מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
יושב הארץ
הודעות: 798
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ב' מרץ 30, 2020 11:47 am

מכתב בפרסום ראשון של ראשי קהילת הפרושים משנת תרי"ד אל הקונסול האנגלי שיפעיל השפעת מלכת אנגליה לתת רישיון לבניית "בית כנסת החורבה".

https://il.bidspirit.com/ui/lotPage/sou ... 95?lang=he

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' מרץ 31, 2020 8:21 am

יושב הארץ כתב:מכתב בפרסום ראשון של ראשי קהילת הפרושים משנת תרי"ד אל הקונסול האנגלי שיפעיל השפעת מלכת אנגליה לתת רישיון לבניית "בית כנסת החורבה".

https://il.bidspirit.com/ui/lotPage/sou ... 95?lang=he

יפה.
מעניין וחשוב במיוחד החלק של פירוט הפעולות שנעשו לפדיון החורבה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » א' אפריל 05, 2020 8:22 am

בעבר, החוקר אריה מורגנשטרן היה משתמש בציטוט מאגרות הפקוא"מ כהוכחה לכך שתלמידי הגר"א עלו בשליחותו של רבם הגר"א (כיום כבר חזר בו מורגנשטרן מכך). וכך כתב בעבר:
אוצר החכמה_172124 (6).jpg
גאולה בדרך הטבע, עמ' 26
אוצר החכמה_172124 (6).jpg (129.95 KiB) נצפה 13681 פעמים

מורגנשטרן התבסס על קטע מאגרות הפקוא"מ בו כתב רצ"ה לעהרן כך:
אוצר החכמה_172124 (7).jpg
גאולה בדרך הטבע, עמ' 420
אוצר החכמה_172124 (7).jpg (69.84 KiB) נצפה 13681 פעמים

רק שמבדיקת כתה"י עולה שלא מדובר על ראש"ז צורף אלא על השד"ר ר' חנוך זונדל ב"ר צבי הירש, ולא על ר' אליהו ביאליסטוקר אלא על רי"ל ביאליסטוקר.
אבל לא זה העיקר כמובן, אלא המשפט "שתחילת שליחותו היתה על פי הגאון דווילנא זצוק"ל" - וזה אכן כתוב שם.
אלא מאי - יש כאן טעות של לעהרן!!!
האגרת של לעהרן נכתבה כמענה לר' נתן נטע ב"ר מנחם מנדל משקלוב. לרוב אין לנו את האגרות שנשלחו אל לעהרן אלא רק את אגרותיו של לעהרן, אבל במקרה זה יש לנו את האגרת ששלח רנ"נ קודם לכן אל לעהרן, ושם רנ"נ כותב כך אודות ר' חנוך זונדל:
7.png
7.png (50.61 KiB) נצפה 13681 פעמים

וראשית שליחותו הי' ע"פ רצון הגאון החסיד דוולאזין זצוק"ל אשר ארחו לחברא להחסיד המפור' מו' ליב אשכנזי ז"ל. כי הגאון החסיד הי' מכירו לשעבר כאשר הי' מחובשי ביהמ"ד ישיבתו.

כלומר, לעהרן שגה וכתב "הגאון דווילנא" בעוד במקור כתב לו רנ"נ שהיה זה "הגאון החסיד דוולאזין" - מוהר"ח - ששלח בראשונה את רח"ז הנזכר.
נמצא שהציטוט הכי מוקדם (אדר-שני תקצ"ז) המקשר את פעולותיהם של תלמידי הגר"א בעליה לאר"י ישירות לשליחות מהגר"א עצמו - הוא ציטוט עם שגיאה בעיקר תוכנו!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16053
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אפריל 12, 2020 2:41 am

במוסף ש"ק של י"נ היו"ל לחג הפסח, מתפרסמת כתבה מאת הרב גרשון טברסקי (ברוורמן) ובה כל נפלאות הגווארדיה. "עם גרזנים ושמראל'ך על החלאט, תוך זעקת אנא ה' הושיעה נא... יצאו חברי הגווארידיה של ירושלים והשכימו לפגוע במבקשי רעת העיר שחוברה לה יחדיו..."

אחרי פירוט של כל הציז'בטים, מסכם החוקר בגילוי נאות: "כן יצוין, שבקרב חוקרי התקופה ישנם דעות לכאן או לכאן על אודות היקף פעולותיה של הגוארדיה ומבצעיה, במאמרנו זה נסמכנו על מקורות היסטוריים נכבדים תוך הצלבת מידע ככל שידנו מגעת".

המילים היחידיות שיש בהם כנראה אמת, בתוך כל המשפט המופרך הזה, הם ככה"נ אלה המתייחסות לכהות היד.

אבל טברסקי הוא לא רק חוקר אלא גם הוגה דעות, הוא חתום בעיתון על כמה מאמרים המטיפים לאיסור התגרות באומות, ובכלל זה ביקורת על ההתארגנות של הגנה עצמית ברוסיה במאה התשע עשרה ונזקיה. ובכן אם הגנה זו פסולה ומזיקה, איך תכשר הגווארדיה?

אל דאגה, גם לכך נמצא פתרון וכך חותם טברסקי את מאמרו:

כמובן שפעולות אלו, נדרשו מדין הבא להרגך השכם להרגו, אלו לא נחשבו התגרות ביושב הארץ, אלא להיפך זכו לאהדה ותמיכה מצד הערבים והשלטון, שכן הם הופנו אך ורק לכנופיות ליסטים שהצרו ליהודים וערבים כאחד, מאחר שנטלו עצה מן הזקנים הצליחו, ומיד שבו לתלמודם

ויש לעיין
הודעות: 16
הצטרף: ב' פברואר 17, 2020 12:26 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי ויש לעיין » א' אפריל 12, 2020 10:04 am

בלוג מחקרי חדש של אליאך (הבן של) בנושא עליית תלמידי הגר"א.
https://haprushim.blogspot.com/

היום פורסמה שם רשומה מעניינת על מתי החל לכאורה הגרמ"מ משקלוב לעשות צעדים מעשיים לעליה לאר"י.
https://haprushim.blogspot.com/2020/04/ ... st_12.html

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' אפריל 12, 2020 11:04 am

איש_ספר כתב:במוסף ש"ק של י"נ היו"ל לחג הפסח, מתפרסמת כתבה מאת הרב גרשון טברסקי (ברוורמן) ובה כל נפלאות הגווארדיה. "עם גרזנים ושמראל'ך על החלאט, תוך זעקת אנא ה' הושיעה נא... יצאו חברי הגווארידיה של ירושלים והשכימו לפגוע במבקשי רעת העיר שחוברה לה יחדיו..."

אחרי פירוט של כל הציז'בטים, מסכם החוקר בגילוי נאות: "כן יצוין, שבקרב חוקרי התקופה ישנם דעות לכאן או לכאן על אודות היקף פעולותיה של הגוארדיה ומבצעיה, במאמרנו זה נסמכנו על מקורות היסטוריים נכבדים תוך הצלבת מידע ככל שידנו מגעת".

המילים היחידיות שיש בהם כנראה אמת, בתוך כל המשפט המופרך הזה, הם ככה"נ אלה המתייחסות לכהות היד.

אבל טברסקי הוא לא רק חוקר אלא גם הוגה דעות, הוא חתום בעיתון על כמה מאמרים המטיפים לאיסור התגרות באומות, ובכלל זה ביקורת על ההתארגנות של הגנה עצמית ברוסיה במאה התשע עשרה ונזקיה. ובכן אם הגנה זו פסולה ומזיקה, איך תכשר הגווארדיה?

אל דאגה, גם לכך נמצא פתרון וכך חותם טברסקי את מאמרו:

כמובן שפעולות אלו, נדרשו מדין הבא להרגך השכם להרגו, אלו לא נחשבו התגרות ביושב הארץ, אלא להיפך זכו לאהדה ותמיכה מצד הערבים והשלטון, שכן הם הופנו אך ורק לכנופיות ליסטים שהצרו ליהודים וערבים כאחד, מאחר שנטלו עצה מן הזקנים הצליחו, ומיד שבו לתלמודם

תמהני על הרב אי''ס, שכן חילוק גדול יש בין רוסיה לאר''י, שבאחרונה לא היו אלא כגנבים ושודדים מועטים, משא''כ ברוסיה שהיו כנופיות גדולות ומסודרות מה שיכל לגרור אחריו נזקים חמורים, ומשא''כ בארץ שלא היה לערבים כח מסודר ורב יותר מידי.

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש פלוני » א' אפריל 12, 2020 1:08 pm

ויש לעיין כתב:בלוג מחקרי חדש של אליאך (הבן של) בנושא עליית תלמידי הגר"א.
https://haprushim.blogspot.com/

היום פורסמה שם רשומה מעניינת על מתי החל לכאורה הגרמ"מ משקלוב לעשות צעדים מעשיים לעליה לאר"י.
https://haprushim.blogspot.com/2020/04/ ... st_12.html



חסום לי
אם אפשר להעלות, ישר כח.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אפריל 12, 2020 8:10 pm


איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש פלוני » א' אפריל 12, 2020 8:21 pm

ישר כח גדול.

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש פלוני » א' אפריל 12, 2020 8:31 pm

ויש לעיין כתב:בלוג מחקרי חדש של אליאך (הבן של)
https://haprushim.blogspot.com/2020/04/ ... st_12.html

הכוונה בן של דב או של הג"ר דוד?

ויש לעיין
הודעות: 16
הצטרף: ב' פברואר 17, 2020 12:26 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי ויש לעיין » א' אפריל 12, 2020 8:38 pm

איש פלוני כתב:
ויש לעיין כתב:בלוג מחקרי חדש של אליאך (הבן של)
https://haprushim.blogspot.com/2020/04/ ... st_12.html

הכוונה בן של דב או של הג"ר דוד?

של זה הנוגע לנושא האשכול - בנו של ר' דב

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אפריל 12, 2020 8:43 pm

ובעמ' הקודם הובאו דברי אביו, המצטט את הגר"י משקלוב, תוך ציון כי בנו זה הפנה לכך את תשומת לבו.
אכן?

ויש לעיין
הודעות: 16
הצטרף: ב' פברואר 17, 2020 12:26 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי ויש לעיין » א' אפריל 12, 2020 8:56 pm

לבי במערב כתב:ובעמ' הקודם הובאו דברי אביו, המצטט את הגר"י משקלוב, תוך ציון כי בנו זה הפנה לכך את תשומת לבו.
אכן?

אכן

ויש לעיין
הודעות: 16
הצטרף: ב' פברואר 17, 2020 12:26 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי ויש לעיין » ה' אפריל 30, 2020 8:19 am

רשומה חדשה בבלוג של אליאך:
היכן שהה רמ"מ משקלוב בעת המגיפה בצפת בתקע"ג (1813), בגליל או בירושלים?
https://haprushim.blogspot.com/2020/04/1813.html


עקביה
הודעות: 5713
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 30, 2020 10:18 am

איש_ספר כתב:אבל טברסקי הוא לא רק חוקר אלא גם הוגה דעות, הוא חתום בעיתון על כמה מאמרים המטיפים לאיסור התגרות באומות, ובכלל זה ביקורת על ההתארגנות של הגנה עצמית ברוסיה במאה התשע עשרה ונזקיה. ובכן אם הגנה זו פסולה ומזיקה, איך תכשר הגווארדיה?

אל דאגה, גם לכך נמצא פתרון וכך חותם טברסקי את מאמרו:

כמובן שפעולות אלו, נדרשו מדין הבא להרגך השכם להרגו, אלו לא נחשבו התגרות ביושב הארץ, אלא להיפך זכו לאהדה ותמיכה מצד הערבים והשלטון, שכן הם הופנו אך ורק לכנופיות ליסטים שהצרו ליהודים וערבים כאחד, מאחר שנטלו עצה מן הזקנים הצליחו, ומיד שבו לתלמודם

סדנא דארעא חד הוא, וכל קבלן השקפה ימצא את עצמו מתפתל כצלופח בין העובדות (או במקרה זה, מה שהוא חושב לעובדות) לבין ההשקפה שהוא אמור לספק.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' מאי 05, 2020 6:52 am

משה נחמני פרסם אתמול את הדברים הבאים:

תגלית: מסורת מעניינת ולא ידועה על זיקתו של הגאון מוילנה לארץ ישראל, ועל שליחת תלמידיו ארצה.

א.
כידוע ניסה הגאון לעלות לארץ, אך באמצע הדרך שב על עקבותיו. אנו יודעים שקבוצה משמעותית מתלמידיו עלתה ארצה 10 שנים לאחר פטירתו. עד היום חלוקים החוקרים האם התלמידים עלו במצוות רבם או כיוזמה אישית שלהם.

בחוברת הזאת שלפנינו, שנדפסה בשנת תרצ"ב [1932] בירושלים, מספר איש הישוב הישן אברהם צבי ברעזין סיפור מעניין, שכנראה היה מקובל אז בישוב.

ב.
אני מתרגם את הדברים לעברית בתרגום חופשי [היידיש עתיקה, אשמח אם מישהו יכול לתרגמה מדויק יותר]:

"לילה אחד, בשעה שתיים אחר חצות, הגאון מוילנה לא הצליח להרדם. פתאום הוא התאנח בקול. התלמידים הדואגים, ששמעו את האנחות, נכנסו לחדר וראו שהגאון מתהלך בחדר, שקוע במחשבות. הם שאלוהו מה קרה, והוא לא הסכים לענות להם.
בבוקר קרא הגאון לאחד מתלמידיו, וסיפר לו על חלומו המסעיר שהיה לו: "ראיתי בלילה את ירושלים, את הרי יהודה, ואף את הכותל המערבי". הגאון פירט לתלמידו את המצב בירושלים.

וכשנפטר הגאון, סיפר התלמיד לחבריו על אותו מחזה נורא שהיה לגאון, והוסיף כי הגאון אמר באותה הזדמנות שחייבים לעלות לארץ. ואכן עלו התלמידים ארצה, והראשון שבהם היה ר' ישראל משקלוב".

ג.
עד כאן השמועה על הגר"א ותלמידיו. כאמור, הדברים מודפסים בשנת תרצ"ג 1933, לפני שצצים כל הסיפורים הידועים של בני משפחת ריבלין. יתר על כן, לפי שמועה זו התלמיד הראשון שעולה הוא לא רבי הלל ריבלין, אלא רבי ישראל משקלוב. כלומר זוהי שמועה שאינה חופפת למסורת משפחת ריבלין ולסיפור 'קול התור'.

הדבר המעניין בגירסה זו הוא שאכן הגר"א הוא שציווה על תלמידיו לעלות, אולם שלא בפירוש. רק לאחר פטירתו מתגלה הציווי לתלמידיו, בזכות תלמיד יחיד (מיהו?) שמספר להם על כך.

ד.
למיטב ידיעתי תיאוריה כזאת לא ידועה כלל ממקורות אחרים, ולא נזכרה כלל עד היום בספרות הענפה שנכתבה על עליית תלמידי הגר"א, ואם כן יש בה חידוש גדול שצריך כמובן לברר את מהימנותו.

ה.
גם אם האגדה הזאת - על חלומו של הגר"א ועל כך שציווה לעלות לארץ - אינה נכונה, הרווחנו דבר משמעותי מעצם קיומה של האגדה. וזאת משום שהיא מאשרת לנו את הטענה העיקשת לפיה יש "מסורות שבעל פה" בכל הקשור לעליית תלמידי הגר"א, מלבד ה"תורה שבכתב" שהם הותירו לנו בכתביהם ובאגרותיהם.

הדבר כלל לא מובן מאליו. חוקרים נכבדים של תורת הגר"א טוענים בלהט שכל דבר שאינו כתוב במפורש בכתבי הגר"א ותלמידיו הוא בבחינת "עורבא פרח" או "סילוף מכוון ומגמתי" מצד גורמים מסוימים. לעומת זאת מתברר כאן לראשונה שבישוב הישן אכן שררו אי אלו מסורות ותיקות בייחס לעליית תלמידי הגר"א במצוותו.
---
פרטי החוברת: צום פאלק ישראל : וואס דערצייהלן די זקנים פון ירושלים [=מה שזקני ירושלים מספרים]. ירושלים, דפוס סלומון, תרצ"ב. חוברת אחת מתוך סדרת חוברות על מוסדות הישוב הישן.
95875898_3095108453844479_7021453865971089408_o.jpg
95875898_3095108453844479_7021453865971089408_o.jpg (147.3 KiB) נצפה 12683 פעמים

א. זו אכן מציאה יפה ומעניינת.
ב. אין הסיפור אותנטי יותר מהסיפור הריבליני, שניהם סיפורים שפורסמו 120 שנה ויותר לאחר תחילת עליית תלמידי הגר"א, מה שלא מוסיף הרבה מבחינה מחקרית.
ג. בסיפור זה ראשון התלמידים שעלה הוא ר' ישראל משקלוב, מה שגם אינו נכון, שכן ראשון התלמידים (כפי שמספר ר"י עצמו) היה ר' מנחם מנדל משקלוב.
ד. לא סביר בעיני שהריבלינים המציאו הכל מתחילה ועד סוף, סביר מאוד שהיו שמועות ו"מסורות" שהסתובבו בירושלים שנוצרו עם השנים שהרבילינים היטו אותן לצרכיהם וכו'.
ה. עליית תלמידי הגר"א ב"שליחותו" של הגר"א נזכרת לראשונה כבר בידי ר' יאשע ריבלין עשרות שנים קודם לחוברת הנ"ל.
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ג' מאי 05, 2020 7:28 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' מאי 05, 2020 7:27 am

התרגום הינו (כפי שצויין) חופשי לחלוטין, וכנראה שאך עיקרי הדברים באו בו.

בריושמא
הודעות: 1405
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ג' מאי 05, 2020 8:49 am

כל חוברותיו וסיפוריו ורעיוניו של אבא (כך שמו) צבי ברזין רשומים כאן:
http://merhav.nli.org.il/primo-explore/ ... ilter=true

והמבין יבין. וד"ל.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ג' מאי 05, 2020 8:54 am

ובכל אופן, למרות ולמרות...
המציאה היא יפה ומוצלחת מאד!
(גלגול ראשוני של החלום שמופיע בקול התור).
חמרא למריה וטיבותא לשקייה.

בריושמא
הודעות: 1405
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ג' מאי 05, 2020 9:32 am

לענין כתב:ובכל אופן, למרות ולמרות...
המציאה היא יפה ומוצלחת מאד!
(גלגול ראשוני של החלום שמופיע בקול התור).
חמרא למריה וטיבותא לשקייה.


אכן, כשם שיש גלגול נשמות וכשם שיש גלגול מחילות כך יש גלגול חלומות.
ומן הראוי לכתוב מאמר שלם על 'גלגולי חלומותיהם של אנשי ירושלים'.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ג' מאי 05, 2020 10:36 am

נראה לי שהמאמר הזה יהיה מרתק בהחלט.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' מאי 05, 2020 10:55 am

הלא זהו המאמר שפורסם במכילתא....

בריושמא
הודעות: 1405
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ג' מאי 05, 2020 11:32 am

שמואל שלומוביץ כתב:הלא זהו המאמר שפורסם במכילתא....

לא.
המאמר שפורסם במכילתא עסק באמת מול הבדיה. המאמר ההוא בודד את הבדיה מן האמת.
עוד צריך לכתוב מאמר שעוסק בבדיה עצמה. גלגול חלומות יברר כיצד התחילה הבדיה, כיצד תפחה לאט לאט,
מחלום לחלום, מבדיה לבדיה, מאגדה לאגדה, מפנטזיה לפנטזיה.
סיפור מרתק של אנשים שכתבו בדיה אחת, הסתכלו לצדדים וראו שאין מגיב, והמשיכו בבדיה נוספת,
שבו והסתכלו וראו כי טוב, והמשיכו.
מאמר שיתחיל בשנת תרצ"ט, או קצת קודם לכן, ויתגלגל לו במדרון המחוספס של הסיפורים המשעשעים, המביכים והמגוחכים.
ובסופו יופיע הקומיקס הנהדר והמרתק והמסכם את הכל. חומר מצוין לבני הנעורים.
עם אזהרת קריאה, כמיטב אזהרות ימינו היוצאות חדשים לבקרים על כל קופסה רעננה.

למען שמו באהבה
הודעות: 53
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2016 5:07 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי למען שמו באהבה » ג' מאי 05, 2020 12:12 pm

אל הרב בריושמא
אולי כעת תוכלו לזכותנו ולעלות את המאמר על קול התור לפורום
תודה רבה מראש

בריושמא
הודעות: 1405
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ג' מאי 05, 2020 1:54 pm

למען שמו באהבה כתב:אולי כעת תוכלו לזכותנו ולעלות את המאמר על קול התור לפורום
תודה רבה מראש

הזכות הזאת היא 'חב לאחריני'. חובה היא לעורכים, למסדרים, להולכים לבית הדפוס ולמוכרים העוסקים בהתנדבות ובאמונה
בכל מלאכת מכילתא.
אם יזכו את הציבור - מניין יחיה כתב העת מכילתא? כיצד תוכל המערכת להוציא לאור את גיליון ב' של מכילתא?

'ומכאן תצא קריאה נרגשת אל חושקי תורה בכל אתר ואתר לפתוח כיסם ולהוזיל כסף ולרכוש בשמחה חוברת חשובה של מכילתא
למען יעמוד כתב העת ימים רבים ויהגו בו חכמים ויוסיפו לו מאמרים מסודרים וברורים'.

יושב הארץ
הודעות: 798
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ג' מאי 05, 2020 5:10 pm

א"א להתעלם מחיבור הרעיונות של הרב קוק בקשר לגר"א והגאולה למובא בקול התור: - השאלה מה קדם למה...


א. שישים ריבוא פתח הגאולה.

"והאוכלוסא שתהיה לא בארץ הגלות כי אם בארץ ישראל, ובמספר הראוי, שישים ריבוא, תהיה תחילת צמיחת קרן לבית ישראל" ['עולת ראי"ה' ח"א עמ' שפז].


ב. תלמידי הגר"א עלו לשם "הקץ המגולה" , והגר"א כבחי' משה.

משנת תר"צ:

"כמו שמן השמים עכבו את הרועה הנאמן משה רבינו ע"ה, מלבוא אל הארץ בפועל... כמו כן הננו בטוחים בעז"ה, שההתלהבות הקדושה והעליונה של רבינו הגאון החסיד האלוקי רבינו אליהו זצ"ל שלא יצאה לפועל על ידי עיכובים מן השמים, בעת אשר לא הגיע עדיין הזמן להתחלת צמח ישועה של הקץ המגולה לישראל".

במכתב משנת תרע"ח הוא כותב:
כן, אתחלתא דגאולה ודאי הולכת ומופיעה לפנינו. אמנם לא מהיום התחילה הופעה זו, רק מאז התחיל הקץ המגולה (סנהדרין צח ע"א) להגלות, מעת אשר הרי ישראל החלו לעשות ענפים ולשאת פרי לעם ישראל אשר קרבו לבוא, התחילה אתחלתא זו.

ג. ה אייר-יסוד שבתפארת.

ירח בן יומו,- יורה לנו שאחרי כל המהלכים של כל המסעות הרוחניות, והעברת החיל והחוסן אשר להמון בריות ועולמי תפארה, בעליתם וירידתם, בשבירתם ובנינם, בעוזם ותפארתם, הננו עולים לסקירה עליונה כזאת שכל המערכה הגדולה שעברה לפנינו היא כאין לעומתה, והננו משתוקקים ללידה חדשה, ליצירת עם נולד, ביסוד תפארת יותר נשגב, שהוא מתחיל מהופעה זעירת הכמות, ירח בן יומו, הלוך הולך ואור כצאת השמש בגבורתו, והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתים כאור שבעת הימים, ביום חבש ד' את שבר עמו ומחץ מכתו ירפא, במהרה בימינו, אמן.

ד. הגר"א היה "בדרגה דטוב"

זוהר: כד תמנה כ"ב שנין ז' זמנין לכל חד מאינון עשרה דזבינו ליה, תשכח אלף תק"מ, וכדין יתער פורקנא דישראל כצפרא דשארת לאנהרא זעיר זעיר עד י"ז שנים דאסתלק ההוא צדיק בדרגא דטו"ב, הדא הוא דכתיב: יוסף בן י"ז שנה היה רועה את אחיו".

והוסיף הרב אברהם מפריל אב זקנו של הראי"ה קוק "אולי רמז לגוויעת רבינו" (הגר"א). הכת"י הזה היה רק אצל הראי"ה וי"ל בשנת ת"ש. בקול התור זה מובא כדבר פשוט שהגר"א היה משיח בן יוסף בדרגה דטוב.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' מאי 05, 2020 5:41 pm

זה יכול להתחבר יפה להשערתו של אלי אשד הנודע שרי"מ חרל"פ הוא מחברו של "קול התור"...

יושב הארץ
הודעות: 798
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ג' מאי 05, 2020 6:18 pm

ברור שלא.

הרב חרל"פ מצטט (בקובץ מוסדי ארץ) בשם קול התור של ר' הלל שקלובר. הרב חרל"פ לא שיקר חלילה, מקסימום הוטעה.

הוא גם האמין בפזמונים שהגיעו מר' יושעה (יש בידי הכת"י של ההסכמה שלו)

רש"ז כותב (בהקדמת מהדורת תשכ"ט) שהרב חרל"פ היה בין אלו שתמצתו את קול התור.

אני משוכנע שר' יצחק צבי ריבלין כתב את קול התור או שעמד מאחורי הרעיונות המרכזיים שבהם אותם כתב רש"ז. רש"ז מכנה אותו הרבה "מורי ורבי".

כפי שהובא לעיל ר' יצחק צבי היה עומד ודורש על אלו שמתנגדים לעליה שהם "מרגלים" וכן שהגאולה מתחילה בדרך הטבע ואח"כ יבואו הניסים. ושנמצאים במצב של עולי בבל וכו'. וכן כתב עשרות שנים לפני שי"ל קול התור בהתיחסותו ליסוד הישוב- שגאוני ארץ התעוררו מארץ צפון להניח אבן הפינה לשיבת ציון. רעיונות שמורחבים בקול התור. אך אין לי ברירות שהם הגיעו מהגר"א עצמו.

יושב הארץ
הודעות: 798
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ג' מאי 05, 2020 8:57 pm

יש אתר של מסמכי הפקאו"מ באמטרדם - מכתבים שנשלחו אליהם. הם עדיין לא סרקו מאות אלפי מכתבים בפרט מהעת העתיקה. כדאי לעקוב מעת לעת אם יש עדכונים. רוב המכתבים הם אחרי שנת תר"ל. אך יש גם כמה מלפני שנת ת"ר.

https://safepage.etrog.net.il/?a=block/ ... MsdzMzNTk=

כאן למשל יש מכתבים של משפחת ריבלין אליהם:

https://www.uvaerfgoed.nl/beeldbank/nl/ ... ata=RIVLIN

יושב הארץ
הודעות: 798
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ג' מאי 05, 2020 9:13 pm

לצערי, מה שבעיקר שבר אצלי את האימון באמיתות ספר קול התור שהגיע כביכול מרבינו הגר"א.

הוא הקביעה של רש"ז בספר מגילת היסוד שגם בעל התניא כתב כביכול מגילת "עת לחננה" בהם רמזי גימטריות ע"ד קץ המגולה של משיח בן יוסף. ועוד דברים בנידון...


https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=560


למשל בקובץ אדרת אליהו מצטט מר' שלמה זלמן:

– ועם זאת שורת האמת מחייבתו לומר, כי שיטתו של הגר“א בקיבוץ גליות ובניין הארץ היא כשיטת האדמו”ר בעל התניא, והיא דגלם של החסידים, למען עליית ראשוניהם, תלמידי הבעל-שם-טוב והמגיד ממזריץ' ותלמידיו הוא. ידועה “מגילת עת לחננה” של הרב מליאדי, ובה דברי ברכה לעולים ורמזי גאולה, שהאמין גם האדמו“ר בשליחותו לקבוץ גלויות – ושני קדושי ישראל אלה, הגר”א ובעל התניא, נשמותיהם קורצו משורש אחד…

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16053
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מאי 06, 2020 1:17 am

יושב הארץ כתב:לצערי, מה שבעיקר שבר אצלי את האימון באמיתות ספר קול התור שהגיע כביכול מרבינו הגר"א.

הוא הקביעה של רש"ז בספר מגילת היסוד שגם בעל התניא כתב כביכול מגילת "עת לחננה" בהם רמזי גימטריות ע"ד קץ המגולה של משיח בן יוסף. ועוד דברים בנידון...


https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=560


למשל בקובץ אדרת אליהו מצטט מר' שלמה זלמן:

– ועם זאת שורת האמת מחייבתו לומר, כי שיטתו של הגר“א בקיבוץ גליות ובניין הארץ היא כשיטת האדמו”ר בעל התניא, והיא דגלם של החסידים, למען עליית ראשוניהם, תלמידי הבעל-שם-טוב והמגיד ממזריץ' ותלמידיו הוא. ידועה “מגילת עת לחננה” של הרב מליאדי, ובה דברי ברכה לעולים ורמזי גאולה, שהאמין גם האדמו“ר בשליחותו לקבוץ גלויות – ושני קדושי ישראל אלה, הגר”א ובעל התניא, נשמותיהם קורצו משורש אחד…



לפני כארבעים שנה, כתב ע"כ ר"י מונדשיין ז"ל, בספרו מגדל עוז, בסגנונו המיוחד והמושחז:
בספר מוסד היסוד (ירושלים תשי"ח עמ' 13 הערה 8) יודעים לספר כי הרה"ג ר' שניאור סלונים ור' דוב אפרת ז"ל מרבני חברון היו מדברים הרבה על מגילת עת לחננה שלו של אדמו"ר הזקן. מגילה זו היתה שמורה אצל הגה"צ ר' שמעון מנשה רבה של חברון שקבלה מאת הגאון ר' אלי' יוסף ריבלין. בחלקה הראשון של המגילה ישנם דברי ברכה להנוסעים לאר"י להתיישב בה וחלקה השני מלא דברים סודיים ורמזים סתומים על דרכי האתחלתא דגאולה וישוב אר"י באיתערותא דלתתא. הרמזים מוסמכים על חלקי הפסוקים "עת לחננה כי בא מועד" "ושבו בנים לגבולם" "דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל" "ופדויי ה' ישובון ובאו לציון ברינה" "הרי ישראל ענפיכם תתנו" ורמזי גימטריאות על קץ המגולה שבחז"ל ע"י מב"י משיח בן יוסף וקץ הגאולה ע"י מב"ד משיח בן דוד. לפי דברי הרה"ג ר' יעקב יוסף סלונים נגנזה המגילה הזאת מכמה נימוקים. עכ"ל מוסד היסוד.

ודעת לנבון נקל כי מגילה כזו לא היתה ולא נבראה, שמועה שהיתה ידועה כביכול לאנשים רבים בדור הקודם ונתפרסמה רק כשכל הנקובים בשמם היו כבר שוכני עפר ודוקא בספר מגמתי כ"כ כמוסד היסוד, שמועה כזו אין כל סיבה להאמין שיש בה שמץ של אמת.

ובדבריהם להלן סותרים הם את עצמם מיניה וביה בעמ' 20 מספרים הם שוב, בשמם של זקני חסידי חב"ד בחברון, כי הרב בעל התניא כתב גם חבור גדול בסוד הקבלה על דרכי האתחלתא דגאולה המעשית, הפעם החיבור בן בלי שם, וכבר אינו מגילת עת לחננה, ומגילה זו לא נגנזה אחרי שהיתה כמה דורות באה"ק אלא כבר תלמידי בעל התניא גנזוה,והרב נאלץ למסור את עיקריה בע"פ לתלמידיו שנסעו לא"י. וכבר אמר מי שאמר שהבדאי חייב להיות בעל זכרון טוב...


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16053
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מאי 06, 2020 10:30 am

אם יש צורך להבהיר את הפשוט מכל. סיבת האיחוד בין הגר"א להגר"ז היא משום שחסידיהם התאחדו במשפחת ריבלין הפרושית והחבדי"ת. שלום בפמליא של מטה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 06, 2020 10:40 am

איש_ספר כתב:אם יש צורך להבהיר את הפשוט מכל. סיבת האיחוד בין הגר"א להגר"ז היא משום שחסידיהם התאחדו במשפחת ריבלין הפרושית והחבדי"ת. שלום בפמליא של מטה.

שלמה זלמן ריבלין עצמו הלא נישא לבת משפחתו מהריבלינים החב"דיים, הדסה בת שניאור זלמן ריבלין, "שלום בית" ממש.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' מאי 06, 2020 11:13 am

אאל"ט גם יוסף יואל ריבלין מיודעינו הוא עושה שלום מסוג זה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' מאי 06, 2020 5:22 pm

לשון אחד הניקים ששלח לי בפרטי:
אם היתה כזו שמועה על מגילת "עת לחננה" ניחא, אך היא גם נכתבה...
כך אמר לי בזמנו הרב סלונים ז"ל (לפני כעשר שנים) רב מרכז העיר ירושלים מחסידי חב"ד שנמסרה לו ע"י אחד מאנשי "מוסד היסוד", מספר דפים של פסוקים ורמזים, והוא לא האמין בזה, ושם את זה בארון הספרים למעלה, מ"מ הוא הבטיח שהוא ישלח לי את זה בדואר, ושכחתי מזה. עכשיו הפאזל מתחבר לי...

פלוריש
הודעות: 2615
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי פלוריש » א' מאי 10, 2020 7:30 pm

יהושפט כתב:אני עוקב אחר האשכול כמעט מראשיתו, ודומני שהממצא שאביא בסמוך לא נזכר בו, והוא דבר שלענ"ד קריטי מאד לשאלת אמינות קול התורה והרשז"ה

אחד הקטעים הכי מצוטטים בקול התור [בשנים האחרונות, וכדלהלן...] הוא הקטע המספר שתלמידי הגר"א ראו ביום העשרים בעומר-"יסוד שבתפארת" יום מיוחד, ואף עשו בו פעולות להקמת בית מדרש ע"ש הגר"א, עשרים בעומר הוא הפלא ופלא ה' באייר, והנה לנו "רוח הקודש" גלויה שהופיעה בבית מדרשו של קול התור שכידוע נדפס בשנת תש"ז. וכבר שמעתי מאחד העוסקים בענין דחיה לאותה "רוח הקודש", שאולי הדבר קשור לועידת סן רמו שהתקיימה בימים אלו בעומר.

אלא שכאמור קטע זה מצוטט כאמור רק בשנים האחרונות, והסיבה לכך היא פשוטה בתכלית - קטע זה אינו מופיע אלא בקול התור מהדורת ר"י ריבלין שיצאה בתשנ"ד מתוך מחברת בכתב ידו של רש"ז ריבלין כמבואר בהקדמה שם, ואילו בקול התור שיצא בתש"ז קטע זה לא נמצא!!!, והגם שמדובר בקטע קצר באמצע פרק שנדפס שם [סוף פרק ה ח"א, אחרי תפילת מב"י] ואין כל הגיון בהשמטתו. לא זו בלבד אלא שבספר מדרש שלמה שהדפיס רשז"ה בתשי"ג, הוא מספר סיפור זה ומבארו.
דומני שכל מילה נוספת מיותרת

הבוקר כשרציתי להעלות לכאן את הדברים, חיפשתי באוצר, ומצאתי שפרופ' י"ש שפיגל עמד על הענין בספרו פתחי תפילה ומועד, 463-4 ולקיצור תהליכים אביא את דבריו הכוללים העתקת המקורות שהזכרתי [אגב, לדבריו בשם ר"י ריבלין המחברת איננה בכת"י רשז"ה אלא של של ד"ר א' הורביץ שהעתיק ממנו, לא כפי שכתוב בהקדמת קול התור במהדורתו. עוד אעיר על מה שכתב בהערה 51, שלפי הערך בויקי הקרב החל בבוקר כו באייר, אם כי תמיד ניתן להניח את האצבע על פעולה מסויימת ולומר שאז התחיל העיקר].
1.png
2.png
3.png

רי"ש שפיגל כותב שהרב אברהם קוסמן פירסם בשנת תשמ"ו את הקטע הנ"ל בשינויים מסויימים ממה שנדפס בקול התור מהד' תשנ"ד ולא התברר לו מה מקור הדברים.
שלחתי מייל לרב קוסמן וכך ענה לי:
המקור הוא כתב יד של הרש"ז ריבלין מעריכת קול התור, שמסר לי בשעתו הרב שמואל דביר זצ"ל, שהיה אחד משלושת הת"ח של פירסום הועד להפצת קול התור (צבע ירוק).
הם מצאו זאת אחרי שכבר הוציאו את הספר.
ולשאלתי מה המקור של הנוסח השונה שנדפס במהד' תשנ"ד, ענה שאינו יודע ויש לשאול את פרופ' ריבלין.

יושב הארץ
הודעות: 798
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » א' מאי 10, 2020 8:23 pm

המחקר כתב:
יהושפט כתב:אני עוקב אחר האשכול כמעט מראשיתו, ודומני שהממצא שאביא בסמוך לא נזכר בו, והוא דבר שלענ"ד קריטי מאד לשאלת אמינות קול התורה והרשז"ה

אחד הקטעים הכי מצוטטים בקול התור [בשנים האחרונות, וכדלהלן...] הוא הקטע המספר שתלמידי הגר"א ראו ביום העשרים בעומר-"יסוד שבתפארת" יום מיוחד, ואף עשו בו פעולות להקמת בית מדרש ע"ש הגר"א, עשרים בעומר הוא הפלא ופלא ה' באייר, והנה לנו "רוח הקודש" גלויה שהופיעה בבית מדרשו של קול התור שכידוע נדפס בשנת תש"ז. וכבר שמעתי מאחד העוסקים בענין דחיה לאותה "רוח הקודש", שאולי הדבר קשור לועידת סן רמו שהתקיימה בימים אלו בעומר.

אלא שכאמור קטע זה מצוטט כאמור רק בשנים האחרונות, והסיבה לכך היא פשוטה בתכלית - קטע זה אינו מופיע אלא בקול התור מהדורת ר"י ריבלין שיצאה בתשנ"ד מתוך מחברת בכתב ידו של רש"ז ריבלין כמבואר בהקדמה שם, ואילו בקול התור שיצא בתש"ז קטע זה לא נמצא!!!, והגם שמדובר בקטע קצר באמצע פרק שנדפס שם [סוף פרק ה ח"א, אחרי תפילת מב"י] ואין כל הגיון בהשמטתו. לא זו בלבד אלא שבספר מדרש שלמה שהדפיס רשז"ה בתשי"ג, הוא מספר סיפור זה ומבארו.
דומני שכל מילה נוספת מיותרת

הבוקר כשרציתי להעלות לכאן את הדברים, חיפשתי באוצר, ומצאתי שפרופ' י"ש שפיגל עמד על הענין בספרו פתחי תפילה ומועד, 463-4 ולקיצור תהליכים אביא את דבריו הכוללים העתקת המקורות שהזכרתי [אגב, לדבריו בשם ר"י ריבלין המחברת איננה בכת"י רשז"ה אלא של של ד"ר א' הורביץ שהעתיק ממנו, לא כפי שכתוב בהקדמת קול התור במהדורתו. עוד אעיר על מה שכתב בהערה 51, שלפי הערך בויקי הקרב החל בבוקר כו באייר, אם כי תמיד ניתן להניח את האצבע על פעולה מסויימת ולומר שאז התחיל העיקר].


"פרט מופת מצא מנחם במעונתו" - נכתב בפזמונים, במהדורה שנדפסה בשנת תש"ז, בעמ' 44. ב'קול התור' כשמדבר על ה' באייר שהקימו את 'בית מדרש אליהו' גם מדובר על 'במעונתו'.
יוסף יואל ריבלין מזכיר את הפזמון 'בשעריך ירושלים' בשנת תש"ד. 4 שנים לפני קום המדינה.

השאלה אם המופת הוא ה' באייר (ואז יש כאן הוכחה ניצחת לקדמות ואמיתות הרעיון שה' באייר הוא יום מסוגל לפי תלמידי הגר"א)
או יש לומר שהמופת מתייחס לשנה - תקע"ב - ואז צריך להבין איזה מופת יש בכך שהם קבעו את מעונתם בתקע"ב דייקא.
אם נאמר שמדובר על ה' באייר, אזי השאלה למה זה לא כתוב בפזמונים במפורש, ויש לתרץ שר' יושעה הצפין זאת. הוא כתב את הפזמונים לעצמו.

וצריך עוד עיון.


כנראה שכן היתה להם איזה מסורת על ה' באייר כיום מסוגל. (לא בטוח מהגר"א)

יוסף יואל ריבלין בעיתון הארץ תש"ד כתב שחנוכת אבן הפינה לנחלת שבעה היתה בה' באייר. (יש מסמך שר' יושעה זכה בחלקה של ר' יואל משה סלמון בד' באייר).
ה באייר.JPG
ה באייר.JPG (44.49 KiB) נצפה 11901 פעמים



בשנת תשי"א פרסם משה ריבלין בנו של ר' יושע שבחנוכת אבן הפינה בה' באייר תרכ"ט אמר אביו שיסו"ד בגימ' 80 ובעוד 80 שנה תתחיל הגאולה...
באייר.png
באייר.png (29.14 KiB) נצפה 11909 פעמים


יש פזמון שהופץ כבר בתש"ז שזה רמוז שם כמעט מפורשות.

כי "מועד" דא יסו"ד בשער הראשון, ו "עוד" חזון למועד יסוד הצפון.
סוד "עוד" (80) יוסף חי ---- ביתו להב'ה החל ב"עורי צפון", שמלחמתו בעמלק על הר ציון, בבנין ב"י וס' רבוא כסאו יכון.
... ונחזה ציון עלי נוה שאנן ב"יסוד" (80) עליון.
היינו שהשלמות של הפעולה של מב"י תהיה בעוד שמונים שנה שאז יכון מלכות מב"י עם שישים ריבוא כמו שהיה באמת בה' אייר תש"ח. (מלכות שהתלבשה עליו הערב רב, וכן היו אז ס' ריבוא בארץ)
אולי לא דק בשנה, ואולי הה' אייר תש"ח הוא השמונים מה' אייר תרכ"ט...
הרמז הוא כך: המילים שמצוינים בגירשיים "עוד" להב'ה "עורי צפון", בגימ' תרכ"ט והה"א של להב'ה = ה' תרכ"ט....

דברי נחמיה
הודעות: 29
הצטרף: א' יוני 10, 2018 11:53 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי דברי נחמיה » ג' מאי 12, 2020 9:33 pm

יושב הארץ כתב:
ג. ה אייר-יסוד שבתפארת.

ירח בן יומו,- יורה לנו שאחרי כל המהלכים של כל המסעות הרוחניות, והעברת החיל והחוסן אשר להמון בריות ועולמי תפארה, בעליתם וירידתם, בשבירתם ובנינם, בעוזם ותפארתם, הננו עולים לסקירה עליונה כזאת שכל המערכה הגדולה שעברה לפנינו היא כאין לעומתה, והננו משתוקקים ללידה חדשה, ליצירת עם נולד, ביסוד תפארת יותר נשגב, שהוא מתחיל מהופעה זעירת הכמות, ירח בן יומו, הלוך הולך ואור כצאת השמש בגבורתו, והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתים כאור שבעת הימים, ביום חבש ד' את שבר עמו ומחץ מכתו ירפא, במהרה בימינו, אמן.


הערה קטנה
הרב קוק לא הזכיר את ה' באייר אלא כנראה שלמד את הפסוק "אספרה אל חק ה' אמר אלי בני אתה אני היום ילדתיך" (תהילים ב ז) ע"פ מה שכתוב בשערי אורה (שער ב') ש"חק" הוא בחינת יסוד, והויה הוא בחינת תפארת. אם כן ביסוד תפארת עמ"י נולד.

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יהושפט » ד' מאי 13, 2020 10:51 pm

פלוריש כתב:
יהושפט כתב:אני עוקב אחר האשכול כמעט מראשיתו, ודומני שהממצא שאביא בסמוך לא נזכר בו, והוא דבר שלענ"ד קריטי מאד לשאלת אמינות קול התורה והרשז"ה

אחד הקטעים הכי מצוטטים בקול התור [בשנים האחרונות, וכדלהלן...] הוא הקטע המספר שתלמידי הגר"א ראו ביום העשרים בעומר-"יסוד שבתפארת" יום מיוחד, ואף עשו בו פעולות להקמת בית מדרש ע"ש הגר"א, עשרים בעומר הוא הפלא ופלא ה' באייר, והנה לנו "רוח הקודש" גלויה שהופיעה בבית מדרשו של קול התור שכידוע נדפס בשנת תש"ז. וכבר שמעתי מאחד העוסקים בענין דחיה לאותה "רוח הקודש", שאולי הדבר קשור לועידת סן רמו שהתקיימה בימים אלו בעומר.

אלא שכאמור קטע זה מצוטט כאמור רק בשנים האחרונות, והסיבה לכך היא פשוטה בתכלית - קטע זה אינו מופיע אלא בקול התור מהדורת ר"י ריבלין שיצאה בתשנ"ד מתוך מחברת בכתב ידו של רש"ז ריבלין כמבואר בהקדמה שם, ואילו בקול התור שיצא בתש"ז קטע זה לא נמצא!!!, והגם שמדובר בקטע קצר באמצע פרק שנדפס שם [סוף פרק ה ח"א, אחרי תפילת מב"י] ואין כל הגיון בהשמטתו. לא זו בלבד אלא שבספר מדרש שלמה שהדפיס רשז"ה בתשי"ג, הוא מספר סיפור זה ומבארו.
דומני שכל מילה נוספת מיותרת

הבוקר כשרציתי להעלות לכאן את הדברים, חיפשתי באוצר, ומצאתי שפרופ' י"ש שפיגל עמד על הענין בספרו פתחי תפילה ומועד, 463-4 ולקיצור תהליכים אביא את דבריו הכוללים העתקת המקורות שהזכרתי [אגב, לדבריו בשם ר"י ריבלין המחברת איננה בכת"י רשז"ה אלא של של ד"ר א' הורביץ שהעתיק ממנו, לא כפי שכתוב בהקדמת קול התור במהדורתו. עוד אעיר על מה שכתב בהערה 51, שלפי הערך בויקי הקרב החל בבוקר כו באייר, אם כי תמיד ניתן להניח את האצבע על פעולה מסויימת ולומר שאז התחיל העיקר].
1.png
2.png
3.png

רי"ש שפיגל כותב שהרב אברהם קוסמן פירסם בשנת תשמ"ו את הקטע הנ"ל בשינויים מסויימים ממה שנדפס בקול התור מהד' תשנ"ד ולא התברר לו מה מקור הדברים.
שלחתי מייל לרב קוסמן וכך ענה לי:
המקור הוא כתב יד של הרש"ז ריבלין מעריכת קול התור, שמסר לי בשעתו הרב שמואל דביר זצ"ל, שהיה אחד משלושת הת"ח של פירסום הועד להפצת קול התור (צבע ירוק).
הם מצאו זאת אחרי שכבר הוציאו את הספר.
ולשאלתי מה המקור של הנוסח השונה שנדפס במהד' תשנ"ד, ענה שאינו יודע ויש לשאול את פרופ' ריבלין.

\הנוסח של קוסמן נמצא באוצר https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1589399422324&pagenum=6&book=624584, אין הבדלים משמעותיים, עכ"פ לא לענייננו

יהושפט
הודעות: 1070
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יהושפט » ד' מאי 13, 2020 11:24 pm

יושב הארץ כתב:
המחקר כתב:
יהושפט כתב:אני עוקב אחר האשכול כמעט מראשיתו, ודומני שהממצא שאביא בסמוך לא נזכר בו, והוא דבר שלענ"ד קריטי מאד לשאלת אמינות קול התורה והרשז"ה

אחד הקטעים הכי מצוטטים בקול התור [בשנים האחרונות, וכדלהלן...] הוא הקטע המספר שתלמידי הגר"א ראו ביום העשרים בעומר-"יסוד שבתפארת" יום מיוחד, ואף עשו בו פעולות להקמת בית מדרש ע"ש הגר"א, עשרים בעומר הוא הפלא ופלא ה' באייר, והנה לנו "רוח הקודש" גלויה שהופיעה בבית מדרשו של קול התור שכידוע נדפס בשנת תש"ז. וכבר שמעתי מאחד העוסקים בענין דחיה לאותה "רוח הקודש", שאולי הדבר קשור לועידת סן רמו שהתקיימה בימים אלו בעומר.

אלא שכאמור קטע זה מצוטט כאמור רק בשנים האחרונות, והסיבה לכך היא פשוטה בתכלית - קטע זה אינו מופיע אלא בקול התור מהדורת ר"י ריבלין שיצאה בתשנ"ד מתוך מחברת בכתב ידו של רש"ז ריבלין כמבואר בהקדמה שם, ואילו בקול התור שיצא בתש"ז קטע זה לא נמצא!!!, והגם שמדובר בקטע קצר באמצע פרק שנדפס שם [סוף פרק ה ח"א, אחרי תפילת מב"י] ואין כל הגיון בהשמטתו. לא זו בלבד אלא שבספר מדרש שלמה שהדפיס רשז"ה בתשי"ג, הוא מספר סיפור זה ומבארו.
דומני שכל מילה נוספת מיותרת

הבוקר כשרציתי להעלות לכאן את הדברים, חיפשתי באוצר, ומצאתי שפרופ' י"ש שפיגל עמד על הענין בספרו פתחי תפילה ומועד, 463-4 ולקיצור תהליכים אביא את דבריו הכוללים העתקת המקורות שהזכרתי [אגב, לדבריו בשם ר"י ריבלין המחברת איננה בכת"י רשז"ה אלא של של ד"ר א' הורביץ שהעתיק ממנו, לא כפי שכתוב בהקדמת קול התור במהדורתו. עוד אעיר על מה שכתב בהערה 51, שלפי הערך בויקי הקרב החל בבוקר כו באייר, אם כי תמיד ניתן להניח את האצבע על פעולה מסויימת ולומר שאז התחיל העיקר].


"פרט מופת מצא מנחם במעונתו" - נכתב בפזמונים, במהדורה שנדפסה בשנת תש"ז, בעמ' 44. ב'קול התור' כשמדבר על ה' באייר שהקימו את 'בית מדרש אליהו' גם מדובר על 'במעונתו'.
יוסף יואל ריבלין מזכיר את הפזמון 'בשעריך ירושלים' בשנת תש"ד. 4 שנים לפני קום המדינה.

השאלה אם המופת הוא ה' באייר (ואז יש כאן הוכחה ניצחת לקדמות ואמיתות הרעיון שה' באייר הוא יום מסוגל לפי תלמידי הגר"א)
או יש לומר שהמופת מתייחס לשנה - תקע"ב - ואז צריך להבין איזה מופת יש בכך שהם קבעו את מעונתם בתקע"ב דייקא.
אם נאמר שמדובר על ה' באייר, אזי השאלה למה זה לא כתוב בפזמונים במפורש, ויש לתרץ שר' יושעה הצפין זאת. הוא כתב את הפזמונים לעצמו.

וצריך עוד עיון.


כנראה שכן היתה להם איזה מסורת על ה' באייר כיום מסוגל. (לא בטוח מהגר"א)

יוסף יואל ריבלין בעיתון הארץ תש"ד כתב שחנוכת אבן הפינה לנחלת שבעה היתה בה' באייר. (יש מסמך שר' יושעה זכה בחלקה של ר' יואל משה סלמון בד' באייר).
ה באייר.JPG



בשנת תשי"א פרסם משה ריבלין בנו של ר' יושע שבחנוכת אבן הפינה בה' באייר תרכ"ט אמר אביו שיסו"ד בגימ' 80 ובעוד 80 שנה תתחיל הגאולה...
באייר.png


יש פזמון שהופץ כבר בתש"ז שזה רמוז שם כמעט מפורשות.

כי "מועד" דא יסו"ד בשער הראשון, ו "עוד" חזון למועד יסוד הצפון.
סוד "עוד" (80) יוסף חי ---- ביתו להב'ה החל ב"עורי צפון", שמלחמתו בעמלק על הר ציון, בבנין ב"י וס' רבוא כסאו יכון.
... ונחזה ציון עלי נוה שאנן ב"יסוד" (80) עליון.
היינו שהשלמות של הפעולה של מב"י תהיה בעוד שמונים שנה שאז יכון מלכות מב"י עם שישים ריבוא כמו שהיה באמת בה' אייר תש"ח. (מלכות שהתלבשה עליו הערב רב, וכן היו אז ס' ריבוא בארץ)
אולי לא דק בשנה, ואולי הה' אייר תש"ח הוא השמונים מה' אייר תרכ"ט...
הרמז הוא כך: המילים שמצוינים בגירשיים "עוד" להב'ה "עורי צפון", בגימ' תרכ"ט והה"א של להב'ה = ה' תרכ"ט....


יש כאן שני דברים, סיפור שהקמת נחלת שבעה היה בה' באייר, לא כותב שזה יום מסוגל ולא שום דבר. חוץ מזה, קטע מפזנון על 80 שנה, שוב בלי קשר לה' באייר. ואז בתשי"א סיפור שכורך הכל יחד, ומספר שבהנחת אבן הפינה לנחלת שבעה שהיתה בה' באייר התנבא ר' יאשע על יום זה לעוד 80 שנה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 270 אורחים