט"א.
כמדומה שהדברים ראויים לדיון באתרא קדישא הדין.


אולי כב' יוכל לסרוק ולהעלות לנו, לתועלת הרבים שלא זכו שעינם תשזוף מאמר הנ"ל.

יונת אלם
הודעות: 390
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי יונת אלם » א' מאי 31, 2020 1:12 pm

לבקשתך
קבצים מצורפים
23.pdf
(137.06 KiB) הורד 276 פעמים
15.pdf
(161.26 KiB) הורד 284 פעמים
14.pdf
(2.1 MiB) הורד 240 פעמים
13.pdf
(150.69 KiB) הורד 259 פעמים
12.pdf
(2 MiB) הורד 253 פעמים
11.pdf
(2.61 MiB) הורד 293 פעמים
10.pdf
(2.47 MiB) הורד 289 פעמים

לפי פשוטו
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוגוסט 22, 2018 1:51 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי לפי פשוטו » א' מאי 31, 2020 1:39 pm


ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מאי 31, 2020 2:05 pm

וואו! העיתונות בארה"ב היא רחוקה אלף מייל ממאמרים כאלה!

יש שמה את הבלוף והשקר בהתחלה, משום שזהו עיתון, ומה אנחנו מקוים מעיתון? אבל התוכן היא עניינית מאד, ופותחת פתח לתוך לבו של הגרד"ל שליט"א.

רואים מדבריו מאזן בריא, שהוא באמת לא מזלזל במסיימי ש"ס. בעת סיומי הש"ס הענקיים בעולם, התפרסם הקלטה מאחד מהראשי ישיבות בחו"ל, מלא בוז וגאוה, ללא שום הבנה בעניינים. ללכת בין הטיפות, להבין מה שיש בלימוד ש"ס ובד בבד להבין ולהסביר מה זה אברך המונח בלימוד, זהו רמה אחרת.

ובאמת, כל אלו שנכנסים לסוגיא, יוצרים כמה לומדות'ן בשיטה אחת בסוגיא, ואח"כ מטפחים לעצמם על הגב שהם אכן למדו ב'עיון', דלא כאותם 'מסיימי ש"ס', הם טועים באותו טעות של מסיימי הש"ס. אלו המסיימים את הש"ס, לפעמים גם עם רש"י, לא יודעים ומבינים שלא עשו אלא אולי טעימה בעלמא. כולנו יודעים מה שחסר להם לאלו, ואפ"ה טוב להם שעשו מה שעשו. אמנם אלו שלאמדעוו כמה מילים, ואולי הבינו באמת את ההגדרה של הגר"ח בסוגיא, והרחיבו אותו לפי ההבנה שלהם, יכול להיות שלעולם לא ידעו מה באמת חסר להם, וכמה יש בהסוגיא שאינם מודעים אליה כלל. כמו הדף יומי איד שלא פגש את התוספות מעולם, כמו"כ הבחור\אברך הזה שיצא מהסוגיא עם חידוש אחד, ללא היקף העניינים.

אכן, לבחורים צעירים פותחים את הראש שלהם עם הלומדות הזה. אבל אלו שנשארים בזה, ויש הרבה ובפרט בין אלו שנהיו מגידי שיעור, חסר להם בדיוק כמו הדף יומי איד, וגאוותם הוא שלא במקומו.
נערך לאחרונה על ידי ליטוואק פון בודאפעסט ב א' מאי 31, 2020 3:06 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2314
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' מאי 31, 2020 2:08 pm

דומני שכבר כתבתי כאן בימים האחרונים, אודות מעשה באחד מגדולי האדמו"רים שליט"א שבאו להזמינו לסיום הש"ס שנערך ע"י שיעור דף היומי של זקני אנ"ש בקהל עדתו. האדמו"ר השתדל לחמוק מההזמנה ללא התחייבות, ולאחמ"כ תמה בפני מקורביו, 'וכי אני אמור להטריח עצמי להשתתף ולהביע הערכה לאלו ש'עושים טובה' ומגיעים ללמוד שעה ביום?'.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' מאי 31, 2020 2:13 pm

המאמר מרתק, לדעתי משום שהגרד"ל מדבר בהרחבה ובבירור, ולא אומר מספר משפטים בודדים. תפסה אותי גם הנקודה שהגרד"ל מזכיר תמיד את האשת חבר.
מרתק גם לראות את השיחה גולשת לאפיקים שונים.

[ביקורת על סיום הש"ס לא חסר, בשעה שזה נהפך מאירוע אמיתי בו המסיימים חוגגים, לאירוע פוליטי יחצנ"י, שרוב המשתתפים אינם לומדי הש"ס. במיוחד מעיבה העובדה שהמוני הצעירים החרדים-העובדים, רובם המוחלט אינו שייך ללימוד דף היומי, ומדובר בנחלת בני הדור המבוגר שרובם כבר בפנסיה..]

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי אבני גזית » א' מאי 31, 2020 2:18 pm

לפי פשוטו כתב:
מוסף שבת קודש שיחת חג מאלפת עם גאון ישראל מרן הגרד לנדו שליטא.pdf


מי כתב בפועל את הראיון?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מאי 31, 2020 3:05 pm

ישא ברכה כתב:המאמר מרתק, לדעתי משום שהגרד"ל מדבר בהרחבה ובבירור, ולא אומר מספר משפטים בודדים. תפסה אותי גם הנקודה שהגרד"ל מזכיר תמיד את האשת חבר.
מרתק גם לראות את השיחה גולשת לאפיקים שונים.

[ביקורת על סיום הש"ס לא חסר, בשעה שזה נהפך מאירוע אמיתי בו המסיימים חוגגים, לאירוע פוליטי יחצנ"י, שרוב המשתתפים אינם לומדי הש"ס. במיוחד מעיבה העובדה שהמוני הצעירים החרדים-העובדים, רובם המוחלט אינו שייך ללימוד דף היומי, ומדובר בנחלת בני הדור המבוגר שרובם כבר בפנסיה..]

כן, יש את הביקורת ההיא, כאילו לא היו מספיק מסיימי ש"ס שם. אבל הביקורת על זה שאף אלו מסיימי הש"ס אינם מייצגים את השיא של לימוד התורה, זה לא שמענו הרבה. ובחו"ל אין הדבר נכון כלל כדבריך, שהרבה צעירים סיימו את כל הש"ס, או עכ"פ חלק גדול ממנה. משתתפי השיעור שאני מוסר הם כולם צעירים.

אני חושב שבאופן כללי, באלו המקומות שיש שם אברכים חזקים, הבעלי בתים הם חלשים. ואלו המקומות שאין להם את התרבות הזאת של לימוד לארך שנים, יש להם קובעי עתים לתורה לומדים מופלגים, אם מסתמא לא ברמה של אברך השקוע באמת בלימוד.

הביקורת הסמויה בתוך דברי הרד"ל על 'דרשו' וכדו' היא גם מבורכת, שתופעה כזאת עברה וחדרת לתוך מחנינו ללא שום ביקורת פומבית או סדורה. בביהמ"ד פנימה אכן יש ביקורת, אבל את העיתונאות והשיטה הרשמית הם כולם תחת אגודלו של ארגון אחד, ואנו מסובבים את המסר שלהם ורק שלהם.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' מאי 31, 2020 6:25 pm

יונת אלם כתב:לבקשתך


יישר כח!

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מאי 31, 2020 7:47 pm

יש הרבה מה ללמוד מהראיון המקיף מהמאלף,
ממה שנאמר (ובאמת נאמר הרבה באיכות ובכמות) וממה שלא נאמר (אין מילה על הרב שך...),
אך גולת הכותרת, מבחינה היסטורית, היא שהוא מבטל כעפרא דארעא את השמועה בשם החזו"א
כביכול הכוללים היו 'הוראת שעה'.
מוסיף ומחדד ומבהיר בחריפות ובהבנה.

הפלא ופלא.

לתשומת לב רבים רבים....

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מאי 31, 2020 7:56 pm

לא ידעתי שהיו אנשים שפויים שהאמינו ב'שמועה' ההיא. ולמה היה לו להביא את הרב שך בשעה שהרב שך לא היה בגיל תלמידי החזו"א?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מאי 31, 2020 7:58 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וואו! העיתונות בארה"ב היא רחוקה אלף מייל ממאמרים כאלה!

יש שמה את הבלוף והשקר בהתחלה, משום שזהו עיתון, ומה אנחנו מקוים מעיתון? אבל התוכן היא עניינית מאד, ופותחת פתח לתוך לבו של הגרד"ל שליט"א.

רואים מדבריו מאזן בריא, שהוא באמת לא מזלזל במסיימי ש"ס. בעת סיומי הש"ס הענקיים בעולם, התפרסם הקלטה מאחד מהראשי ישיבות בחו"ל, מלא בוז וגאוה, ללא שום הבנה בעניינים. ללכת בין הטיפות, להבין מה שיש בלימוד ש"ס ובד בבד להבין ולהסביר מה זה אברך המונח בלימוד, זהו רמה אחרת.

ובאמת, כל אלו שנכנסים לסוגיא, יוצרים כמה לומדות'ן בשיטה אחת בסוגיא, ואח"כ מטפחים לעצמם על הגב שהם אכן למדו ב'עיון', דלא כאותם 'מסיימי ש"ס', הם טועים באותו טעות של מסיימי הש"ס. אלו המסיימים את הש"ס, לפעמים גם עם רש"י, לא יודעים ומבינים שלא עשו אלא אולי טעימה בעלמא. כולנו יודעים מה שחסר להם לאלו, ואפ"ה טוב להם שעשו מה שעשו. אמנם אלו שלאמדעוו כמה מילים, ואולי הבינו באמת את ההגדרה של הגר"ח בסוגיא, והרחיבו אותו לפי ההבנה שלהם, יכול להיות שלעולם לא ידעו מה באמת חסר להם, וכמה יש בהסוגיא שאינם מודעים אליה כלל. כמו הדף יומי איד שלא פגש את התוספות מעולם, כמו"כ הבחור\אברך הזה שיצא מהסוגיא עם חידוש אחד, ללא היקף העניינים.

אכן, לבחורים צעירים פותחים את הראש שלהם עם הלומדות הזה. אבל אלו שנשארים בזה, ויש הרבה ובפרט בין אלו שנהיו מגידי שיעור, חסר להם בדיוק כמו הדף יומי איד, וגאוותם הוא שלא במקומו.

אינני מסכים עם הניתוח שלך.
אתה מדבר בשפת ההישגים, בקיאות, לימוד ש"ס, מול הישגים בהבנה ובלומדות,
ומתוך כך אתה מנסה לגמד ולהשוות את הלמדנים הפחות מוצלחים לאלו שגומאים בשטחיות את הדפים.
ולא היא, לא מיניה ולא מקצתיה.
ר' דב שליט"א מדבר על נקודה אחרת לגמרי, והיא החשובה,
שקיעות בלימוד!! והוא חוזר על זה לאורך כל השיחה.
זוהי הנקודה המרכזית, לימוד טוב בכולל, ללא בטלה - כמובן,
מביא כל לומד, ואפילו הוא בינוני מאוד בהישגים לדרגה של שקיעות וחיבור לתורה!!
את הנקודה הזאת שמעתי הרבה ממו"ר הגר"ש אויערבאך זצ"ל בדברו על יתרון לימוד העיון,
וזה גם הנקודה שרואים בשטח.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב א' מאי 31, 2020 8:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מאי 31, 2020 8:00 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא ידעתי שהיו אנשים שפויים שהאמינו ב'שמועה' ההיא. ולמה היה לו להביא את הרב שך בשעה שהרב שך לא היה בגיל תלמידי החזו"א?

כנראה קראת מהר מידי, הוא מזכיר פעמיים את רבותיו בפוניבז' באותם שנים, ר' שמואל ור' דוד.
למיטב ידיעתי, כשר' דב למד בפוניבז' כבר הרב שך היה שם.

----

ר' יהושע אייכנשטיין הוא שם מכובד בעבורך?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מאי 31, 2020 8:13 pm

ר' דוב דיבר על הישגים בידיעת סוגיות בהקיפם, לא על השקיעות בלימוד. הוא אמר שזהו התכלית וזהו הלימוד הרצוי, ללמוד את הסוגיא מתוך ניתוח כל הפרטים והבנת כל השיטות.

'לימוד מעמיק, לימוד המביא לידי ברורות'. מילים כאלו הם העיקר. יקרות האברך הוא במה שהוא יודע, או בדרך לדעת. שיכול לדעת את הסוגיא על כל הקיפו, ולא רק הגמרא עם רש"י ו'תוספות העיקריים'. השקיעה בלימוד הוא אכן הדרך להגיע לזה, אבל זה לא הענין שלו. המשל של הרמב"ן ובעל המאור, שהם דברים 'זוטים' ללומד דף יומי, לאלו גומרי המסכתות המקצועיים, ונבחני הבחינות למיניהם. אמנם בזה טמון ידיעת הסוגיא על בוריה, השליטה על מחלוקת בין הרמב"ן ובעל המאור הוא הוא השליטה בסוגיא.

אני לא מכיר את ההיסטוריה, ואני לא יודע איזה קשר היה אמור להיות לו עם הרב שך, חשבתי שהכוונה שלך היתה באלו שסבבו את החזו"א והחברותות שלו.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי שש ושמח » א' מאי 31, 2020 8:29 pm

נוטר הכרמים כתב:אך גולת הכותרת, מבחינה היסטורית, היא שהוא מבטל כעפרא דארעא את השמועה בשם החזו"א
כביכול הכוללים היו 'הוראת שעה'.
מוסיף ומחדד ומבהיר בחריפות ובהבנה.

הפלא ופלא.

לתשומת לב רבים רבים....

לפי הנראה לעינינו, ענין הכוללים כצורתו היום אינו 'הוראת שעה' מהחזו"א, אלא אינו הוראת החזו"א כלל.
החזו"א בסך הכל עודד כמה עשרות אברכים ללמוד במסגרת כולל, אין בזה שום חידוש, [למרות שבכל הדורות המסלול היה בעיקר לימוד שבסופו רבנות וכדו', ברור שזה משום שלא היתה אפשרות כלכלית אחרת, ובזמן החזו"א נותרה אפשרות כזו, ותו לא מידי]

המצב היום, שכמעט כל מי שנולד להורים חרדים [בציבור הליטאי לכה"פ] מרגיש חובה ללמוד כל ימיו בכולל ואם אינו עושה כך מרגיש עצמו עבריין, הוא תופעה שלא התחילה בזמן החזו"א אלא כמה עשרות שנים אח"כ, וכנראה תעלם בתוך דור או שנים, ונחזור למצב שהיה בכל הדורות.
כל זה בלי לדון לגוף השאלה האם שיטה זו מוצדקת.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' מאי 31, 2020 9:17 pm

בכל הדורות היו אברכים לשם שמים, ללא סיכוי של רבנות. זה לא נכון שזה תופעה חדשה. בימים ההם, שום דבר לא היה מאורגן כמו היום, חוץ מהקהלות שהיו יותר מאורגנים. גם חדרים לא היו, כמו היום. הכוללים הראשוניים אכן היו עבור רבנות, אבל הקלויזן והקיבוצים לא נועדו להכין רבנים. אנו מכירים את הרבנים מהם, ולא הלומדים. אבל לומדים ופרושים אכן היו, יש שנשותיהם תמכו בהם, יש שמשפחתם עשו כן, ויש שעבדו כמה שעות ספורות והיו שקועים בלימוד כל הזמן.

התופעה הברוכה של היום, עם כוללים מאורגנים יותר, עם יותר אופציות לפרנסה דרכם, הוא אכן חידוש. אבל הלימוד של אברך לזמן ארוך איננה חידוש כלל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מאי 31, 2020 10:10 pm

אכן, אני מודה על האמת שלא דייקתי. יש גם התייחסות להישגים של מיצוי וליבון הסוגיא, אבל הנושא של שקיעות ו'מונחות' בלימוד וחיי תורה גם שב על עצמו.
בכל אופן, לטעמי, וכפי מה שקיבלתי מרבותיי, 'חיי תורה' על כל משמעותם זה היתרון הברור של האברך בכולל על לומד דף היומי.
יש יוצאים מן הכלל, בפרט בארה"ב.

הנושא של אברכים - כמה ימי שני חיי המושג ומה היקפו, נלעס ונטחן עד דק,
גם בפורום הזה,
מה נפ"מ?
כל עוד גדולי הדור מחזיקים בכל עוז לשמר ואף לתגבר את התופעה - היא רצויה והכרחית.

מו"ר הגר"ש זצ"ל אמר על תופעת ריבוי האברכים בזמנינו, 'מי יתן כל עם ד' נביאים'.
התחזיות על היעלמות תוך תקופה,
תוך הקצנה ושימוש בשקר גס כביכול כל מי איננו אברך הוא עבריין
הינם עתיקות יומין,
משאלות לב שבס"ד לא יתגשמו!!

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי יהושפט » ב' יוני 01, 2020 1:55 pm

נוטר הכרמים כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא ידעתי שהיו אנשים שפויים שהאמינו ב'שמועה' ההיא. ולמה היה לו להביא את הרב שך בשעה שהרב שך לא היה בגיל תלמידי החזו"א?

כנראה קראת מהר מידי, הוא מזכיר פעמיים את רבותיו בפוניבז' באותם שנים, ר' שמואל ור' דוד.
למיטב ידיעתי, כשר' דב למד בפוניבז' כבר הרב שך היה שם.

----

ממש לא, הגרד"ל עבר לחברון בשלהי תש"י כפי שמעתי מכמה ששמעו מפיו, והרב שך הגיע לפוניבז' רק בתשי"ב
היתה להם היכרות מסוימת בעת שהרב שך לימד בישיבת הדרום ברחובות מקום מגורי הוריו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יוני 01, 2020 3:36 pm

ר' יהושפט, יישר כח.

דבר נוסף מעניין הראוי לציון היא הקביעה של רבי דב שהמסורה שחיבור ה'שב שמעתתא' היה בגיל פחות מבר מצוה על סמך הביטוי 'טרם היותי לאיש' הוא טעות!
ניתן לשמוע כי הדבר אינו מוכרח, ואולי זו מליצה בעלמא, אך האם הקביעה כי הדבר טעות מתבסס על מידע כל שהוא או השערה בעלמא.

בעיני העיוורות אין הדבר מופרך שרבינו הקצות 'ירה אבני פינתו' של הספר בגיל 12, וכי לא שמענו כהנה על גדולי הדורות?
מה גם שמוזר בעיני שהקצות ישתמש במליצות המאדירים את תוקפו וגדולתו שאינם מדויקות, ויוצאות מהמשמעות הפשוטה של 'טרם היותי לאיש'.

תוכן
הודעות: 6436
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי תוכן » ב' יוני 01, 2020 4:45 pm

נוטר הכרמים כתב:ר' יהושפט, יישר כח.

דבר נוסף מעניין הראוי לציון היא הקביעה של רבי דב שהמסורה שחיבור ה'שב שמעתתא' היה בגיל פחות מבר מצוה על סמך הביטוי 'טרם היותי לאיש' הוא טעות!
ניתן לשמוע כי הדבר אינו מוכרח, ואולי זו מליצה בעלמא, אך האם הקביעה כי הדבר טעות מתבסס על מידע כל שהוא או השערה בעלמא.

בעיני העיוורות אין הדבר מופרך שרבינו הקצות 'ירה אבני פינתו' של הספר בגיל 12, וכי לא שמענו כהנה על גדולי הדורות?
מה גם שמוזר בעיני שהקצות ישתמש במליצות המאדירים את תוקפו וגדולתו שאינם מדויקות, ויוצאות מהמשמעות הפשוטה של 'טרם היותי לאיש'.


השב שמעתתא כותב במפורש שחזר על החיבור והגיהו ושיפצו. אשר על כן, אפשר להניח שאת היסודות או הקושיות או מה שלא יהיה כתב בגיל צעיר, וכגדל והיה לאיש הרחיב וכיוצא. וזהו כוונת רד"ל מן הסתם.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' יוני 01, 2020 5:37 pm

באחיעזר חלק ג סימן פא
איוויע, תר"מ, מילדותי. הערות והארות בענין קטן אוכל נבלות.


ובסופו:
[את הקונטרס הזה כתבתי בילדותי וכעת השמטתי הרבה והוספתי מעט וגמרתי סדורו ב"ה בח' כסלו תרצ"ט].


בשנת תר"מ הוא היה בן 17, והוא קורא לעצמו ילד! (והוא לא סמך על כך שכל אחד יבדוק בביוגרפיה מתי הוא נולד).

לגבי השב שמעתתא, ברור שלא סביר כלל שילד בן 12 יכתוב כזה חיבור. אמנם "שמענו" אגדות כאלו על גדולי ישראל לרוב, אבל לא ראינו ולא ידענו.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי סעדיה » ב' יוני 01, 2020 6:26 pm

נוטר הכרמים כתב:ר' יהושפט, יישר כח.

דבר נוסף מעניין הראוי לציון היא הקביעה של רבי דב שהמסורה שחיבור ה'שב שמעתתא' היה בגיל פחות מבר מצוה על סמך הביטוי 'טרם היותי לאיש' הוא טעות!
ניתן לשמוע כי הדבר אינו מוכרח, ואולי זו מליצה בעלמא, אך האם הקביעה כי הדבר טעות מתבסס על מידע כל שהוא או השערה בעלמא.

בעיני העיוורות אין הדבר מופרך שרבינו הקצות 'ירה אבני פינתו' של הספר בגיל 12, וכי לא שמענו כהנה על גדולי הדורות?
מה גם שמוזר בעיני שהקצות ישתמש במליצות המאדירים את תוקפו וגדולתו שאינם מדויקות, ויוצאות מהמשמעות הפשוטה של 'טרם היותי לאיש'.
קבצים מצורפים
שב שמעתתא.PNG
שב שמעתתא.PNG (18.42 KiB) נצפה 11204 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' יוני 01, 2020 6:42 pm

יפה! יש לנו כאן המחשה לחילוק שבין שיטת הסברא של חזון איש ותלמידיו ("סיקול אבנים"), לבין ה"דינים" של בריסק ("לומדים פשט").

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' יוני 01, 2020 9:36 pm

נוטר הכרמים כתב:מו"ר הגר"ש זצ"ל אמר על תופעת ריבוי האברכים בזמנינו, 'מי יתן כל עם ד' נביאים'.
התחזיות על היעלמות תוך תקופה,
תוך הקצנה ושימוש בשקר גס כביכול כל מי איננו אברך הוא עבריין
הינם עתיקות יומין,
משאלות לב שבס"ד לא יתגשמו!!

אפשר להרגע, תנסה פעם לדון בצורה עניינית ותראה שזה יותר נחמד ויותר תועלתי.
בינתיים מי שמתמש בהקצנה ושקר גס זה רק אתה. המשפט "כמעט כל מי שנולד להורים חרדים [בציבור הליטאי לכה"פ] מרגיש חובה ללמוד כל ימיו בכולל ואם אינו עושה כך מרגיש עצמו עבריין" אינו הקצנה ואינו שקר גס, הוא תיאור נכון של המציאות בשפת בנ"א, המציאות היא שאדם כנ"ל מרגיש שאינו נוהג כהוגן [ויש לזה השפעה על הנהגתו באופן כללי], אף אחד לא אמר ש"שרי למקרי ליה עבריינא". בקיצור, אם "טרם היותי לאיש" אינו כפשוטו, גם "עבריין" אינו כפשוטו...
כמו"כ האשמתך כאילו התחזיות שלי הם "משאלות לב", אינם "הקצנה ושקר גס" אלא שקר גס נטו, אין לי שום משאלת לב למיעוט האברכים ח"ו, ואדרבא להיפך, אין לי שום אג'נדה נגד הגרד"ל, ואדרבא להיפך, ומ"מ אני חושב לבד לפי השכל שלי.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יוני 01, 2020 10:00 pm

מקדש מלך כתב:יפה! יש לנו כאן המחשה לחילוק שבין שיטת הסברא של חזון איש ותלמידיו ("סיקול אבנים"), לבין ה"דינים" של בריסק ("לומדים פשט").

אם זוהי המחשה אצלך, אז הצדק עם בריסק. אין כאן שום 'סיקול אבנים', אלא סברות כרס, במחילה.
הש"ש כותב ברור 'ימי הילדות והשחרות' 'טרם היותי לאיש', מה מכריח לעקם ולומר שלאו דווקא?

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' יוני 01, 2020 10:33 pm

נוטר הכרמים כתב:הש"ש כותב ברור 'ימי הילדות והשחרות' 'טרם היותי לאיש', מה מכריח לעקם ולומר שלאו דווקא?

מה שמכריח הוא, שלא הגיוני שילד בן 12 יחבר ספר כזה.
ואם חיבר כך בגיל כזה, הוא היה צריך לחבר עוד כמה מאות ספרים עמוקים פי כמה בשאר שנותיו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' יוני 01, 2020 10:36 pm

ישראל אליהו כתב:
נוטר הכרמים כתב:הש"ש כותב ברור 'ימי הילדות והשחרות' 'טרם היותי לאיש', מה מכריח לעקם ולומר שלאו דווקא?

מה שמכריח הוא, שלא הגיוני שילד בן 12 יחבר ספר כזה.
ואם חיבר כך בגיל כזה, הוא היה צריך לחבר עוד כמה מאות ספרים עמוקים פי כמה בשאר שנותיו.

ואם זה בגיל 16 או 18?
כפי שכבר הובא כאן מר' חיים עוזר,
ומה ששמענו על עוד עילויים.
מהיכן יש לנו הערכה ברורה על סדרי גדילתו של רבינו הקצות?
את הסיפורים על הגאון ועל השאג"א אתה מעכל?
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ב' יוני 01, 2020 10:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' יוני 01, 2020 10:42 pm

סיפורים לא הגיוניים, אם הם מוסמכים, אנו מקבלים.
אבל לא משום כך נמציא מעצמנו עוד כמה סיפורים כאלו מבלי הכרח. וכאן זה לא מוכרח, כי אפשר לעקם קצת.
ועדיף דוחק הלשון מדוחק הענין [בתלמידי החזו"א עסקינן].

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' יוני 01, 2020 11:12 pm

יש הרבה גדולים שכתבו לשון "בילדותי", והתכוונו על ימי הבחרות.
מרן הסטייפלר מזכיר בקהילות יעקב תמורה סי' י"א (סוף עמ' ל"ו) את מה שכתב "בילדותו" בספר שערי תבונה, (ספר זה חיבר בבחרותו).
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... book=28026
[וכן הוא לשון הש"ס על "בבוקר זרע את זרעך"].

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 01, 2020 11:58 pm

נוטר הכרמים כתב: . . שמוזר בעיני שהקצות ישתמש במליצות המאדירים את תוקפו וגדולתו שאינם מדויקות, ויוצאות מהמשמעות הפשוטה של 'טרם היותי לאיש'.
ובעיני הדלות, מוזר לומר שה'קצות' השתמש במליצות המאדירים את תוקפו וגדולתו, ומסתברא טפי שלא נתכוון אלא להקטין גדולת החיבור הזה - כי נתחבר מבלי עיון המספיק כדי הצורך (וממילא אין ב'טרם היותי לאיש' יותר ממליצה בעלמא), וכדמוכח מהמשך דבריו. והבוחר יבחר.
כמובן, כל הנ"ל הוא לשיטתי' דהגאון המחבר זללה"ה. אך אנן, יתמי דיתמי, הלא עינינו תחזינה תוקף גדולת בהירות שכלו אשר מקצתם נגלה לפנינו בספרו זה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 02, 2020 12:38 am

ה'פניני' אזיל לשיטתו שהבית הלוי היה מספר סיפורים ממה שראה אצל ר"ח מואלאז'ין בגיל שנה ותשעה חדשים או שנה וחצי. ואפי' ידע אז לצחוק (תוך כדי משחק) על סברא לא נכונה של רב אחד. (עמ' קנז).

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי הרואה » ג' יוני 02, 2020 3:28 am

כמדומה שראיתי בעבר ראיה שחיבר את הש"ש טרם היותו בן 20, ולא 13, ואיני זוכרה כעת.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ג' יוני 02, 2020 4:23 am

נוטר הכרמים כתב:אם זוהי המחשה אצלך, אז הצדק עם בריסק. אין כאן שום 'סיקול אבנים', אלא סברות כרס, במחילה.
הש"ש כותב ברור 'ימי הילדות והשחרות' 'טרם היותי לאיש', מה מכריח לעקם ולומר שלאו דווקא?

סברת כרס = סברא של מישהו שאני לא אוהב

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' יוני 02, 2020 7:17 am

אפרים זלמן כתב:
נוטר הכרמים כתב:אם זוהי המחשה אצלך, אז הצדק עם בריסק. אין כאן שום 'סיקול אבנים', אלא סברות כרס, במחילה.
הש"ש כותב ברור 'ימי הילדות והשחרות' 'טרם היותי לאיש', מה מכריח לעקם ולומר שלאו דווקא?

סברת כרס = סברא של מישהו שאני לא אוהב

לא נכון. עד עכשיו אף אחד לא הסביר את טענת מרן הגאון רבי דב מהיכן ברור לו שיש טעות אצל ההמונים ביחס לשמעתתא, חוץ מאיזו סברא שלא יתכן וילד חיבר כזה חיבור. לאחר שראיתי את הביקורת של הרב הנוטר פתחתי שוב את ההקדמה של הש"ש, ואין ספק שהרושם מדבריו שהחיבור או לפחות תחילתו היה בגיל צעיר מאד, לא יודע אם 12 או 15 אבל צעיר מאד, ולא ברור לי כוונת מרן הגרד"ל.
(ואני כותב זאת בלי קשר לתוכן השיחה, שהיתה יפה מאד בעיני).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יוני 02, 2020 8:36 am

אפרים זלמן כתב:
נוטר הכרמים כתב:אם זוהי המחשה אצלך, אז הצדק עם בריסק. אין כאן שום 'סיקול אבנים', אלא סברות כרס, במחילה.
הש"ש כותב ברור 'ימי הילדות והשחרות' 'טרם היותי לאיש', מה מכריח לעקם ולומר שלאו דווקא?

סברת כרס = סברא של מישהו שאני לא אוהב
מי שטוען כך על המונח 'סברות כרס' כנראה אינו רגיל בשותא של רבותינו הראשונים והאחרונים, בפרט בספרות התשובות.

מה שנכון נכון כתב:ה'פניני' אזיל לשיטתו שהבית הלוי היה מספר סיפורים ממה שראה אצל ר"ח מואלאז'ין בגיל שנה ותשעה חדשים או שנה וחצי. ואפי' ידע אז לצחוק (תוך כדי משחק) על סברא לא נכונה של רב אחד. (עמ' קנז).
בצעירותי הכרתי ת"ח גדול שהיה 'מבטל' מאין כמותו של כל הסיפורי נפלאות והמופתים. הוא לא האמין גם לסיפור על הדיבוק שהיה אצל החפץ חיים. שמו היה רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן. ופעם באיזו שיחה או מבחן בישיבה הוא הזכיר את הסיפור על ר' יהושע לייב דיסקין שהיה רואה עץ ויודע את מספר העלים שבו כמו הנחה פשוטה שזה היה, והסביר או הקשה מזה על איזה מאמר חז"ל. אצל כל אדם קיימת אמונה מעל השכל כלפי מי שמעריצים ומשגיבים, כל השאלה כלפי מי, ובאיזה מינון.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' יוני 02, 2020 8:41 am

נוטר הכרמים כתב:
מה שנכון נכון כתב:ה'פניני' אזיל לשיטתו שהבית הלוי היה מספר סיפורים ממה שראה אצל ר"ח מואלאז'ין בגיל שנה ותשעה חדשים או שנה וחצי. ואפי' ידע אז לצחוק (תוך כדי משחק) על סברא לא נכונה של רב אחד. (עמ' קנז).
בצעירותי הכרתי ת"ח גדול שהיה 'מבטל' מאין כמותו של כל הסיפורי נפלאות והמופתים. הוא לא האמין גם לסיפור על הדיבוק שהיה אצל החפץ חיים. שמו היה רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן. ופעם באיזו שיחה או מבחן בישיבה הוא הזכיר את הסיפור על ר' יהושע לייב דיסקין שהיה רואה עץ ויודע את מספר העלים שבו כמו הנחה פשוטה שזה היה, והסביר או הקשה מזה על איזה מאמר חז"ל. אצל כל אדם קיימת אמונה מעל השכל כלפי מי שמעריצים ומשגיבים, כל השאלה כלפי מי, ובאיזה מינון.


חוש ראיה מיוחד שהיה למהריל"ד, [המעשה הידוע הוא לגבי המשפט שלו, ששם בראיה קלע כמה שטרות יש בערימה], אינו מופת כלל, כמו למשל סיפורים על דיבוקים וכדו'. זה חוש מיוחד בראיה האנושית.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מאמר הגרד"ל

הודעהעל ידי סעדיה » ג' יוני 02, 2020 8:54 am

תם מה הוא אומר כתב:
נוטר הכרמים כתב:
מה שנכון נכון כתב:ה'פניני' אזיל לשיטתו שהבית הלוי היה מספר סיפורים ממה שראה אצל ר"ח מואלאז'ין בגיל שנה ותשעה חדשים או שנה וחצי. ואפי' ידע אז לצחוק (תוך כדי משחק) על סברא לא נכונה של רב אחד. (עמ' קנז).
בצעירותי הכרתי ת"ח גדול שהיה 'מבטל' מאין כמותו של כל הסיפורי נפלאות והמופתים. הוא לא האמין גם לסיפור על הדיבוק שהיה אצל החפץ חיים. שמו היה רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן. ופעם באיזו שיחה או מבחן בישיבה הוא הזכיר את הסיפור על ר' יהושע לייב דיסקין שהיה רואה עץ ויודע את מספר העלים שבו כמו הנחה פשוטה שזה היה, והסביר או הקשה מזה על איזה מאמר חז"ל. אצל כל אדם קיימת אמונה מעל השכל כלפי מי שמעריצים ומשגיבים, כל השאלה כלפי מי, ובאיזה מינון.


חוש ראיה מיוחד שהיה למהריל"ד, [המעשה הידוע הוא לגבי המשפט שלו, ששם בראיה קלע כמה שטרות יש בערימה], אינו מופת כלל, כמו למשל סיפורים על דיבוקים וכדו'. זה חוש מיוחד בראיה האנושית.

וע"ע באילת השחר דברים פרק ל"ד פסוק א', ודו"ק.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים