אשרי יושבי ביתך כתב:נתפרסם כאן בכמה אשכולות תמונות של גדולי ישראל בעיר המרפא "מארינבד",
מחפש אני תמונות מסוג אלו - בהם נראים גדולי ישראל הולכים ברחובות העיר, וכוסות שתיה בידיהם.
בזכרוני עומד כי הגה"ק ר' מנחם זמבא זצ"ל נראה נוהג כן, ועוד.
ידוע או זכור למישהו?
עובדיה חן כתב:ידוע שעניין של האוכל בשוק הוא דווקא באכילה אבל בשתיה אין קפידה כלל.
שייף נפיק כתב:מענין מאוד שהגר''מ זמבא משפיל את כוסו.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש באחד הספרים שרואים את הגראי"ל שותה ברחובה של עיר איני זוכר באיזה ס'.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני חושב שתמונה זו בס' מגדלתו ומרוממתו על הגרח"פ שייברג זצ"ל.
דודי צח כתב:בהרבה תמונות מעיירות המרפא, המרחצאות, ראו את גדולי הרבנים עם כוסות ביד.
כבר תמהתי על כך, והוסבר לי שזה בכלל לא כוסות שתיה לתענוג, אלא שאז היה מקובל לשתות את מי המעיינות, עם המינירלים הייחודיים, לבריאות ולא לתענוג כלל וכלל.
אשרי יושבי ביתך כתב:מתוך הקונטרס שלמי חיים (שנמצא באוצה"ח):
בספר "גם אני אודך" לידידי הג"ר גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א (בתשובות הג"ר משה חלויה שליט"א, סימן ל"ה. בעמ' ס"ג) אחר שהאריך לדון אם בלשון חז"ל שתיה בכלל אכילה, והביא מה שדן השדי חמד (כרך א', מערכה א' כלל ק', ד"ה ומן האמור) בשם החיד"א במחזיק ברכה (או"ח סימן תקנ"א סק"א) דכתב להוכיח דאע"ג דבלשון המקרא ובלשון בנ"א שתיה בכלל אכילה, מ"מ התנאים והאמוראים מצינו שאומרים לשון אכילה ואין שתיה בכלל אכילה.
והביא לזה כמה ראיות, מהא דאיתא (שבת ט' ב') דלא ישב אדם לפני הספר וכו' ולא לאכול, וכן בפסחים (צ"ט ב') ערבי פסחים סמוך למנחה לא יאכל אדם עד שתחשך. ופשיטא דבכל הני אין שתיה בכלל (דהא אין חשש שמא ימשך בשתיה. ויל"ב דב"ז עפמשנ"ת לעיל [אות י"ד, ד"ה ועוד] דאין אדם שותה אלא לצמאו, א"כ מיד דהרווה גרונו, שוב לא ישתה, וכן הוא במציאות. אבל לאכול יכול אדם לאכול כל מיני סוגים ומינים הגם ששבע הוא). וע"ע בזה בשדי חמד (בכרך ה', דף קנ"ו ב' מדה"ס, כלל ל"ד). ונפ"מ להכא דאמרו האוכל בשוק, האם שתיה בכלל זה או לא.
ובסו"ד כתב הגר"מ חליוה בזה"ל, "ומזה שנים דראיתי בספר אחד תמונה מרבותינו גדולי ישראל מדור העבר המהלכים ברחובה של עיירת מרפא וכוסות שתיה בידיהם , וביארו בספר הנזכר שעשו כן מחמת דהי' זה משקה דרפואה והרופאים אמרו דמועיל הוא דייקא כששותין אותו תוך כדי הליכה באויר הצח, וצריך חיפוש", עכ"ל.
והאידנא שותין מים אף שלא בשעת הסעודה בפני רבים
וכן עמא דבר לשתות בין מים בין שאר משקים בין בתוך הסעודה בין שלא בתוך סעודה בפני רבים:
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 410 אורחים