עושה חדשות כתב:האם יש מקרה של עדל"ת המתיר אכילת מאכ"א?
במצה של טבל, הקשה כן
השאג"א (סימן צ"ו) שיבוא עשה דמצה וידחה ל"ת דאכילת טבל.
ורצה לחדש שאכן במקרה של מצה הטבולה לענין מעשר שני ועני בלבד, שאין בהם מיתה בידי שמים, שידחה אותם עשה דמצה.
וה"
אור שמח" (חמץ ומצה ו' ז') חידש:
"לכן הציור האמיתי הוא, דזה לא יתכן דעבור קיום עשה שיקוים, היינו אכילת מצה שצוהו השי"ת, לאכול דבר האסור באכילה, ואכילתו נמנעת מחפץ השם, רק מצאנו ככה שעבור עשה דאכילת בשר פסח ישבור העצם שיש בו מוח, דהמוח אינו דבר האסור באכילה, שאם נפקע העצם מצוה לאכול המוח, א"כ אמרינן כיון דאי אפשר לקיים עשה דאכילה רק באופן שיעשה פעולה האסורה אתי עשה ודחי ל"ת...
אבל שיתרצה לפני קונו ויקיים מצות אכילת מצה במה שמצוה שלא לאכול, היינו כלאים וטבל וכי"ב, זה מן ההפכים, ודו"ק."
כלומר לדבריו,
הכלל של עשה דוחה ל"ת - לא נאמר במאכ"א.ועיי"ש שהקשה על חידושו מהירושלמי (חלה ב' א'), דסד"א בירושלמי שם שיידחה עשה דמצה איסור אכילת חדש.