עשוי לנחת כתב:אתה בטוח שכונתו לתשלומין של יום האתמול בלבד??
שמא מתכון שמי שלא הדליק ביום ראשון ושני יכול להשלים ביום השלישי את כל הימים, והיינו (3+2+1) שש נרות, והרי זה כבית שמאי??
חצקל כתב:עשוי לנחת כתב:אתה בטוח שכונתו לתשלומין של יום האתמול בלבד??
שמא מתכון שמי שלא הדליק ביום ראשון ושני יכול להשלים ביום השלישי את כל הימים, והיינו (3+2+1) שש נרות, והרי זה כבית שמאי??
נו באמת, אתה לא יודע שבשמונה עשרה א"א להשלים שני תפילות?
היא שיחתי כתב:חצקל כתב:עשוי לנחת כתב:אתה בטוח שכונתו לתשלומין של יום האתמול בלבד??
שמא מתכון שמי שלא הדליק ביום ראשון ושני יכול להשלים ביום השלישי את כל הימים, והיינו (3+2+1) שש נרות, והרי זה כבית שמאי??
נו באמת, אתה לא יודע שבשמונה עשרה א"א להשלים שני תפילות?
לא הבנתי במה דחית תירוצו, למה שלא ישלים ביום הג' ב' הימים שלפני בג' הדלקות אחת אחת, אחת שתים ואחת שלוש
היא שיחתי כתב:שמא יש ליישב בדוחק
דאין הכוונה שהוא עושה כבית הלל אלא כלשונו "ועובר על דברי חכמים" והיינו דיש לו שיטה חדשה משלו בהדלקה...
חצקל כתב:היא שיחתי כתב:שמא יש ליישב בדוחק
דאין הכוונה שהוא עושה כבית הלל אלא כלשונו "ועובר על דברי חכמים" והיינו דיש לו שיטה חדשה משלו בהדלקה...
שוין
אגרת כתב:ולכן נראה שאין כוונתו שהעושה כן הוא כדברי ב"ש דלא כ"כ אלא שאי"ז כב"ה שבכל יום עושה כמניין שתיקנו חכ' לב"ה.
מבקש להבין כתב:בס"ד
ייתכן והתשובה היא, שנוהג כדברי ב"ש שפוחת והולך למחרת, לדוגמא: שכח ביום השני , מדליק ביום שלישי חמשה נרות (2+3), וביום הרביעי הרי מדליק ארבעה נרות.
נראה תירוץ מתיישב טוב מצד חשבון ,אבל בפשטות כמו שכבר כתבו , לא כתוב שם שעושה כב"ש, אלא הלכה כב"ה ועובר על דברי חכמים.
יאיר כתב:מבקש להבין כתב:בס"ד
ייתכן והתשובה היא, שנוהג כדברי ב"ש שפוחת והולך למחרת, לדוגמא: שכח ביום השני , מדליק ביום שלישי חמשה נרות (2+3), וביום הרביעי הרי מדליק ארבעה נרות.
נראה תירוץ מתיישב טוב מצד חשבון ,אבל בפשטות כמו שכבר כתבו , לא כתוב שם שעושה כב"ש, אלא הלכה כב"ה ועובר על דברי חכמים.
הקדימך ר' "עת לעשות" בדקה...
עת לעשות לד' כתב:יש לומר בפשיטות דהלכה כבה היינו דמעלין בקודש ואין מורידין אם למשל לא הדליק ביום השני וביום השלישי משלים את השתים של היום השני נמצא מדליק חמש ולמחרת ביום רביעי ידליק רק ד' ונמצא שמוריד דלא כבה.
מבקש להבין כתב:לא כתוב שם בשבלי הלקט את מספר הנרות, והרי מעיקר הדין חייבים להדליק רק נר אחד בכל לילה, ומה שמדבר השה"ל שלא הדליק כלל, ואדרבה ייתכן שאם עושה בתורת תשלומין אין לו להדליק את כל ההידור, משום שכל ענין המהדרין לדעת בית הלל הוא כנגד היום הזה, ואין ענין להשלים (גם לפי השאלה) את מספר הנרות של אתמול אלא את עצם ההדלקה.
ולכן זה התירוץ שננסה לומר: שכח ולא הדליק ביום השלישי, האם צריך להדליק ביום הרביעי נר נוסף בשביל עצם המצוה של אתמול, כך שס"ה ביום הרביעי ידליק חמשה, וע"ז כתב השה"ל שהלכה כב"ה, ואם ידליק חמשה הוא יעשה כב"ש.
חיים כתב:עת לעשות לד' כתב:יש לומר בפשיטות דהלכה כבה היינו דמעלין בקודש ואין מורידין אם למשל לא הדליק ביום השני וביום השלישי משלים את השתים של היום השני נמצא מדליק חמש ולמחרת ביום רביעי ידליק רק ד' ונמצא שמוריד דלא כבה.
לפי"ז הבעיה תצוץ רק למחרת, בעת שידליק כמו כולם.
אבל בשבלי הלקט ברור שהבעיה היא בעת שמדליק ריבוי של נרות, שיגידו אנשים שהוא עובר על מצות חכמים.
חיים כתב:מבקש להבין כתב:לא כתוב שם בשבלי הלקט את מספר הנרות, והרי מעיקר הדין חייבים להדליק רק נר אחד בכל לילה, ומה שמדבר השה"ל שלא הדליק כלל, ואדרבה ייתכן שאם עושה בתורת תשלומין אין לו להדליק את כל ההידור, משום שכל ענין המהדרין לדעת בית הלל הוא כנגד היום הזה, ואין ענין להשלים (גם לפי השאלה) את מספר הנרות של אתמול אלא את עצם ההדלקה.
ולכן זה התירוץ שננסה לומר: שכח ולא הדליק ביום השלישי, האם צריך להדליק ביום הרביעי נר נוסף בשביל עצם המצוה של אתמול, כך שס"ה ביום הרביעי ידליק חמשה, וע"ז כתב השה"ל שהלכה כב"ה, ואם ידליק חמשה הוא יעשה כב"ש.
על זה הדרך, אך להיפך: את ההידור אי אפשר להשלים, אך כשמדליק את הנר של אתמול מוסיף נרות להידור כפי מנין של היום. לפי זה, אם לא הדליק ביום השני, יצטרך להדליק ביום השלישי 3 נרות בשביל היום, ועד 3 נרות בשביל אתמול ס"ה 6 נרות כדעת ב"ש.
אך לשני האופנים קשה שיוסיף או שיפחית את נרות ההידור כדי שלא יהיה כב"ש, ולא ימנע לגמרי מלהדליק.
מבקש להבין כתב:בס"ד
מנין לקחת זאת? אדרבה בשה"ל כתב "בשאר לילוותא" לשון רבים.
חיים כתב:מבקש להבין כתב:בס"ד
מנין לקחת זאת? אדרבה בשה"ל כתב "בשאר לילוותא" לשון רבים.
כתוב "בשאר לילוותא טובא", והיינו שאם יעשה בשאר הלילות "טובא" הרבה נרות, יאמרו אנשים שהוא עובר על מצות אנשים.
המשמעות הפשוטה היא שמיד שיראו את ריבוי הנרות יגידו שהוא עובר על מצות חכמים.
אבל אתה צודק. לחידודא אפשר גם לומר תירוץ זה.
בנוגע להמשך דבריך, אמרתי דבר כזה:
במקרה שהדלקת נרות ההידור, או אי הדלקתם, גורמת להתנגשות עם שיטת ב"ש, אפשר להחליט לפי הענין להדר או שלא להדר.
אבל לא אמרתי שיוסיף או יפחית "חלק" מהנרות. לכן ביום הרביעי (כהצעתך) הוא ידליק 7 נרות, 4 של היום ו3 של אתמול, ומה בכך שאין צריך להשלים את ההידור. אלא אם נקבל את טענתך שעל הצד שאין צורך להשלים את ההידור, אין זה הידור אלא תוספות מיותרת.
לפי הצעתי, התכוונתי שיוסיף נר אחד בלבד להשלמה, ויוותר באותו יום על ההידור כאשר הדבר מתנגש עם ב"ש.
מבקש להבין כתב:א ...אכתי לא הבנתי לילוותא הוא לשון רבים, ואין משמעות בשה"ל שמדובר על לילה אחד בלבד.
חצקל כתב:בעזרת ד' בין אם יהיו כאן תירוצים נכונים ובין אם לאו, בימי החנוכה הקדושים יעלה כאן כל יום תירוץ אחד בבחינת מוסיף והולך. [בל"נ]
חצקל כתב:לרבים השואלים ועוד רבים שרוצים לשאול ולא לפי כבודם, איפה חצקל השקרן שהבטיח להביא תירוצים לקושיא שלו ועשה "ויברח", חלק ממכם כנראה הבטיח תשובות לשווער\חברותא\שכן, והתאכזב.
אז דבר ראשון אני מתנצל מאד, היו לנו אי אלו אילוצים לנתק את האינטרנט לתקופת זמן בלתי ידועה, ובינתיים אני ממחשב של שכן.
דבר שני, להלן התירוצים במלואם:
הדגשה לקורא: למרות שהתירוצים מסתדרים רק בציור ספציפי של יום א', בכל אופן י"ל שתקנו שכיון שיום אחד אין תשלומין - בשאר הימים גם לא יהיה.
א. אין הנידון של התשלומין על כל הנרות אלא רק על הנר היחיד של עיקר המצוה, מפני שלא מצינו באף מקום תשלומין להידורים. מעתה אם שכח להדליק ביום השלישי נמצא שביום הרביעי אמור להדליק חמשה - זהו מניין הנרות לדעת ב"ש. [תירוץ זה אמר לי לפני 4 שנים מרן בעל איילת השחר שליט"א]
ב. בגוונא ששכח ביום ראשון ושני, ביום השלישי כשבא להשלים שניהם ידליק ו' נרות - המניין של ב"ש. בברכות ריש פ"ד נחלקו בזה הראשונים אם יש תשלומין לב' תפילות והשבלי הלקט עצמו פסק שאין תשלומין לשני תפילות - מה שמעמיד את התירוץ הזה כלא רלוונטי.
ג. שילוב של שני תירוצים הקודמים: הנר העיקרי הוא היחיד הניתן להשלמה, ואפשר להשלים שני ימים, א"כ אם שכח שלושה ימים ראשונים ובא להדליק ביום הרביעי ה' נרות - נמצא שעשה כמו ב"ש.
ד. אם אינו נוהג כהמהדרין ומדליק כל יום נר אחד בלבד. כששכח ביום השישי ובא להדליק ביום השביעי מדליק שניים - המניין של ב"ש.
ה. אם לא הדליק ביום ב' וביום ג' שצריך להדליק ה' לתשלומין יחשדוהו שנוהג כמו ב"ש, ולמרות שלפי ב"ש צריך להדליק ביום השלישי שש נרות, יחשדוהו שנוהג כמו ר' לייזר שך שפסק שהיכא שאין לו מספיק נרות לאותו יום ידליק כל מה שיש לו.
ו. אי נימא שיש תשלומין להידור והחסיר ביום ג' נר א' - ידליק ביום ד' ה' נרות וזהו כב"ש. [זה מסתדר רק לאבי עזרי, כי לפי הבית הלוי חשיב שהחסיר את כל ההידור ולא חלקו. ואכמ"ל]
ז. קיי"ל בתשלומין שבתפילות שאם שכח מנחה של ער"ש מתפלל פעמיים של שבת, וא"כ ה"ה שצריך להשלים הנרות לפי אותו יום, מעתה אם שכח ביום השני צריך להדליק ביום השלישי ו' נרות - כי הולכים לפי קדושת אותו יום. זהו המניין של ב"ש.
ח. אם שכח ביום ד' ובא להדליק ביום ה' את החיוב והתשלומין - מהראוי שיסדר את הנרות של החיוב והתשלומין בפנ"ע - א"כ יחשדוהו שמדליק גם כב"ש וגם כב"ה, דלב"ש ביום הה' מדליקין ד'.
שמונת התירוצים מכוונים בשרשם העליון נגד שמונת הנרות. יהי רצון שנזכה לקבל את השפע הבא מכוח התורה וכוח הנרות, ושנזכה שיהיה לנו הכלים לקבל השפע.
יש תח"י עוד קצת אריכות דברים ומי שמעוניין יכול לפנות אלי.
אני מבקש את סליחת הכותבים הנכבדים על כך שלא מצויין ליד כל תירוץ קרדיט למי שכתב אותו, מרוב אריכות דבריכם היקרים היה קשה עליי לעבור על הכל, אבל תודות על המאמצים והפידבק.
עושה חדשות כתב:ראה גם כאן - viewtopic.php?f=17&t=26956&hilit&p=317818#p317818
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים