דרומי כתב:ברשותכם אבקש לרכז קטעים בתפילה, מלבד תפילת שמונה-עשרה עצמה, שנוהגים בהם (לפחות בחלק מהקהילות) לעמוד לצד 'מזרח', כלומר, לכיוון ירושלים.
הראשון הזכור לי כרגע, הוא שבקידוש לבנה יש מנהג לעמוד לצד 'מזרח', והסיבה לכך היא כדי להדגיש שאיננו עובדים ח"ו את הירח אלא משתחווים לה'.
דרומי כתב:מצאתי באמתחתי ציון כזה: ראה מקו"ח סי' תקפג לגבי אבינו מלכנו שיש לאומרו כלפי מזרח כמו שמו"ע.
ואיני יודע (זוכר) מהיכן העתקתיו, אך במקור חיים (לבעל החות יאיר) איני מוצא דבר זה כלל. אולי יכול מי מהחכמים לסייע להבין את כוונת ההפניה, ושכמ"ה.
נובי"ת או"ח סי"ג כתב:ומה ששאל כשמתפללים בבית בעשרה והחלונות הם במערב והקורא צריך לראות לאור החלון וצריך להיות פני הקורא למערב אם רשאים לעשות כן. לא ידעתי שום חשש בזה ובתפלה הוא שהקפיד הכתוב שיתפללו דרך ארצם ויהיו פניו לירושלים אבל קריאת התורה יכול להיות לאיזה צד שירצה. ואי משום ההשתחואה שהעולה משתחוה לצד מערב ג"כ אין קפידא שעיקר השתחואה היא רק לכבוד התורה כמבואר במג"א סימן קל"ט ס"ק ו' וא"כ כאן ראוי שישתחוה לצד שהתורה מונחת פתוחה לפניו, גם בלא"ה וכי מה איסור יש במשתחוה למערב ודוקא בשעה שהציבור מתפללים שכולם משתחוים למזרח והוא משתחוה למערב וגם בזה הלא יש פוסקים שיהפוך פניו דוקא לצד מערב דהיינו פניו לבה"כ. ועוד ששם אין הטעם משום השתחואה רק על גוף עמידתו בתפלה היפך מן הצד שהציבור עומדים ולית בזה שום חשש דברי הד"ש:
מחזור ויטרי כתב:ברכת אירוסין: ת'. ומכוין פניו כלפי מזרח נגד צד ירושלם. שכל תפילות שאנו מתפללים. אנו מביטין אל היכל ה'. כי כן מצינו בדניאל. וכוין פתיחן לה בעליתה נגד ירושלם. לבד משאר כל הברכות שאין אנו קפידין להביט שם. לכך צריך לכוין פניו כלפי מזרח בברכת חתנים:
עושה חדשות כתב:בתפילת כהן גדול ביוהכ"פ בבית קוה"ק, גם היה בה את הדין הזה.
זה לכאו' הפי' בדברי המשנה "היה עומד בבית קדשי הקדשים יכוין את לבו כנגד בית הכפורת".
דרומי כתב:האם יש מי שדן בפירוש לגבי 'ברכת החמה'?
לפי המנהג שבקידוש לבנה פונים ל'מזרח' לכאורה הוא הדין לברכת החמה. אבל בקידוש לבנה מסתבר שהטעם הוא כדי שלא יהיה נראה כמשתחווה ללבנה, וא"כ בברכת החמה הרי החמה נמצאת גם היא במזרח ומה הרווחנו?...
ועדיין יש לשאול לגבי מקומות שבהם לא פונים בשמו"ע ל'מזרח' אלא לכיוון צפון או דרום, האם גם בברכת החמה עליהם לפנות לכיוון זה דוקא?
כמעיין המתגבר כתב:דרומי כתב:ברשותכם אבקש לרכז קטעים בתפילה, מלבד תפילת שמונה-עשרה עצמה, שנוהגים בהם (לפחות בחלק מהקהילות) לעמוד לצד 'מזרח', כלומר, לכיוון ירושלים.
הראשון הזכור לי כרגע, הוא שבקידוש לבנה יש מנהג לעמוד לצד 'מזרח', והסיבה לכך היא כדי להדגיש שאיננו עובדים ח"ו את הירח אלא משתחווים לה'.
ואם הלבנה נמצאת במזרח?
עושה חדשות כתב:הח"ח ב'מחנה ישראל' כותב לגבי תפילתו של החייל שיכוין שתלך תפילתו דרך קוה"ק,
אבל לא כותב בפירוש שצריך גם להחזיר פניו לאותו צד, וצ"ע.
ושייך קצת גם לאשכול זה - viewtopic.php?t=30317#p316524
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:הח"ח ב'מחנה ישראל' כותב לגבי תפילתו של החייל שיכוין שתלך תפילתו דרך קוה"ק,
אבל לא כותב בפירוש שצריך גם להחזיר פניו לאותו צד, וצ"ע.
ושייך קצת גם לאשכול זה - https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=30317#p316524
ובס' הח"ח חייו ופעלו הביא בשמו שמחוץ לאר"י מכוין פניו רק כנגד אר"י ולא כנגד ירושלים, וכו', [וכבר נמצא כעי"ז בס' נועם אלימלך בפרשת שמות עי"ש], וצ"ע אם זה מתאים עם דבריו במחנה ישראל הנז"ל.
בקומו להתפלל אם היה עומד בחוץ לארץ יחזיר פניו כנגד ארץ ישראל ויכוין גם לירושלים ולמקדש ולבית קדשי הקדשים היה עומד בארץ ישראל יחזיר פניו כנגד ירושלים ויכוין גם למקדש ולבית קדשי הקדשים היה עומד בירושלים יחזיר פניו למקדש ויכוין גם כן לבית קדשי הקדשים היה עומד אחורי הכפורת מחזיר פניו לכפורת
עושה חדשות כתב:חמדת ימים בשש"פ - ונהגו חסידים הראשונים שלא לקרות פרשת בשלח והשירה כי אם באשמורת הבוקר בניגון מעומד כלפי מזרח עד כי אני ה' רופאך וכן ראוי לנהוג.
שא נא עיניך וראה בתרגום מגילת אסתר ה', על הפסוק "ויהי ביום השלישי ותלבש אסתר מלכות", שתרגם בזה הלשון: "וקמת וצליאת בדרת דבית מלכא גואה - דמתבני לקביל בית מלכא די בירושלם" עכ"ל. ונראה שהמתרגם הוציא דבר זה מהא דכתיב שם: "ותעמד בחצר בית המלך הפנימית נכח בית המלך". ויתפרש על-פי אמרם ז"ל במדרש "אסתר רבה" (פרשה ג' - י') דכל מקום שנאמר במגילה מלך סתם, היינו מלכו של עולם מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא. וכן הוא במדרש רבה (שם סי' ט"ו), וכן הוא בגמרא מגילה (ט"ו ע"ב) על הפסוק: "בלילה ההוא נדדה שנת המלך", אר"ת נדדה שנת מלכו של עולם. ועל-פי-זה יתרגם נמי הא דכתיב "בחצר בית המלך הפנימית נכח בית המלך". הכוונה נכח בית מלכו של עולם, דהיינו בית המקדש...
עושה חדשות כתב:בביאוה"ל סי' צד מביא מהתויו"ט דהמתפלל בישיבה אי"צ להחזיר פניו לירושלים, עי"ש אריכות בזה, ושמא הביאור דאם אינו מתפלל מעומד אין בזה את החשיבות של התפילה כ"כ להצריכו להתפלל לכיוון מזרח.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים