מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת שבת פרק שני

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

מסכת שבת פרק שני

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' אפריל 06, 2020 3:47 am

שבת כ', ב'

מתני' ולא בזפת.
וראה בגמ' עטרנא פסולתא דזיפתא, שכתב רש"י (ד"ה פסולתא דזיפתא) לאחר שיוצא הזפת מן העץ זב ממנו על ידי האור פסולת צלול כשמן וכו'.
מבואר שזפת אינו זפת של ימינו (שמקורו ממה שנקרא בימינו נפט), אלא הוא עשוי משרף של עץ (אשוח), ראה רש"י ביצה לג: ד"ה במוסתקי.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: מסכת שבת פרק שני

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' אפריל 06, 2020 3:49 am

שבת כ"ד, ב

מתני' בעטרן ובנפט. עיין ר"ע מברטנורא שכתב שנפט הוא מין זפת.
ולפ"ז נפט הנזכר במשנה אינו מה שנקרא בימינו "נפט".

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת פרק שני

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אפריל 12, 2020 5:14 pm

לג:

שאלה מחכם אחד שליט״א

א״ל לבריה נשים דעתן קלות עליהן דלמא מצערי לה ומגליא לן.

קשה לי הא ארז״ל אלמלי נגדוה לחנניה מישאל ועזריה פלחו לצלם, הרי דע״י הצער מעבירין לו לאדם על דעתו ועל דעת קונו, וא״כ למה זה תלה מה שתגלה ע״י הצער בזה שדעתה קלה עליה?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת שבת פרק שני

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' אפריל 12, 2020 11:28 pm

לא חייב להיות שהכוונה צער גדול אלא בצער קל היא תגלה, ועיין כאן בסוף המאמר על ברוריה (קידושין פ) viewtopic.php?f=29&t=48783&start=80

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת פרק שני

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 13, 2020 1:54 am

כן אמרתי לחכם הנ״ל.. והשיב ״ זה קשה להולמו כי פשוט שלא היו הרומיים נמנעים מלצערה צער גדול אם לא היתה מגלה להם מה שרצו לידע וא״כ אכתי קשה למה ליה למיתלי בהא דנשים דעתן קלות?״

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת שבת פרק שני

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' אפריל 13, 2020 2:22 am

לכאורה אפי' הרומיים לא היו מכים אישה בייסורים קשים כפי שמכים גבר

בן סופרים
הודעות: 51
הצטרף: ד' יוני 10, 2015 1:04 am

Re: מסכת שבת פרק שני

הודעהעל ידי בן סופרים » ב' אפריל 13, 2020 3:12 pm

דף לד
רש"י כתב כי ההיתר לעשר דמאי בבין השמשות דלא נראה כמתקן מנא מאחר ורוב עמי הארץ מעשרים לכאורה הכוונה דחכמים אל הגדירו הדבר כטבל הטעון תיקון אלא חיוב לעשר, אולם לפי"ז קשה מ"ט אסור לעשר את הדמאי בשבת? ולולי דברי רש"י היה מקום לומר דההיתר לעשר בבין השמשות הוא משום ספק ספיקא רחוק וקל אך רש"י לא פירש כן וא"כ צ"ע

דקדוק לשון ברש"י לענין עירובי תחומין כתב 'דלאו שביתה מעלייא היא' האם כוונתו לאו שבות מעליא הוא?

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת פרק שני

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 13, 2020 6:43 pm

שבת לד.

רש"י ד"ה בין השמשות קונה עירוב - שהוא תחילת קדושת היום.

אינו מובן כוונתו בזה, וראיתי בספר קרן אור שכתב שדברי רש"י אלו שייך לסו"ד הקודם והביא ראיה מלשון הלבוש או"ח רסא. וכ"מ מש"ס דפוס ונציה. ועדיין צ"ע.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת שבת פרק שני

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ב' אפריל 13, 2020 7:25 pm

שמואל דוד כתב:שבת לד.

רש"י ד"ה בין השמשות קונה עירוב - שהוא תחילת קדושת היום.

אינו מובן כוונתו בזה, וראיתי בספר קרן אור שכתב שדברי רש"י אלו שייך לסו"ד הקודם והביא ראיה מלשון הלבוש או"ח רסא. וכ"מ מש"ס דפוס ונציה. ועדיין צ"ע.

ראה רש"י ד"ה שניהם קנו עירוב. דלגבי האי שנאכל בין השמשות משוינן ליה ליליא ואמרינן כבר קדש היום בעוד העירוב קיים וקנה עירוב דהלכה כר' יוסי דאמר בעירובין (דף לה.) ספק עירוב כשר ולגבי דהאי שהונח עליו בין השמשות ונתקיים עד שחשכה משוינן לבין השמשות יממא ועדיין לא קדש היום כשהונח ונמצא שהיה שם כבר בשעת קניית עירוב:

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Reהגהה בדברי הרש"ש

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' מאי 12, 2020 6:05 pm

ברש"ש כג: 'עמוד הענן משלים אורו, ביפה"ת כ' שעמוד הענן אינו לאורה'.
לכאורה הוא ט"ס וצ"ל בפיה"ת, והיינו רש"י בפי' התורה בפרשת בשלח


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים