תורה מפוארת כתב:די להשוואה הלא נכונה, בימי ר"ע הייתה גזירה לא להקהיל קהילות ברבים שהמטרה ברורה לא ללמד תורה, כאן אין גזירה לא ללמד תורה, רק שמעודדים לימוד מרחוק כדי שלא להגיע לסכן חיי אדם, מה ההשוואה כלל?
תלמוד בבלי מסכת עירובין דף כא עמוד ב
תנו רבנן: מעשה ברבי עקיבא שהיה חבוש בבית האסורין, והיה רבי יהושע הגרסי משרתו. בכל יום ויום היו מכניסין לו מים במדה. יום אחד מצאו שומר בית האסורין, אמר לו היום מימך מרובין, שמא לחתור בית האסורין אתה צריך! שפך חציין, ונתן לו חציין. כשבא אצל רבי עקיבא, אמר לו יהושע, אין אתה יודע שזקן אני וחיי תלויין בחייך? סח לו כל אותו המאורע אמר לו: תן לי מים שאטול ידי. אמר לו: לשתות אין מגיעין ליטול ידיך מגיעין? אמר לו: מה אעשה שחייבים עליהן מיתה, מוטב אמות מיתת עצמי ולא אעבור על דעת חבירי. אמרו: לא טעם כלום עד שהביא לו מים ונטל ידיו.
כששמעו חכמים בדבר, אמרו: מה בזקנותו כך - בילדותו על אחת כמה וכמה. ומה בבית האסורין כך - שלא בבית האסורין על אחת כמה וכמה.
אוהב אוצר כתב:רק ממעשה זה מוכח, שאנו לא יכולים להכריע ע"פ מעשיהם של תנאים קדושים אלה ומי יעמוד בסודם.
נוטר הכרמים כתב:הרי כל הדימויים לכל הכיוונים הם רחוקים מאוד,
אנחנו לא ר"ע,
זה לא שעת השמד,
אבל זה גם לא פיקו"נ בשיעור של מלכות הרשעה,
ולא מדובר שלא ישמרו כלל על כללי הזהירות,
וללומדים הצעירים זה חשש רחוק מאוד שאינו מגיע אפילו לאחוז מתוך אחוז,
והכל מצד תקנת הרבים,
וע"ז צריך למצוא פתרונות.
מה שרואים אצל ר"ע זה הרעיון א' של הקהלת קהילות ברבים,
שבפשוטו מעלתו לא רק בשעת השמד.
ב' את הגישה של 'במקום חיותנו'.
אמנם בזמן ר"ע לא היה טלפונים ו'זום' ושאר ירקות,
ויש ליישב.
מחלקות ראשונים. לדעת הרמב"ם יסוה"ת פ"ה ה"ד ומשמעות תוס' שבת מט א, אף על שוא"ת, צריכים למסור נפש.סטפנסקי כתב: מצד שעת השמד אין היתר על דבר שהוא שב ואל תעשה
נוטר הכרמים כתב:וללומדים הצעירים זה חשש רחוק מאוד שאינו מגיע אפילו לאחוז מתוך אחוז
דעת ותבונה כתב:אם הסרים למרות הגרח"ק שליט"א סומכים על שמועה בלבד בשמו, לענין מסירה והלשנות
עאכו"כ שחובתם לשמוע לדעתו המפורשת במכתבו, לענין ת"ת דרבים.
וכפי שכתב במכתבו, שאם לא ייפתחו התתי"ם והישיבות - זה עצמו הוי סכנה גדולה.
אוהב אוצר כתב:דעת ותבונה כתב:אם הסרים למרות הגרח"ק שליט"א סומכים על שמועה בלבד בשמו, לענין מסירה והלשנות
עאכו"כ שחובתם לשמוע לדעתו המפורשת במכתבו, לענין ת"ת דרבים.
וכפי שכתב במכתבו, שאם לא ייפתחו התתי"ם והישיבות - זה עצמו הוי סכנה גדולה.
כמו שיודעים ליחצן את מה שרוצים בשאלות ותשובות מפורטות בכתב ידו [וכמו שהיה יום לפני ר"ח ניסן] אז שכל השאלות והחששות וההכרעות יהיו בכת"י שכל העולם יראה מה שאלו ומה הוא ענה - בלי זה....
דעת ותבונה כתב:ויעוי' עוד במש"ח (סו"פ תרומה): ...אמנם על תלמוד תורה דרבים צריך למסור עצמו למיתה ולסכן עבור זה. ואדרבא, נענש יהושע מפני שלא עסק בתורה בעת המלחמה, עיי"ש.
דעת ותבונה כתב:אם הסרים למרות הגרח"ק שליט"א סומכים על שמועה בלבד בשמו, לענין מסירה והלשנות
עאכו"כ שחובתם לשמוע לדעתו המפורשת במכתבו, לענין ת"ת דרבים.
וכפי שכתב במכתבו, שאם לא ייפתחו התתי"ם והישיבות - זה עצמו הוי סכנה גדולה.
נ.ב. כבר שמענו בעבר את דעתו החריפה של הגרח"ק על אדם ש"בוחר לו רבנים", ודו"ק.
אוהב עמו כתב:שאלת תם:
אם ת"ת דרבים לא דוחה בין הזמנים למה שידחה פיקוח נפש?
נוטר הכרמים כתב:אגב, בנושא הזה אני שומע מהרבה מבוגרים וזקנים רק אכשר דרא בכל הנוגע לקיום מסגרות של ישיבת ביה"ז
בצורה רחבה מאוד.
סעדיה כתב:נוטר הכרמים כתב:אגב, בנושא הזה אני שומע מהרבה מבוגרים וזקנים רק אכשר דרא בכל הנוגע לקיום מסגרות של ישיבת ביה"ז
בצורה רחבה מאוד.
פרנקל תאומים כתב:דעת ותבונה כתב:אם הסרים למרות הגרח"ק שליט"א סומכים על שמועה בלבד בשמו, לענין מסירה והלשנות
עאכו"כ שחובתם לשמוע לדעתו המפורשת במכתבו, לענין ת"ת דרבים.
וכפי שכתב במכתבו, שאם לא ייפתחו התתי"ם והישיבות - זה עצמו הוי סכנה גדולה.
נ.ב. כבר שמענו בעבר את דעתו החריפה של הגרח"ק על אדם ש"בוחר לו רבנים", ודו"ק.
(בהנחה שאכן אמר כן, ושאכן נסמכים עליו לכגון דא.
פרנקל תאומים כתב:(בהנחה שאכן אמר כן, ושאכן נסמכים עליו לכגון דא).
סטפנסקי כתב:תורה מפוארת כתב:די להשוואה הלא נכונה, בימי ר"ע הייתה גזירה לא להקהיל קהילות ברבים שהמטרה ברורה לא ללמד תורה, כאן אין גזירה לא ללמד תורה, רק שמעודדים לימוד מרחוק כדי שלא להגיע לסכן חיי אדם, מה ההשוואה כלל?
נכון אבל מדיןשעת השמד אין היתר
הסקרן_הקטן כתב:מהי ההגדרה לשעת השמד?
דעת ותבונה כתב:פרנקל תאומים כתב:דעת ותבונה כתב:אם הסרים למרות הגרח"ק שליט"א סומכים על שמועה בלבד בשמו, לענין מסירה והלשנות
עאכו"כ שחובתם לשמוע לדעתו המפורשת במכתבו, לענין ת"ת דרבים.
וכפי שכתב במכתבו, שאם לא ייפתחו התתי"ם והישיבות - זה עצמו הוי סכנה גדולה.
נ.ב. כבר שמענו בעבר את דעתו החריפה של הגרח"ק על אדם ש"בוחר לו רבנים", ודו"ק.
(בהנחה שאכן אמר כן, ושאכן נסמכים עליו לכגון דא.
מי שכביכול סומך על הגר"ח בכל דבר (והניסיון מהשנים האחרונות, מלמד שאכן סומכים עליו בעיניים עצומות, כדין חכם מובהק שבדור) ולפתע מתחיל לחלק חילוקים של "כגון דא" שב"דא" אין סומכין עליו, הוא בכלל אלו ש"בוחרים לעצמם רבנים".
א איד כתב:הסקרן_הקטן כתב:מהי ההגדרה לשעת השמד?
"שעת השמד, והוא כשיעמוד מלך רשע כנבוכדנאצר וחבריו ויגזור שמד על ישראל לבטל דתם או מצוה מן המצוות" (רמב"ם הל' יסוה"ת פ"ה ה"ד. ובשו"ע (יו"ד סי' קנז ס"א) הלשון: "שעת הגזירה").
פרנקל תאומים כתב:דעת ותבונה כתב:פרנקל תאומים כתב:דעת ותבונה כתב:אם הסרים למרות הגרח"ק שליט"א סומכים על שמועה בלבד בשמו, לענין מסירה והלשנות
עאכו"כ שחובתם לשמוע לדעתו המפורשת במכתבו, לענין ת"ת דרבים.
וכפי שכתב במכתבו, שאם לא ייפתחו התתי"ם והישיבות - זה עצמו הוי סכנה גדולה.
נ.ב. כבר שמענו בעבר את דעתו החריפה של הגרח"ק על אדם ש"בוחר לו רבנים", ודו"ק.
(בהנחה שאכן אמר כן, ושאכן נסמכים עליו לכגון דא.
מי שכביכול סומך על הגר"ח בכל דבר (והניסיון מהשנים האחרונות, מלמד שאכן סומכים עליו בעיניים עצומות, כדין חכם מובהק שבדור) ולפתע מתחיל לחלק חילוקים של "כגון דא" שב"דא" אין סומכין עליו, הוא בכלל אלו ש"בוחרים לעצמם רבנים".
חלילה. לא הבנת את דבריי.
כוונתי היתה לומר שאינני יודע אם אכן אלו שהזעיקו משטרה (אני לא ראיתי שעשו כן, אבל לדבריכם) עשו כן בגלל הוראת מרן הגר''ח (במידה שהיתה הוראה כזו).
בקיצור, אתה כתבת שמרן הגר''ח שליט''א אמר להזעיק משטרה, ושאנשים הסתמכו עליו בזאת הלכה למעשה, ואני רק הערתי בסוגריים שהתייחסותי לדבריך איננה מהווה אישור מצידי לנכונותם. אינני יודע אם מרן הגר''ח הורה כן, ואינני יודע אם אנשים עשו כן למעשה עפ''י הוראתו או רק עפ''י הוראתו (אולי עשו כן עפ''י הוראת חכמים אחרים? אינני יודע. לא ידוע לי באופן אישי על אנשים שעשו כן, וממילא אינני יכול לשאול אותם).
אין ספק שמרן הגר''ח שליט''א הוא החכם המובהק שבדור, והוא ביחד עם מרן הגרי''ג שליט''א מנהיגים את ספינת היראים עכ''פ הליטאית.
מה קורה אם יש ביניהם חילוקי דיעות בלתי ניתנים לגישור? זו שאלה טובה שהיתה נכונה גם בעבר עפ''י רוב (כמעט אף פעם לא היתה הנהגה אבסולוטית של חכם אחד שכולם כפופים לו לגמרי). מסתמא כל אחד או כל תת קבוצה ינהג בכה''ג כמו[color=#FF0000] מי מביניהם שהוא מרגיש כפוף יותר למרותו[/color].
האם במקרה דנן יש חילוקי דיעות ביניהם? או שכן או שלא.
נ''ב:
מרן הגר''ח שליט''א הורה הלכה למעשה לפתוח מיידית את הת''תים והישיבות והכוללים על מתכונתם? נא להראות לי.
פרנקל תאומים כתב:מה קורה אם יש ביניהם חילוקי דיעות בלתי ניתנים לגישור? זו שאלה טובה שהיתה נכונה גם בעבר עפ''י רוב (כמעט אף פעם לא היתה הנהגה אבסולוטית של חכם אחד שכולם כפופים לו לגמרי). מסתמא כל אחד או כל תת קבוצה ינהג בכה''ג כמו מי מביניהם שהוא מרגיש כפוף יותר למרותו.
דעת ותבונה כתב:לַהַג הַרְבֵּה והיתממות מעושה במיוחד.
דעתו של הגרח"ק ידועה עכשיו, והייתה ידועה גם בסוף זמן חורף (ועל פיו נהג הגר"א פילץ שליט"א).
מתוך אלו שבכל השנים האחרונות נהגו לצווח במלוא גרונם שהגרח"ק הוא הוא "משה רבינו שבדור" ו"מפי הגבורה ממש" (וישנם גם ציטוטים חריפים יותר...), נבוא לבדוק כמה מתוכם נהגו על פי הוראתו בסוף זמן חורף??
התשובה המצערת: אחוז קטן.
וכנ"ל בהוראתו העכשווית.
כי כאשר פסקו של הגרח"ק אינו מוצא חן בעיניהם, גמרו בנפשם "לבחור להם רבנים" לפי "מי שהוא מרגיש כפוף יותר למרותו"....
בושה.
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים