דמיגלי שערה ומגניא בה - שהשבכה נוי הוא לשער
חיים סגל כתב:אמנם מן העניין לציין דלהלן בגמ' דף ס"ה מתבאר שהענין בכך שהאשה נמנעת להסיר תכשיט שעלול לגלות שערותיה אינו משום 'צניעות', אלא משום ה'גנאי' שבדבר שיתגלו שערותיה.
ורש"י שם גם הוסיף וכתבדמיגלי שערה ומגניא בה - שהשבכה נוי הוא לשער
והוא פלאי, כאילו כל הענין הוא שהשבכה היא נוי והשער הוא גנאי, והלא בפשטות הענין הוא משום צניעות.
ואף שבגמ' אפשר לדחוק שהגנאי הוא משום חוסר הצניעות, אך מדברי רש"י שהוצרך להוסיף ש'השבכה היא נוי' משמע לא כן, וצ"ע.
איתן נוי כתב:דף סא: שורה אחרונה. והתניא: אחד חולה שיש בו סכנה ואחד חולה שאין בו סכנה! - אלא, כיון דמסי, אף על גב דנקיט ליה בידיה - נמי שפיר דמי.
רש"י: תכשיטו הוא, הלכך אי נמי מייתי ליה ארבע אמות בידים - לא מחייב.
יוצא מרש"י שאף אם החזיק את הקמיע (הנועד לרפואה) בידו עדיין הקמיע מועיל שפיר.
אך חשבתי שישנן קמיעות וסגולות למיניהן שיפעלו אך ורק אם יהיו על מקום מסויים ולא יעילו לו אם יחזיקן בידו. כדאיתא במשנה בשבת (פ"ו משנה י) "יוצאין בביצת החרגול ובשן שועל ובמסמר מן הצלוב משום רפואה..."
וכתב הברטנורא: החרגול - מין חגב, כדכתיב (ויקרא י"א) את החרגול למינהו, ותולין אותו באזן ומרפאים בו כאב האזן: ובשן של שועל - דעבדי לשינתא. למאן דניים להקיצו, תולין עליו שן של שועל חי. ולמאן דלא ניים כדי שיישן, תולין עליו שן של שועל מת: ובמסמר הצלוב - מסמר שבעץ התלוי, אם יניחוהו על נפח שבמכה יסיר הנפח. ורמב"ם פירש שמשימין אותו בצואר מי שיש לו קדחת שלישית וירפאנו:
חיים סגל כתב:אמנם מן העניין לציין דלהלן בגמ' דף ס"ה מתבאר שהענין בכך שהאשה נמנעת להסיר תכשיט שעלול לגלות שערותיה אינו משום 'צניעות', אלא משום ה'גנאי' שבדבר שיתגלו שערותיה.
ורש"י שם גם הוסיף וכתבדמיגלי שערה ומגניא בה - שהשבכה נוי הוא לשער
והוא פלאי, כאילו כל הענין הוא שהשבכה היא נוי והשער הוא גנאי, והלא בפשטות הענין הוא משום צניעות.
ואף שבגמ' אפשר לדחוק שהגנאי הוא משום חוסר הצניעות, אך מדברי רש"י שהוצרך להוסיף ש'השבכה היא נוי' משמע לא כן, וצ"ע.
שמואל דוד כתב:כבודו מציע שסמוכות הראשון לא עושים מעץ?
שמואל דוד כתב:מדוע לא יכול להשתמש בחרובים לעוד דברים?
שמואל דוד כתב:כבודו מציע ש״לשידא״ היינו שמירה כללי להישמר משדים?
לא משמע כן מרש״י ד״ה ליט תבר ומשומת - מקולל ונשבר ומשומת יהא ״שד זה ששמו בר טיט בר טינא״
שמואל דוד כתב:סו:
תלתא מוקמי חמשה מסו כו'. פירש"י ה' - קשרים. צ"ע מדוע לא פירש כן לעיל אצל תלתא מוקמי.
ואולי י"ל שכוונתו לאפוקי מלפרש תלתא מוקמי חמשה, והיינו שיש בכח ג' להעמיד החולי לה' בני אדם ולכן כתב שהכוונה בחמשה היינו חמשה קשרים והוא דבר בפנע"צ.
שמואל דוד כתב:עד.
רש"י ד"ה וליחשב נמי כותש - חטין במכתשת להסיר קליפתן דהואי במקדש בסממנין אלא לאו משום דדמיא לדש לא חשיב לה דהא נמי מיפרקה מלבוש היא.
צ"ע מדוע כתב מקדש ולא משכן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים