חד ברנש כתב:
האם ידוע על ראשונים או אחרונים נוספים שעסקו בשאלת נחסרה תרומת הדשן בין הרמתה לנתינתה?
חד ברנש כתב:אני ממליץ על ספרו של הרב יאיר גולדשטוף, יאיר נתיבות על מסכת תמיד, בני-ברק תשנז.
כמעט לא השאיר פינה שלא האיר עליה.
איש_ספר כתב:מכון תורת הקרבנות מוציא לאור חיבורים הכוללים דינים ומקורות בהרחבה לכל דיני קדשים. יש להם גם על תרומת הדשן. בתוך אוצר דינים תורת הקרבנות - עבודת התמיד, מוספי שבת ור"ח.
ישנו אברך ת"ח בשם רי"י הופמן שהוציא חיבור קטן ויפה על תרומת הדשן, ואע"פ שחיבורים אחרים שלו באוצר זה חסר משום מה. אפשר לפנות אליו.
א. אינו נכון, שהרי גם בחתיית הגחלים לצורך הקטורת שנינו כן: 'ופינה את הגחלים אילך ואילך'.זסבה כתב:א. מסלק לצדדים שלא יצטרך לחתות מעצי המערכה.
ב. מנ"ל דבעינן 'גחל', ולמה לא יעשה תרומה של דשן ממש, כלשון הפסוק והרים את 'הדשן'.
ביקורת תהיה כתב:א. אינו נכון, שהרי גם בחתיית הגחלים לצורך הקטורת שנינו כן: 'ופינה את הגחלים אילך ואילך'.זסבה כתב:א. מסלק לצדדים שלא יצטרך לחתות מעצי המערכה.
ב. מנ"ל דבעינן 'גחל', ולמה לא יעשה תרומה של דשן ממש, כלשון הפסוק והרים את 'הדשן'.
ב. לא אשתמיט מאן דלימא דבעינן גחלים, אלא דיברה המשנה בהווה, כי בעת התרומה עדיין היתה האש מהבהבת באיברים המאוכלים, ולפיכך קורא אותן התנא 'גחלים', אבל באמת גחלים דלית בהו מששא היו וכאפר חשיבי, כמו שכתבו התוספות בפ"ק דיומא ובפרק המזבח מקדש.
ב. דברי הריטב"א סתומים. אך דברי הרא"ש ברורים, שבא ליישב כיצד חותה מן הגחלים המאוכלות, והלוא התורה אמרה 'והרים את הדשן', ומבאר דגחלים אלו, מאחר שקרובות הן להיות דשן, דשן הן. וכלשון המפרש: 'מאותן גחלים שנתאכלו ונעשו גחלים דקים, דהוו דשן'.דגרסינן 'ופנה את הגחלים אילך ואילך וחתה', לפי שהגחלים העליונות כבויות, ואין לוחשות עבר אל עבר כמו התחתונות, אבל ל"ג 'מן המאוכלות הפנימיות', דזה נקט אגב משנה דתרומת הדשן.
מה הפשט?י. אברהם כתב:באם לבינה להגאון יעב"ץ כתב בפ' צו עה"פ והרים את הדשן (ו, ג) "גחלים, לא הדשן עצמו".
ושם בפסוק והוציא את הדשן (ו, ד) "גחלים כבויות עם הדשן".
ביקורת תהיה כתב:מה הפשט?י. אברהם כתב:באם לבינה להגאון יעב"ץ כתב בפ' צו עה"פ והרים את הדשן (ו, ג) "גחלים, לא הדשן עצמו".
ושם בפסוק והוציא את הדשן (ו, ד) "גחלים כבויות עם הדשן".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 381 אורחים