פרנקל תאומים כתב:
ואכן כן, שר התורה רבינו הגרח''ק שליט''א הינו "משה רבינו שבדור'',
ומכל מקום רוב הציבור שמדבר כך, לא ציית להוראתו בסוף זמן חורף. באמת בושה.
נ.ב. התנפלות ונאצות אינן משכנעות, בדרך כלל. הן רק מוכיחות על מצוקה מחשבתית.
פרנקל תאומים כתב:
ואכן כן, שר התורה רבינו הגרח''ק שליט''א הינו "משה רבינו שבדור'',
תם מה הוא אומר כתב:פרנקל תאומים כתב:מה קורה אם יש ביניהם חילוקי דיעות בלתי ניתנים לגישור? זו שאלה טובה שהיתה נכונה גם בעבר עפ''י רוב (כמעט אף פעם לא היתה הנהגה אבסולוטית של חכם אחד שכולם כפופים לו לגמרי). מסתמא כל אחד או כל תת קבוצה ינהג בכה''ג כמו מי מביניהם שהוא מרגיש כפוף יותר למרותו.
ואם אני מרגיש כפוף יותר לרב א', מותר לי למסור את אלה שחזרו לישיבה כיון שהרגישו כפופים יותר למרות רב ב'?
פרנקל תאומים כתב:תם מה הוא אומר כתב:פרנקל תאומים כתב:מה קורה אם יש ביניהם חילוקי דיעות בלתי ניתנים לגישור? זו שאלה טובה שהיתה נכונה גם בעבר עפ''י רוב (כמעט אף פעם לא היתה הנהגה אבסולוטית של חכם אחד שכולם כפופים לו לגמרי). מסתמא כל אחד או כל תת קבוצה ינהג בכה''ג כמו מי מביניהם שהוא מרגיש כפוף יותר למרותו.
ואם אני מרגיש כפוף יותר לרב א', מותר לי למסור את אלה שחזרו לישיבה כיון שהרגישו כפופים יותר למרות רב ב'?
אתם כבר מבלבלים אותי לגמרי.. וכי לא אתם טענתם הלוך וחזור כאן בפורום שהגרח''ק שליט''א ("רב ב'") הוא זה שהורה להזמין את המשטרה?
דעת ותבונה כתב:פרנקל תאומים כתב:
ואכן כן, שר התורה רבינו הגרח''ק שליט''א הינו "משה רבינו שבדור'',
ומכל מקום רוב הציבור שמדבר כך, לא ציית להוראתו בסוף זמן חורף. באמת בושה.
נ.ב. התנפלות ונאצות אינן משכנעות, בדרך כלל. הן רק מוכיחות על מצוקה מחשבתית.
ראשית ידידי הצעיר, קצת דרץ ארץ, "להג הרבה והיתממות מעושה במיוחד" תגדיר את דבריך הטרחניים, ולא את דבריי.
לעצם העניין:
א) אין כל ראיה ממה שהורה מרן הגרח''ק שליט''א בתחילת האירוע, כשעוד לא נודעו מימדיו וגודל סכנתו, לבין עכשיו, או לבין ערב פסח.
ב) למה אתה חושב שעל הציבור להישמע בזה יותר למרן הגרח''ק מאשר למרן הגרי''ג? וכי זה חדש לך שהציבור הליטאי רואה את עצמו כפוף לשניהם?
וכי זה מתחיל להיות דומה לאלו אשר רוצים להנהיג את הדור בעצמם ובכל פעם מלבישים את הנהגתם וכו'?
''בושה'' תטיח בעצמך ובדעימך, שאינם נשמעים לחכמים כלל, ורק חכמים בעיניהם יותר מכולם, ומסכנים את הרבים בטענות סרק ועושים תמיד ככל העולה על רוחם.
כאמור, פשיטא שאם יש מח' משמעותית בין שני גדולי הדור המנהיגים את הציבור (אם אכן יש מח', זה עדיין לא הוברר בכלל, אבל נניח שכן), פשיטא שהציבור יהיו מעט במבוכה ויהיו שיעשו כגדול א' ויהיו שיעשו כגדול ב', וגם מסתבר מאד שההוראה שתתפשט יותר תהיה ההוראה המקובלת על דעת רוב הרבנים, ואין בכך כל תמיהה או חיסרון. וכי מה אתה רוצה שיעשו?
וכי אצל אנשי שלומך אין מח' בין הרבנים בדיוק בעניין הזה?? וכי אתה יכול להסביר לי מדוע הציבור דעימך מעדיף לנהות אחרי רבנים מסויימים ולא אחרי הגרב''ש דויטש??? וכי אין זאת מפני שהם מעדיפים את הגישה המתנגחת בעניין זה עם גישת הציבור החרדי ולא את הגישה המיישרת עימו קו??? מדוע לא תטיח בך ובדעימך את הטחת ה''בושה''??? איה הבושה?
ואכן כן, שר התורה רבינו הגרח''ק שליט''א הינו "משה רבינו שבדור'', או כלשונו של בעל ה''אבי עזרי'' נ''ע, כבר לפני עשרות שנים: "הוא הכי גדול ממה שיש לנו בעולם''!
אני מיצר מאד על כך שהעובדה הזו טורדת את מנוחתך.
נוטר הכרמים כתב:לא ניכנס לפוליטיקה,
אך ההשוואה שלך מקוממת.
מעבר לעיתון, שזה נושא בפני עצמו מה עליו לעשות במקרה כזה,
ב'פלג' אין טשטוש של חילוקי הדעות, וכל אחד מביע את דעתו בבהירות המקסימלית.
וכל אחד יכול לברר בעצמו אצל הרבנים מה הם חושבים.
ואגב, בכל רגע נתון פעלו בבתי הכנסיות ובמוסדות על פי הוראות הרבנים המדויקות!
(ואכן, לא מסתירים את ההוראות השונות של שני האחים).
במקומות אחרים עובדים על הציבור בעינים.
אין בעיה עם חילוקי דעות, יש בעיה עם אחיזת עינים.
ועוד, למה אתה חושב שאני או 'דעת ותבונה' אמורים לברר לך מה משה רבינו שבדור החליט נכון לרגע זה,
תברר בכוחות עצמך אצל בני משפחתו הקרובים, אותם שפחות קשורים לפוליטיקה.
בהצלחה.
הרואה כתב:לא קראתי את כל התגובות
3 הבדלים עיקריים:
1. ר"ע מסר את נפשו ולא נפשם של אחרים
2. זה שעת שמד
3. לא היו טלפוניים וזום
נוטר הכרמים כתב:בקשר לטענות על העיתון,
הגרב"ש היה בדעת יחיד מול דעת אחיו הדומיננטי בהרבה בכל ניהול הציבור והמוסדות ורבנים נוספים.
בתיאום עם הגרב"ש שליט"א פרסמו את מכתביו שלא עמדו בסתירה גמורה לעמדה שהעיתון אימץ (דעת הרוב המוחץ של הרבנים!!).
הגרב"ש עצמו טרח להבהיר את דעתו האישית תוך הדגשה שאין כן דעת אחרים!
מה לא טוב?
בקשר לציבור,
אכן חלק גדול מן הציבור, שוב, החלק היותר נראה ודומיננטי אכן נהג כפי הוראת רוב הרבנים והנהגתם האישית,
מיעוטו של הציבור, אם מחמת חששות, או כל מיני סיבות אחרות, נהג כהגרב"ש.
אין כאן שום גירודים,
יש כאן תמיהה אמיתית שאנחנו שומעים מהרבה אנשים חיצוניים, לאו דווקא מעץ,
בהתחלה, כיצד מזניחים כ"כ את דעתו של משה רבינו שבדור, (שבשמה אפשרו כל מיני התנהגויות בשנים האחרונות),
ואלו שנשמעו לדעתו ברצינות היו צריכים להתנצל על כך.
אחרי העליהום התקשורתי, כבר טשטשו לגמרי את דעתו,
ובשמו הוציאו את הפסק של הרודפים,
שאני מתעקש על כך שזה לא נכון. ולהיפך.
וכעת, שוב, כשתה שומע מכל המקורות את דעתו הברורה,
ואתה נוכח שוב איך מכופפים ומפרסמים בשמו להיפך, זה עצוב (לניטרליים) ומקומם (את העצניקים).
יקים כתב:הרואה כתב:לא קראתי את כל התגובות
3 הבדלים עיקריים:
1. ר"ע מסר את נפשו ולא נפשם של אחרים
2. זה שעת שמד
3. לא היו טלפוניים וזום
לענ"ד ישנו הבדל נוסף, והוא העיקר לענ"ד:
בדורו של ר"ע עדיין לא ניתנה להיכתב התורה שבע"פ, ומסירת התורה כפשוטה נעשית בלימוד מפיהם דייקא ולא מפי כתבם, ולכן היתה סכנה גדולה של שכחת התורה לדורות הבאים.
משא"כ בדורינו שאין חשש זה כלל וכלל
חמשה דברים צוה רבי עקיבא את רבי שמעון בן יוחי כשהיה חבוש בבית האסורין אמר לו רבי למדני תורה אמר איני מלמדך אמר לו אם אין אתה מלמדני אני אומר ליוחי אבא ומוסרך למלכות אמר לו בני יותר ממה שהעגל רוצה לינק פרה רוצה להניק אמר לו ומי בסכנה והלא עגל בסכנה אמר לו אם בקשת ליחנק היתלה באילן גדול וכשאתה מלמד את בנך למדהו בספר מוגה.
פרנקל תאומים כתב:תם מה הוא אומר כתב:[size=85]פרנקל תאומים כתב:מה קורה אם יש ביניהם חילוקי דיעות בלתי ניתנים לגישור? זו שאלה טובה שהיתה נכונה גם בעבר עפ''י רוב (כמעט אף פעם לא היתה הנהגה אבסולוטית של חכם אחד שכולם כפופים לו לגמרי). מסתמא כל אחד או כל תת קבוצה ינהג בכה''ג כמו מי מביניהם שהוא מרגיש כפוף יותר למרותו.
ואם אני מרגיש כפוף יותר לרב א', מותר לי למסור את אלה שחזרו לישיבה כיון שהרגישו כפופים יותר למרות רב ב'?
אתם כבר מבלבלים אותי לגמרי.. וכי לא אתם טענתם הלוך וחזור כאן בפורום שהגרח''ק שליט''א ("רב ב'") הוא זה שהורה להזמין את המשטרה?
יבנה כתב:ע"ז יח.
תנו רבנן כשחלה רבי יוסי בן קיסמא הלך רבי חנינא בן תרדיון לבקרו אמר לו חנינא אחי (אחי) אי אתה יודע שאומה זו מן השמים המליכוה שהחריבה את ביתו ושרפה את היכלו והרגה את חסידיו ואבדה את טוביו ועדיין היא קיימת ואני שמעתי עליך שאתה יושב ועוסק בתורה [ומקהיל קהלות ברבים] וספר מונח לך בחיקך אמר לו מן השמים ירחמו אמר לו אני אומר לך דברים של טעם ואתה אומר לי מן השמים ירחמו תמה אני אם לא ישרפו אותך ואת ספר תורה באש
נוטר הכרמים כתב:יבנה כתב:ע"ז יח.
תנו רבנן כשחלה רבי יוסי בן קיסמא הלך רבי חנינא בן תרדיון לבקרו אמר לו חנינא אחי (אחי) אי אתה יודע שאומה זו מן השמים המליכוה שהחריבה את ביתו ושרפה את היכלו והרגה את חסידיו ואבדה את טוביו ועדיין היא קיימת ואני שמעתי עליך שאתה יושב ועוסק בתורה [ומקהיל קהלות ברבים] וספר מונח לך בחיקך אמר לו מן השמים ירחמו אמר לו אני אומר לך דברים של טעם ואתה אומר לי מן השמים ירחמו תמה אני אם לא ישרפו אותך ואת ספר תורה באש
עי' היטב בשו"ת מנחת אלעזר ח"ג סי' מו.
וכמובן לא נצרכה לנידו"ד, שיש הרבה מה לדון מהו גדר פיקו"נ ההלכתי המחויב
(ובודאי שיש מקום להחמיר טובא בשל תקנת הרבים, אך זה ענין בפנ"ע).
דעת ותבונה כתב:אל תצפה לתשובה עניינית מהרב פ"ת.
המונח 'ענייני' במילון שלו כולל ביטויים של רופאי עור והיתממות נואשת ("מי אמר שיש מחלקת בין הגר"ח לר' גרשון"? "או שכן או שלא"!...).
תשאל אותו למה בסוף זמן חורף כמעט ולא היה מי שציית להגרח"ק, והוא יענה לך בסיסמאות של עצניקים על נהרא נהרא ופשטיה, ומיניה וביה יתקיף את העצניקים שמסכנים את שלום הציבור, מה שכנראה לא תקף להוראות הגר"ח בסוף זמן חורף כנגד כל מומחי הבריאות.
בקיצור, בזבוז זמן מוחלט.
למה אתה חושב שעל הציבור להישמע בזה יותר למרן הגרח''ק מאשר למרן הגרי''ג? וכי זה חדש לך שהציבור הליטאי רואה את עצמו כפוף לשניהם?
וכי זה מתחיל להיות דומה לאלו אשר רוצים להנהיג את הדור בעצמם ובכל פעם מלבישים את הנהגתם וכו'?
כאמור, פשיטא שאם יש מח' משמעותית בין שני גדולי הדור המנהיגים את הציבור (אם אכן יש מח', זה עדיין לא הוברר בכלל, אבל נניח שכן), פשיטא שהציבור יהיו מעט במבוכה ויהיו שיעשו כגדול א' ויהיו שיעשו כגדול ב', וגם מסתבר מאד שההוראה שתתפשט יותר תהיה ההוראה המקובלת על דעת רוב הרבנים, ואין בכך כל תמיהה או חיסרון. וכי מה אתה רוצה שיעשו?
דעת ותבונה כתב:יקים כתב:הרואה כתב:לא קראתי את כל התגובות
3 הבדלים עיקריים:
1. ר"ע מסר את נפשו ולא נפשם של אחרים
2. זה שעת שמד
3. לא היו טלפוניים וזום
לענ"ד ישנו הבדל נוסף, והוא העיקר לענ"ד:
בדורו של ר"ע עדיין לא ניתנה להיכתב התורה שבע"פ, ומסירת התורה כפשוטה נעשית בלימוד מפיהם דייקא ולא מפי כתבם, ולכן היתה סכנה גדולה של שכחת התורה לדורות הבאים.
משא"כ בדורינו שאין חשש זה כלל וכלל
עי' כעי"ז בחי' מרן רי"ז הלוי פר' ואתחנן:
ומידי דעסקינן בעובדא דרבי עקיבא יש להעיר מהמשך המעשה של רבי עקיבא, המובא בגמ' פסחים:חמשה דברים צוה רבי עקיבא את רבי שמעון בן יוחי כשהיה חבוש בבית האסורין אמר לו רבי למדני תורה אמר איני מלמדך אמר לו אם אין אתה מלמדני אני אומר ליוחי אבא ומוסרך למלכות אמר לו בני יותר ממה שהעגל רוצה לינק פרה רוצה להניק אמר לו ומי בסכנה והלא עגל בסכנה אמר לו אם בקשת ליחנק היתלה באילן גדול וכשאתה מלמד את בנך למדהו בספר מוגה.
וצ"ע מאי שנא מתחילת המעשה שהקהיל קהילות ברבים.
ואולי יש לחלק בין ת"ת דרבים לדיחיד.
וכל השוכח דבר אחד ממשנתו מחמת שלא חזר על לימודו כראוי מעלה עליו הכתוב כאלו מתחייב בנפשו וגם עובר בלאו של תורה שנאמר רק השמר לך ושמור נפשך מאוד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם לבניך וגו' וכל מקום שנאמר השמר פן הוא לא תעשה. וקבלו חכמים שאין הכתוב מדבר בעשרת הדברות לבדן אלא הוא הדין לכל התורה כולה.
ולכן למדו חכמים ג"כ מפסוק זה שכשם שחייב האדם ללמד את בנו כך ממש חייב ללמד את בן בנו כל התורה שנאמר והודעתם לבניך ולבני בניך ומה שנכתב זה גבי עשרת הדברות כמ"ש יום אשר עמדת לפני ה' וגו' הוא ללמדך שכל המלמד את בן בנו תורה מעלה עליו הכתוב כאלו קבלה מהר סיני.
וגם עכשיו שנכתבה תורה שבע"פ ויוכל לעיין בספרים מה ששכח אין זה מועיל כלום כי מיד ששכח עובר בלאו קודם שיעיין כמו בימיהם שעובר בלאו בשעה ששוכח אף שאח"כ יחזור וישאל מרבו וילמדנו מה ששכח ועוד שמצות התורה לא תשתנה בשינוי הדורות ולא יחליף ולא ימיר דתו לעולמים.
וגם אמרו הלומד ושוכח דומה לאשה שיולדת וקוברת וכל המשכח דבר אחד מתלמודו גורם גלות לבניו שנאמר ותשכח תורת אלהיך אשכח בניך גם אני:
פרנקל תאומים כתב:
כ''א שני גדולי הדור שהציבור כפוף להם באותה המידה
פרנקל תאומים כתב:
מסתמא כל אחד או כל תת קבוצה ינהג בכה''ג כמו מי מביניהם שהוא מרגיש כפוף יותר למרותו.
פרנקל תאומים כתב:
(בהנחה שאכן אמר כן, ושאכן נסמכים עליו לכגון דא .
פרנקל תאומים כתב:
ב) למה אתה חושב שעל הציבור להישמע בזה יותר למרן הגרח''ק מאשר למרן הגרי''ג?.
יבנה כתב:ע"ז יח.
תנו רבנן כשחלה רבי יוסי בן קיסמא הלך רבי חנינא בן תרדיון לבקרו אמר לו חנינא אחי (אחי) אי אתה יודע שאומה זו מן השמים המליכוה שהחריבה את ביתו ושרפה את היכלו והרגה את חסידיו ואבדה את טוביו ועדיין היא קיימת ואני שמעתי עליך שאתה יושב ועוסק בתורה [ומקהיל קהלות ברבים] וספר מונח לך בחיקך אמר לו מן השמים ירחמו אמר לו אני אומר לך דברים של טעם ואתה אומר לי מן השמים ירחמו תמה אני אם לא ישרפו אותך ואת ספר תורה באש
דעת ותבונה כתב:כשתהיה סגור על דעותיך, נדבר שוב.פרנקל תאומים כתב:כ''א שני גדולי הדור שהציבור כפוף להם באותה המידהפרנקל תאומים כתב:מסתמא כל אחד או כל תת קבוצה ינהג בכה''ג כמו מי מביניהם שהוא מרגיש כפוף יותר למרותו.פרנקל תאומים כתב:בהנחה שאכן אמר כן, ושאכן נסמכים עליו לכגון דא .פרנקל תאומים כתב:למה אתה חושב שעל הציבור להישמע בזה יותר למרן הגרח''ק מאשר למרן הגרי''ג?.
חלילה. לא הבנת את דבריי.
כוונתי היתה לומר שאינני יודע אם אכן אלו שהזעיקו משטרה (אני לא ראיתי שעשו כן, אבל לדבריכם) עשו כן בגלל הוראת מרן הגר''ח (במידה שהיתה הוראה כזו).
בקיצור, אתה כתבת שמרן הגר''ח שליט''א אמר להזעיק משטרה, ושאנשים הסתמכו עליו בזאת הלכה למעשה, ואני רק הערתי בסוגריים שהתייחסותי לדבריך איננה מהווה אישור מצידי לנכונותם. אינני יודע אם מרן הגר''ח הורה כן, ואינני יודע אם אנשים עשו כן למעשה עפ''י הוראתו או רק עפ''י הוראתו (אולי עשו כן עפ''י הוראת חכמים אחרים? אינני יודע. לא ידוע לי באופן אישי על אנשים שעשו כן, וממילא אינני יכול לשאול אותם).
דעת ותבונה כתב:לענייננו: מי שמדבר גבוהה על "אמונת חכמים", ומצד שני משריץ בפורום נאצות מסגנון "מרעילי בארות" ו"מסכני שלום הציבור" על מי שמעז להתפלל במניין וכו', זאת למרות דעתו הידועה של "משה רבינו שבדור" - חבל על הויכוח איתו.
אשאיר לך את מלוא הבמה להוסיף עוד כמה תירוצים סותרים אחד את השני מיניה וביה, וללהג במשלי שועלים, עצים ועציצים. וכמובן, לא לשכוח: "כת נרגנים", "מרעילי בארות" ו"רויצחים".
יואל שילה כתב:היכן כתוב כאן שיש לחזור לחממות הישיבות?
כתוב שצריך להתחזק בתורה.
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים