שמואל דוד כתב:האם אין זה נכון?
יאיר1 כתב:נראה לענ"ד שהתערבבו כאן שני עניינים.
מה שנוהגים משום מנהגי העדות וכדומה. בזה האשה הולכת אחר בעלה לקולא ולחומרא, וכן מנהג נשים כשרות. [מן הסתם גם בזה יש דעות חלוקות]
ר' משה עסק בענין אחר. ר' משה עסק בחומרא שאדם מחמיר על עצמו, מה שאדם נוהג בחומרא זו אינו סיבה שגם אשתו תנהג בזה.
הפצת המעיינות כתב:כי לאביהם אין טומאת נדה אז ממילא נוהגים כמנהג האם
וכן צוו חכמים על האשה שתהיה מכבדת את בעלה ביותר מדאי ויהיה לו עליה מורא ותעשה כל מעשיה על פיו ויהיה בעיניה כמו שר או מלך מהלכת בתאות לבו ומרחקת כל שישנא, וזה הוא דרך בנות ישראל ובני ישראל הקדושים הטהורים בזיווגן, ובדרכים אלו יהיה ישובן נאה ומשובח
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הגר"מ גרוס בספר אום אני חומה כותב שכל זה מדיני צניעות, אבל היא חייבת להישמע לבעלה בכל גוונא.
שש ושמח כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:הגר"מ גרוס בספר אום אני חומה כותב שכל זה מדיני צניעות, אבל היא חייבת להישמע לבעלה בכל גוונא.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ואשה אינה חייבת להישמע לבעלה???????
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אז פעם הבאה לא לעשות בנ"א שקרן.
יאיר1 כתב:אני לא יכול להוכיח.
אני משער שקראת את שתי התשובות המדוברות, וכנראה גם את זו מאורח חיים גבי מנהג אשה נשואה.
יצא לי כמה וכמה פעמים לעיין בתשובות הללו, ולא כך הבנתי אותם.
אני הבנתי שאשה נוהגת כמנהג בעלה.
אבל כאן איירי בחומרא שאינה מנהג כפי שכתבתי בתגובה הקודמת.
ולא אלאה אותך לחזור על דבריו שנית...
מסקרן, אלו מנהגים יש שהאשה נוהגת כמנהג אימה ולא כמנהג נשות בית בעלה
יאיר1 כתב:האשכול חרג מאד מהבירור שהתבקש פותח האשכול לברר.
אני רוצה לחזור לענין ההוא.
אם אדם רוצה להחמיר על עצמו איזה חומרא, דרך משל שלא לטלטל במקום שאין עירוב מהודר.
האם אשתו חייבת גם להחמיר בזה?
כמובן שבדיני שלום בית יש עוד מה לומר כאן. אני מדבר מבחינה הלכתית.
יש מה שמכונה 'מנהג המקום', זה נוגע למנהגי הקהילות, אבל לא כל חומרא של החזו"א אף אם מישהו קיבלה על עצמו נעשית 'מנהג המקום'.
ואולי תושבי אזור 'לדרמן' כן צריכים.
זה מקום לדיון.
ר' משה לא איירי בזה, ואם יש קהילה שמנהגה דווקא ללכת עם מטפחת או עם פאה זה ענין אחר.
נראה שר' משה איירי באחד שאין להם בזה מנהג כמו רב הציבור הליטאי, ואחד רצה להחמיר על אשתו. בזה אינה חייבת מדין 'מנהג המקום'.
כנלע"ד.
ואשמח שיבררו ענין זה כאן.
שקלאוו כתב:האם יש לאשה לפלפל אם ציווי בעלה הוא משום הלכה פסוקה, מנהג המקום, משום מנהג אבות, משום חומרא יסודית, מסום חומרא רחוקה, משום דבר מותר שנהגו בו איסור, משום ספק דאורייתא, משום חסידות, משום פרישות, משום תרי דרבנן או משום גילוי אליהו בחלום? איפה שמענו ואיפה ראינו כדברים האלה? האם כיוצא בזאת עלה על דעת רבותינו בכל הדורות?
ממ"נ: אם למנהגו של האיש אין שחר והוא מן המתמיהין, מרא דאתרא יכול להורות אף לו בגופו שלא לנהוג כן. ואם האיש אכן יכול להחמיר על עצמו, הרי שהוא יכול גם על אשתו כגופו.
שמואל דוד כתב:יאיר1 כתב:אני לא יכול להוכיח.
אני משער שקראת את שתי התשובות המדוברות, וכנראה גם את זו מאורח חיים גבי מנהג אשה נשואה.
יצא לי כמה וכמה פעמים לעיין בתשובות הללו, ולא כך הבנתי אותם.
אני הבנתי שאשה נוהגת כמנהג בעלה.
אבל כאן איירי בחומרא שאינה מנהג כפי שכתבתי בתגובה הקודמת.
ולא אלאה אותך לחזור על דבריו שנית...
מסקרן, אלו מנהגים יש שהאשה נוהגת כמנהג אימה ולא כמנהג נשות בית בעלה
אשמח בביאור תיבות אלו: שאין הבעל יכול למחות... משום שדין שלה הוא ולא שייך זה למנהג הבעל.
לפי דבריך העיקר חסר מן הספר.
שקלאוו כתב:יאיר1 כתב:האשכול חרג מאד מהבירור שהתבקש פותח האשכול לברר.
אני רוצה לחזור לענין ההוא.
אם אדם רוצה להחמיר על עצמו איזה חומרא, דרך משל שלא לטלטל במקום שאין עירוב מהודר.
האם אשתו חייבת גם להחמיר בזה?
כמובן שבדיני שלום בית יש עוד מה לומר כאן. אני מדבר מבחינה הלכתית.
יש מה שמכונה 'מנהג המקום', זה נוגע למנהגי הקהילות, אבל לא כל חומרא של החזו"א אף אם מישהו קיבלה על עצמו נעשית 'מנהג המקום'.
ואולי תושבי אזור 'לדרמן' כן צריכים.
זה מקום לדיון.
ר' משה לא איירי בזה, ואם יש קהילה שמנהגה דווקא ללכת עם מטפחת או עם פאה זה ענין אחר.
נראה שר' משה איירי באחד שאין להם בזה מנהג כמו רב הציבור הליטאי, ואחד רצה להחמיר על אשתו. בזה אינה חייבת מדין 'מנהג המקום'.
כנלע"ד.
ואשמח שיבררו ענין זה כאן.
האם יש לאשה לפלפל אם ציווי בעלה הוא משום הלכה פסוקה, מנהג המקום, משום מנהג אבות, משום חומרא יסודית, מסום חומרא רחוקה, משום דבר מותר שנהגו בו איסור, משום ספק דאורייתא, משום חסידות, משום פרישות, משום תרי דרבנן או משום גילוי אליהו בחלום? איפה שמענו ואיפה ראינו כדברים האלה? האם כיוצא בזאת עלה על דעת רבותינו בכל הדורות?
ממ"נ: אם למנהגו של האיש אין שחר והוא מן המתמיהין, מרא דאתרא יכול להורות אף לו בגופו שלא לנהוג כן. ואם האיש אכן יכול להחמיר על עצמו, הרי שהוא יכול גם על אשתו כגופו.
יאיר1 כתב:אדם יכול להחמיר על עצמו חומרא ראויה, אך לא על אשתו.
דרך משל, אדם החליט לא לאכול כשרות מסויימת. או למלוח עופות בבית, זו חומרא ראויה, ואינו מן המתמיהים.
האם אשתו אסורה לאכול כשרות זו, או עופות ממליחה תעשייתית?
שקלאוו כתב:יאיר1 כתב:אדם יכול להחמיר על עצמו חומרא ראויה, אך לא על אשתו.
דרך משל, אדם החליט לא לאכול כשרות מסויימת. או למלוח עופות בבית, זו חומרא ראויה, ואינו מן המתמיהים.
האם אשתו אסורה לאכול כשרות זו, או עופות ממליחה תעשייתית?
דוגמא נפלאה. הבעל יכול לאכול רק שארית ישראל והאשה יכולה להסתפק ברבנות או OU.
כל אחד יקנה עופות ובשרים אחרים. אם הוא סובר שרבנות זה ספק טריפה, הבעל צריך להגעיל את הסירים אחרי כל בישולי אשתו.
הילדים? בכלל מבולבלים.
אבל למה אתה עוצר רק בכשרות? מסתמא שבכל חלקי השו"ע היא תנהג כפי הבנתה (או הבנת האג"מ) מהו עיקר הדין ותסנן ממנהגי בעלה את כל מה שהיא חושבת לחומרא.
תן דעתך: האם זו דרך התורה בהנהגת איש וביתו, או שמא זה קרוב יותר לשחוק ולצון?
שמואל דוד כתב:הגרמ״פ ז״ל לא כתב שהיא יכולה לעשות כל מה שהיא רוצה בכל דבר. רק כתב שבדינים שלה (קשה להגדיר מה הן דינים שלה - וזה הוא שאלות האשכול) אין הבעל יכול למחות כנגדה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים