לייבעדיג יענקל כתב:מפורסם שהדת הדרוזית נחשבת לסודית וקשה לעמוד על אופיה. מצ"ב כמה עמודים שכתב מומחה לדבר ובהם מתבררים עיקרי הדת ע"פ חוקרים שעיינו בכתביה הנסתרים.
נשאלת שוב השאלה האם יש לדון את הדרוזים כעובדי ע"ז? וא"כ, האם מותר לבקר באתריהם כדוגמת נבי שועייב ונבי סבלאן?
לייבעדיג יענקל כתב:האם יש לדון את הדרוזים כעובדי ע"ז?
קו ירוק כתב:הוא לא נגע באמונה שלהם בגלגול. מדוע?
וזה מאפיין אותם כיום יותר מדברים אחרים.
פלגינן כתב:לייבעדיג יענקל כתב:מפורסם שהדת הדרוזית נחשבת לסודית וקשה לעמוד על אופיה. מצ"ב כמה עמודים שכתב מומחה לדבר ובהם מתבררים עיקרי הדת ע"פ חוקרים שעיינו בכתביה הנסתרים.
נשאלת שוב השאלה האם יש לדון את הדרוזים כעובדי ע"ז? וא"כ, האם מותר לבקר באתריהם כדוגמת נבי שועייב ונבי סבלאן?
בדיוק קראתי את המאמר הזה השבת וחשבתי על שאלתך. לא ברור לי כמה מהיסודות כאן הינם יותר תאולוגיה של ע"ז יותר מאשר כמה רעיונות חסידיים ידועים. בכל אופן האלהות שלהם רחוקה מאוד מזו של מאמיני ישו. מלבד זאת צריך לבדוק האם הדרוזים כיום ממש מחזיקים באמונה זו או שמדובר בהיסטוריה שנשכחה.
ר_חיים_הקטן כתב:אחד התלמידים כתב:מחלוקת הרמב"ם (שמחמיר) והראב"ד (שמקל), בשאלה, האם אלה שחושבים כי "יש לו דמות הגוף" נחשבים עובדי ע"ז.
אין כזה מחלוקת. הם נחלקו אם מי שמאמין שיש לו גוף נחשב כמין או לא.
לייבעדיג יענקל כתב:למה תאמר שאמונתם רחוקה מאוד משל הנוצרים? הרי גם הם (אלו מביניהם שיודעים את הסוד) מאמינים באינקרנציה (התגשמות של האלוהות בתוך בשר ודם) והם מייחדים את אל חאכם?
אחד התלמידים כתב:ר_חיים_הקטן כתב:אחד התלמידים כתב:מחלוקת הרמב"ם (שמחמיר) והראב"ד (שמקל), בשאלה, האם אלה שחושבים כי "יש לו דמות הגוף" נחשבים עובדי ע"ז.
אין כזה מחלוקת. הם נחלקו אם מי שמאמין שיש לו גוף נחשב כמין או לא.
עיין רמב"ם: גזילה ואבדה יא ב, ושבת ל טו.
אחד התלמידים כתב:קו ירוק כתב:הוא לא נגע באמונה שלהם בגלגול. מדוע?
וזה מאפיין אותם כיום יותר מדברים אחרים.
להגיד שמה שמאפיין את הדת הדרוזית זה האמונה בגילגול, זה בערך כמו להגיד שמה שמאפיין את חנוכה זה הסופגניות ושמה שמאפיין את פורים זה התחפושות.
לבי במערב כתב:אף לגבי נכרים?
קו ירוק כתב:מה שברור שהציבור הדרוזי אינו מכיר את עקרונות הדת, אלא את המאפיין שלה. כך שלומר שזה סופגניות בחנוכה כנראה זו טעות.
בברכה המשולשת כתב:אחד התלמידים כתב:הדרוזים, לא מאמינים בשיתוף, אלא רק באינקרנציה.
מאידך, אצל הנוצרים הבעיה כפולה.
זה בכל מקרה ע"ז להאמין בהתגשמות ח"ו
בברכה המשולשת כתב:ג'נוסייד של מי?
בברכה המשולשת כתב:ייתכן שבדת הנוצרית יש בעיות נוספות...אבל זה נפק"מ.
אחד התלמידים כתב:קו ירוק כתב:מה שברור שהציבור הדרוזי אינו מכיר את עקרונות הדת, אלא את המאפיין שלה. כך שלומר שזה סופגניות בחנוכה כנראה זו טעות.
אחרי אלף אלפי הבדלות: רוב הדרוזים לא מבינים בדתם, כמו שלצערנו רוב היהודים לא מבינים בדתם (למרות ההבדל שהדת הדרוזית סודית מה שאין כן דת יהודית).
אם תשאל יהודי ממוצע, אשר קרוב לודאי לא יהיה שומר מצוות, מה הדבר הכי מאפיין של פורים, הוא קרוב לודאי יגיד לך שזה התחפושות (לגבי חנוכה, אולי יהיה איזה שיפור, ויענה "נרות וסופגניות"). אחרי אלף אלפי הבדלות, תופעה דומה קיימת גם בקרב בני הדת הדרוזית.
אחד התלמידים כתב:בברכה המשולשת כתב:ג'נוסייד של מי?
בוא נדבר על מצב תיאורטי, שבו איזשהו קאפו יהודי רוצח ישיש יהודי בן מאה ועשרים רח"ל, לעומת מצב תיאורטי שבו איזשהו קאפו יהודי מייצר במזיד מנגנון רצחני שמשמיד שליש מהעם היהודי רח"ל. על שני המצבים התיאורטיים האלה כתבתי, שאדם מן הישוב יגיד לך, שרצח של ישיש בן מאה ועשרים פחות חמור מגנוסייד.בברכה המשולשת כתב:ייתכן שבדת הנוצרית יש בעיות נוספות...אבל זה נפק"מ.
לא הבנתי האם המילים "זה נפק"מ" נכתבו כהצהרה או כשאלה.
אם כהצהרה, אז לפחות אתה מסכים שיש לזה נפק"מ (גם אם לא לדינא).
אבל גם אם מילותיך "זה נפק"מ" נכתבו כשאלה (אלא ששכחת להוסיף להן סימן שאלה או שמא אחרי המילה "זה" פשוט שכחת להוסיף את המילה "לא"), עדין אתה לפחות מסכים עם מה שכתבתי שבנצרות יש בעייה כפולה. למעשה בדיוק לזה התכוונתי כשכתבתי שהנצרות חמורה יותר מהדת הדרוזית, וזה גם מבלי להניח שיש לכך נפק"מ לדינא.
אגב: אמנם אני עצמי חושב, שעל מנת שאוכל לטעון שהדת הדרוזית פחות חמורה מהנצרות, אינני זקוק לנפק"מ לדינא (וזאת בגלל המשל של הגנוסייד). אבל אם אתה בכל זאת מחפש נפק"מ לדינא, אז חשבתי יגעתי ומצאתי:
פלוני, שלגביו ידוע שהוא דרוזי או נוצרי, בא לבית דין ומבקש הכרה בו כגר תושב. שואלים אותו: "האם אתה מאמין בהגשמה?", אז הוא מצהיר בכנות (אחרי דרישה וחקירה): "פעם האמנתי בזה, אבל כיום כבר אינני מאמין בזה, ולמעשה זה הדבר היחיד בדתי שבו כבר אינני מאמין". השאלה היא, האם להחזיקו כעובד ע"ז. והתשובה היא, שזה תלוי האם הוא מגיע כעת מתוך הדת הדרוזית או הנוצרית.
קו ירוק כתב:סופגניות זו לא אמונה בהשארת הנפש - נקודה.
קו ירוק כתב:אתה מכיר אותה, או שאתה מעלה ספקולציות?
בברכה המשולשת כתב:כאן במזיד עסקינן
בברכה המשולשת כתב:אז אולי לקבורה
בברכה המשולשת כתב:ובהחלט נפק"מ לסיגופים של תשובה.
בברכה המשולשת כתב:כששאלתי למאי נפק"מ לדינא, התכוונתי בדיוק לשאול למאי נפק"מ לדינא. לא כתבתי שאין בעיות נוספות בדת הנצרות הטמאה.
בברכה המשולשת כתב:אם הוא ממשיך להאמין בדת זרה הוא לא יכול להיות גר תושב, אפילו אם דת זו איננה מוגדרת כע"ז.
בברכה המשולשת כתב:אחד התלמידים כתב:בברכה המשולשת כתב:אחד התלמידים כתב:הדרוזים, לא מאמינים בשיתוף, אלא רק באינקרנציה.
מאידך, אצל הנוצרים הבעיה כפולה.
זה בכל מקרה ע"ז להאמין בהתגשמות ח"ו
אה"נ, רק שלדעתי זה פחות חמור מאמונת הנוצרים, שאצלם הבעייה כפולה.
כמו שרצח, הוא פחות חמור מאשר גנוסייד.
יש לזה נפק"מ לדינא?
(אינני מקנטר, ח"ו)
לייבעדיג יענקל כתב:הרב בברכה שליט"א
אני רואה שמוסכם אצלך שהדת הדרוזית הינה עבו"ז. האם תוכל להתקדם ולדון מה לגבי ביקור באתריהם נבי שועייב ונבי סבלאן וכדו'? (אני רואה בזה את הנפק"מ המעשית היחידה בכל הסוגיא)
קו ירוק כתב:בברכה המשולשת כתב:אחד התלמידים כתב:בברכה המשולשת כתב:אחד התלמידים כתב:הדרוזים, לא מאמינים בשיתוף, אלא רק באינקרנציה.
מאידך, אצל הנוצרים הבעיה כפולה.
זה בכל מקרה ע"ז להאמין בהתגשמות ח"ו
אה"נ, רק שלדעתי זה פחות חמור מאמונת הנוצרים, שאצלם הבעייה כפולה.
כמו שרצח, הוא פחות חמור מאשר גנוסייד.
יש לזה נפק"מ לדינא?
(אינני מקנטר, ח"ו)
אם מותר להכנס למבני דת שלהם והזכירו זה כמדומה.
כמו"ב האם מותר להנות ממבני דת שלהם (אם יש מה להנות מהם)
אחד התלמידים כתב:בברכה המשולשת כתב:כאן במזיד עסקינן
נכון, ובכן?בברכה המשולשת כתב:אז אולי לקבורה
לפי השו"ע? הרמב"ם?בברכה המשולשת כתב:ובהחלט נפק"מ לסיגופים של תשובה.
מדובר שהוא לא חזר בתשובה, ובית הדין מחפש נפק"מ בין הקאפו הזה לקאפו ההוא.בברכה המשולשת כתב:כששאלתי למאי נפק"מ לדינא, התכוונתי בדיוק לשאול למאי נפק"מ לדינא. לא כתבתי שאין בעיות נוספות בדת הנצרות הטמאה.
אה"נ, ולדעתי לא צריך לחפש נפק"מ כדי לטעון שמקרה אחד יותר חמור מזולתו.
כמו בשני מקרי הקאפו שהבאתי בהודעתי הקודמת.בברכה המשולשת כתב:אם הוא ממשיך להאמין בדת זרה הוא לא יכול להיות גר תושב, אפילו אם דת זו איננה מוגדרת כע"ז.
לכו"ע?
אבל אתה יודע מה? עזוב גר תושב. הנפק"מ היא האם הוא ייחשב עובד ע"ז, בציור שציירתי בסוף הודעתי הקודמת.
בברכה המשולשת כתב:לייבעדיג יענקל כתב:הרב בברכה שליט"א
אני רואה שמוסכם אצלך שהדת הדרוזית הינה עבו"ז. האם תוכל להתקדם ולדון מה לגבי ביקור באתריהם נבי שועייב ונבי סבלאן וכדו'? (אני רואה בזה את הנפק"מ המעשית היחידה בכל הסוגיא)
לענ"ד אסור, מדין בית ע"ז (וכך שמעתי כמה פעמים כאן באיתמר ממורינו המרא דאתרא דהכא הרה"ג נתן חי שליט"א)
בברכה המשולשת כתב:מה המשמעות של "יותר חמור"?
בברכה המשולשת כתב:דין שאסור לקבור רשע חמור אצל רשע קל.
בברכה המשולשת כתב:אולי מדין מלך או מדין בי"ד מכין ועונשין וכו' תהיה בזה נפק"מ.
בברכה המשולשת כתב:עצם זה שהוא מאמין בדת הדרוזית זה קשר לדת ע"ז וממילא מסתבר שימשיך להיחשב לעובד ע"ז עד שיכפור בה לגמרי.
ע' 25 ואילך.בברכה המשולשת כתב:יעויין מש"כ בזה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג שליט"א בשו"ת ניצני ארץ סימן א' . .
אחד התלמידים כתב:בברכה המשולשת כתב:מה המשמעות של "יותר חמור"?
אם תשאל אדם מן הישוב (שאינו בהכרח מכיר את ההלכה), הוא יגיד לך שברור לו אינטואיטיבית שהקאפו הזה יותר חמור מהקאפו ההוא, למרות שאם תשאל האם יש לזה משמעות מעשית עם נפקא מינה לדינא, אז הנשאל ישאל אותך מה פירוש המילים הארמיות שאמרת.בברכה המשולשת כתב:דין שאסור לקבור רשע חמור אצל רשע קל.
השתא דאתית להכי, א"כ זאת תהיה נפק"מ גם לעניינו של האשכול הזה: שאין לקבור יחדיו, יהודי שמאמין (כמו הדרוזים) בהגשמה אך לא בשיתוף, עם יהודי שמאמין (כמו מרבית הנוצרים) בשני הדברים.בברכה המשולשת כתב:אולי מדין מלך או מדין בי"ד מכין ועונשין וכו' תהיה בזה נפק"מ.
השתא דאתית להכי, א"כ זאת תהיה נפק"מ גם לעניינו של האשכול הזה, לגבי יהודי שמאמין (כמו הדרוזים) בהגשמה אך לא בשיתוף, לעומת יהודי שמאמין (כמו מרבית הנוצרים) בשני הדברים.בברכה המשולשת כתב:עצם זה שהוא מאמין בדת הדרוזית זה קשר לדת ע"ז וממילא מסתבר שימשיך להיחשב לעובד ע"ז עד שיכפור בה לגמרי.
טוב שדייקת לכתוב "מסתבר", כי למעשה זה לא הכרחי. לדוגמה, קיים בנצרות זרם האוניטריאניזם, אשר לא זו בלבד שאינו מאמין בשיתוף, אלא גם מאמין שאותו האיש היה רק נביא אך לא יותר מזה. האם לדעתך מסתבר שהזרם הזה נחשב ע"ז, כל עוד שהוא קושר את עצמו לאותו האיש? אני לא משוכנע בכך, ובכל מקרה צריך להביא ראיה שהאוניטריאניזם נחשב ע"ז.
בברכה המשולשת כתב: וה"ה בדרוזי - אם יאמר באמת ובפה מלא שאיננו מאמין שהאיש שלהם ימש"ו היה שום דבר מעבר לנביא/מנהיג, אז הוא יהיה חייב מיתה מדין דת בדויה, אך לא יהיה עוע"ז.
לבי במערב כתב:ע' 25 ואילך.בברכה המשולשת כתב:יעויין מש"כ בזה מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג שליט"א בשו"ת ניצני ארץ סימן א' . .
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 97 אורחים