איש_ספר כתב:הראני חכ"א לדברי הרי"ד בפסקיו למגילה לא והוא מס' המכריע סי' לא והעתיקו בשבה"ל שבת אות עט מספרו של הרי"ד ספר הלקט
(והוא חיבור נוסף כמו שהוכיח אברמסון ודלא כמו שציינו בהערות למהדורת ז"א):וכמה חיזרתי למצוא ראיה לקריאת המוספין ולא מצאתי לא במשנה ולא בברייתא ולא בגמרא, שקריאת כל המועדות מפורשת בגמרא וכמה בני אדם קורין במועדות מפורש לקמן במתני', וקריאת המוספין אינה נזכרת כלל בשום מקום. ונראה לי שאינו אלא תיקון הגאונים שיקראו המפטיר במוספין כדי להשגירן שליח ציבור בפיו ויאמר אותם בתפילה, ומפני שאינו מפטיר קורא בתורה אלא לכבוד התורה לא חששו שיקרא במה שקראו הראשונים אלא תיקנו שיקרא במוספין, ובאילו ארבעה ימי מועד שאין הפטרה תיקנו שיקרא הרביעי במוספין כדי להשגירן שליח ציבור בפיו אף על פי שאינו מכח הלכה.
הרי"ד מצביע ע"כ שקריאת והקרבתם אין שרשה בחז"ל, ואומר שכיון שכל עלית המפטיר לפי מנהגינו (שמוספים עליה למפטיר על מנין הקרואים המחויב) אינה אלא משום כבוד התורה (ואינה מן הדין) לפיכך אין לחוש שנותנים לו לקרוא בקריאה שאינה מן הדין.
וגם עליו תסתער הקושיא מחוה"מ, שהרי שם נותנים לעולה הרביעי קריאה של והקרבתם. ואל תדמה בנפשך שלרי"ד יש מנהג אחר בקריאת חוה"מ, שהרי מיד הוא מזכיר את מנהג הקריאה בחוה"מ שהוא כמנהגינו בלא שום שינוי. וכאילו אינו חש שדבריו סותרים קצתם את קצתם.
עתה הראני א"מ שליט"א:
כאמור מעלה, הרי"ד כתב את דבריו גם בספר המכריע ערך לא, ושם בסוף הפרק, בדפו"י כתוב לאמור:
עוד אני הכותב צריך לעיין על מנהג הרע שנוהגים במקומינו לקרוא בחולו של מועד של פסח שלשה בני אדם בפרשיות האמורות בפסח, משך תורא קדש בכספא, ואחד קורא בפרשת פנחס והקרבתם, וכך כתוב בכל הסידורים חדשים וישנים.
והעיר הרש"א ורטהימר במהדורתו, שהוא גליון מד' המעתיק ואינו מד' הרי"ד.
אכן מהרי"ט אלגאזי סבר לתומו שאלו ד' הרי"ד והוא מבאר דבריו בתשו' הנדפסת בתוך שלמי חגיגה (מהדו' אהב"ש עמ' קמב ואילך)
הנידון שם, שטעו בחוה"מ של פסח והעלו את הרביעי גם הוא לפרשת המועדות, וקודם שבירך ברכה שאחריה נזכרו שלא קראו והקרבתם. אם יגללו לוהקרבתם ולא יחושו לפגמו של ראשון וכו'. והוא מביא ד' המכריע הנ"ל שהוא מייחסו לרי"ד ומבארו כמו שנכתב למעלה, שהרי"ד קורא למנהגינו מנהג רע שהעולה הרביעי שהוא מדינא קורא בקריאה שאינה מן הדין. ובסו"ד מבאר מנהגינו ע"ד שביאר הגאון ר' סעדיה, שכיון שקראו בפרשיות המועדות שפיר דמי.
והנה תחילת דבריו הנוגעים לענינו:
- שלמי.jpg (74.99 KiB) נצפה 3307 פעמים