ש. ספראי כתב:שעון יד... שעון יד...
הגרח"ק אמר לי בעצמו שכך אומרים בשם החזו"א ושזה חומרא, וצריך להחמיר.
להחמיר!!! לא מדינא!!!
ש. ספראי כתב:רבנו פסק ע"פ תורה, וע"פ תורה כך הייתה ההוראה באותו הזמן. שהמצב מחייב להחמיר בעסק התורה ברבים למול סכנה שגדרי ההלכה אינם מחשיבים אותה לפיקו"נ בהתכנסות בלימוד תורה.
וכשהמצב המציאותי השתנה, כך ע"פ רום דעתו, ההוראה השתנתה היכן שהשתנתה.
ש. ספראי כתב:נכון מאד.
אם אתה חסיד ספינקא- הייתי מצפה ממך לציית להוראות הרבי מספינקא.
אם אתה תלמיד של מרן ר' גרשון- היית מצפה ממך לציית לו
ואם אתה תלמיד של הרבי מויזניץ- לא משנה איזה ויזניץ- הייתי מצפה ממך להקשיב לו, בתמימות, בפשטות ובראש מורם.
חשבתי לתומי שדברים אלו מובנים ופשוטים לחברי פורום אוצה"ח. טעיתי. (אולי הנכד שלי לא סיפר לי את כל הנתונים....).
ש. ספראי כתב:אני, אגב, לא עונד שעון יד כבר כמה וכמה שנים. חצי שעה אחרי שהגרח"ק אמר לי להחמיר, נעצר שעון ידי החדש והפסיק לעבוד. מאז אני לא עונד שעון יד... (מה היה בחצי שעה הזאת? אינני זוכר. באמת...).
יאללה, תתחילו לגחך....
מה לעשות שיש לי אישית מאות סיפורים כאלה, והחי לא יכחיש את החי. (לא. סיפורים של פאשלות אין לי. אולי לאחרים יש. לי אין).
"מלבד החובה להתחזק בשקיעות בלימוד התורה, צריך לדעת כי חובה קדושה לקיים כל מה שנוגע לבריאות, שכן התורה עצמה דורשת מאיתנו 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'.
"ולכן הורו כבר מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א על חובת השמירה באופן קפדני. אילו היינו יודעים זאת היטב מראש, היינו נמנעים מהרבה עוגמת נפש, חילול השם ודיבורים מיותרים, שכן מעולם לא עלה על דעתו של איש להקל ראש בעניין שמירה על הבריאות. שהרי התורה שהיא המגנה ומצלא היא עצמה זו שמצווה אותנו על ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".
ש. ספראי כתב:במקווה פרטית של שטיבל חסידי ליד חלונות בית הורי בבני ברק, כך סיפר לי אאמו"ר אמש, היתה נהירה המונית בליל שבת האחרונה שבת הגדול, החל מ3 וחצי בלילה עד הבוקר, 'המונים המונים כמו בליל שבועות', כלשונו.
יהודים מ... עומדים כל יום ברחוב, 3 פעמים ביום, מתחת לחלוני ומתפללים במניינים, וחלקם גם מפטפטים אחרי התפילה.
אבל מי אשם בהידבקות? עסק התוה"ק שבוע לפני סיום הזמן....
יש רבים בפורום שמעוניינים לשמוע סיפורי מופתים של מרן ר חיים אדרבה תעלהש. ספראי כתב:שעון יד... שעון יד...
הגרח"ק אמר לי בעצמו שכך אומרים בשם החזו"א ושזה חומרא, וצריך להחמיר.
להחמיר!!! לא מדינא!!!
אני, אגב, לא עונד שעון יד כבר כמה וכמה שנים. חצי שעה אחרי שהגרח"ק אמר לי להחמיר, נעצר שעון ידי החדש והפסיק לעבוד. מאז אני לא עונד שעון יד... (מה היה בחצי שעה הזאת? אינני זוכר. באמת...).
יאללה, תתחילו לגחך....
מה לעשות שיש לי אישית מאות סיפורים כאלה, והחי לא יכחיש את החי. (לא. סיפורים של פאשלות אין לי. אולי לאחרים יש. לי אין).
אבל לא אכנס כעת לסיפורי מופתים שבאמתחתי. לא זה הנושא.
דרומי כתב:אדון יקר, יש כאן ניקים שמעידים על הפרות של הוראות משה"ב [b]היום[/b]!
מה שראו בעיניהם היום ממש!
אז על מה אתה מדבר?
מבית לוי כתב:דרומי כתב:אדון יקר, יש כאן ניקים שמעידים על הפרות של הוראות משה"ב [b]היום[/b]!
מה שראו בעיניהם היום ממש!
אז על מה אתה מדבר?
תשאל את מי שהסתובב בעולם הישיבות באותם ימים, כן היה משמעת לכל הכללים!
לענין כתב:מבית לוי כתב:דרומי כתב:אדון יקר, יש כאן ניקים שמעידים על הפרות של הוראות משה"ב [b]היום[/b]!
מה שראו בעיניהם היום ממש! אז על מה אתה מדבר?
תשאל את מי שהסתובב בעולם הישיבות באותם ימים, כן היה משמעת לכל הכללים!
מצחיק אם לא עצוב.
הרואה כתב:אני לא מבין מה לא מובן, ומה הבעיה להקפיד על הנהלים, ובחור שיזלזל אפילו במקצת יעוף מהישיבה, שראש הישיבה יכריז 'בישיבה שלי אין מקום לרוצחים'.
דרך ישרה כתב:גילוי נאות:
הנני חסיד, והנני נשמע לרבותי. ולכן אצלנו מהרגע הראשון נשמעו להוראות משרד הבריאות, וגם הקדימו אותם בכמה צעדים, ולכן אין אצלנו הרבה חולים.
אך כל זה לא סותר לכך שהגרח"ק הוא מגדולי עולם, ושר תורה. ולכן הנני להשיב בזה כדלהלן:
א. כבר כתוב בכתובים ועתה הלכנו קדורנית מפני ה' צבקות, נו, אם ניתן כביכול להפסיד מללכת אחרי ה' ('נראה' שמפסידים, הלכנו קדורנית), אז לא קרה כלום אם הלכנו קדורנית מפני הגרח"ק. זה הכל הסתר ולטובה.
ב. גם משרע"ה טען ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה, אני עשיתי מה שהבנתי שזה מצוה, ונראה כאילו עוד הזקתי להם. והקב"ה השיבו 'עתה תראה אשר אעשה לפרעה, כי ביד חזקה ישלחם' וגו'. בב"א.
ג. זוגתי רצתה להזמין אורחים מסכנים לליל הסדר. אמרתי לה: לא! זה מסוכן! והיא בשלה: 'ממצוות לא מפסידים'. אמרתי לה ומה תאמרי 'מלהתפלל במנין מפסידים?'. אולי אני אצא להתפלל במנין.ברור שזה מצב אחרת מכל המוסכמות.
ד. גם לפי המוח הקטן שלנו, זה כבוד עצום להגרח"ק, ש'לא היה מסוגל' להפסיק את לימוד התורה. הוא בטח בתורה ובה'. הוא טעה? הוא הפסיד? הרבה חולים יש בגלל זה? אנו מרגישים מושפלים? רבותי! יבוא יום ויתקיים 'ולעולם לא נבוש כי בך בטחנו'. ולא יבושו ולא יכלמו לנצח כל החוסים בך. יבוא זמן שאלו שבטחו והאמינו בעיניים עוורות יישבו בכבודו של עולם, וכל אלו הריאליסטים הם אלו שיישבו מושפלים ומבויישים, ולא ליום או לשבוע או לחודש, אלא לנצח...
דרך ישרה כתב:גילוי נאות:
הנני חסיד, והנני נשמע לרבותי. ולכן אצלנו מהרגע הראשון נשמעו להוראות משרד הבריאות, וגם הקדימו אותם בכמה צעדים, ולכן אין אצלנו הרבה חולים.
אך כל זה לא סותר לכך שהגרח"ק הוא מגדולי עולם, ושר תורה. ולכן הנני להשיב בזה כדלהלן:
א. כבר כתוב בכתובים ועתה הלכנו קדורנית מפני ה' צבקות, נו, אם ניתן כביכול להפסיד מללכת אחרי ה' ('נראה' שמפסידים, הלכנו קדורנית), אז לא קרה כלום אם הלכנו קדורנית מפני הגרח"ק. זה הכל הסתר ולטובה.
שמש כתב:שוב 'עסק התוה''ק' המדובר הוא הפרה מאורגנת מלמעלה להבדיל מהפרות של יחידים מופקרים (שישנם בכל הציבורים) גם אם רבים הם. זאת ועוד אלמלא הפרה ראשונה זו שנתנה רוח גבית לכל היתר והביאה ל'תחרות הצדיקות' על חשבון פיקו"נ דרבים, יתכן שכל ההתנהלות הציבורית הייתה הרבה יותר ממושמעת וסבל רב היה נמנע.
מאידך, לעת כזאת לאחר שהמצב הגיע עד הלום, מן הראוי לזכור שהאשמה אינה רק על נכד חסר אחריות או על איזה אדמו"ר מליגה ג' ומשב''קיו, אלא גם על נציגי ופרנסי הציבור, המקבלים את קולותינו בבחירות ומשכורותיהם משולמות על ידינו. שלא עשו כלום כדי להעמיד את הנכדים והמפרים במקומם ולדאוג להסברה מהירה ויעילה ולאכיפת המשמעת בימים הראשונים, וכעת כדי לכסות על חרפתם הם דוחפים בכל הכוח הטלת סגר ומשטר צבאי על כל הערים החרדיות תוך גרימת נזק כלכלי ותדמיתי עצום לקהל בוחריהם! כנראה שלא אכפת להם (או שמא כפי שטוענים כמה 'מומחים' חילוניים זו מטרתם להבנות גם על חשבון נזק לציבור..).
דרומי כתב:הבעיה האמיתית אינה עם מה שאירע בעבר, אלא עם מה שקורה בהווה ובעתיד.
הסלחנות והעלמת העין כלפי מי שממשיך לזלזל באמתלא זו או אחרת בהוראות מומחי הבריאות.
ובדרך כלל זה מאפיין את מי שבעבר סבר אחרת, שמכיון שבאופן טבעי קשה לו להודות על טעותו, הוא ממשיך ומצדיק (בדרך כלל בחצי פה) את אלו הממשיכים גם היום לזלזל.
ועיין בפרקי אבות פ"ד מ"ז ובפירוש המאירי שם מה שפירש על 'הגס לבו בהוראה'.
דרומי כתב:תפתח כמה דפים אחורה ותראה מה כתבו כל מיני ניקים חשובים, שמצד אחד כתבו לשמוע להוראות ומצד שני ניסו ללמד זכות ולהאשים את ה'חילונים' ועוד שטויות כאלה.
אבל אם באמת הכל השתנה והיום כולם מודים באותו דבר - אז מאי דהוה הוה.
אני בכל מקרה לא מאלה שמקימים ועדות חקירה על העבר, אני מתמקד בהווה ובעתיד.
ש. ספראי כתב:יש כאן אנשים, די קבועים הייתי אומר, שמנסים בכל כוחם ומרצם לשוות את הגרח"ק טועה.
ממ"נ,
הרי אם אנחנו תלמידיו- תמיד נציית לו. הרי שמש ודרומי ודומיהם לא יצליחו לשכנענו לסור מהוראותיו.
אם איננו תלמידיו- הרי עשינו אלף דברים נגד דעתו כל השנים האחרונות.
אם יש לך רב- תשמע בקולו.
אם אין לך רב ואתה סומך על שכלך הישר והמיוחד- אז בכל מקרה תנהג לפי שכלך המחודד, ואם זה יסתדר לך עם הוראות הגדולים, אשריהם שהצטרפו לדעתך, ואם לא- בכל מקרה תחליט בעצמך.
אז מה הלחץ הזה לנסות כל כך לשכנע אותנו בדבר שלא ייצלח או שהוא מיותר?
ש. ספראי כתב:יש כאן אנשים, די קבועים הייתי אומר, שמנסים בכל כוחם ומרצם לשוות את הגרח"ק טועה.
ממ"נ,
הרי אם אנחנו תלמידיו- תמיד נציית לו. הרי שמש ודרומי ודומיהם לא יצליחו לשכנענו לסור מהוראותיו.
אם איננו תלמידיו- הרי עשינו אלף דברים נגד דעתו כל השנים האחרונות.
אם יש לך רב- תשמע בקולו.
אם אין לך רב ואתה סומך על שכלך הישר והמיוחד- אז בכל מקרה תנהג לפי שכלך המחודד, ואם זה יסתדר לך עם הוראות הגדולים, אשריהם שהצטרפו לדעתך, ואם לא- בכל מקרה תחליט בעצמך.
אז מה הלחץ הזה לנסות כל כך לשכנע אותנו בדבר שלא ייצלח או שהוא מיותר?
ש. ספראי כתב:ממ"נ,
הרי אם אנחנו תלמידיו- תמיד נציית לו. הרי שמש ודרומי ודומיהם לא יצליחו לשכנענו לסור מהוראותיו.
אם איננו תלמידיו- הרי עשינו אלף דברים נגד דעתו כל השנים האחרונות.
שייף נפיק כתב:תפסיק.
כנראה שלא תבין לעולם, עכ"פ לא בשלב זה, אבל זה לא יצלח וזה מיותר לנסות לשכנע.
יסוד הדברים אינו לדון על הצדק שבהכרעה.
אם יש נדון, הוא לדון על השיעור בחובת הציות, וההכנעה, לשיקול הדעת ולהכרעות.
שייף נפיק כתב:1. כבר אמרתי שאתה לא תבין, ובקשנו שתפסיקו, אבל שלא יאמרו .. [עי' ב"ב פ"ט:], ננסה שוב.
שייף נפיק כתב:אתה סבור שאם נמצא שהתוצאה היתה שלילית, על כרחך שההכרעה טעות. אבל כבר הובא לעיל, שאין זה הדרך. [ויש לזה דוגמא הפוכה מדברי הרב שך על מבצע אנטבה].
ואין צורך להאריך במה שנאמר לעיל. [ש. ספראי העתיק מאברך אחד ממיר, ע"ש].
שייף נפיק כתב:2. הגר"ח לא אמר לו שאסור לו להשאיר את ילדו בבית. אם נטרדה מנוחתו שיעשה מה שהוא מרגיש. הנדון היה לגבי עצם סגירת הת"ת. [ג"א הפסקתי לשלוח לפני שהחיידר נסגר כי אשתי חששה. וזכותה].
שייף נפיק כתב:3. להוכיח שהוא טעה, אתה צריך לדון על מקורות ההכרעה ע"פ התורה. מה עושים בכזה מצב של שאלה.
שייף נפיק כתב:להעלות את שורשי הצדדים לפי המושכל הראשון, אין כאן בעיה.
שייף נפיק כתב:והלואי שיהיה מי שיוכל לשאול מפיו את מקורו.
שייף נפיק כתב:תפוס לשון אחרון
שייף נפיק כתב:שוב פעם אתה עם התוצאות, כבר אמרתי שאין תקנה..
הגר"ח לא נביא, הוא סבר שהתורה תשמור על הלומדים.
ייתכן לשער שהחזרה היתה מסיבה פשוטה, שראה שלא זכינו לזה.
אין כאן חרטה על העבר, כי אילו היה מתחיל מתחילה כל הסיפור גם היה מורה כך [אילולי נביא שהיה מגלה לו את העתיד].
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים