נוטר הכרמים כתב:ציינתי מראה מקום. כדאי לך לעיין שם.
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... &pagenum=7
קרעתי את חולצתי כשראיתי את מורי ורבי הגרנ"א מובל למנוחות, וברגע הקריעה, נזכרתי כשראיתי את הרב קורע.
דומני שישיבת ברכת משה הייתה מן הראשונות (אם לא הראשונה) שעלתה - כישיבה - להר הבית. אני זוכר את הפעם הראשונה, את השיעורים וההבהרות שניתנו בישיבה, ואת דברי הרב: "יש לנו אב זקן", הכריז הרב רבינוביץ', "והוא מתגעגע אלינו ורוצה בקרבתנו. הוא רוצה שנעלה אליו, שנבקר אותו...".
באותה עלייה ראשונה הייתי עוד צעיר. בסוף שיעור ח' עזבתי את הישיבה ויצאתי לשליחות באוסטרליה הרחוקה, וחזרתי כעבור שלוש שנים. במשך שמונה חודשים חזרנו לגור במצפה נבו, ולמדתי בישיבה רוב השבוע. גם באותה שנה, בימים הנוראים, הישיבה החליטה לעלות להר הבית, וגם הרב עלה עמם. מישהו מהישיבה שמע שאני מתכוון לעלות עם הישיבה, ושאל אם אני לוקח את הרכב. משעניתי בחיוב, ביקש שאסיע את הרב הלוך וחזור ואלווה אותו.
לפני העלייה להר, ואני ליד הרב, קיבלנו את התדרוך הרגיל שאסור להתפלל, לומר פסוקים, לכרוע ולהשתחוות, או לקרוע בגדים, וכו' וכו'. דומני שהרב מדן היה איתנו באותה שנה (ייתכן שהיה זה מישהו אחר), והוא עמד והסביר לתלמידים שעלו בקבוצה הזו כמה דברים על מה שהם רואים סביבם, על מקום המקדש והעזרות, ועוד ועוד.
לפתע, ראיתי שהרב שם ידיו על דש חולצתו, ומנסה לקרוע אותה. השוטרים ואנשי הוואקף לא שמו לב למה שמתרחש, אבל אני תמהתי אם הרב בכלל יוכל לבצע את הקריעה ללא חיתוך ראשוני בעזרת מספריים או סכין. והנה, הרב מצליח לקרוע את הבגד, ומסיים את הקריעה על מקום המקדש כהלכתה...
בדרך חזור, ברכב, שאלתי את הרב על כך, ואמרתי שהופתעתי שהרב הצליח לקרוע. הרב אמר לי: "אומר לך את האמת - גם אני הופתעתי. לא חשבתי שאצליח לקרוע, וגם חשבתי שיעצרו אותי, אבל הרגשתי צורך גדול לעשות זאת, ואיך שהוא הצלחתי".
ואני למדתי שלפעמים, כשהאידיאולוגיה של האדם בוערת בו - וגם אם המציאות לכאורה לא תומכת בהצלחת היישום של אידיאולוגיה זו - צריך לפחות לנסות, ולקוות לסייעתא דשמיא. ואם זכה האדם, הרי הוא בבחינת צדיק גוזר, שהקדוש ברוך הוא מסייע לו ומקיים דבריו.
נוטר הכרמים כתב:אנסה להסביר, בתקוה שאצליח.
ראשית אקדים, שהנושא של כתיבת תולדות תופס אותי במיוחד כמי שבסופו של דבר התעסק בתחום.
אמנם הוצאתי ספר מסוג מאוד מסוים,
יותר אוסף 'רשימות' סויבקטיבית של תלמיד, יותר בגוון תורני / הגותי, ופחות ספר מתוכנן ו'מקצועי',
ולמרות זאת.
נוטר הכרמים כתב:אנסה להסביר, בתקוה שאצליח.
ראשית אקדים, שהנושא של כתיבת תולדות תופס אותי במיוחד כמי שבסופו של דבר התעסק בתחום.
אמנם הוצאתי ספר מסוג מאוד מסוים,
יותר אוסף 'רשימות' סויבקטיבית של תלמיד, יותר בגוון תורני / הגותי, ופחות ספר מתוכנן ו'מקצועי',
ולמרות זאת.
אכן לא בכדי תפסת את הגרש"ז כדוגמא. מורי ורבי היצר על כך שההתמקדות הזאת ב'פיינקייט' ובחיוכים לכולם יצרה איזה 'נספד' שלא כהלכה' ביחס לגדלות התורנית והעבודה הרוחנית הרצופה, ראה בהקדמת 'בשער' לספר דרכי שמואל על אהלות מהדורה שניה, בסוף כותב הגר"ש שלא יאריך על מידותיו הטובות שבזה מסתמא נספד כהלכה...
סופר מהסוג של רי"ב פרידמן יכול לבלול את הכל בתיאורים קיצוניים של גדלות טמירה מעולם השרפים שלובה בעממיות מתוקה של רחובות הבוכרים. 'יעלו הרים ירדו בקעות'.
סופר יותר שגרתי לא מסוגל לכאלו מעברים, ולכן הוא אמור להחליט איזה תבנית וצורה הוא מייעד לספרו, ואיזה אופי הוא מעניק לדמות.
בכל מהלך יש מעלות וחסרונות. כשאתה משגיב ומגדיל, זה מרומם, מעצים שאיפות ויוצר מרחב אדיר ומעורר השראה. מאידך, אתה מרחיק את המטרה מהקורא.
כשאתה ממקד ומפשיט, את משתף ונותן אחיזה לכל, אך מאידך, אתה מקטין ומצמצם.
https://www.inn.co.il/News/News.aspx/436291יצחק אייזיק כתב: . . יש במאמר 'ארי עלה מקנדה' שבערוץ שבע, פרטים יפים על תולדות חייו.
צ"ל: אישים וניחוחים.יצחק אייזיק כתב:ראו גם: משה קרונה, אישים וניחוחות . .
לכאו' הכוונה לרא"ז אפשטיין.יצחק אייזיק כתב: . . סבא אמר שהיה שם [במונטריאול] גאון בשם הרב אפשטיין שנפטר בשנת תשס"ט. אינני יודע על מי מדובר . .
בתשנ"ג?!יצחק אייזיק כתב: . . שכאשר הוא הוציא לראשונה את שו"ת 'מלומדי מלחמה' . . שבאותה תקופה הרבנות הצבאית לא היתה פעילה . .
יצחק אייזיק כתב:עוד סיפר לי סבא שלימים, כשביקר הרב הירשפרונג בארץ, ביקש ממנו סבא שיבוא לבקר בישיבה, ששכנה אז במישור אדומים. סבא רצה שהתלמידים יראו גדלות של תורה, ויהיו להם מושגים. הרב הירשפרונג הגיע ועבר אצל כל חברותא וציטט להם בע"פ את הדף שהם עמדו בו עם רש"י ותוס'. חלק מהם לא התביישו והביאו גמרות נידחות כדי לבחון אותו,
וכמובן שהוא ציטט להם כל מקום שביקשו, מילה במילה, דפים שלימים עם רש"י ותוס' (נראה לי שאמר שציטט גם את הרא"ש).
אשכול זה לא מתאים לדיון זה אך אתייחס בקצרה לדברים.
יש הבדל עצום בין העלמת והדחקת האנושיות של גדולי עולם שהיא עוולה אמיתית! מאחר שהקורא מקבל תמונה לא נכונה כביכול אנשים גדולים אינם מתנהגים באנושיות.
לבין העמדת זרקור רב עוצמה רק על חלק האנושיות. ופשוט.
מבלי להכנס לפרטים מזהים [אפשר בפרטי למעוניין] שמעתי מיהודי ת"ח שעסק בכתיבת תולדותיו של אחד מצדיקי הדור האחרון שנודע בשארפקייט שלו, שממשיכי דרכו לא הרשו לפרסם בספר תולדותיו עובדות אמיתית ומדהימות איך נהג באהבה ובחיבה בקהל מרעיתו, מחששם שזה ימעט את הדמות! אותו כותב אמר לי שלענ"ד טעות גדולה עשו, כי גרמו בכך שהיחס לדמותו היא אכן כדמות של שרף, אך מאידך איבדו חלק אמיתי ועצום בהנהגתו שגם הוא יכול ללמד ולהאיר דרך לרבים.
ודי בזה.
נראה לי שזה גופא מה שמנסים לטעון, ולדעתי במידה רבה של צדק, למה אצלינו נתפס החלק של 'חלוקת השוקולדים' כמקטין ומצמצם, מה קטן ומה מצומצם, בהתנהגות אנושית, ורגילה, למה אדם גדול צריך בהכרח שיהיה סביבו כל הזמן מתח תמידי ואוירה של יוה"כ, אפשר להיות ברמה של דביקות גבוהה מאוד בבורא ית' גם בזמן שמתנהגים כ'אדם רגיל', זה גופא הגדלות.
לדוגמא אני תלמיד של דודך מו"ר הגרא"א שליט"א, ובעיניי הוא אדם שקרוב לשלימות בכל כך הרבה שטחים ורובדים, וכ"כ שמחתי השבוע לשמוע מהחברותא שלי שקרוב אליו מאוד מאוד, על סעודות שבת ארוכות מאוד, שבהם הוא יושב ומספר וצוחק ממש כאחד האדם, [והנושאים ממש ממש לא ברומו של עולם - ממש הנושאים שבשולחן שבת שלי בבית] ועוד הרבה דוגמאות עד"ז.
אצלי זה לא הקטין וצמצם אלא אדרבה העצים את ההשתוממות איך שייך באדם אחד השילוב המיוחד הזה, להיות אדם גדול כ"כ בג' עמודי עולם, ולהשאר כביכול אדם רגיל. ה'תפארת' הזו היא שלימות מאין כמותה.
[ואת"ל אפשר שזה עיקר הויכוח הגדול על 'עשייתו של גדול', ועוי"ל ששונה מאוד ההסתכלות ה'בניברקית' מההסתכלות ה'ירושלמית' בעניין זה.]
אכן 'חסיד' רואה, חווה ונושם דברים אחרים אצל רבו.והסברתי על פי דרך זה מה שיש בחז"ל שדוד המלך כשעשה את התהילים זחה דעתו עליו שאמר כ"כ שירה לפני הקב"ה, ותבא הצפרדע ואמרה לו שהיא אומרת כל היום שירה יותר ממנו. צריכים להבין מאמר זה לא שהצפרדע דברה עם דוד המלך כמו אתונו של בלעם, אלא שזהו כמשאחז"ל בנזיר, אמר אמרה פרה זו או אמר אמרה דלת זו, שהאדם הבעל שכל חושב כך על הפרה או על הדלת, ודוד המלך כששמח בתהילים שחיבר כ"כ שירה לפני הקב"ה הרגיש בנפשו בענוותנותו הגדולה שאין לו להתפאר בזה שכל העולם אומרים שירה, עד שגם הצפרדע הזו בצעקותיה באגם ג"כ היא אומרת שירה לפני הקב"ה, והרגיש דוד המשורר האלקי שכל החיים משוררים אפילו הצפרדעים בצעקותיהם הם ג"כ שירה נפלאה לפני השי"ת בורא העולם ומנהיגו.
וכן מצאנו בברכי נפשי, הכפירים שואגים לטרף ולבקש מקל אכלם, לא שהכפירים מתפללים להשי"ת אלא המשורר הרגיש בשאגת האריה לטרוף טרף בלא דעת כמו חיה טורפת המחפשת אכילתה שזוהי תפילה, מפני שהוא היה עוסק תמיד ברגשי תפילה, ראה את כל העולם כולו מתפללים ומבקשים חיים ומזון מהבוי"ת וגם הכפירים בתוכם.
וגם כשהזמין, לא אכל עמהם - אלא אחר הפצרות מרובות:איש גבעות כתב: . . אף שכמובן לא הזמין את הפיצה לעצמו אלא כדי לארח את נכדיו.
יצחק אייזיק כתב:פעמים רבות כשהיינו מבקרים אותו הי' סבא מזמין לנו מגש פיצה. בפעמים הבודדות שבהן נכנע ללחץ שלנו ואכל איתנו, הי' אוכל באצילות של מלך: נוטל משולש פיצה לצלחת בעזרת סכין ומזלג, חותך בעזרתם את המשולש לחתיכות קטנות, ואוכל כל חתיכה במזלג.
איש גבעות כתב:מאי משמע "לא חייבים להתווכח"?
הן זה גופא הויכוח.
האם לכתוב בלשון תלושה מן הקרקע, מלאה קריאות התפעלות מלאכותיות, או שמא לכתוב בפשטות דברי אמת היוצאים מן הלב על כל צדדי האישיות הגדולה.
כן, גם על החתולה שהיה מאכיל, כפי הנראה בקביעות, בפתח ביתו.
בשולי הדברים יובהר כי אין לי כל דעה לגבי אישיותו של נשוא האשכול.
הקשר היחיד שיש לי אליו הוא קריאת ספרי תלמידו הרב חיים סבתו: "תיאום כוונות", "כעפעפי שחר" ושאר ספרים חשובים.
בשנות נעוריי הזדמן לידי ספר שו"ת שחיבר המנוח, וזכרוני היטב את התדהמה שתקפה אותי. פסקיו כמובן שלא תאמו את דרך הפסיקה המקובלת והפליאו עד למאד.
נוטר הכרמים כתב:לא חייבים להתווכח. כדאי לתפוס את העיקרון.
מקדש מלך כתב:איש גבעות כתב:מאי משמע "לא חייבים להתווכח"?
הן זה גופא הויכוח.
האם לכתוב בלשון תלושה מן הקרקע, מלאה קריאות התפעלות מלאכותיות, או שמא לכתוב בפשטות דברי אמת היוצאים מן הלב על כל צדדי האישיות הגדולה.
כן, גם על החתולה שהיה מאכיל, כפי הנראה בקביעות, בפתח ביתו.
בשולי הדברים יובהר כי אין לי כל דעה לגבי אישיותו של נשוא האשכול.
הקשר היחיד שיש לי אליו הוא קריאת ספרי תלמידו הרב חיים סבתו: "תיאום כוונות", "כעפעפי שחר" ושאר ספרים חשובים.
בשנות נעוריי הזדמן לידי ספר שו"ת שחיבר המנוח, וזכרוני היטב את התדהמה שתקפה אותי. פסקיו כמובן שלא תאמו את דרך הפסיקה המקובלת והפליאו עד למאד.
מי אמר שזה תלוש. כל שמנסה הרב נוטר לומר הוא שהאישיות של אנשים גדולים היא נעלית. ומי שלא מבין את המשמעות של אישיות נעלית, גם ברוך יהיה ויכיר בחסרונו, בבחינת תכלית הידיעה שנדע שלא נדע.
לאסוף מהם תכונות שגם לנו יש, מי יותר ומי פחות, זה פספוס של עיקר הדמות, גם אם אפשר יותר להיתפס לזה יותר, כי זה החלק שבו אנחנו והם שוים.
קריאות התפעלות, אם הן מלאכותיות, הם אכן מיותרות. אבל מי דיבר על קריאות התפעלות?
הרבה יותר קשה לנסות להסביר מהי אישיות נעלית, להמחיש את העניין, או למצוא אנקדוטות שימחישו אותו. זה מסובך פי כמה מסיפורי סבא טוב ובעל נחמד. דווקא הקושי, יוצר במקרה של אי הצלחה שבלונה מגוחכת. כי ככל שהפרויקט קשה יותר, קל לטעות ולהתעקם בו.
מקדש מלך כתב:דמותו של הגדול לא מורכבת ממעשים שבני אדם אינם עושים.
כל אחד יכול לכתוב או לדמיין על דמות שלומדת עשרים וארבע שעות ביממה, זוכרת ש"ס ופוסקים בעל פה וכו', לעולם לא מדברת דברים בטלים וכו'.
מאידך כל אחד להכניס כשלונות לרוב, כדי לצאת ידי הטוענים שצריך לא לעשות מהגדול מלאך. והכי קל לספר עליו שהוא אדם רגיל. כאן אני יכול לקחת דוגמאות מעצמי (כשאני משתדל להיות נחמד...). כן, גם אני מציע שתייה לאיש מקצוע שמגיע הביתה. וגם מדבר יפה עם ילדי בסעודת שבת, וכו' וכו'.
האיש הגדול הוא אישיות מיוחדת ונעלית. זהו הסיפור המיוחד, שאם סיפרת אותו, הרי שהעברת לאנשים משהו על האיש, ואם לא סיפרת אותו, הרי שהאנשים אינם יודעים במי המדובר. מהי אישיות מיוחדת? דוגמא נדושה: החזון איש כפי שנשקף מהספר של חיים גראדה. גם כשהוא נכשל לפעמים, הוא אינו חדל להיות איש האלקים, כפי שאותו תועה מצליח להעביר לקורא במילים על פני הדף.
האישיות עוברת לקורא באמצעות תיאורים נכונים. באמצעות שיחותיו והדברים שהיו מרגלא בפומיה. כפי שהוא נחשף בשעות לחץ ומצוקה, וכפי שהוא ניכר בכוסו כיסו וכעסו. באמצעות מחשבותיו שחשף בשעת הכושר. באמצעות אנקדוטות. וגם באמצעות מעשים כבירים. אבל ודאי שלא בהיותו איש נחמד. יש מספיק אנשים נחמדים, בינונים או בינוניים ומטה. ברור שיפה לתאר שגדלותו לא מנעה ממנו מלהיות אדם נחמד (מדוע שתמנע? אדם שאינו אנוכי וכעסן, קל וחומר עובד ה' בדחילו ורחימו, אינו אמור להיות אדם שאינו ידידותי לסביבה), אבל שזו תהיה נקודת השיא?!
ולכל זה אין קשר לכשלונות, מאבקים ונפילות. כך שאין כל תפיסה או קשר לדברי הר"י הוטנר הידועים.
מקדש מלך כתב:דמותו של הגדול לא מורכבת ממעשים שבני אדם אינם עושים.
כל אחד יכול לכתוב או לדמיין על דמות שלומדת עשרים וארבע שעות ביממה, זוכרת ש"ס ופוסקים בעל פה וכו', לעולם לא מדברת דברים בטלים וכו'.
מאידך כל אחד להכניס כשלונות לרוב, כדי לצאת ידי הטוענים שצריך לא לעשות מהגדול מלאך. והכי קל לספר עליו שהוא אדם רגיל. כאן אני יכול לקחת דוגמאות מעצמי (כשאני משתדל להיות נחמד...). כן, גם אני מציע שתייה לאיש מקצוע שמגיע הביתה. וגם מדבר יפה עם ילדי בסעודת שבת, וכו' וכו'.
האיש הגדול הוא אישיות מיוחדת ונעלית. זהו הסיפור המיוחד, שאם סיפרת אותו, הרי שהעברת לאנשים משהו על האיש, ואם לא סיפרת אותו, הרי שהאנשים אינם יודעים במי המדובר. מהי אישיות מיוחדת? דוגמא נדושה: החזון איש כפי שנשקף מהספר של חיים גראדה. גם כשהוא נכשל לפעמים, הוא אינו חדל להיות איש האלקים, כפי שאותו תועה מצליח להעביר לקורא במילים על פני הדף.
האישיות עוברת לקורא באמצעות תיאורים נכונים. באמצעות שיחותיו והדברים שהיו מרגלא בפומיה. כפי שהוא נחשף בשעות לחץ ומצוקה, וכפי שהוא ניכר בכוסו כיסו וכעסו. באמצעות מחשבותיו שחשף בשעת הכושר. באמצעות אנקדוטות. וגם באמצעות מעשים כבירים. אבל ודאי שלא בהיותו איש נחמד. יש מספיק אנשים נחמדים, בינונים או בינוניים ומטה. ברור שיפה לתאר שגדלותו לא מנעה ממנו מלהיות אדם נחמד (מדוע שתמנע? אדם שאינו אנוכי וכעסן, קל וחומר עובד ה' בדחילו ורחימו, אינו אמור להיות אדם שאינו ידידותי לסביבה), אבל שזו תהיה נקודת השיא?!
ולכל זה אין קשר לכשלונות, מאבקים ונפילות. כך שאין כל תפיסה או קשר לדברי הר"י הוטנר הידועים.
כד דמך ר' יוסי ממלחיא סליק ר' יוחנן וריש לקיש לגמילות חסדא וסליק עמהון ר' יצחק פסאקא, והוה תמן חד סב בעי למיעל ומיפתח עלוי ולא שבקוניה, א"ל ר' יצחק פסאקא קדם אילין אריותא דאורית את פתח פומך, אמר להו ר' יוחנן שבקוניה דהוא גבר סב, ייעול וישתבח באתריה.
מקדש מלך כתב:על התיאור שהגיע לכך כבר מינקותו כבר התאונן הגר"י הוטנר וכנ"ל.
אבל הדיון כאן היה העלאה על נס כיצד הוא מאכיל חתולה בזקנותו, לאחר שכבר הגיע למעלותיו.
מקדש מלך כתב:על התיאור שהגיע לכך כבר מינקותו כבר התאונן הגר"י הוטנר וכנ"ל.
אבל הדיון כאן היה העלאה על נס כיצד הוא מאכיל חתולה בזקנותו, לאחר שכבר הגיע למעלותיו.
איש גבעות כתב:גדולי התורה בבני ברק וירושלים לא מאכילים חתולים.
לבי במערב כתב:לכאו' הכוונה לרא"א אפשטיין.יצחק אייזיק כתב: . . סבא אמר שהיה שם [במונטריאול] גאון בשם הרב אפשטיין שנפטר בשנת תשס"ט. אינני יודע על מי מדובר . .בתשנ"ג?!יצחק אייזיק כתב: . . שכאשר הוא הוציא לראשונה את שו"ת 'מלומדי מלחמה' . . שבאותה תקופה הרבנות הצבאית לא היתה פעילה . .
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 550 אורחים