בן ראובן כתב:לבנון כתב:הפשטן כתב:בן ראובן כתב:הפשטן כתב:בדרך כלל - אין ברכה על ברכה, למשל אין ברכה - על ברכת המזון או - על ברכת התורה, וכדומה.
מהו היוצא מן הכלל?
ברכת כהנים כמובן.
כמובן.
זה לא יוצא מהכלל. כי הכלל הוא שעל מצוה שענינה
ברכה לה' לא תיקנו ברכה, כי המצוה גופא היא ברכה לה'. אבל מצוה שהיא ברכה לעם ישראל, אינה נכללת בכלל הזה, וממילא ברכת כהנים אינה יוצאת מהכלל.
זה יוצא מהכלל שכלל הפשטן - "אין ברכה על ברכה". אתה מדבר על כלל אחר.
כמובן.
למעשה, כשבנוסח החידה כתבתי "יוצא מן
הכלל" - בכוונה הישחרתי את המילה "הכלל" - כדי להורות שבמילה הזאת אני מתכוון למילה "כלל" שאותה הישחרתי כשכתבתי שורה קודם לכן: "בדרך
כלל", והלא כשכתבתי "בדרך
כלל" - לא כתבתי "בדרך
כלל אין ברכה לפני שמברכים את השם" - אלא כתבתי: "בדרך
כלל אין ברכה על ברכה" (נקודה), משמע שבמילה (בדרך) "כלל" התכוונתי - לא רק למי שמברך את השם - אלא למי שמברך כללית. אמור מעתה: כשם שכשכתבתי "בדרך
כלל" - התכוונתי במילה "כלל" למי שמברך כללית, כך כשכתבתי "יוצא מן
הכלל" - התכוונתי במילה "הכלל" למי שמברך כללית, כפי שציין בן ראובן.