פרנקל תאומים כתב:בכל מקרה, לא הבנתי מה החרפה ומה הלעג, אברכים הנשמעים לרבנים ולא לוקחים צ'אנס בענייני נפשות מזוויעים שמטלטלים את כל העולם? וכל זה אחרי שכבר התברר לנו כל מה שהתרחש בב''ב ובריכוזים החרדיים? מה קורה לכם? אינכם יכולים להסתכל קדימה?
שמש כתב:בלי להתייחס לשלל הנושאים שעלו כאן אבל כהקדמה אציין בקצרה: לע''ד יש לאסור תפילה במניין בשלב זה וגם אח''כ רק בשטח פתוח וללא כל ציוד ציבורי וזה למרות שיש להקל בעבודה ואולי חלק ממקומות הלימודים , וכן יש לחלק מהפגנות ואכמ''ל, ובנוסף אני סבור שדעתו של רב מסויים אינה גוברת על דעת רוב הפוסקים ובעיקר יש לציית לדעת הרופאים שהם מכריעים בדברים אלו (ומלבד זאת איני סבור שיש להחריב את קרתגו..). אבל אחרי כל זה יש לציין שמבחינת ההנחיות שניתנות יש בהחלט מימד של הפליה לרעה של התפילות וכד' שנאסרו באופן גורף ולא רק הוגבלו או ברישיון כמו הפגנה וכד' (זאת מלבד ההתייחסות הפטרונית לחרדים והטלת הסגר המטופש במקום לפעול להוצאת החולים). להמחשה מצ''ב רישיון להפגנה ממשטרת ישראל המתנה את ההפגנה המותרת בכך שלא יתפללו בה.. כלומר שיר לשלום כן אבל יתגדל ויתקדש לא.. כאן יש בעיה.
איש ימיני כתב:מלבב כתב:לא מבין את השאלה, הרי כל הרבנים פסקו שזה פיקוח נפש, וכי בגלל שהממשלה תתיר זה כבר לא פיקוח נפש?
לא ברור לי אם אתה מדבר בתמימות או בציניות. אם הממשלה היתה אומרת שאפשר לקיים מניינים האם לדעתך הרבנים היו אומרים שזה פיקוח נפש ואסור לקיימם למרות הנחיות הממשלה?
קו ירוק כתב:שמש כתב:בלי להתייחס לשלל הנושאים שעלו כאן אבל כהקדמה אציין בקצרה: לע''ד יש לאסור תפילה במניין בשלב זה וגם אח''כ רק בשטח פתוח וללא כל ציוד ציבורי וזה למרות שיש להקל בעבודה ואולי חלק ממקומות הלימודים , וכן יש לחלק מהפגנות ואכמ''ל, ובנוסף אני סבור שדעתו של רב מסויים אינה גוברת על דעת רוב הפוסקים ובעיקר יש לציית לדעת הרופאים שהם מכריעים בדברים אלו (ומלבד זאת איני סבור שיש להחריב את קרתגו..). אבל אחרי כל זה יש לציין שמבחינת ההנחיות שניתנות יש בהחלט מימד של הפליה לרעה של התפילות וכד' שנאסרו באופן גורף ולא רק הוגבלו או ברישיון כמו הפגנה וכד' (זאת מלבד ההתייחסות הפטרונית לחרדים והטלת הסגר המטופש במקום לפעול להוצאת החולים). להמחשה מצ''ב רישיון להפגנה ממשטרת ישראל המתנה את ההפגנה המותרת בכך שלא יתפללו בה.. כלומר שיר לשלום כן אבל יתגדל ויתקדש לא.. כאן יש בעיה.
אבל לא הבנתי: מחד, דעת רב מסוים שבירר את הצד הרפואי והחליט על הוראות שהחליט, לא גוברת על הרוב שלא בירר רק לקה בתסמונת סטוקלהום. ומאידך, כשניכר היה כבר לכולם שאלו הפליות לרעה פתאום טעו רוב הפוסקים? אשמח שתבהיר לי ובעיקר לעצמך.
איש_ספר כתב:משהו מוזר מתרחש בימים האחרונים. כך למשל היום התפרסמה ידיעה לפיה, דרעי, פרוש, טסלר, ואף גלעד ארדן, קוראים לממשלה להסדיר את התפילות בציבור - הנעשות בהתאם לכללים - כחק. וכן שלא יעלה על הדעת להתיר קיום הפגנות ולמנוע תפילה בציבור. רה"מ הגיב שראש המלל מאיר בן שבת ישקול את הבקשה וכו'.
קו ירוק כתב:אני מניח שכמו כל הודעתך שמנוסחת היטב בצמוד לאוירת קריין קוקורונה החרדי שמנווט את הרוח שהיכן שנוח, אזי כעת כשתשמע אותו מכריז ביבושת פולנית, אחרי שהממשלה הסכימה שיכריז כך... שמספר בתי האב בבני ברק שנדבקו הוא נמוך ממספר בתי האב בתל אביב (ורק ריבוי המשפחות הוא הגורם), ושההדבקה היתה בחוג בני משפחה בעיקר, ולא בבתי כנסת, אזי גם סגנון כתיבתך ישתנה אוטומטית.
איתן כתב:אכן, בבני ברק יש 9.19 חולים לאלף (1950 סה"כ). בצל-אביב - 0.5 לאלף (277 סה"כ) . .
ש. ספראי כתב:קדמוך, שמש...
איש_ספר כתב:משהו מוזר מתרחש בימים האחרונים. כך למשל היום התפרסמה ידיעה לפיה, דרעי, פרוש, טסלר, ואף גלעד ארדן, קוראים לממשלה להסדיר את התפילות בציבור - הנעשות בהתאם לכללים - כחק. וכן שלא יעלה על הדעת להתיר קיום הפגנות ולמנוע תפילה בציבור. רה"מ הגיב שראש המלל מאיר בן שבת ישקול את הבקשה וכו'.
נתחיל עם החלק הראשון. לאן נעלמו אלו המכונים ליטאים? איפה קולם של עסקני הציבור הליטאי בענין זה? או בלשון אחר, איך קרה שדוקא הציבור הליטאי הפך לסמל של ציות עיוור וכנוע לכל הוראה היוצאת מהרשות?
לתחושתי, העבודה שהכוללים והישיבות המשיכו בפעילותם במתכונת הרגילה, מה שהתברר בדיעבד כנקודות של הפצת הנגיף בציבור, והביקורות בציבור הכללי שהתעוררה כנגד זה, היא שמשתקת את עסקנינו להשמיע הגה.
ובכן האם זה סביר שכל אורח חיינו, עבודת השם שלנו, תושפע מחוסר המעש של עסקנים מבועתים ונכלמים? האם יש הגיון שכולנו נמתין בקוצר רוח עד שמר בן שבת ימצא זמן לדון באפשרות לקיים תפילות בציבור? מן הסתם יש לו עיסוקים דחופים יותר בעיניו, לא בטוח שגם בעינינו.
ש. ספראי כתב:
ישנה בעיה עתיקה ודי קבועה של קוראי עיתון מסוים,
אז לכל חברי הפורום שלא מוכנים לקרוא את היומון הותיק,
העתקה מאתר (לא מכובד, לטעמי האישי) בשם 'בחדרי':
איש_ספר כתב:במנין שבחצר ביתי, מלבדי אין אפי' אברך אחד שקורא הפלס, וכמה מהם מנויים על יתד נאמן ולמעלה בקודש. אין למנין שום קשר ושם דמיון לאיזה מפלגה.
שנית, במנין מקיימים את הכללים, לא כדי לצאת ידי חובה, ולא כדי שפלוני לא ירים טלפון למשטרה, אלא מתוך הבנה שחובה גמורה להשמע להוראות שקשורות לבריאות.
אין שום ספק שמניין שמתקיים במקום סגור הוא פשע. זה לא הנושא כאן.
כשאני רואה הודעה מלאה תוארים פומפוזיים, אני מדלג עליה. אני אלרגי לזה. גם הודעות שמבקשות לגרור את העניין לפוליטיקה לא רלוונטית. פשוט לא מעניין אותי.
אני יודע יפה מאד על מניינים שמתקיימים במקומות סגורים בהם מתפללים רבים מאלו המורים לאיסור. ולא אפרט מפני חילול השם. והיודעים רבים.
ברור לכולם שבקרוב מאד המדינה תאפשר קיום מניינים במתכונת הזו, של עשרה במקום פתוח בשמירה על הכללים. הכל לפי הלחץ שיפעילו העסקנים, לפי קצב זקיפותם מהשפיפות בהם הם נתונים עתה. אני לא מפקיד את עבודת השם שלי בידיהם.
דעת ותבונה כתב:ש. ספראי כתב:
ישנה בעיה עתיקה ודי קבועה של קוראי עיתון מסוים,
אז לכל חברי הפורום שלא מוכנים לקרוא את היומון הותיק,
העתקה מאתר (לא מכובד, לטעמי האישי) בשם 'בחדרי':
ישנה בעיה אחרת אצל קוראי אתרים מסויימים: המצווה היחידה בתורה שיש לשמור עליה היא הציות למי שהם קבעו כרבותיהם של כל הדור כולו ללא יוצא מן הכלל.
ש. ספראי כתב:נוטר הכרמים כתב:כבוד הרב ספראי,
אם הבנתי נכון, הרב אי"ס לא בא להתווכח עם ההגיון של אלו שלא מארגנים מנינים עם כל הכללים,
אכן קשה לעמוד בזה, ולהישמר וכו', ואולי יש כאן ענין של תקנת הרבים.
הוא בא לחדד את האבסורד, שאפילו לדתיים לאומיים ואנשים סתם מהרחוב אין הקנאות הזאת שיש לאותם אברכים,
חלילה לא להשתמש באותו מנין שנפתח להם מתחת לבית.
לי היה מספיק לשמוע שוב שוב ושוב את השיח של שכניי, אברכים מהזן הרדוד,
'מצוה הבאה בעבירה' מסייע לידי עוברי עבירה וכו'.
בימים כתיקונם אני רואה אותו מפספס לרוב ק"ש ותפילה בזמנה, לפחות בציבור,
וכאן הוא נהיה כזה צדיק.
לא כל עצבים מגיעים מקנאות או מצדקות, וזה נוגע לקנאות ולצדקות של כולנו, מכל הצדדים והמחנות והמינים והפלגים.
אל תשכח שאנשים יושבים חודש בבית, על סיר לחץ.
הייתה אצלנו מריבה מתחת לבנין. מישהו אנונימי הלשין על מנין דהפלג וכתגובה הרעיש אחד מאותו מנין והפריע עם רמקול של 'ואהבת לרעך כמוך' תוסס של מיילך קאהן, למנין המרפסות...
תוך שנייה רעמו התופים, נצרחו צרחות וכל השכונה ירדה למטה, בלי מסיכות ובלי שתי מטר...
אמרתי בבית: כמה אני שמח... קטטה בריאה שכזאת הורידה לחץ ביתי לשבוע לפחות....
כמה כעס ועצבים יש לכולנו, לכולנו, על עוול של מישהו מקבוצה אחרת, וכמה כעס עצמי שכזה יש לנו אם הפסדנו חברותא בגמרא או הפסדנו זמן ק"ש?
שום צידקות ושום קנאות. סתם כעסים ועצבים ומריבות. אולי כמה אחוזים בודדים לש"ש.
וזה כולל את כ ו ל ם, כמעט....
בקיצור,
בואו נרגיע....
אראל כתב:[אך מאוד אני מתפלל ומאחל לכם שחלילה לא יקרה לכם אותם מקרים המרים המאררים שקורה אצלינו היום רח"ל.......]
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ש. ספראי כתב:נוטר הכרמים כתב:כבוד הרב ספראי,
אם הבנתי נכון, הרב אי"ס לא בא להתווכח עם ההגיון של אלו שלא מארגנים מנינים עם כל הכללים,
אכן קשה לעמוד בזה, ולהישמר וכו', ואולי יש כאן ענין של תקנת הרבים.
הוא בא לחדד את האבסורד, שאפילו לדתיים לאומיים ואנשים סתם מהרחוב אין הקנאות הזאת שיש לאותם אברכים,
חלילה לא להשתמש באותו מנין שנפתח להם מתחת לבית.
לי היה מספיק לשמוע שוב שוב ושוב את השיח של שכניי, אברכים מהזן הרדוד,
'מצוה הבאה בעבירה' מסייע לידי עוברי עבירה וכו'.
בימים כתיקונם אני רואה אותו מפספס לרוב ק"ש ותפילה בזמנה, לפחות בציבור,
וכאן הוא נהיה כזה צדיק.
לא כל עצבים מגיעים מקנאות או מצדקות, וזה נוגע לקנאות ולצדקות של כולנו, מכל הצדדים והמחנות והמינים והפלגים.
אל תשכח שאנשים יושבים חודש בבית, על סיר לחץ.
הייתה אצלנו מריבה מתחת לבנין. מישהו אנונימי הלשין על מנין דהפלג וכתגובה הרעיש אחד מאותו מנין והפריע עם רמקול של 'ואהבת לרעך כמוך' תוסס של מיילך קאהן, למנין המרפסות...
תוך שנייה רעמו התופים, נצרחו צרחות וכל השכונה ירדה למטה, בלי מסיכות ובלי שתי מטר...
אמרתי בבית: כמה אני שמח... קטטה בריאה שכזאת הורידה לחץ ביתי לשבוע לפחות....
כמה כעס ועצבים יש לכולנו, לכולנו, על עוול של מישהו מקבוצה אחרת, וכמה כעס עצמי שכזה יש לנו אם הפסדנו חברותא בגמרא או הפסדנו זמן ק"ש?
שום צידקות ושום קנאות. סתם כעסים ועצבים ומריבות. אולי כמה אחוזים בודדים לש"ש.
וזה כולל את כ ו ל ם, כמעט....
בקיצור,
בואו נרגיע....
יש לי סוד עבורך, הטבע הזה הוא לא אופייני לעידן הקורונה, ככה זה בכל מתיחות, עצבים, קנאות, הפגנות, ועניינים לש"ש.
פעם הלך ר' שלמה'קע זוויהלער למקוה בערב שבת, וצעק עליו איש אחד שהוא עבריין משום שמתפלל אחרי זמן תפלה. רמז ר' שלמה'קע להגבאי שלו שיתקשר לארגון תומכי שבת (או משהו דומה) שישלחו להאיש הזה חבילה עבור שבת.
שמחו כתב:מבלי להתערב בויכוח הלוהט...
בשכנותי ובסביבות מקום מגורי מתגוררים אנשים 'פשוטים', כאלו שלא קשורים לשום פלג [ומן הסתם לא שמעו על קיומם של פלגים כאלה ואחרים], רבים מהם מהדרים להתפלל ולשמוע קה"ת כדת וכדין, כשלצורך כך יורדים לחצרות לשמוע קריאת התורה [קריאה ארוכה קשה לשמוע במלאה מהמרפסת], כ"ז בעמידה במרחק ובשמירה על הזהירות המתבקשת.
אמור מעתה, יש שתפסו את צד הקנאות בביטול מוחלט של תפילה וקה"ת, יהיה באיזה אופן שיהיה.
ועל דא ודאי קא בכינא.
שמש כתב:זו תופעה ידועה, לא רק בימי קורונה, שניתן לראות שאנשים שכל עולמם היהודי-רוחני-תורני סובב כמעט אך ורק סביב ביהכ''נ והתפילות וכו' (ובפרט בשבת ויו''ט) מקפידים ע''כ יותר מאברכים וכד'.
קו ירוק כתב:שמש כתב:זו תופעה ידועה, לא רק בימי קורונה, שניתן לראות שאנשים שכל עולמם היהודי-רוחני-תורני סובב כמעט אך ורק סביב ביהכ''נ והתפילות וכו' (ובפרט בשבת ויו''ט) מקפידים ע''כ יותר מאברכים וכד'.
אינני מקבל את הדלטוריה הזו, שנועדה אולי להצדיק את דעותך.
איש_ספר כתב:משהו מוזר מתרחש בימים האחרונים. כך למשל היום התפרסמה ידיעה לפיה, דרעי, פרוש, טסלר, ואף גלעד ארדן, קוראים לממשלה להסדיר את התפילות בציבור - הנעשות בהתאם לכללים - כחק. וכן שלא יעלה על הדעת להתיר קיום הפגנות ולמנוע תפילה בציבור. רה"מ הגיב שראש המלל מאיר בן שבת ישקול את הבקשה וכו'.
נתחיל עם החלק הראשון. לאן נעלמו אלו המכונים ליטאים? איפה קולם של עסקני הציבור הליטאי בענין זה? או בלשון אחר, איך קרה שדוקא הציבור הליטאי הפך לסמל של ציות עיוור וכנוע לכל הוראה היוצאת מהרשות?
לתחושתי, העבודה שהכוללים והישיבות המשיכו בפעילותם במתכונת הרגילה, מה שהתברר בדיעבד כנקודות של הפצת הנגיף בציבור, והביקורות בציבור הכללי שהתעוררה כנגד זה, היא שמשתקת את עסקנינו להשמיע הגה.
ובכן האם זה סביר שכל אורח חיינו, עבודת השם שלנו, תושפע מחוסר המעש של עסקנים מבועתים ונכלמים? האם יש הגיון שכולנו נמתין בקוצר רוח עד שמר בן שבת ימצא זמן לדון באפשרות לקיים תפילות בציבור? מן הסתם יש לו עיסוקים דחופים יותר בעיניו, לא בטוח שגם בעינינו.
שמש כתב:נראה שתותר תפילה בשטח פתוח עד 10 אנשים וכו' (ועדיין לדעתי יש לחוש). מצ''ב, ראו סעיף 4.
שמש כתב:נראה שתותר תפילה בשטח פתוח עד 10 אנשים וכו' (ועדיין לדעתי יש לחוש). מצ''ב, ראו סעיף 4.
אחרון התלמידים כתב:אבל לגוף הדברים: כל עוד שאין לנו מערכת אלטרנטיבית חרדית שמקבל את ההחלטות על פי מומחים ובהתייעצות על ת"ח המבינים בענין, אין לנו ברירה אלא להסתמך על השלטון, וכמו שפסק זאת מרן הגר"ש ואזנר זצ"ל לגבי בטיחות בנהיגה, וכן יבלח"א הגר"י זילברשטיין שליט"א בחריפות יתירה. תמיד אפשר לומר שיותר נכון להנהיג כך ולא כך. אבל סו"ס צריך לקבל החלטה ובכל מדינה השלטון מקבל את ההחלטה לאחר שקלול כל הנתונים.
הזה ייחשב לציות עיור? האם כל אחד יחליט בעצמו מה הנכון? הרי ראינו מה קרה כאשר כל אחד החליט. כן במצב זה אין לנו אלא לשמוע לכללים שמפרסם משרד הבריאות גם אם זה באופן עיור! כך צריך לנהוג!
בברכה המשולשת כתב:שמש כתב:נראה שתותר תפילה בשטח פתוח עד 10 אנשים וכו' (ועדיין לדעתי יש לחוש). מצ''ב, ראו סעיף 4.
למה לחוש?
הרי מראש זו הייתה הגבלה חסרת טעם, וכל הציות לה היה מפאת האכיפה.
אחרון התלמידים כתב: הזה ייחשב לציות עיור? האם כל אחד יחליט בעצמו מה הנכון? הרי ראינו מה קרה כאשר כל אחד החליט. כן במצב זה אין לנו אלא לשמוע לכללים שמפרסם משרד הבריאות גם אם זה באופן עיור! כך צריך לנהוג!
שמש כתב:בברכה המשולשת כתב:שמש כתב:נראה שתותר תפילה בשטח פתוח עד 10 אנשים וכו' (ועדיין לדעתי יש לחוש). מצ''ב, ראו סעיף 4.
למה לחוש?
הרי מראש זו הייתה הגבלה חסרת טעם, וכל הציות לה היה מפאת האכיפה.
ההגבלה הייתה הגיונית, רק שמאחר והתירו הפגנה באותו אופן יש כאן פגיעה ואפליה או שאוסרים את שתי הפעולות או שמתירים את שתיהן.
ראה את דברי שליח חב''ד בבייג'ין שהבאתי לעיל (ואלי כעת עם אכיפת לבישת מסכות וללא כל ציוד ציבורי/משותף יש להקל).
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים