איש_ספר כתב:מצטרף בכל לב לדברי פתקא דערבות. אין לי מתווה איך פותחים בתי כנסיות, אבל התחושה שהנושא לא דחוף למושכים בחוטים ולכן המצב מתמשך. אילו היה מדובר באפשרות להצביע בבחירות, היו טובי העסקנים מתוועדים עם טובי המומחים, ויחדיו יהיו תמים. לא נפשות חמיר להו, ולא בהכרח בתי כנסיות זילו להו. אלא שאחרי שבישלו את הדייסה, שטעמה החמצמץ עדיין בפינו, כשלו רגליהם מלעמוד על המשמר עבור הדברים החשובים לנו. ובכל עתה שאני רואה את החרפה בדמות מרכזי הקניות הומים, ובתי כנסיות שוממים. מהדד בי דבר אדונינו דוד: וַיֹּ֤אמֶר הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֶל־נָתָ֣ן הַנָּבִ֔יא רְאֵ֣ה נָ֔א אָנֹכִ֥י יוֹשֵׁ֖ב בְּבֵ֣ית אֲרָזִ֑ים וַֽאֲרוֹן֙ הָאֱלֹהִ֔ים יֹשֵׁ֖ב בְּת֥וֹךְ הַיְרִיעָֽה. חילוקים בילוקים, מהירדן ועד הגיחון, אך המציאות מדברת בעד עצמה.
איש_ספר כתב:מצטרף בכל לב לדברי פתקא דערבות. אין לי מתווה איך פותחים בתי כנסיות, אבל התחושה שהנושא לא דחוף למושכים בחוטים ולכן המצב מתמשך. אילו היה מדובר באפשרות להצביע בבחירות, היו טובי העסקנים מתוועדים עם טובי המומחים, ויחדיו יהיו תמים. לא נפשות חמיר להו, ולא בהכרח בתי כנסיות זילו להו. אלא שאחרי שבישלו את הדייסה, שטעמה החמצמץ עדיין בפינו, כשלו רגליהם מלעמוד על המשמר עבור הדברים החשובים לנו. ובכל עתה שאני רואה את החרפה בדמות מרכזי הקניות הומים, ובתי כנסיות שוממים. מהדד בי דבר אדונינו דוד: וַיֹּ֤אמֶר הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֶל־נָתָ֣ן הַנָּבִ֔יא רְאֵ֣ה נָ֔א אָנֹכִ֥י יוֹשֵׁ֖ב בְּבֵ֣ית אֲרָזִ֑ים וַֽאֲרוֹן֙ הָאֱלֹהִ֔ים יֹשֵׁ֖ב בְּת֥וֹךְ הַיְרִיעָֽה. חילוקים בילוקים, מהירדן ועד הגיחון, אך המציאות מדברת בעד עצמה.
איש_ספר כתב:מצטרף בכל לב לדברי פתקא דערבות. אין לי מתווה איך פותחים בתי כנסיות, אבל התחושה שהנושא לא דחוף למושכים בחוטים ולכן המצב מתמשך. אילו היה מדובר באפשרות להצביע בבחירות, היו טובי העסקנים מתוועדים עם טובי המומחים, ויחדיו יהיו תמים. לא נפשות חמיר להו, ולא בהכרח בתי כנסיות זילו להו. אלא שאחרי שבישלו את הדייסה, שטעמה החמצמץ עדיין בפינו, כשלו רגליהם מלעמוד על המשמר עבור הדברים החשובים לנו. ובכל עתה שאני רואה את החרפה בדמות מרכזי הקניות הומים, ובתי כנסיות שוממים. מהדד בי דבר אדונינו דוד: וַיֹּ֤אמֶר הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֶל־נָתָ֣ן הַנָּבִ֔יא רְאֵ֣ה נָ֔א אָנֹכִ֥י יוֹשֵׁ֖ב בְּבֵ֣ית אֲרָזִ֑ים וַֽאֲרוֹן֙ הָאֱלֹהִ֔ים יֹשֵׁ֖ב בְּת֥וֹךְ הַיְרִיעָֽה. חילוקים בילוקים, מהירדן ועד הגיחון, אך המציאות מדברת בעד עצמה.
לעולם יהיה אדם כתב:רק שאלה: אתה חושב שנכון לפתוח את בתי הכנסת בשלב זה?
לא, 'רק' דתי.ישא ברכה כתב:(הוא הי' חרדי בעברו?)
ישא ברכה כתב:מה אתה רוצה שיעשו בבתי כנסיות, הרי אתה רואה איך הישיבות נפתחות, והחיידרים וכו' וכו'.
אז מה אתה רוצה?
יואל שילה כתב:שים לב שבעת חבישת המסכה יש אדים על המשקפים - אלו הם האדים היוצאים מהריאות, המכילים לחות, וגם נגיפים, רח"ל.
דרופתקי דאורייתא כתב:ישא ברכה כתב:מה אתה רוצה שיעשו בבתי כנסיות, הרי אתה רואה איך הישיבות נפתחות, והחיידרים וכו' וכו'.
אז מה אתה רוצה?
שאם זה אכן צריך להיות סגור - זה יהיה אך ורק בגלל דעת תורה. לא בגלל חוקיהם.
ואם זה אכן צריך להיות סגור או לא, אני לא יודע, מה שאני כן יודע זה שאם ילדים יודעים לשמור על הכללים, גם מבוגרים יודעים... (ולא ללמד על עצמו יצא, אלא ללמד שנגררים אחרי הוראות משה"ב לקולא ולחומרא!).
כמדומני שכבר הובא בפורום דעת הגרי"ג שליט"א שהמחמיר להתפלל בביתו עדיף. הגם שיש מנין ע"פ הכללים (כי אם הוא ע"פ הכללים אסור להתפלל שם בכלל). כמדומני לא הייתה הוראה אחרת מעודכנת, תקן אותי אם אני טועה.
ישא ברכה כתב:1. ילדים לא שומרים על הכללים מרצונם אלא כי מכריחים אותם. וגם שם כולי האי ואולי.
ואחרי הכל זה לא מתקרב לבתי כנסיות. וזהו, אחרי כל התלונות, יש לך רעיון מעשי לבתי כנסיות?? אם לא, אז די נגמר הנושא.
2. אני לא עוקב יותר מידי אחרי הודעות הגרי"ג. אני חושב שמה שכתבתי זה כרגע ההנחיות של רוב הרבנים, חוץ מרבני הפלג. וכך נוהגים רוב הציבור החרדי למעשה.
נוטר הכרמים כתב:בא נצא מתוך נקודת הנחה שזה לא נכון לפתוח מהרבה סיבות מגוונות, וחילוקים אמיתיים מפתיחת כלל המשק.
אבל איפה שהוא אמורים להתמודד עם התחושות שהובעו כאן ולא לטאטא אותם עם סיסמאות שונות.
קודם כל מבחינה חינוכית, חייבים הסברה לצעירי הצאן, למה באמת בתי הכנסיות נעולים וכל המשק פתוח, ולא להסתפק בהוראת מרנן ורבנן ומשה"ב...
ככל שזה לא ימים ספורים, יכולה לחלחל קרירות רוחנית וחוסר סדר עדיפויות ברור.
שנית, גם הנראות החיצונית 'מראית העין' זו בעיה שאמורים להתמודד עמה בכבוד.
ושלישית, וזה פחות חשוב, שקיפות והגינות כלפי הציבור גם לא יזיקו.
דרופתקי דאורייתא כתב:זה לא משנה. י"א שכן וי"א שלא. וכ"א ינהג כהוראת רבותיו.
הנידון כאן הוא שההוראה כאן היא לא הוראה של דעת תורה, (שעל פיה עדיין יש להתפלל ביחידות לכתחילה, מה שרוב הציבור לא נוהג כן), אלא הוראה בכפייה ע"י חוקיהם של אינשי דלא מעלי,
לעולם יהיה אדם כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:זה לא משנה. י"א שכן וי"א שלא. וכ"א ינהג כהוראת רבותיו.
הנידון כאן הוא שההוראה כאן היא לא הוראה של דעת תורה, (שעל פיה עדיין יש להתפלל ביחידות לכתחילה, מה שרוב הציבור לא נוהג כן), אלא הוראה בכפייה ע"י חוקיהם של אינשי דלא מעלי,
שתהיה בריא.
כנראה לא שמעת, אז אני מצטער לבשר לך שאנחנו חיים במדינה חילונית. מזעזע, אבל זהו המצב.
גם חוקי התנועה המחייבים לעצור בפני תמרור "עצור", ולא מחייבים לעצור בפני תמרור "תן זכות קדימה", נקבעו בכפייה על ידי אינשי דלא מעלי, ולא על ידי דעת תורה. ויתכן שיש לפלפל ולהאריך ולכתוב חבורה על כל צומת וצומת.
אבל אחרי החבורה, צריך לציית לחוקים.
וצריך להמשיך להתפלל בשטח פתוח.
פקתא דערבות כתב:יש אנשים שמבחינתם אפשר להמשיך כך בחצירות וברחובות [המלאים טינוף וקיא צואה!! עד מתי ירמסו דינים דאוריתא? שנעאמר בהם כי דבר ד' בזה!]
דרופתקי דאורייתא כתב:ישא ברכה כתב:1. ילדים לא שומרים על הכללים מרצונם אלא כי מכריחים אותם. וגם שם כולי האי ואולי.
ואחרי הכל זה לא מתקרב לבתי כנסיות. וזהו, אחרי כל התלונות, יש לך רעיון מעשי לבתי כנסיות?? אם לא, אז די נגמר הנושא.
2. אני לא עוקב יותר מידי אחרי הודעות הגרי"ג. אני חושב שמה שכתבתי זה כרגע ההנחיות של רוב הרבנים, חוץ מרבני הפלג. וכך נוהגים רוב הציבור החרדי למעשה.
1. "כולי האי ואולי" זה הכל...
תוסיף לזה עוד את הגינות, ומשחקי הילדים וכו', ותראה שלא הועילו חכמים בסגירת בתי כנסיות.
למה נגמר? לא כואב לך לראות שבא"י סוגרים בתי כנסיות בלי שום סיבה (לשיטתם!!)?? שאם מחר יקום מורך ורבך הגאון (כל אחד ימלא כאן את שמו...) שליט"א ויאמר שהוא רוצה לפתוח את בית הכנסת, בכללים א' ב' ג', הוא לא יכול לעזות זאת! הוא עובר על החוק!
ברי שאם החוק היה מתיר, היו מוצאים דרכים לפתוח את בתי הכנסת, בדיוק כמו שמצאו לילדים. (שם היה אינטרס של כסף, כי לא יקבלו תקציבים אם אין לימודים, אז היה מי שדחף לפתוח, אבל לפתוח בתי כנסיות ובתי מדרשות כנראה שאין אינטרס של מישהו שיפתחו את זה, ה"י).
2. ציינתי את דעת הגרי"ג שליט"א. ומסתמא רבים אחריו. (דומני גם הרב גולמאן?).
ישא ברכה כתב:2. עכשיו בדקתי את דעת הגרי"ג, הוא אכן כותב דומה למה שהבאת משמו. אבל חוש הריח של הציבור היה קצת שונה. רוב מוחלט מהציבור הליטאי מתפלל בשטחים פתוחים עם מסיכות, או במרפסות עם מנין למטה. וכך הוראת רוב הרבנים המקומיים. אני לא יודע מה פסק הרב גואלמן, אבל הסתובבתי בכמה שכונות ליטאיות וכך רוב הציבור נוהג.
דרופתקי דאורייתא כתב:לעולם יהיה אדם כתב:כל מי שחס על בריאותו ועל כבוד בית ה', ורוצה להתפלל בנחת בבית כנסת, צריך לדאוג שבתי הכנסת יישארו סגורים עד שנראה אפס חולים חדשים בערים החרדיות.
אני חושב שאם פותחים את בתי הספר לבנות [שכאן לא שייך 'תורה מגנא ומצלא', שהשתמשו בזה רק אחרי שהממשלה התירה ולא לפני כן], וכל הגינות (בשכונה החרדית) מלאות עד אפס מקום, שלא לדבר על חיידרים שכבר נפתחו, והילדים ממש ממש לא שומרים על הכללים כידוע, אין סיבה שלא לפתוח את בתי הכנסיות ובתי המדרשות. (ואני באמת לא יודע אם זה נכון או לא מה שפתחו בתי"ס לבנות וכו', אבל אם כך ההוראה אז מאי שנא בתי כנסיות? ילדים יודעים לשמור על הכללים יותר ממבוגרים?).
ר' יוסי בר חלפתא הוה אתי באיסמטא בליליא והוה חמרא מהלך בתריה על חד בית שיח א"ל ההוא גברא בעי מסחי א"ל לא תסכן נפשך א"ל מן נדה ומן אשת איש ההוא גברא בעי למיסחי אפי' כן א"ל לא תסכן בנפשך כיון דלא שמע ליה א"ל ייחות ההוא גברא ולא יסוק וכן הוות ליה.
ר' יוסי בן יוסי הוה אתי באילפא חמא חד קטר גרמיה בחבלא מיחות ומיסחי א"ל לא תסכן בנפשך א"ל ההוא מיכל בעינא א"ל אכיל ההוא גברא בעי מישתה א"ל שתי כיון דמטון ללמינה א"ל תמן לא שרית לך אלא בגין סכנתא דנפשא ברם הכא אסור לההוא גברא למיטעם כלום עד שעתא דיסחי
פקתא דערבות כתב:לפי הנראה הרי פתיחת המשק נמצאת כבר בשלבים האחרונים, הכיתות הנמוכות בבתיה"ס הולכים להצטרף לגבוהות ולחזור, מכוני ספורט מועדוני כושר הכל פתוח, כנ"ל קניונים, שוק מחנה יהודה, עסקים קטנים וכו' וכו'
בלתי הגיוני בעליל הדבר שבתי מקדש מעט נשארים סגורים במצב הזה, לו זו אף זו שאין בנידון אפילו תחזית, ונשמע שאין גם פעילות נציגית בנושא [אולי בנקודה זו אני טועה],
הנחיות משה"ב בדבר מסיכות ומרחק חלחלו היטב לציבור, משכך המשך סגירת ביהכ"נ נראה תמוה ביותר ובלתי מתקבל!!
כמדומה אני שהצבת גבול אלמנה מחדש מונח בענין זה באתערותא דלתתא, כל עוד מנייני המרפסות הדיעבדיים ממשיכים כרגיל, אין שום דבר שיחזיר את המצב מעצמו לקדמותו,
ועל כן הדבר המתבקש מהאדם הפשוט להתחיל ולהתפלל בשערי בתי הכנסת, מניינים כסדרם, עד שקמעא קמעא ייכנסו בחזרה למקום המקודש,
ולגבאי בתי הכנסת ייאמר: פתחו שערים ויבוא גוי צדיק, לא נראה שתהיה בענין שום אכיפה, צריך לקבוע עובדות בשטח ואח"כ כבר נקבל את האישורים.
ודבר נוסף, ענין חבישת מסיכות והקפדה על מרחק הוא תלוי רק בציבור ולא ביחיד, שכן כל עוד זה שמקפיד נראה מוזר אין לזה סיכוי להתקיים, ועל כל אחד מוטלת החובה לדאוג שבאזור שלו המוזר והמשונה יהיה זה שהולך בלי מסכה או זה המתקרב לתוך השני מטר, כמובן בלא הלבנת פנים ח"ו אבל בנחישות ובתקיפות, אחרת לא ירחק היום ח"ו ונצטרך לשוב לבתים.
מלבב כתב:מה ההבדל בין להתפלל בחוץ או בפנים, הרי הווירוס לא נשאר באוויר רק נופל מיד על הקרקע.
לעולם יהיה אדם כתב:המחשבה שבתי הכנסת יפתחו והציבור יקפיד על מרחק ומסכות וכו', היא משאלת לב שאין לה סיכוי. אדם שמתפלל ברחוב ובסיום התפילה עולה מיד לביתו, יש לו אפשרות לשמור מרחק,
אם יפתחו בתי כנסת, יחזרו גם לשיעור בין מנחה למעריב, ודף היומי, וגם לכולל ערב, ואולי גם לסדר א' וב'. וכמובן שימוש בשירותים, נטילת ידיים, שיחות ידידים, מזונות לנער המתחיל להניח תפילין, אולי גם קידושים וסיומים. וסעודה שלישית.
לבי במערב כתב:הווירוס משתהה באוויר כדקה לכה"פ, ולעיתים אף יותר.
לבי במערב כתב:הווירוס משתהה באוויר כדקה לכה"פ, ולעיתים אף יותר.
בברכה המשולשת כתב:וכשמתפללים בחוץ, אין שיעורים?
אצלנו ב"ה ברגע שהותר להתפלל במנין (ברחבת בית הכנסת), גם חזרו ב"ה כל השיעורים (ברחבת בית הכנסת).
ולגבי הסיפא, אולי זאת ההזדמנות לבטל סו"ס את כל עניין האכילה בבתי כנסת?
לעולם יהיה אדם כתב: ממה שאני רואה יש הרבה פחות שיעורים, ומטבע הדברים יושבים במרחק, לא מאמין שזה יקרה בתוך בית הכנסת, יש בתי כנסת צפופים.
לגבי האכילה, בהרבה מקומות יש אולם מיוחד לזה.
בברכה המשולשת כתב:א. טוב, אז אנחנו מדברים על מציאויות שונות (אצלנו בית הכנסת גדול יותר מהרחבה שלו, וגם ברחבה יש מספיק מקום בשביל המרחקים)
בברכה המשולשת כתב:ב. לגבי האכילה, קצרתי במקום שהיה עלי להאריך, ואבאר:
אה"נ, אלא שיש לגזור עד היכן שידינו מגעת [כשם שלא גזרו על הרחקת 10 מ', על אף הממצאים החדשים].מלבב כתב:אז מה מועיל הרחקה שתי מטר?
פקתא דערבות כתב:ובכן, למה שלא נפתח כבר את בתי הכנסיות במתוה של שמירה קפדנית על ההנחיות, כולל ב' ממונים, אחד שומר מבחוץ וברגע שהקיבולת מלאה יותר מסכום המתפללים למטר שנקבע מראש - אינו מניח להכנס לאף אדם, השני שומר מבפנים בתוך המנין שמקיימים הרחקות כראוי וכדין וחובשים מסיכות, במקרה של הפרה של הכללים הרשות בידם לשרוף את כסותם [אני צוחק, רק לצווֹתם לצאת...], וכל זה על דעת רבני המקום,
למה למה למה לא להאמין שאפשר,
נקודה נוספת, העיר לי אדם חשוב, שלמרות מש"כ, רבים המה שמתפללים בחצירות בצפיפות יחסית ובלי מסיכות, ואני אומר: אדרבה ואדרבה בואו ונכניס את כל המניינים לבתי הכנסת, מקום מוסדר בניהול גבאים בו שייך לאכוף את הכללים ומי שנפשו חפיצה במנין נטול שמירה יצטרך לאסוף מנין בחוץ: "מנחה בלי מסיכות, צענטער וכו' ,
יש אנשים שמבחינתם אפשר להמשיך כך בחצירות וברחובות [המלאים טינוף וקיא צואה!! עד מתי ירמסו דינים דאוריתא? שנאמר בהם כי דבר ד' בזה!]
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים