איתן נוי כתב:לא צריך להזהיר בדבר שברור שיש בגוף שימושו בעיה.
איתן נוי כתב:כאן עמד קנה?
איתן נוי כתב:מסקנה: (הערה: יש לעיין היטב בכל פרט יחד עם המקורות המצורפים)
יוצא א"כ שדין המערוך יהיה שלאחר שלשו וערכו איתו (שע"י חריפות ודוחק יבלע החלב בכלי העץ- טור או"ח סימן תנא,ב"י שם אות טז ד"ה מדוכה של עץ, שו"ע שם ס"ח,משנ"ב שם ס"ק פו,ט"ז שם ס"ק כו כתב: "דממהר להחמיץ מכח הכח שבכלי") את הבצק החלבי מאחר ובבצק מערבים אף מלח, ולמדנו שמלח דינו כתבלין חריף (ש"ך סימן צו ס"ק יח,ובשו"ע א"ח סי' תמ"ז ס"ו, וכ"כ הפר"ח ס"ק ט"ו. ובכה"ח סי' תמ"ז ס"ק מט). שיעור של נתינת מלח לתבשיל כדי נתינת תבלין לקדירה (כה"ח סי' צו ס"ק נ"ב) וכן יש לנו כאן דוחק של עריכת הבצק (משנ"ב סי' תמז ס"ק פ. ממדוכה) ממילא בודאי שיש בכוחו להבליע ולהפליט (יבי"א ח"ה-יור"ד סי' ה. בשם הבית דוד. וכ"כ כה"ח סי' צו ס"ק נא) וכן הבצק כאן הוא בצק לח ולא יבש וממילא שייך בו בליעה (שכל דין בליעה אינו שייך ביבש רק בלח-הרמ"א במקורו בתורת חטאת כלל סא אות ז, וכן העתיקו בספר כנפי יונה סי' צו). חומרא של הכה"ח שבכה"ג שיש דוחקא ושמנונית אף ללא חריפות מבליע (כה"ח יור"ד סי' צ"א סק"ג, חוות דעת אות ב', ובביאורים אות א', ערך השלחן אות א', פתחי תשובה שם בית יצחק שם זבחי צדק אות ג) וממילא אם יערכו איתו אח"כ בצק פרווה בכדי למלאות בו בשר, יהיה הבצק חלבי
פיתרון:וא"כ בכדי שישאר אותו הבצק פרווה, צריך להדיח אותו היטב עם סבון כלים באופן שיסיר עד היכן שידו מצלחת, ובכך יוריד את שכבת השומן כמה שניתן. ומה שעדיין נותר ישאר בגדר נטל"פ שלמדנו שניתן לסמוך ע"ז אף לכתחילה חוץ משיטת האורל"צ (ח"ג הערות פ"ח דיני תערובת חמץ הערה יג) דס"ל שאין סומכים על נטל"פ רק בדיעבד. אלא שלשיטת הרמ"א דלא מהני כ"ד שעות בכדי שיהיה נטל"פ שחייב לפגום את השומן בחומר פוגם כסבון כלים. ועוד אילו ימתין להשתמש לאחר כ"ד שעות ש"ד (ולשיטת כה"ח וכל דעימיה, לאחר כ"ד שעות גם השמנונית שנשארה אינה נותנת טעם). וממילא אין צורך אף לגרד את העץ. ובדיעבד גם אם לא ניקו את השומן של עריכת החלבי ניתן לסמוך עך ביטול בשישים שכתב הפמ"ג (יור"ד שפתי דעת סימן צה): כתב או"ה כלל ל"ג דין ב' "דסתם כלי יש בתבשיל ששים נגד הלכלוך שעליו".
אשמח לקבל הערות!
ויה"ר שנזכה כולנו לכיתרה של תורה ולאהבת התורה חג שמח.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 174 אורחים