לייטנר כתב:ראה מש"כ הנצי"ב בהעמ"ד שם
בויק"ר (פ' אחרי) איתא, שאהרן עצמו הי' רשאי ליכנס בכל עת שירצה אלא שיביא קרבנות שבפרשה וכן כתבו בשם הגר"א ז"ל, וביאר בזה הפסוקים דשלא כסדרן כתיבי, והא דקאמר הכא שאהרן נכנס ד' פעמים, היינו שהי' חייב ליכנס, ובתוספתא ריש כלים דמסיים בה ואם נכנס חמש חייב מיתה לא קתני סתם אהרן אלא כה"ג. [ומו"ח הגאון רבי יוסף שלום אלישיב שליט"א השיב לי, הא דאמרו במ"ר כי אהרן בכל שעה שהי' רוצה ליכנס יכנס רק שיכנס כסדר הזה, הכונה כפשוטו ע"י הקטרת והקרבנות, ודוקא לפי הסדר הכתוב בתורה דהיינו ארבע פעמים ותו לא, ואם נכנס חמש חייב מיתה, ומה ששנינו בתוספתא קאי על כולם גם אהרן בכלל עכ"ל. ולענ"ד לשון התוספתא משמע שלא הי' יכול ליכנס מלבד ביוה"כ].
גמרא ואימא צוה צוה דיוה"כ דכתיב ויעש כו'. הן לפי המבואר בש"ר ס"פ ל"ח ובויק"ר פכ"א דאהרן ה"ל רשות ליכנס בכל שעה שירצה בסדר הזה ולפ"ז יל"פ הכתוב דויעש כו' לא כפרש"י כשהגיע יוה"כ אלא תיכף כשא"ל משה הפרשה וכן שמעתי בשם הגר"א ז"ל. י"ל דכוונת הגמרא דנילף מצוה דאהרן היה טעון ג"כ פרישה בכל עת שהיה רוצה להכנס ולכפר אתא ליוה"כ ומתורץ קושיית התוס'. והא דקאמר הש"ס צוה דיוה"כ ל"ד אלא ר"ל דכתיב גבי יוה"כ והא דקאמר לקמן (ד) וכ"ת יוה"כ קמא הוא דבעי פרישה כו' דלפ"ז הל"ל יומא קמא. י"ל דלא על אהרן לבד קאמר אלא על כל כה"ג.
לענין כתב:לפי הזוהר הקדוש גם אהרן יכול היה להכנס רק ביום הכפורים ולא בשאר השנה -
תיקוני זוהר תקונא תמני סרי דף לב עמוד א
ולא עוד אלא דנביאייה אחרנין לא הוו עאלין למחמי למלכא אלא בשעתין ידיעאן וביומין ידיעאן כגוונא דאשכחנא באהרן דהוה עלאה מכלהו דאתמר ביה ואל יבא בכל עת אל הקדש אלא בזאת יבא אהרן אל הקדש כל שכן אחרנין ואנה בכל שעתא ושעתא ובכל יומא דאנת בעי הוית עייל למחזי למלכא
נוטר הכרמים כתב:ובאמת יש להבין טעמא דמילתא, שהרי ודאי פשוט וברור שמה שכהן גדול נכנס לבית קדשי הקדשים אינו דין סדר הבאת קרבנות מסוימים בדווקא, וא"כ מהיכי תיתי יותר לו להכנס לבית קה"ק בכל עת אם יעשה כסדר הזה. ועוד, אטו יעשה אהרן את כל סדר הכפרות והוידויים, והעם יביאו שני שעירים אחד לה' ואחד לעזאזל, הכל לשם מטרת כניסת הכהן גדול באיזה זמן שרצה ליכנס.
וע"כ צ"ל שבאמת אהרן או כהן גדול אחר אינו נכנס לבית קה"ק מחמת תשוקה בעלמא, אלא להיפך, סבור הוא שעם ישראל נצרך לכפרה גדולה נוספת על כפרת יוה"כ באמצע השנה, ולזה נאמר שהוא יכול לעשות יוה"כ נוסף בכל סדר בעבודה והכפרות בכניסה אל הקדש, ודוק. ע"פ ספר שמועה טובה להגר"ש גפן שליט"א וכן הביא בשמו בספר מנחת אברהם שם.
נוטר הכרמים כתב:[ולולי דמיסתפינא אמינא לחדש שדין זה היה נוהג בכל ימי בית ראשון,
אולם כמובן שכל זה על דרך הפלפול, שהרי בסמוך ממש כתב רש"י: ואף זו לא בכל עת, כי אם ביום הכיפורים].
קו ירוק כתב:אה"נ.
הפלא הוא שברש"י המשמעות שלא פירש כן, ז"ל:
"בזאת יבא אהרן וגו' ואף זו לא בכל עת, כי אם ביום הכיפורים, כמו שמפורש בסוף הפרשה בחדש השביעי בעשור לחודש".
קו ירוק כתב:אחרי שידוע זהו חז"ל, אין כאן מקום לומר חידוש.
קו ירוק כתב:אם מצד החומש היה מקום לומר שבסוף הפרשה נאמר: 'והיתה זאת לכם לחקת עולם לכפר על בני ישראל מכל חטאתם אחת בשנה'.
נוטר הכרמים כתב:ובאמת יש להבין טעמא דמילתא, שהרי ודאי פשוט וברור שמה שכהן גדול נכנס לבית קדשי הקדשים אינו דין סדר הבאת קרבנות מסוימים בדווקא, וא"כ מהיכי תיתי יותר לו להכנס לבית קה"ק בכל עת אם יעשה כסדר הזה. ועוד, אטו יעשה אהרן את כל סדר הכפרות והוידויים, והעם יביאו שני שעירים אחד לה' ואחד לעזאזל, הכל לשם מטרת כניסת הכהן גדול באיזה זמן שרצה ליכנס.
וע"כ צ"ל שבאמת אהרן או כהן גדול אחר אינו נכנס לבית קה"ק מחמת תשוקה בעלמא, אלא להיפך, סבור הוא שעם ישראל נצרך לכפרה גדולה נוספת על כפרת יוה"כ באמצע השנה, ולזה נאמר שהוא יכול לעשות יוה"כ נוסף בכל סדר בעבודה והכפרות בכניסה אל הקדש, ודוק. ע"פ ספר שמועה טובה להגר"ש גפן שליט"א וכן הביא בשמו בספר מנחת אברהם שם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 229 אורחים