רון כתב:לכבוד השואל הנכבד שליט"א
שבוע טוב!
לענין מתעסק בחלבים ועריות, מה שמקובל לבאר הוא על דרכו של האתוון דאורייתא, דיסוד הדין דמתעסק בעלמא פטור, הוא משום דכל החיוב בכל איסורי תורה הוא על מעשה העבירה, וכיון שהוא מתעסק הרי נחשב הדבר כנעשה מאיליו. דמעשה בלי כונה לא נחשב מעשה דידיה. ולשבר את האוזן, אם אדם תוך כדי שינה הדליק בשבת חשמל, האם ניתן לומר שהוא הדליק? ודאי שלא, גופו הדליק אבל לא הוא.
אלא שכל זה הוא בשאר איסורים שיסוד הדין שם הוא מעשה העבירה.
משא"כ בחלבים ועריות שיסוד איסורם הוא מה שנהנה מן האיסור [חשוב להדגיש, שאין הכונה מה שאנו קוראים "הנאה" כלומר העונג, רק הכונה מה שבגופו נעשה הדבר - כך מבואר בברכת שמואל בקידושין]. וא"כ זה אף ללא שיעשה פעולה מצידו ונעשה מאליו, הואיל וגופו נהנה יש בזה את אותתו איסור בין מתעסק בין לא מתעסק.
אומנם מטו בי מדרשא מה שמרן זלה"ה באבי עזרי הק' על כך מתוס' בסנהדרין שכתבו בתי' אחד גם לגבי איסורי שבת דאם נהנה חייב שכן נהנה, וזה ודאי דלא כהנ"ל.
והנה התחלתי לבאר דבר זה מדין פותחין בקטן תחילה, אך ודאי שיבואו חכמי הפורום הגאונים שליט"א ועוד יוסיפו כהנה וכהנה.
פרי יהושע כתב:רון כתב:לכבוד השואל הנכבד שליט"א
שבוע טוב!
לענין מתעסק בחלבים ועריות, מה שמקובל לבאר הוא על דרכו של האתוון דאורייתא, דיסוד הדין דמתעסק בעלמא פטור, הוא משום דכל החיוב בכל איסורי תורה הוא על מעשה העבירה, וכיון שהוא מתעסק הרי נחשב הדבר כנעשה מאיליו. דמעשה בלי כונה לא נחשב מעשה דידיה. ולשבר את האוזן, אם אדם תוך כדי שינה הדליק בשבת חשמל, האם ניתן לומר שהוא הדליק? ודאי שלא, גופו הדליק אבל לא הוא.
אלא שכל זה הוא בשאר איסורים שיסוד הדין שם הוא מעשה העבירה.
משא"כ בחלבים ועריות שיסוד איסורם הוא מה שנהנה מן האיסור [חשוב להדגיש, שאין הכונה מה שאנו קוראים "הנאה" כלומר העונג, רק הכונה מה שבגופו נעשה הדבר - כך מבואר בברכת שמואל בקידושין]. וא"כ זה אף ללא שיעשה פעולה מצידו ונעשה מאליו, הואיל וגופו נהנה יש בזה את אותתו איסור בין מתעסק בין לא מתעסק.
אומנם מטו בי מדרשא מה שמרן זלה"ה באבי עזרי הק' על כך מתוס' בסנהדרין שכתבו בתי' אחד גם לגבי איסורי שבת דאם נהנה חייב שכן נהנה, וזה ודאי דלא כהנ"ל.
והנה התחלתי לבאר דבר זה מדין פותחין בקטן תחילה, אך ודאי שיבואו חכמי הפורום הגאונים שליט"א ועוד יוסיפו כהנה וכהנה.
לעניות דעתי הרטושה אין צריך לחלק בין סוגי האיסורים, אלא שכל מתעסק אינו חייב כי אי אפשר לייחס אליו העבירה שנעשתה ע"י גופו בלבד, משא"כ כשנהנה ממעשה העבירה יש יחס בינו לעבירה שנעשתה ואפשר ליחסה אליו.
פרי יהושע כתב:רון כתב:לכבוד השואל הנכבד שליט"א
שבוע טוב!
לענין מתעסק בחלבים ועריות, מה שמקובל לבאר הוא על דרכו של האתוון דאורייתא, דיסוד הדין דמתעסק בעלמא פטור, הוא משום דכל החיוב בכל איסורי תורה הוא על מעשה העבירה, וכיון שהוא מתעסק הרי נחשב הדבר כנעשה מאיליו. דמעשה בלי כונה לא נחשב מעשה דידיה. ולשבר את האוזן, אם אדם תוך כדי שינה הדליק בשבת חשמל, האם ניתן לומר שהוא הדליק? ודאי שלא, גופו הדליק אבל לא הוא.
אלא שכל זה הוא בשאר איסורים שיסוד הדין שם הוא מעשה העבירה.
משא"כ בחלבים ועריות שיסוד איסורם הוא מה שנהנה מן האיסור [חשוב להדגיש, שאין הכונה מה שאנו קוראים "הנאה" כלומר העונג, רק הכונה מה שבגופו נעשה הדבר - כך מבואר בברכת שמואל בקידושין]. וא"כ זה אף ללא שיעשה פעולה מצידו ונעשה מאליו, הואיל וגופו נהנה יש בזה את אותתו איסור בין מתעסק בין לא מתעסק.
אומנם מטו בי מדרשא מה שמרן זלה"ה באבי עזרי הק' על כך מתוס' בסנהדרין שכתבו בתי' אחד גם לגבי איסורי שבת דאם נהנה חייב שכן נהנה, וזה ודאי דלא כהנ"ל.
והנה התחלתי לבאר דבר זה מדין פותחין בקטן תחילה, אך ודאי שיבואו חכמי הפורום הגאונים שליט"א ועוד יוסיפו כהנה וכהנה.
לעניות דעתי הרטושה אין צריך לחלק בין סוגי האיסורים, אלא שכל מתעסק אינו חייב כי אי אפשר לייחס אליו העבירה שנעשתה ע"י גופו בלבד, משא"כ כשנהנה ממעשה העבירה יש יחס בינו לעבירה שנעשתה ואפשר ליחסה אליו.
אליהו בן עמרם כתב:במחילה, איפה התוס' בסנהדרין?
וכן, מה נעשה עם דברי הגמרא? בחלבים ועריות בדווקא.
רון כתב:משא"כ בחלבים ועריות שיסוד איסורם הוא מה שנהנה מן האיסור [חשוב להדגיש, שאין הכונה מה שאנו קוראים "הנאה" כלומר העונג, רק הכונה מה שבגופו נעשה הדבר - כך מבואר בברכת שמואל בקידושין].
י. אברהם כתב:אליהו בן עמרם כתב:במחילה, איפה התוס' בסנהדרין?
וכן, מה נעשה עם דברי הגמרא? בחלבים ועריות בדווקא.
סנהדרין סב: ד"ה להגבי', ראה הקו' בקהילות יעקב שבת סי' כה
וע"ע באתוון דאורייתא עם עסק אתוותא (נמצא באוצה"ח).
יעקב1 כתב:הנני מחפש מקורות
ג] במי שאכל בשר שיצא מתחת ידו של שוחט יר"ש ובקי וכו' ונתגלה לאחר אכילה שהיה טרף - על מה יעשה תשובה והרי לא עשה שום מעשה שלא כדין באותה שעה?
ביליצר כתב:עיין תוספות ב"ק לב עמוד א ,ד"ה איהו קעביד מעשה ,דרחמנא אחשביה להנאה מעשה,
רון כתב:לענין מתעסק בחלבים ועריות, מה שמקובל לבאר הוא על דרכו של האתוון דאורייתא כלל כד, ... משא"כ בחלבים ועריות שיסוד איסורם הוא מה שנהנה מן האיסור...
פרי יהושע כתב:אליהו בן עמרם כתב:פרי יהושע כתב:
לעניות דעתי הרטושה אין צריך לחלק בין סוגי האיסורים, אלא שכל מתעסק אינו חייב כי אי אפשר לייחס אליו העבירה שנעשתה ע"י גופו בלבד, משא"כ כשנהנה ממעשה העבירה יש יחס בינו לעבירה שנעשתה ואפשר ליחסה אליו.
לא ירדתי לסוף דעתו הרחבה:
האם בכל איסורים יהיה חייב אם יהנה?
ואם זאת כוונתך, למה כתבו כן רק בחלבים ועריות?
כי שם נהנה, ואכן כתבו כאן לעיל בשם תוס' שגם איסורי שבת יתחייב אם אכן יהנה
אליהו בן עמרם כתב:ועוד קשה, לפי האחרונים שמבארים יסוד חיוב "נהנה", שהוא רק בחלבים ועריות, כיון שמתחייב על תוצאת הנאתו ולא על מעשהו, למה א"כ נראה מהגמרא והראשונים בראש השנה שיש "נהנה" גם בשאר אכילות?
יעקב1 כתב:הנני מחפש מקורות
א] לסיבת החיוב במתעסק בחלבים ועריות.
ב] מה הטעם שהשואל לרבו ועשה מעשה עפ"י הוראתו - אמאי חשיב איסורא (עי' מג"א שיח ג) והרי מאי הוי ליה למיעבד?
ג] במי שאכל בשר שיצא מתחת ידו של שוחט יר"ש ובקי וכו' ונתגלה לאחר אכילה שהיה טרף - על מה יעשה תשובה והרי לא עשה שום מעשה שלא כדין באותה שעה?
י. אברהם כתב:רון כתב:לענין מתעסק בחלבים ועריות, מה שמקובל לבאר הוא על דרכו של האתוון דאורייתא כלל כד, ... משא"כ בחלבים ועריות שיסוד איסורם הוא מה שנהנה מן האיסור...
אבל ברש"י סנהדרין סב: ובר"ן ר"ה (ז. מדפי הרי"ף) מבואר דכיון שנהנה חשיב כמתכוין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 267 אורחים