ספר קטן לי ושם אמור בפרשת יולדת: ובן־יונה לחטאת.אליהו חיים כתב:לפי לשונו אין ראיה להכשיר זכר לחטאת.
תימה, אדרבה, אין לי אלא תורים נקבות, תורים זכרים מנלן?אליהו חיים כתב:רד"ק בספר המכלול: ומה שאמר 'שתי תורים', להודיע כי גם הנקבות כשרות.
עשתונותי אבדו, הרי בתוספתא מפורש להפך: יש בבהמה, שחטאת יחיד אינה באה אלא נקבה, מה שאין כן בחטאת העוף, שהיא באה בין נקבה בין זכר.אליהו חיים כתב:עולת שלמה: שוב ראיתי בשער המלך שהביא התוספתא דתמורה: אלו דברים שבין בהמה לעופות, שהבהמה דוחה את השבת וכו', ויש בה חטאת מתה וחטאת נקבה ואשם ודאי וכו', מה שאין כן בעופות. ומבואר מזה דאין זכר כשר בחטאת בעופות.
ביקורת תהיה כתב:עשתונותי אבדו, הרי בתוספתא מפורש להפך: יש בבהמה, שחטאת יחיד אינה באה אלא נקבה, מה שאין כן בחטאת העוף, שהיא באה בין נקבה בין זכר.אליהו חיים כתב:עולת שלמה: שוב ראיתי בשער המלך שהביא התוספתא דתמורה: אלו דברים שבין בהמה לעופות, שהבהמה דוחה את השבת וכו', ויש בה חטאת מתה וחטאת נקבה ואשם ודאי וכו', מה שאין כן בעופות. ומבואר מזה דאין זכר כשר בחטאת בעופות.
ביקורת תהיה כתב:ספר קטן לי ושם אמור בפרשת יולדת: ובן־יונה לחטאת.אליהו חיים כתב:לפי לשונו אין ראיה להכשיר זכר לחטאת.
ביקורת תהיה כתב:עשתונותי אבדו, הרי בתוספתא מפורש להפך: יש בבהמה, שחטאת יחיד אינה באה אלא נקבה, מה שאין כן בחטאת העוף, שהיא באה בין נקבה בין זכר.אליהו חיים כתב:עולת שלמה: שוב ראיתי בשער המלך שהביא התוספתא דתמורה: אלו דברים שבין בהמה לעופות, שהבהמה דוחה את השבת וכו', ויש בה חטאת מתה וחטאת נקבה ואשם ודאי וכו', מה שאין כן בעופות. ומבואר מזה דאין זכר כשר בחטאת בעופות.
א. לאו תמיהא היא, שהרי גם בבהמה יש הימנה חטאות זכרים.מיללער כתב:בקטע האחרון מקובץ 'בית אהרן וישראל':
א. יש לתמוה: למה לא אמרה התוספתא גם 'והוכשרו להביא זכרים כנקבות לחטאות'?
ב. בהלכה ט למה לא מנו גם 'ועולה זכר'? ויותר תמוה הלשון 'וחטאת נקבה – משא"כ בעופות', הרי חטאת נקבה כשרה בעופות, ואינו כשאר המנויים שם שאינו נוהג בעופות כלל.
מגדים חדשים ויקרא עמ' פז:
א. מבואר דמה שהיחיד מביא חטאת נקבה הוא קולא ולא חומרא.
ב. בספר 'נר תמיד' כתב, דבעולם מצויים בהמות נקבות יותר מזכרים, וכיון שמצויים יותר אפשר לקנותם בזול, משא"כ בזכרים.
לטעמי, יש להדחק בלשון הרמב"ן ולפרש דלאו מלשון 'שני' נפקא ליה דהכוונה לזכרים, שהרי מקרא מלא דיבר הכתוב 'בני יונה' – 'בני יונה' ולא 'בנות יונה'.אליהו חיים כתב:לטעמיך יקשה בדברי הרמב"ן: תיפוק ליה מדכתיב 'בני יונה'!
י. אברהם כתב:ע"ע מש"כ בזה במגדים חדשים ויקרא עמ' פו-פז
אליהו חיים כתב:בסוף דבריו מובא חידוש בשם מהרח"ו זצ"ל דאם מפריש ב' עופות לחובתו אחד זכר ואחד נקבה יש עדיפות להביא הנקבה לחטאת והזכר לעולה.
דהול"ל 'ועשה את האחד מן התורים או בני היונה מאשר תשיג ידו את האחד חטאת ואת האחד עולה'.וְעָשָׂה אֶת הָאֶחָד מִן־הַתֹּרִים אוֹ מִן־בְּנֵי הַיּוֹנָה מֵאֲשֶׁר תַּשִּׂיג יָדוֹ.
אֵת אֲשֶׁר־תַּשִּׂיג יָדוֹ אֶת־הָאֶחָד חַטָּאת וְאֶת־הָאֶחָד עֹלָה.
הדברים מיישבים את הלב ומניחים את הדעת.אליהו חיים כתב:יתכן דזה בא הרמב"ן לאפוקי דאין קפידא כלל בדבר, וזה ילפינן ממשמעות 'שני' ו'שתי', אבל עיקר דינא דכשר שניהם לחטאת ולעולה - בכלל הדרשא דמן העוף דאין תמות וזכרות בעופות.
ביקורת תהיה כתב:אליהו חיים כתב:בסוף דבריו מובא חידוש בשם מהרח"ו זצ"ל דאם מפריש ב' עופות לחובתו אחד זכר ואחד נקבה יש עדיפות להביא הנקבה לחטאת והזכר לעולה.
הרח"ו מבאר שם את שני המקראות האמורים במצורע דל:דהול"ל 'ועשה את האחד מן התורים או בני היונה מאשר תשיג ידו את האחד חטאת ואת האחד עולה'.וְעָשָׂה אֶת הָאֶחָד מִן־הַתֹּרִים אוֹ מִן־בְּנֵי הַיּוֹנָה מֵאֲשֶׁר תַּשִּׂיג יָדוֹ.
אֵת אֲשֶׁר־תַּשִּׂיג יָדוֹ אֶת־הָאֶחָד חַטָּאת וְאֶת־הָאֶחָד עֹלָה.
אלא המקרא הראשון מדבר במי שלא השיגה ידו אלא או שני זכרים או שתי נקבות, כפי הדין שאין לחוש שיהיה בדוקא תור אחד זכר לעולה ותור שני נקבה לחטאת, וז"ש 'מאשר תשיג ידו' – ולא כל אשר תשיג. והמקרא חסר הוא, וכאלו אמר: ועשה אחד מהם חטאת ואחד עולה.
והמקרא השני מדבר במי שהשיגה ידו בכל הפרטים, אחד זכר ואחד נקבה, וז"ש 'את אשר תשיג ידו' לגמרי, אז מצוה מן המובחר שהאחד המיוחד לחטאת, היא הנקבה, יוקרב לחטאת, והאחד המיוחד אל עולה, הוא הזכר, יוקרב עולה, אבל לעיכובא אינו פוסל.
ביקורת תהיה כתב:תא שמע, ביצי תורין לא נהנין ולא מועלין.
וטעמא דמילתא: ולדות, דראויים למזבח בהווייתם, הוא דרבי רחמנא מ'אשר יהיו לך' דקדשי;
אבל ביצים, דאינן ראויות למזבח בהווייתן, לא רבי רחמנא דקדשי, וחולין הן.
ביקורת תהיה כתב:תא שמע, ביצי תורין לא נהנין ולא מועלין.
וטעמא דמילתא: ולדות, דראויים למזבח בהווייתם, הוא דרבי רחמנא מ'אשר יהיו לך' דקדשי;
אבל ביצים, דאינן ראויות למזבח בהווייתן, לא רבי רחמנא דקדשי, וחולין הן.
אליהו חיים כתב:מיללער כתב:ביקורת תהיה כתב:תא שמע, ביצי תורין לא נהנין ולא מועלין.
וטעמא דמילתא: ולדות, דראויים למזבח בהווייתם, הוא דרבי רחמנא מ'אשר יהיו לך' דקדשי;
אבל ביצים, דאינן ראויות למזבח בהווייתן, לא רבי רחמנא דקדשי, וחולין הן.
ביצי תורין לא נהנין ולא מועלין זה עד שנמלקה העוף, מה הדין במולק חטאת העוף ומצא בה ביצים? המשנה בזבחים (לה.) חלב מוקדשין וביצי תורין אין חייבין עליהן משום פיגול ונותר וטמא. האם לכתחלה חייב לאכול את הביצים בקדושת קרבן לזכרי כהונה ליום ולילה?
ברמב"ם פי"ח מפסולי המוקדשין הלכה כ"ב 'זבח שנתפגל או שנותר לאחר זמנו ואכל ממנו מן העור..ומביצי העוף אינו חייב כרת..אבל מכין אותו מכת מרדות'. הרי דמצותו לאכול תוך זמנו דוקא. [ויל"ע אם יש בהם מצוות אכילת קדשים ומקיים בהם 'ואכלו אותם אשר כופר בהם'] .
אמנם יתכן דהרמב"ם לטעמיה שבפי"ד הלכה ז' דשם כולל ביצת העוף עם שאר דברים שאינן מתפגלין וכתב הטעם בכולן ד'אינן חשובין לענין מחשבת הקרבנות והרי הן כדבר שאינו ראוי לאכילה' ומשמע דנאמר עיקר הדין כשהביצים אינן גמורות ולא כרש"י זבחים ל"ה א' דכתב משום דלאו גופיה דזיבחא הוא [דמשמע דמיירי בביצים שנגמרו].
ולפי זה בביצים גמורים יתכן שמודה הרמב"ם דאין אפילו מכת מרדות דלא שייך להקרבן כלל, ואינן בכלל מצוות אכילת הקרבן. אך סתימת לשון הרמב"ם משמע קצת דכולל הן גמורות והן שאינן גמורות ובכולם לוקה עליהם מכת מרדות.
אף על פי שחלב בהמה טמאה וביצי עוף טמא אסורין מן התורה אין לוקין עליהם שנאמר מבשרם לא תאכלו על הבשר הוא לוקה ואינו לוקה על הביצה ועל החלב והרי האוכל אותן כאוכל חצי שיעור שהוא אסור מן התורה ואינו לוקה אבל מכין אותו מכת מרדות.
ייראה לי שכל אלו החוטין והקרומות, איסורן מדברי סופרים. ואם תאמר שהן אסורין מן התורה, בכלל "כל חלב" "וכל דם" - אין לוקין עליהן אלא מכת מרדות; ויהיו כחצי שיעור, שהוא אסור מן התורה ואין לוקין עליו.
עזריאל ברגר כתב:הדעת נותנת שהביצים האלו אינן ממש כמו גוף הזבח להתחייב עליהן כרתות, אבל חייבים לאכלן בקדושת הזבח ("לפנים מן הקלעים, לזכרי כהונה... ליום ולילה עד חצות").
האם החיוב הזה הוא מדאורייתא או מדרבנן - הרמב"ם לא פירש לנו.
וע"ד מ"ש הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות פ"ג ה"ו:
אליהו חיים כתב:הציון להרמב"ם הב' שהובא בדבריכם היקרים צ"ל שם פ"ז הט"ז (ולא פ"ד).
אליהו חיים כתב:ברמב"ם פי"ח מפסולי המוקדשין הלכה כ"ב 'זבח שנתפגל או שנותר לאחר זמנו ואכל ממנו מן העור..ומביצי העוף אינו חייב כרת..אבל מכין אותו מכת מרדות'. הרי דמצותו לאכול תוך זמנו דוקא. [ויל"ע אם יש בהם מצוות אכילת קדשים ומקיים בהם 'ואכלו אותם אשר כופר בהם'] .
אמנם יתכן דהרמב"ם לטעמיה שבפי"ד הלכה ז' דשם כולל ביצת העוף עם שאר דברים שאינן מתפגלין וכתב הטעם בכולן ד'אינן חשובין לענין מחשבת הקרבנות והרי הן כדבר שאינו ראוי לאכילה' ומשמע דנאמר עיקר הדין כשהביצים אינן גמורות ולא כרש"י זבחים ל"ה א' דכתב משום דלאו גופיה דזיבחא הוא [דמשמע דמיירי בביצים שנגמרו].
ולפי זה בביצים גמורים יתכן שמודה הרמב"ם דאין אפילו מכת מרדות דלא שייך להקרבן כלל, ואינן בכלל מצוות אכילת הקרבן. אך סתימת לשון הרמב"ם משמע קצת דכולל הן גמורות והן שאינן גמורות ובכולם לוקה עליהם מכת מרדות.
מיללער כתב:אליהו חיים כתב:
מתחלה חשבתי לומר שהמולק תור ומצא בה ביצים יהא הדבר תלוי בהמחלוקת התנאים שהובא במס' תמורה (יא. וכה.) לגבי השוחט החטאת ומצא בה בהמה בן ד' חדשים, דאיכא למ"ד שהבהמה שבמעיה חולין ונאכל לכל אדם ואיכא למ"ד שקדושת חטאת עליה ונאכלת ליום ולילה לזכרי כהונה לפנים מן הקלעים ואולי כן הוא בביצי תורין (ובאמת התוס' כאן בזבחים לה. מציינים שדין השליל והשליא יהא תלוי במחלוקת הזו לגבי פיגול).
אולם הדבר תלוי בטעם מחלוקתן שיש בזה ג' לשונות בתמורה, ואם נאמר שהדבר תלוי אם עובר ירך אמו, א"כ לא נוכל לצרף לזה דין ביצי תורין דבפירוש תניא בתמורה (כט.) דאף למ"ד עובר ירך אמו, אבל ביצה כו"ע מודי דפירשא בעלמא הוא ואין עליה דין של ירך אמו. ויש לעיין בכל זה
מיללער כתב:תודה רבה כבוד הרב, אולם לא דנתי על אפרוח אלא ביצים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 129 אורחים