איש_ספר כתב:יש שפקפקו על צדקת ההשמטה ועוד חזון למועד (אם זה מעניין את מישהו...).
כמעיין המתגבר כתב:ישנה תשובה של הגאון הבא"ח ברב פעלים אשר העולה ממנה שמותר לגזור את הזקן, אך משום מה היא אינה מופיעה בכל המהדורות, היש יודע מה פשר הדבר?
מור כתב:איש_ספר כתב:יש שפקפקו על צדקת ההשמטה ועוד חזון למועד (אם זה מעניין את מישהו...).
בטח מענין!
מור כתב:רק מה, איש ספר יקר, כשהדברים מופיעים כאשכול, טבעם שהם נקברים בינות לשאר האשכולות, ונמצאו המפסידים מתענינים. ממעקב אחר הודעותיך אני למד שברשותך אי אלו דוקומנטים מענינים ברמות כאלו ואחרות, כשלחלקם אתה מספק הסברים ולחלקם אתה רק זורק את השאלות.
עמוד עמוד איש ספר, וייסד בפורום פינה קבועה בה תגיש את פניניך, (אפשר ותשקול גם לתת לאחרים את הבמה), למען יעמדו למשמרת ימים רבים, ישוטטו הרבים ותרבה הדעת.
גל של אגוזים כתב:עי' בתשובתו הנפלאה (כמו כל שאר תשובותיו) בס' וישב הים ח"ב סי' י"ד [אות ב']
קבלת זקני שער שהתשובה בענין היתר גילוח הזקן שבספר רב פעלים לא יצאה מתחת ידי הרי"ח טוב ז"ל
ב. ומה ששאלת אודות השמועה שכבר התירו פרושים את הדבר, הלא הוא מרן הגאון הרי"ח טוב ז"ל, שכידוע היה גאון אחרוני המקובלים, ורבן של חסידי'ם, המתנהגים בענייניהם על דרך הסוד לדעת האר"י ז"ל. מודע לבינה שכן נמצא כתוב בספרו שו"ת רב פעלים חלק ד' (סוד ישרים סימן ה'). ולהיות שבהוצאה החדשה של הספר הנזכר שיצא לאור בשנת תשכ"א בפקוחו והדרכתו של הגאון הגדול ראש חכמי עדת הבבליים בעיר קדשנו ותפארתנו, כמוהר"ר נסים כצ'ורי ז"ל, בעל המחבר ספר מעשה נסים, השמיטו התשובה הנזכרת ושמו אחרת במקומה, לכן נעלם מכם איזהו מקומן של דברים, וכמו שיתבאר עוד לפנינו אי"ה. ולהיות שהדפוסים הראשונים של ספר רב פעלים אינם בנמצא תחת ידי כל אחד, לכן אעתיק לשון התשובה שם וז"ל:
שאלה: אדם שרצה לחתוך שער בית הערוה במספריים, שישאר ממנו עובי אצבע, [א"ה צ"ל דאיירי במקום שנהגו שם גם האנשים לגלח שער בית הערוה, דאי לאו הכי אסור לחתכם, כמבואר בש"ע (יו"ד סימן קפ"ב סעיף א') עי"ש], מפני שקשה עליו אורך השער בימי חום, האם יש בזה חשש על פי הסוד או לא, יורנו ושכמ"ה.
תשובה: מפורש בדברי האר"י ז"ל בשער טעמי המצוות בפרשת קדושים שאיסור גדול הוא לעקור או לתלוש בידו אפילו שער אחד בלבד בכל מקום ["זקנו" כן הגירסא בשער המצוות], כי הם צינורות השפע, ולכן צריך האדם ליזהר שלא ישים ידו בזקנו למשמש בה כדי שלא יעקור ויתלוש איזה שער עכ"ד. ונמצא מפורש להדיא שאין להקפיד אלא בתולש או עוקר השער, שבזה נתבטל הרמז שרומז באותו שער, אבל אם נשאר עיקרו של השער במקומו, ורק הוא חותך מאורך שלו, לא נעקר הרמז הנרמז מן השמים באותו שער, ועל המדה אין לחוש, וזה ברור. והשי"ת יאיר עינינו באור תורתו אכי"ר, עכ"ל שם.
ואמינא ולא מסתפינא כי אותן המקצצים שערות זקנם על סמך הכתוב בתשובה הנזכרת מספר רב פעלים, סומכים הם על קנה רצוץ, כי תשובה הנזכרת איננה ממרן הגאון הרי"ח טוב ז"ל, ולאו מור איהו דחתים עלה, ובטעות נדפסה בספרו, שכן גדולי חו"ר בבל, מתלמידיו ותלמידי תלמידיו של מרן הרי"ח ז"ל, ובראשם הרה"ג כמהר"ר נסים כצ'ורי ז"ל, העידו על כך כי כן מקובל בידם משם בנו של רבנו הרי"ח טוב זלה"ה הלא הוא הרב המקובל כמוהר"ר יעקב יוסף חיים זלה"ה, שהקפיד מאד על הדבר כשראה שנדפסה תשובה הנ"ל בספר רב פעלים, באומרו שאינה מאביו ז"ל. ולכן בעת שנתעוררו להוציא לאור מחדש ספר שו"ת רב פעלים, ציוו ודרשו בכל תוקף מהמטפלים בדבר ההדפסה להשמיט התשובה הנזכרת מתוך ספר רב פעלים, וכן עשו. וגופא דעובדא דהכי הוה שמעתי מפי המוציאים לאור בעצמן. וידוע שחלק הרביעי מספר שו"ת רב פעלים לא נדפס על ידי מרן המחבר הרי"ח טוב ז"ל בעצמו בחייו, רק על ידי באי כחו ותלמידיו, לאחר שנפטר לבית עולמו, ודין גרמה שנפל בו טעות זו. וכבר נתעורר בכעין זה הרה"ג כמוהר"י נסים רחמים הי"ו [ז"ל] בספרו יין הטוב (חלק או"ח סימן י"א דף נ"א ע"א בהנד"מ) לגבי הספר עוד יוסף חי. שהקשה שם הרב יין הטוב על דברי מרן הרי"ח ז"ל שבספר עוד יוסף חי (פרשת תולדות אות י') שהם מנגדים לדברי הזוה"ק והפוסקים, וגם היפך דברי עצמו בספרו בן איש חי, וסיים וז"ל: ומכאן נמי ראיה למ"ש במקום אחר דכפי הנראה שחבורי מרן מוהרי"ח שנדפסו אחריו, חלו בהם ידים, וגם הספר עוד יוסף חי הנ"ל בכלל, שבאמצע הדפסתו נפטר הגאון המחבר כידוע, ובודאי איזה תלמיד הוסיף דברים אלו מדעתו בשעת ההדפסה, ואין לסמוך עליהם, עכ"ל.
והאמת אגיד שבמקום אחר הארכתי ביישוב כוונתו של מרן הרי"ח טוב ז"ל שם בספרו עוד יוסף חי, ולענ"ד שאין מן הצורך לתלות דבריו דשם בזולתו, כי בס"ד נתיישבו התמיהות על נכון, ולפחות יספיקו לשעת הדחק. אבל בכגון הא דקמן בנדון דידן אין מקום להסתפק בדבר, וכמו שנוכיח עוד בעזרת השם לפנינו. ובפרט לאור עדותו של הגאון כמהר"ר נסים כצ'ורי ז"ל, שהיה מקובל בידו בבירור שמרן הרי"ח ז"ל לאו מור איהו דחתים עלה דתשובה הנזכרת. ופעם אחת תחת אחד השיחי'ם עם הרה"ג כמוהרר"י נסים רחמים הי"ו [ז"ל], זכורני שהראה לי ספר רב פעלים חלק ד' שלו, שציין בגליון על כמה מהתשובות שנראים לו שאינם ממרן הרי"ח טוב ז"ל, ואמר לי שחשש פן בעת שליחות הכתיבות מבגדאד לארץ ישראל להעלותם שם על מזבח הדפוס וכפי שנהג, נתערבבו ביניהם גם תשובות של אחרים שנשלחו לו, או שהיו נמצאים תחת ידו. ולענ"ד שעלינו להשמר לא להטיל ספקות ח"ו על סמכות ואמיתות הספרים הנזכרים וביחוסם למרן הרי"ח טוב ז"ל וכפי שמקובל, אמנם מכל מקום בכגון דא שהריעותא קמן, מפני שהדברים הכתובים הם קשים להולמם, ומנגדים לדבריו בדוכתי אחריני, וכמ"ש לפנינו אי"ה, וגם גדולי תלמידיו העידו שאינם שלו, ועשו מעשה להשמיטם מספרי הרב פעלים, מעתה אין לנו לחוש בדבר יותר, ואדרבא משום כבודו של המחבר ז"ל הוא להשמיטם, וליה גופא ניחא ליה שיתברר מקחו.
גל של אגוזים כתב:עי' בתשובתו הנפלאה (כמו כל שאר תשובותיו) בס' וישב הים ח"ב סי' י"ד [אות ב']
שקלאוו כתב:גל של אגוזים כתב:עי' בתשובתו הנפלאה (כמו כל שאר תשובותיו) בס' וישב הים ח"ב סי' י"ד [אות ב']
נשגב מבינתי מה "נפלא" בתשובה הזו, הרי היא מתעלמת מהעובדה שגם בתורה לשמה יש תשובה זהה (שאותה אהבת שלום לא צינזרו משום מה) ומעדויות אחרות וברורות שסותרות את דבריו של ר"ן כצ'ורי שהובאו בהקדמתו של רי"ח מזרחי להוצאת רב פעלים השלם של סאלם.
כמעיין המתגבר כתב:הגאון רבי בן ציון מוצפי:
לכבוד הרב,
בשו"ת רב פעלים [סוד ישרים סימן ה'] לגבי היתר גילוח הזקן, יש דעות שזו לא תשובה של הרי"ח ויש אומרים שזה כן. רצינו בבקשה לדעת מה הרב יודע בנושא או שמע משהו מאביו זצ"ל
תשובה
גם מור אבי ז״ל גם רבנו בן ציון אבא שאול ז״ל זעמו על כך שהתשובה הושמטה בהוצאה החדשה. כי אין אפשר לצנזר ספרים שכתבו קדושי עליון?
אבני גזית כתב:כמעיין המתגבר כתב:הגאון רבי בן ציון מוצפי:
לכבוד הרב,
בשו"ת רב פעלים [סוד ישרים סימן ה'] לגבי היתר גילוח הזקן, יש דעות שזו לא תשובה של הרי"ח ויש אומרים שזה כן. רצינו בבקשה לדעת מה הרב יודע בנושא או שמע משהו מאביו זצ"ל
תשובה
גם מור אבי ז״ל גם רבנו בן ציון אבא שאול ז״ל זעמו על כך שהתשובה הושמטה בהוצאה החדשה. כי אין אפשר לצנזר ספרים שכתבו קדושי עליון?
למה לזעום אם בן המחבר טוען שאלו לא דברי אביו, ובמיוחד שמדובר בבן קדוש ונורא כדוגמת אביו?
כמעיין המתגבר כתב:אבני גזית כתב:כמעיין המתגבר כתב:הגאון רבי בן ציון מוצפי:
לכבוד הרב,
בשו"ת רב פעלים [סוד ישרים סימן ה'] לגבי היתר גילוח הזקן, יש דעות שזו לא תשובה של הרי"ח ויש אומרים שזה כן. רצינו בבקשה לדעת מה הרב יודע בנושא או שמע משהו מאביו זצ"ל
תשובה
גם מור אבי ז״ל גם רבנו בן ציון אבא שאול ז״ל זעמו על כך שהתשובה הושמטה בהוצאה החדשה. כי אין אפשר לצנזר ספרים שכתבו קדושי עליון?
למה לזעום אם בן המחבר טוען שאלו לא דברי אביו, ובמיוחד שמדובר בבן קדוש ונורא כדוגמת אביו?
הרב סלמן מוצפי היה מתלמידי הבן איש חי. והרב בן ציון לא היה זועם על כל דבר, כנראה שידע מה שאנחנו עדיין לא יודעים.
כמעיין המתגבר כתב:
ובכלל זה דבר שקשה להולמו, שהרי הרב בן ציון חזן שהיה אחראי על הדפסת ספרי הבן איש חי עוד בחייו, ורק עליו סמך, הוא זה שמסתמא התעסק בהדפסת חלק ד' ומאי שנא זה מזה.
כמעיין המתגבר כתב:
עדיין איני יודע ואיני יכול ואיני ראוי להחליט אם תשובה זו באמת מהבן איש חי, אבל אני מנסה להבין את הצדדים.
אבני גזית כתב:א. חב"צ חזן עלה ארצה בגיל עשרים. כמה זמן יכל להתעסק בהדפסת ספרי רבו בבגדאד? כמה מהם יכל להעלות לירושלים.
אבני גזית כתב:פשוט וידוע.
כוונתי שהכתבים לא נמסרו מיד ליד, הרבה שליחים והרבה סרסורים היו. טעות של שרבוב יכולה להימצא בנקל. אם רבי יעקב מעיד שאין זה מאביו, מי לנו גדול.
כמעיין המתגבר כתב:אבני גזית כתב:פשוט וידוע.
כוונתי שהכתבים לא נמסרו מיד ליד, הרבה שליחים והרבה סרסורים היו. טעות של שרבוב יכולה להימצא בנקל. אם רבי יעקב מעיד שאין זה מאביו, מי לנו גדול.
ומניין נדע שאין עוד שרבובים, מעכשיו כל מה שלא יסתדר לי בספרי הבן איש חי, אני יכול לומר שנגעה בהם יד והשתרבבה איזה חבילה של תשובות בדרך...
אבני גזית כתב:כמעיין המתגבר כתב:אבני גזית כתב:פשוט וידוע.
כוונתי שהכתבים לא נמסרו מיד ליד, הרבה שליחים והרבה סרסורים היו. טעות של שרבוב יכולה להימצא בנקל. אם רבי יעקב מעיד שאין זה מאביו, מי לנו גדול.
ומניין נדע שאין עוד שרבובים, מעכשיו כל מה שלא יסתדר לי בספרי הבן איש חי, אני יכול לומר שנגעה בהם יד והשתרבבה איזה חבילה של תשובות בדרך...
אם בן המחבר יעיד שאין זה מאביו, והוא גברא רבה כמו רבי יעקב, אה"נ.
אבל אין עוד עדויות כאלה, וחזקה על חבצ שאינו מוציא תקלה מתח"י.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים